Schema, dagslurskrångel, skarvar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

Hej. Jag har en son på 5 1/2 vecka. SM sedan 1 veckas ålder då han åt och sov i 45-minuterspass och jag började bryta ihop av sömnbrist. Nu går vi så sakteliga mot ett schema tror jag men det är tungjobbat och jag behöver hjälp. Han sover på mage med larm. Helammas. Var stor när han föddes 4.6 kg och nu 6,5 kg och 61 lång så han växer mycket bra.

Ett schema börjar utkristallisera sig senaste dagarna efter en mycket slingrig väg och en förkylning för en vecka sen som fortfarande ger lite nästäppa. Men det är svårt. Sträva efter 2/2 är ju målet men han sover så dåligt och det blir ingen ordning om jag inte har ett schema och försöker följa det.

7.30-9 mat (1,5)
9-11 sov. Ofta oroligt
11-13 mat (2). Ofta 1.5h
13-15 sov. Ofta 2,5h, ibland oroligt
15-17 mat (2)
17-18.30 sov. Ofta 45 bra och sen trasslar med vagning i 45 till
18.30-21 mat (2-2,5) kvällslur också men svårt få till den
01.00 mat (15 min)
04-04.30 mat (15 min)

Mina frågor.
1. Han sover oroligt första timman på första sovpasset, får vagna mycket, hur länge tror ni det är så? När sätter sig tider? Ska han få vakna efter 45?

2. Man ska ju inte väcka om de håller på och vakna, inte störa dem. Hur gör man, väcka vid 11.30 när han somnat gott till sist? Väcka närsom i sömncykeln?

3. Han sover även oroligt 17-18.30. Vagna igenom och så sätter det sig?

4. Hur vagnar man i skarvarna? Han vaknar nästan alltid efter 45 min. Ska jag vänta tills han skriker, vagna tyst och gå och upprepa tills tyst eller er mer mjukare rullning av vagn när jag märker att han håller på att vakna?

5. Sen kvällspasset så kvällstrasslar han med det berömda hysteriskriket. Jag har buffat tre gånger på filt där han bryter ihop men efter 2-3 min är det bara värre. Jag har ju aldrig buffat honom förut. Ska det gå ändå eller är det som när man ska buffa för natten första gången att det kan ta 45 min. Jag blir osäker och slutar och så får han somna i famn men inte lätt att få tyst på honom där heller. Napp kan gå då men vill helst ej använda det. Somnar bara 5 min i famn med napp.

Många frågor. Tacksam för svar.
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Sarisparis »

Hej Astonsmor och välkommen hit :D

Grattis till lille sonen :heart:

