1-åring vill inte lägga sig

Skriv svar
ebbchen
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:43

1-åring vill inte lägga sig

Inlägg av ebbchen »

Hej,

Nu är det länge sen jag besökte sidan för tips och råd, för vår lilla tjej har sovit som en dröm på nätterna sedan hon var 5 månader.
Men sedan hon fyllt 13 månader har hon inte velat gå och lägga sig på kvällarna (nu är hon snart 15 månader).
Hon ställer sig upp i spjälsängen, skriker och gapar, kastar saker, och när man tar upp henne blir hon jätteglad och vill bara busa.
Vi gör så här:
vi börjar nattningen vid 18.30, sätter på pyjamas och ger välling. Vi har tidigare alltid gett henne välling i sitt rum, och efter det somnade hon nästan alltid prick 19 utan tjafs. Men till slut började hon busa med kuddarna och sakerna i fåtöljen i sitt rum, och försökte krypa ut ur rummet och ville bara leka.
Vi har också provat att ge välling hos oss i soffan för att sen lägga henne, men det är samma sak varje kväll: vi lägger henne, ramsar, hon ligger och pratar lite för sig själv men efter ett tag börjar hon ropa på oss, ställa sig upp, skrika, gapa och hålla på.
Efter ett tag när hon skrikit sig hes brukar vi gå in igen, ta upp henne och ge henne mer välling. (Första vändan välling äter hon knappt nåt längre, förmodligen för att hon vet att hon kommer få mer senare när hon skrikit.) När hon ätit mer börjar hon busa igen, antingen i rummet eller så försöker hon krypa ut. Om man tar upp henne blir hon jättearg och börjar skrika. Så brukar vi lägga henne ändå, skrikandes, vi ramsar, och efter ett tag när hon skrikit ännu mer går vi in igen, ger mer välling, hon vill busa, vi lägger ner henne, ramsar, hon blir arg, och så går det runt tills hon till slut somnar.
Det tar ca en timme att lägga henne.
Vi har dragit ner på dagslurarna så nu sover hon bara en lur vid 11-13.
Vi lägger henne kl 19 och hon vaknar vanligtvis vid 7, ibland 6.30, men egentligen sover hon ju 20-7 eftersom nattningen tar sån tid.

Det verkar inte spela nån roll vad vi gjort på dagen, om vi träffat många, bara varit hemma, varit aktiva etc etc.

Jag börjar känna mig alldeles desperat nu, det känns som att vi provat allt. Jag som alltid varit så nöjd att hon somnat så bra och alltid sagt att jag vägrar ha ett barn som det ska ta timmar att lägga - nu sitter jag här med just det problemet.
Hjälp mig! Vad kan jag göra? Ska det vara så här nu?

Ebbchen
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 1-åring vill inte lägga sig

Inlägg av mamaA »

Hej!

Problemet är just att ni provar och provar... när man har lagt sig är det natt, då kommer man inte upp ur sängen igen och får definitivt inte mer välling - punkt!

Hon gör så här därför att ni tillåter det, hon testade en gång och ni svarade med att plocka upp och ge mer välling [-X . En ettåring kan sova även om hon inte är alldeles proppmätt så skjut alla matvargar, det är ju uppenbarligen inte hunger som är problemet, då hade hon lagt sig ner efter vällingen. Lägg middagen nära läggdags istället så slipper ni oroa er för det.

bestäm en läggningsrutin och håll er till den, välling och mys intas med fördel i annat rum än barnets. Satsa på en rejäl stund av skratt innan läggning och sen bums in i säng och snabbt ut ur rummet också ramsa såklart. Strunta i om hon reser sig direkt, här gäller det att låtsas som det regnar :wink: . Leka och tjoa får hon lov men är hon ledsen så ramsar du och det är ALLT du gör. Inget spring i rummet efter läggdags, att gå in och lägga tillrätta uppmanar bara till ännu mer bus. satsa på rejäla husljud: radio, diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare, så att det inte är bara hon som hörs och så att ni inte överkoncentrerar er.

Det kommer att ta några dagar/ en vecka innan poletten trillar ner för henne att nu är det så här det är så det är superviktigt att ni är konsekventa och inte tar upp och ger välling. Och när ni når önskat resultat är det lika viktigt att fortsätta vara konsekventa :D .

Barn testar i olika faser och det är när vi visar osäkerhet som det blir problem så odla attityden och fixa till det nu :D .

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"