Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

:wink: :wink: :wink: då är det allt på tiden att ni plockar fram en väckarklocka och ringer på morgonen - tro mej, det kommer bli så bra så bra!!! Tjoho! :-({|= :thumbsup: \:D/
Vi kan ju inte sova åt dem, och det måste ju inte vara så att hon väcks av just klockan, men hon kommer snappa upp, att morgon blir det först när mamma/pappa kommer med klockan. Då kan man lugnt vakna en stund innan o prata o filosofera :lol: om man så önskar, utan att bli frustrerad!

Vi kör fortfarande med dr Browns flaskor, till välling, det är bara nappen som är utbytt :D

Hoppas det går bra i morgon bitti när klockan ändras!

Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Hej i blåsvädret!

Här går det upp och ner, men i kväll ska lillan äntligen flytta ut till sitt eget krypin! Lite separationsångest har jag om sanningen ska fram, hon kommer ju vara hela 5 meter ifrån mig :lol:

Det händer var och varannan natt att hon runt 04-04.30 på morgonen börjar krafsa runt i sängen, oftast somnar hon om efter en stund, men i dag vet jag faktiskt inte om hon gjorde det!
Jag fick gå upp och ut ur rummet för att kunna ramsa henne vid 06.15, så jo, hon sov nog en stund mellan, och jag med :sleep:
Men efter 06.15 somnade hon nog bara till små kortisar. Hon var inte jättearg, men fick ett par pangramsor och radion åkte på utanför rummet.
07 väckte jag med väckarklockan.

Gissninsgvis kommer detta inte störa min sömn lika mycket när hon inte sover i samma rum som mig längre, men frågan är ändå hur vi ska agera? vi kan ju inte sova åt henne, men hon behöver ju ha sin sömn, ongen :heart:
Vi har hittills avvaktat i det längsta innan hon fått ramsan, är det rätt tro? På natten händer inget... typ :wink:
Kanske något övergående, eller, det är det ju såklart, men tills dess skulle jag behöva lite råd och pepp från er kloka :heart:

Vändningcirkusen är mkt bättre nu när vi har ihoprullade badlakan längs långsidorna av sängen :thumbsup:

Kram :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tror det blir skönt för er alla att sova i olika rum! :thumbsup:

Det finns olika strategier för hur man hanterar uppvak på morgonkvisten: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Oavsett hur ni väljer att göra så gör det konsekvent och med Attityden av Självklarhet! :D

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

:thumbsup: toppen med eget rum
:thumbsup: härligt att hon somnar om själv vid 04-rycket
:thumbsup: finemang att vändningscirkusen lugnat sig
:thumbsup: ny flaska, smidigare att mata

Massor med positivt, gläd dej åt det som ÄR bra och all framgång du skapat för din tös! Det är ju framsteg hela tiden :wink: det är så lätt att haka upp sig på det som inte funkar :roll: som nu, att hon vaknar för tidigt. Men, det är ju nyligen hon fått väckarklocka, eget rum, mat, rätt förutsättningar för att lyckas sova "hela" natten. Som du själv säger, så kan vi bara ge dem förutsättningar, inte sova åt dem. Var nöjd med allt du gör!

Men när det gäller pangramsor, så skulle jag iaf rekommendera att ge en pangramsa så där på morgonkvisten, och sen musik om inte ramsan tar. Lite arg kan man få bli, men jag tror att poletten ramlar ner snart. Tåååålamod fröken Närke!

Kram Linda :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack för all positiv uppbackning :heart:

Det är ju så lätt att fokusera på det som inte funkar så bra! Men när jag ser det på pränt är det ju faktiskt mycket som är väldigt bra =D>

Blir ju så mycket enklare att klämma till med en ramsa nu när jag inte först måste kvista ut ur rummet 8)

Slipper helst Mozart på morgonkvisten men får väl slänga in honom i värsta fall :wink:

Fröken Närke rustar sig härmed med tålamod, tack Fröken Gotland och SaraMilana
:heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Angående det här med tidiga uppvak, nu sen hon flyttat till eget rum har hon inte vaknat tidigare än 06.30, ska jag ge henne en pangramsa så fort jag hör henne, eller först när hon blir sur?

Kram Emma
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Heja heja för eget rum!