Vad skönt att ni börjar komma in i en rytm, förstâr att du är hungrig pâ mer! :lol: Just mellanlandet där mellan smekmânaden och 2-3 mânader tycker jag har varit "svârast" att trivas med, dessutom brukar det komma en ökningsperiod där nâgonstans dâ det känns ett skämt att vâga drömma om schema eller ens en hyfsad rytm. Men det ordnar sig. Jodâ.
Astonsmor skrev:1. Han sover oroligt första timman på första sovpasset, får vagna mycket, hur länge tror ni det är så? När sätter sig tider? Ska han få vakna efter 45?
Du har en väldigt liten kille än, ha tillförsikt, han kommer att komma in i rytmen. Jag tycker inte att du ska ta upp efter 45, tanken är ju att han ska sova fram till nästa mâl sâ att mâltiderna ligger rätt över dygnet. Hos oss hade jag mâltiderna som stomme i schemat, sâ kom sovtiderna pâ plats allt eftersom. Jättebra att du hjälper honom att somna om vid behov.
Sarisparis skrev:2. Man ska ju inte väcka om de håller på och vakna, inte störa dem. Hur gör man, väcka vid 11.30 när han somnat gott till sist? Väcka närsom i sömncykeln?
Var inte rädd för att väcka, det lär honom att du har koll pâ när det är dags att äta och gör det lättare för honom att verkligen koppla av och sova annars. Däremot är det bra att hâlla koll pâ hur länge han sovit sâ att man väcker vid en skarv (5 min, 20 min, 45 min, 1.30t, 2t). Sâ säg att han somnat en halvtimme innan det är dags att vakna enligt schemat, lât honom dâ sova en kvart extra (marginalkvart) sâ att du kan väcka efter 45 minuter. Var inte rädd att använda marginalkvarten, det gör ju att du har en hel halvtimme att spela pâ (bâde vad gäller mat och sömn), vilket gör att hela schemat helt plötsligt blir väldigt flexibelt. Men med en stadig stomme som gör att bygget hâller över dygnet.
Astonsmamma skrev:3. Han sover även oroligt 17-18.30. Vagna igenom och så sätter det sig?
Sâ klassiskt! Inte roligare för det förstâs, men just den luren brukar vara krângligast. Ibland har jag fuskat med sjalen just däromkring för att kunna fixa mat och annat till de stora. Hitta det sätt som funkar för er, kanske en vagnspromenad sâ att ni bâda fâr lite frisk luft dessutom?
Astonsmamma skrev:5. Sen kvällspasset så kvällstrasslar han med det berömda hysteriskriket. Jag har buffat tre gånger på filt där han bryter ihop men efter 2-3 min är det bara värre. Jag har ju aldrig buffat honom förut. Ska det gå ändå eller är det som när man ska buffa för natten första gången att det kan ta 45 min. Jag blir osäker och slutar och så får han somna i famn men inte lätt att få tyst på honom där heller. Napp kan gå då men vill helst ej använda det. Somnar bara 5 min i famn med napp.
Att buffa handlar om att lugna. Det ska vara inkännande, stadigt och varmt och skönt för bebisen. Öva pâ nâgon annan! :D Jag funderar dock pâ om det inte kan vara lite övertrötthet som spökar. Ett alternativ som kanske skulle ge mindre kvällstrassel skulle vara att korta luren kl 17 till 45 min och lägga för natten kring kl 20.

Vi börjar med detta. :D Glöm inte det viktigaste dock, du har en väldigt liten plutt och det hör till att vägen inte är spikrak frân början. Men fördelen med att ha en väg (standardmodellen) är att man vet vart man vill även när man halkat av banan. Tids nog kommer ni in en rytm, men känn dig inte misslyckad om (när) det strular.

:heart:
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

Tack för snabbt och bra svar! Känner mig redan stärkt och ser fram mer mot morgondagen.

Tror du det fungerar med natt 20 och bara 2nattmål, vill ju inte att han ska vakna före 01 helst. Eller helst vill jag att han ska börja skjuta på 01-målet för att hoppa det så småningom.

Ja, han är liten och jag ska nu hålla mattiderna och koppla av mera. Är det dumt att promenera mycket nu med vagnen så sovtiderna sitter och han verkligen får sova, jag menar vänjer han dig vid att vagnen guppar skönt hela tiden och har svårt att sova sen i stilla vagn eller är det bara bra för att få tiderna att sätta sig?

Tack igen!
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till lilla sonen,

och det är vad han är, liten alltså, väldigt liten till och med så här gäller det att inte ha för mkt tanke om att allt ska fungera på räls. Sikta på vakentid 2 tim och så en lur på 2 tim på det och så får det rulla på med mat där emellan. Han kommer säkerligen inte orkar vara vaken 2 tim i sträck men det kommer.

Ni kommer få fina rutiner bara du inte jäktar på och vill att allt ska fungera redan nu. De två första månaderna brukar vara vingliga och ska vara så, det tar tid för en småtting att anpassa sig till allt det nya som livet erbjuer. Det tar även tid för ömma föräldrar att anpassa sig till att det nya som det innebär att få en liten bebis.

Låt du honom sova när vagnen rullar, det är ingen panik, han kommer sen att lära sig sova i en stillastående vagn och inte bry sig ett dugg utan bara sova vidare.

