Kvällspyssel och annat

Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

Hej,

Tvâ smâ sov frâgor har jag:

-Stora syster har fâtt öppen säng och det har gâtt bra, men hon brukade ofta ligga i spjälsängen länge och tralla innan hon somnade och nu i och med den nya sängen hör jag ganska ofta att de tassas och pysslas och leks i mörkret utanför sängen istället. Efter ett tag gâr hon dock och lägger sig. Borde jag sâga till henne att sluta leka och gâ och lägga sig eller ska jag bara lâta henne vara? Det hela innebär att hon somnar senare...men och andra sidan är hon ju lite större nu och sover fortfarande ordentliga lunchvilor pâ 1h5-2h. Natten är 19.30-07.30 men hon somnar sällan före 20.30-21

-Andra frâgan gäller lillebror, jag har haft som vana att lägga honom innan och sedan smyga in med stora syster. Dels för att de jagar upp varandra till ett övertrötthets flams som inte har den goda effekten av skrattet till godnattet utan slutar i grât och tandagnissel. Dels för att lillebror sover bäst om han fâr 12,5h natt. Och slutligen för att lillebror är för liten fôr att orka koncentrera sig pâ riktiga sagor som stora syster gärna vill höra pâ kvällen, och sâ är det enda stunden pâ dagen som jag kan mysa lite extra bara med stora flickan. Men nu har vi en liten förtrots omgâng och lillebror protesterar här och var, bla vid lâggning. Jag har dâ lite daligt samvete att han blir förvisad till sängen när syrran fâr vara uppe och tänker att förr eller senare sâ kanske man mâste behandla dem med samma regler och läggnings tider för att han inte ska känna sig utanför. Hur har ni gjort?

Tack tack.
kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av Tin »

Hej du knyttet,

ett snabbt svar då jag ska väcka lillasyster här hemma om 2 minuter. ;)

1. Jag är lat, jag skulle inte göra en grej av nåt som inte är en grej än om ens någonsin. Dvs låt henne hållas, hon är ju tyst, vet att det är läggdax och går och lägger sig inom en rimlig stund. Här hemma hade min stora tjej en period då hon ville pyssla med nåt i sängen, och då fick hon det. Hos oss gällde man stannar i sängen och lampan är släckt. Hon höll på ett tag och sen gick det över. Hade det hela eskalerat till spring ut ur rummet, tänd lamp etc etc hade jag fått säga stopp.

2. Vet du, det är du som bestämmer. Om inte du ger sken av att det är "orättvisst" att lillebror går och lägger sig först så kommer barnen heller aldrig ifrågasätta det. Han har ju nog med sin förtrots. ;) Att storasyster är uppe har förmodligen inte ens "crossed his mind", han har nog med att ifrågasätta sin läggning. ;) Och får han bara sina rutiner, kvällsmat, massa bus, plopp ner i sängen, självsäker attityd från mamma så möter du hans förtrots på bästa sätt.

kram TIn :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

Ok, tack för ditt svar! Dâ kör jag pâ. Dock har storasysters spring eskalerat lite med bâde det ena och det andra, där jag satt stopp. Är jag för tidigt ute eller mâste det testas lite när man fâr en öppen säng? Kändes konstigt att fortsätta med spjälis eftersom hon är väldigt lâng och stor och dessutom sköter nattkissandet själv pâ pottan och gâr och lägger sig igen. Men borde jag vänta längre med att ta bort spjälis med lillebror när det är dax eller fâr man räkna med lite turer hit och dit när man byter säng?

tack och kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av Tin »

Hej igen,

AW rekommenderar ju att spjälsängen stannar till efter stora trotsen runt 4 år. Detta för att sängen ju varit en säker sovares trygga plats så länge som liten kommer ihåg, och när det världen är lite svår att förstå sig på så är det skönt att sängen är samma trygga bas som alltid annars. Så det är ju en variant, många gör så - andra byter till växa säng vid både 2 eller 3 års ålder av olika anledningar.

Det finns ju en mellan variant också, dvs ta bort sidan på spjälis så hon kan sköta sina toalettbestyr men ändå har sin trygga bas. Det hindrar ju inte spring förvisso men är hon lång kan hon ta sig ur om hon vill ändå. ;)

Det jag menar är att ha kvar spjälsängen handlar inte så mycket om att hindra liten att springa runt i rummet efter nattning som att skänka liten en trygg plats att hitta ro att somna i. Denna plats kan vara spjälis men det kan också vara en annan säng - om mamma förmedelar det genom att svara på frågor, stoppa spring, vara konsekvent etc.