Så här har jag gjort utifrån kloka råd jag fått en gång i tiden :wink:

Ex vakna vid 06 o varit arg - 1 st PANGRAMSA o inget mer, fortsätts det - MUSIK/HUSLJUD

Vakna vid 06.30 el senare - låtsas som att det regnar :wink:

Men är hon lugn o beskedlig, varför ge ramsa? Hon kanske tycker det är mysigt med en egen liten stund, i väntan på väckarklockan?!


Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Hej!

Det går ganska bra här!

Förutom att det gärna bajsas på nätterna fortfarande :? och på grund av det smyger jag gärna in och luktar lite när hon gnäller... För hon gnäller när hon bajsat, men i natt bajsade hon inte, och då känns det ju så himla onödigt att trafikera, men jag vågar helt enkelt inte låta bli, hon kan ju inte ligga med bajset!
Men jag tänker att det måste ju ge sig förr eller senare! Och kanske kan man hålla tummarna för att det vänt nu [-o<

I natt vaknade jag vid tvåtiden av att hon hade en glad dialog med sig själv #-o Efter en stund blev hon sur, jag gick in (hon ser mig inte, det är kolsvart) och hon låg på rygg så jag vände tillbaka och hon somnade omedelbart.

Sen vill hon gärna vakna runt 06, oftast bajsar hon då. Jag byter alltid snabbt i sängen, lägger tillrätta och mjuk ramsa ut. Hon kan gnöla lite men somnar i stort sett alltid om, och sen väcker vi med väckarklocka, den är kanon Linda!!!! Jag tror verkligen att hon fattar :thumbsup:

Lite tråkigt med uppvaken vid 06, men jag räknar med att det snart kommer gå över :D Känner mig lugn, och det, det är väldigt skönt, för jag stressar gärna upp mig och blir orolig nämligen!

Gröten börjar sitta nu och jag får i henne en hel deciliter till frulle! Så nu tänker jag att vi snart börjar introducera "riktig" lunch också :D Senaste veckan har magen varit helt ur lag, någon släng av magvirus, så blåbärspuré har serverats varje dag, och den älskar hon verkligen, kastar sig efter skeden! Så roligt :heart:

Vad vill jag med allt detta då? Jo, gärna ha lite feedback på om jag gör rätt eller borde ändra något!

Kram :heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Glömde ju fråga hur vi ska förhålla oss när hon ligger och snackar mitt i natten!
Ignorera? Ramsa när/om hon blir arg?
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

God kväll där borta i Närke!


Skönt när det händer positiva saker, det stärker en, när man kämpat o vill få ordning på torpet :D härligt att kunna skörda lite!
Toppen med gröten, väckarklockan, att det inte är lika mycket bajs - och det kommer ge sig, riktig mat med fett är bra för magen - osaltat smör är fina grejer det :D små små steg - i rätt riktning!
Hoppas att du känner stor glädje över allt positivt!


Som du är inne på, är det klokt att inte trafikera alltför mkt på nätterna, för på natten händer ingenting - då sover man, men är man bekymrad för bajs, så måste man kolla efter, det är väl klart. Men är hon inte ledsen så skulle jag ha avvaktat, o låta henne få en chans att somna om själv, utan verktyg från mamma, men blir hon ledsen behöver hon ramsan. Det är svårt att säga - så här gör man - man får känna efter, utifrån varje situation :wink: ge henne fina förutsättningar för att kunna sova gott o kunna somna om själv, så kommer hon klara det helt själv så småningom. Tvivlade själv med min Josef, han vaknade för tidigt, men jag fortsatte med väckarklockan, ha tillit o tåååålamod, o till slut satt det, o vad hände med mej - jo, jag slappnade av ännu mer o tilliten växte - o gossen sov ännu bättre :D när man är mitt uppe i det vill man såå gärna att det ska sitta perfa med en gång :roll: :shock: 8)
Men i denna resa tror jag att du också växer, på olika sätt :wink: och det är väl häftigt!

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

ja det är skönt när man får lön för mödan! Och det mesta fungerar ju faktiskt finfint! Daslurarna sitter för det mesta som en smäck, hon äter mycket bättre, och så är hon en go och glad tjej för det mesta!