Så njut av din son, mata på ordentligt, få frisk luft och sikta på sova 2 tim och vaken 2 tim.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

Hej igen.
Tack för svar. Är ju helt fantastiskt att man kan få hjälp av er! Jag försöker att inte stressa på men det är så skönt att ha ett schema som stomme att luta dagen mot och sen drömmer jag om att få sova lite sammanhängande och då är det skönt att ha ett mål att sikta mot. Har glömt säga att det finns en storasyster på tre år som inte är AW-barn men sover mycket bra. Hon störs lite av lillebrors skrik men börjar vänja sig och sover vidare där vid 20-22-tiden när lillebror krånglar.
Det går bättre och bättre men lite fnurror har vi. Jag tror på tidig läggning så det schema vi siktar på nu är:

7.00 mat (1.5)
8.30-10.30 sov
10.30 mat (1.5)
12-14 sov
14.00 mat (2)
16-17.30 sov
17.30 mat (2.5)
19.30 kvällsslurk
20.00 god natt
01 nattmål
04 nattmål

Om han inte kan sova 1,5 h sista passet får vi dela upp det i 45+ (20 eller 45). Vad tror ni om det? Han har svårt att komma till ro på kvällen. Har lagt honom 20.20 och 20.30 senaste dagarna och han skriker så fort jag lägger ner honom i vagnen och sen får jag vagna till och från i en halvtimma och sen ännu mer sällan fram till 21.30-22 då han somnar ordentligt för natten. Övertrött? Ska lägga prick 20 nu så får vi se.

Hur ska jag tänka med nattmålen? Om två veckor är han två månader och jag skulle så gärna bli av med amningen 01.00. Men blir det inte långt uppehåll från nattslurk 19.30 och fram till 04? Han äter mest kl 01 och mindre kl 04, har ibland blivit 05 också. Ska jag avvakta och se om han sover över eller ska jag vagna bort och i så fall när tycker ni? Har läst massor av trådar och ser att vissa väcker vid 22/23 för att fylla på. Är det en bra idé?

Ser fram mot era svar! Tack på förhand.
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

God morgon.
Hoppas på svar på inlägget ovan trots att det är juli. En fråga till kom jag på. När jag väcker är det viktigt att lägga till bröstet direkt då? Han skriker inte vid väckning utan är glad, kan vi goosa fem minuter och sen ge bröstet eller är det viktigt att ge bröstet direkt för besked om att det finns mat och att jag har kontroll?
Har också glömt att säga att jag gick drygt två veckor över tiden, till 42+2. korrigerar man för det? Tack igen.
Kram från mig!
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Som sagt, kom ihåg att sonen fortfarande är väldigt liten. Inte förrän tidigast vid två månader brukar vi spika ett schema. Fram tills dess jobbar vi på att få till en bra rytm och kanske anteckna lite inför kommande schemaläggning. Skynda långsamt alltså! :)

:arrow: det låter som en bra idé att erbjuda en liten minilur i sista passet för att han ska orka med (tror det är det du menar?)! Hur har det gått med de tidigare läggningarna?

:arrow: hur man väljer att göra med nattmålet är lite olika. Många styr upp nätterna och sätter klockan för att få samma förutsättningar varje morgon. Jag själv är alldeles för trött för att sätta klockan nattetid, hos oss försvann nattmålen allt eftersom ändå. Vi la allt krut på dagarna istället med massor av mat, social delaktighet, frisk luft, skoj och bus. Jag brukade ta upp för mat innan jag gick och la mig, kanske vid 22, för att själv få så många timmars sammanhängande sömn som möjligt.

:arrow: under smekmånaden är det viktigt att ge mat vid minsta pip för att stilla överlevnadsångesten. Den verkar han absolut kommit över!

:arrow: barn som föds inom det intervallet som anses normalt behöver man inte korrigera, så tänk inte på det du.

:heart:
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

Hej igen.
Tack för svar. Liten rapport. Nu har jag lagt kl 20.00 tre nätter i rad. Dagarna har struktur i form av att han får sova 2-2.5h per pass och vara vaken så länge han orkar därimellan 1-2 h. Mattiderna blir därmed ganska fasta. Fasta tider är morgon kl 07 samt god natt kl 20.

Första natten skrek han från 20-21.30 med 100 superkorta vagningar och tysta stunder därimellan.

Andra natten vagnade jag tyst och sen tyst till 20.15 då korta vagningar/skrik i 10 min och sen tyst till 20.45 och då skrik/vagning till 21.10.

Ikväll superkorta vagningar bara till tyst och fick hålla på till 20.15. Sen lite bök 20.45 men inget skrik. Ingen åtgärd och nu är klockan 21 och jag håller tummarna :wink:

Det går framåt! Jag undrar ändå varför dagläggningarna är så mycket lättare. På kvällen skriker han direkt jag lägger ner. Jag gör inget speciellt vid lurar eller nattning i form av tillrättaläggande eller dylikt. Jag lägger ner, smeker över huvudet och ryggen över filten en gång och säger sov så gott. Är det bra?

Han vaknar lite tidigare på natten nu med tidigare läggning. Han har de senaste två nätterna vaknat 00.20 samt 03.20 och sen vagning ett par tre gånger mellan 5-7, mest 6-7. Har sen väckt på morgonen. Skulle vilja få till det lite bättre. Funderar fortfarande på att ta upp vid 22 men det tar emot att ta upp när han sover... Fler råd och tips?
Kommer han verkligen sova över amningen vid 12-01...?

Tack igen och god natt!
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vilka fina framsteg ni gör!

När du lägger honom så lägg armarna tillrätta vid sidan av huvudet, benen läggs ner som vanligt och huvudet bortvänt från dig. Det är svårt att beskriva men man lägger tillrätta mjukt men bestämt och avslutar sedan med en solfjäder i några sekunder. Om du redan vet vilken ramsa du ska använda sen så kan du säga första versen när du går ut.

Jag tycker inte att du ska jäkta med nattmålen. Jag gjorde inget åt nattmålen förrän vid 2 månader för då tyckte jag gott att sonen kunde sova liiite längre än 4 timmars sammanhängande sömn. Jag bestämde mig för en tid när jag tyckte det var ok med nattmål, t.ex efter 5 timmar och sen buffade jag över uppvak innan dess. Sedan flyttade jag fram det till 6 timmar och vid 3 månader var vi uppe i 10 timmar, när sonen väl fattade galoppen så gick det snabbt :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

Hej igen :) .
Tack Sarisparis för utförligt svar tidigare!

Saramilana: när du väckte 22 för nattmål, när hade du lagt för natten då och när hade du morgon? Vid vilken ålder var det? Tack!

Nattning kl 20 går bättre och bättre. Vaknar 00.30 och 03.30 för mat men sover oroligt mellan 05-07.

Ska han få skrika lite där i vargtimmarna eller ska jag vagna direkt? Jag tenderar att vagna direkt, mjukt för att inte väcka resten av familjen i lilla sommarstugan. Men det kanske gör att han vaknar igen efter 15-45 min? Vad tror ni? Vill ju att han ska sova vidare och inte skrika upp sig... Hjälp!

Jag har bara BB och inte SHN-boken så det där med ramsandes har jag inte satt mig in i. Men jag förstår att man kan föra in en ramsa "bakvägen". Är det det du menar? Kan jag börja med det redan nu vid 6-7 veckor?

Läste på forumet att SM-barn ofta börjar sova över 23 och 04 mål av sig själva. Är lite vilsen här. Jag lägger 20 och sen mat vid ca 00.30 och ca 03.30. Helst vill jag ha bort 00.30 där om några veckor men jag vill göra det som är bäst för lillen. Kan inte bestämma mig för om jag ska väcka vid 22 för mat, bara drygt 2h efter nattmål för att på så sätt skjuta på 00.30 målet. Eller bara låta det vara några veckor och se vad som händer? Tacksam olika infallsvinklar!
Tack igen :D
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Att väcka och ta upp och mata innan man själv lägger sig funkar med vissa barn och inte med andra. Min son ville inte äta i sömnen han bara sov vidare :sleep: . jag kände att jag ville satsa på att HAN skulle lära sig att sova så många timmar så möjligt sammanhängande också så därför valde jag inte ta upp och mata då.

Hur är det med mörkläggningen i sommarstugan? Morgonstrul brukar ofta bero på att de små vaknar och ser ljus och tror att det är morgon :wink: . Kolmörkt rum ska det vara för optimal sömn, folie på fönsterna är bra när man ska mörklägga tillfälligt.

Jag buffade ju, vagnade inte men ingrep ganska direkt när det började låta missnöjt. Man får vara noga med att inte hålla på för länge bara utan bara göra en så kort insats så möjligt.