Enda strulet äv väl egentligen bajsandet #-o
I morse vid 05 vaknade jag av att hon hade en glad dialog med sig själv, vet inte om hon vaknar för att hon har bajsat, för att hon känner att hon behöver eller helt enkelt bara vaknar och då passar på att bajsa :wink: Hur som haver så ignorerade vi henne fram till 05.30 då hon började bli sur, min tanke var att gå in och vända henne till mage, men då var det dags att byta blöja, så jag bytte snabbt, och hon somnade, hör och häpna när jag bytte blöja! Så jag vände tillbaka bara när jag var klar och hon väcktes av väckarklockan kl 07 =D>

Funderar på om dessa nattliga pratstunder kan avhjälpas med att redan nu, en vecka för tidigt dra ner eftermiddagsluren till 20 min istället för 45 min? Hon blir ju 5 månader på fredag.

Kram från ett novemberregningt Närke
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Vi håller tummarna för att bajsandet kommer ge med sig när hon får "riktig" mat :thumbsup: :heart:

Det låter väl som en klok idé att ändra en aning på schemat - har du tänkt dej
12-45-2-20? :?:

Tänk att hon somnade om när du bytte på henne :wink: snacka om att hon är trygg :wink: sötnosen! Hon vet att hon blir väl omhändertagen, att någon ser till hennes behov! Ååå blir helt varm när jag läser det!


November är en riktig tråkmånad med regn o rusk. Det gäller att hitta på lite trevligheter emellanåt :D här äts det chokladpraliner :P

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Ja vi håller alla tummar för det här, i natt hade hon bajsat någon gång (hoppas verkligen det var på morgonkvisten) utan att säga till... och sov med det till klockan ringde, stackarn! Men man kan ju inte trafikera när man inte ens hört henne.. :roll:

Riktig mat introduceras undan för undan så till slut ger det sig!

Ja vi hade tänkt 12+45+2+20, har funkat så bra med 12+45+2+45 så minsta möjliga ändring känns bäst!

Ja men visst är det härligt att våra AW ungar är så trygga :heart: Storasyrran är också så trygg i sig själv, och vännerna har alltid förundrats över hennes sömn, och sagt att en sån unge får ni aldrig mer :lol: :lol: :lol: Tji fick de :wink:

Chokladpraliner är bra :thumbsup: Men november kommer gå fort, är ju redan den 10:e :D

Kram :heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Hej!

En liten uppdatering från oss!

Plötsligt en natt skrek lilla E helt otröstligt, inget hjälpte och jag fattade ingenting! Hon fick till slut välling och somnade bums! Tänkte, en gång är ingen gång. Jomensåatt, proceduren upprepades natten efter, men då trillade poletten äntligen ner hos den här mamman! Hon behöver mera mat!!!
Så dagen efter påbörjades operation "få bebis proppmätt", och det blev hon :lol: Helt slut vid nattslurken och sov som en sten innan jag lagt ner henne i sängen ens! Och så gjorde hon hela natten lång :sleep:
Tänk att man ska vara så trög ibland :roll:

Hon bajsar fortfarande från och till på nätterna, men det går åt rätt håll!

Lite schemafunderingar har jag, och då angående mattiderna! Sovtiderna funkar jättebra, 12+45+2+20.
Som det ser ut nu så äter hon:
07.15 Gröt
10.00 Frukt (oftast banan)
11.30 Ersättning (ska bli vanlig mat inom kort)
14.30 Frukt (oftast banan)
17.00 Gröt
18.30 Nattslurk
Men jag känner att det inte riktigt blir bra, så jag skulle gärna vilja att någon hjälper mig att peta i mattiderna!

Kramkram från ett frostigt Närke :heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

jo, ibland är man rejält trög, så är det här med, min tjej kan gnälla o gnälla, innan jag fattar - just det ja, hon är törstig! :D


Jag bidrar med mitt schema för matförslag, som jag hade till Nomi när hon var i din tös ålder

07 -frukost (vi hade välling) men gröt är finfint!
11 - lunch, och här åt hon bra, för hon var rejält hungrig då det hade gått en bra stund emellan målen, riktig barnmatsburk, fruktpuré o lite ersättning för att släcka törsten
14 - mellis, gröt
17/17.30 - middag o då riktig mat igen, lite frukt
18.45 välling för att täcka eventuella hål!
19 - sova

Så absolut MER mat om det går i, och gärna extra osaltat smör i maten, som mättar bättre!

Här på Gotland blåser det rejält idag!
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"