Ramsan kan användas aktivt från 4 månader men det är helt ok att börja smyga in den bakvägen nu. Vi har valt: God natt, god natt, sov så gott x 4 och i början så sa jag bara en vers så att den blev välkänd innan vi började använda den aktivt. Nu när sonen är två kan han den själv. jag ramsar ju alltid utanför rummet när han lagt sig, men brukar säga en vers ibland när jag lägger honom av gammal vana. God natt, god natt säger jag och sen fyller han i med en söt liten röst: sov så gooott :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vi har nog alltid haft natt mellan 19 och 07 från det att vi införde SM vid 2,5 månad. Från 3,5 månad började hon på eget initiativ sova hela natten. Jag tror att det där 22-målet var bland det sista nattmålet vi hade, men det var ju också enda gången vi väckte för mat. Jag går liksom hellre upp vid 22 än 04. ;) När vi märkte att hon sov till morgonen utan nattmat tog vi bort det också.

:heart:
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

Hej igen.
Jag vet att alla har fullt upp och att det är semester och att ni hjälper oss på fritiden men jag vill så gärna ha svar på frågor som uppkommer. Ni är experter och hur mycket jag än läser på forumet stämmer det inte exakt med mina frågor.
Det jag tycker är mest jobbigt nu är:
1. Nattningen. Han äter massor under dagen och dagslurarna fungerar bättre. Får mjukvagna ibland i skarvarna. Men vid läggning så skriker han direkt han läggs i vagnen. Tips? Går nästan inte att vagna tyst förrän efter ca 5 min. Sen tyst ett tag och sen skrik igen, tyst 2-10 min, skrik från 20-21.30 igår. Idag lägger maken och det blev tyst efter 6 min skrik. Det är så jobbigt med skriket, jag vill bara ta upp honom och trösta men motstår. Han är mätt och nybadad och log precis innan godnatt. Ska vi låta bli att vagna när han ändå skriker och se om han kommer till ro själv?

2. Vargtimmarna. Nattmål fortsatt ca 01 och 04. Han äter inte mycket vid 04, trugar men somnar bara. Sen mellan 05-07 är det oroligt. Nu mjukvagnar vi, kort, mindre än en minut, men ev till sömns. Är det ok? Hur blir man lättast av med oron i sömnen här?

3. Magen. Han har svårt att bajsa. Första tre veckorna bajsade han x flera dagligen. Sen 2-3 veckor mycket sällan. Igår kväll tror jag han skrek dels pga magont , han fes lite under tiden och sista två målen så åt han oroligt och försökte bajsa/krystade. Samma imorse och idag. Har minifom och sempers magdroppar, lite bättre tror jag men han behöver bajsa. Tips mottages tacksamt!!! Såg att Torsmamma skrev att det fanns massa tips på forumet ang magont men jag hittar inte. Han helammas, rapas flitigt, sover i magläge. Hjälp!

Tack igen. Hoppas på svar.
Kram :roll:
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
Astonsmor
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 06:58

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av Astonsmor »

MamaA: hade missat ditt svar. Tack, då förstår jag ramsa etc lite bättre. Det är ganska mörkt i sommarstugan men imorgon ska jag ordna det kolsvart i vårt lilla sovkrypin :D . Tack igen för svar!
Kram.
Dotter född sep 2010
Son född 26 maj 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema, dagslurskrångel, skarvar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Windy (gaspipar) som finns att köpa på apoteket är kanon vid magont. Det är ju svårt att ändra kosten för en ammande bebis men om du äter/dricker katrinplommon så kanske det kan ha effekt. Papaya är också jättebra, svårt att hitta mogen färsk men finns att köpa torkad på hälsokosten.

Vissa bebisar har svårt att komma till ro på kvällen och förväntar du dig skriket så spänner du dig vilket han känner av...ond cirkel det där :wink: . Det brukar ge med sig men är såklart inte kul för någon. Jag hade fortsatt att vagna där men backat så gott det går. Annars: Varför inte prova att buffa honom, jag upplever att det lugnar småttingar bättre och gör dem härligt sömntunga.

Vagna inte till sömn på natten, gör du det så vill han ju ha hjälp igen så fort han vaknar. Vitsen är ju att lära honom att somna om själv.

Om han äter dåligt på andra nattmålet kan det vara läge att flytta fram första nattmålet lite och sen avvakta och se om det andra behövs.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"