Så bestäm dig för en säng variant, och kör på det helhjärtat. Hur vill ni ha det, och vad kan du supporta till 100 procent? Det blir fler frågor och svårare att svara med trygghet om mamma inte riktigt vet vilket som är bäst. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

Tack fôr ditt svar.

Jag fôrsâr vad du menar, men jag âr liksom helt självklar med själva sängen jag bara undrar varför läggningarna har gâtt frân att vara sâ okomplicerade till sâ oroliga och ett himlans projekt.

Jag känner att det inte riktigt fungerar att i alla lägen säga gonatt och inte under nâgra villkor komma tillbaka i rummet. Det är en del andledningar runt pottan som jag tycker ger skäl till att jag kommer tillbaka, tex om hon har bajsat och vill bli torkad och fâ pottan tömd eller om hon kissat och inte fâr till tâcket och det hâller pâ att trilla i pottan osv. Dessutom upplever jag att hon funderar pa sâ otroligt komplicerade saker som ibland behöver ett kort men lungande svar. Som i sig inte innebär nâgot annat än "gonatt du kan sova lungt", och ofta räcker att jag bara ôppnar dörren pâ glänt och meddelar, men det är ett himlans spring vilket stör lillebror som undrar varför jag hâller pâ och springer och blir orolig och ställer frâgor som borde besvaras med en stängd dörr. Sen blir det liv i barnkammaren och de somnar oftast inte innan en timme eller mer. Jag känner att stora tjejen blir väldigt besviken och arg om jag totalt ignorerar hennes rop eller bara svarar gonatt, punkt. Hon vill ha ett litet trevligt lungt svar. Hon funderar mycket över döden sedan hon var med pâ sin gammelmormors begravning (kanske helt fel att ha med en treâring pâ nâgot sâdant) och det eskalerade när hon ropade "kom genast mamma annars dödar jag dig", dâ kännde jag att det här är inte ok hon har även sagt "jag kan inte sova när jag är arg pâ dig" och tyst för sig själv utan att hon vet att jag hör "jag ska inte dö men jag ska sova i hundra âr och jag tänker inte vakna för en prins pussar mig pa munnen". drama pâ hôg nivâ men lite jobbig att hantera.

Det hela började i och med att vi âkte till landet pa begravningen och hon fick för första gângen i sitt liv vara uppe efter läggning och med vid ett restaurang besök och la sig kl22, nästa dag var ocksa restaurang till 21.30. Jag vet inte om mamies död pâverkat henne mer än hon gav sken av eller om rytmen att lägga sig tidigt rubbades nâgot, men efter dessa dagar vart det ett himlans liv att fâ henne i sâng. Det har nu gâtt över en mânad sedan begravningen och bitvis fungerar läggninarna ok, om lillebror hunnit somna och vi haft en bra dag där vi kunnat nâ ut till varandra och hon inte âr frusterad. Men ofta är det lângt mycket mer liv och utdraget ân när hon lâg i spjâlis. Vi âr bortresta igen sâ spjälis eller ej sa sover hon ju inte där hon brukar men det har aldrig varit ett problem innan dâ vi sovit borta.

Vi har givetvis fôrsökt att förklara för henne att nu finns mamie i vara tankar och vara minnen och innuti oss och att när man dör sâ är bara kroppen kvar och att det inte är hennes mamie som lâg i kistan utan bara hennes kropp osv. Vi har även sätt en hel del döda djur pâ landet och pratat om hur det var när hon var bebis och att hon kommer frân min mage och sen blir stor osv. Men hon är den känsliga typen och funderar sâ det knakar och vill ha koll pa allt, sâ det är säkert inte helt lätt att förstâ vad döden är och vad den gör.

Hmm, jag vet inte hur mycket begravningen egentligen paverkar de svara läggningarna jag känner bara att det är svar att undvika att prata med henne när hon skriker "kom genast annars dödar jag dig", men jag kanske tillskriver det mer dramatik än det egentligen innehâller...Jag har även försökt att förbereda henne innan läggning och prata om att pâ natten sover alla och de starkaste djuren är de som sover mest och att hon behöver sova för att orka leka och göra roliga saker osv, men det känns som att det egentligen bara gör det värre och att hon ställer ännu mer frâgor. Att lungt gâ in och ge henne en puss, dra upp täcket, tömma pottan om sâ tre-fyra ggr är det som gör att hon är lugnast och somnar fortast. ibland kan det dock störa lillebror till den grad att han drar igâng henne till en massa bus.

Pust...tips?

Tack kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av Tin »

Hej knyttet,

vet du vad jag tror, jag tror att du är långt mer påverkad av begravningen än vad hon är och därför blir hon påverkad. Glöm inte att även om mamie gick bort så är DU den viktigaste i hennes liv och har hon dig är hon ok, men hon känner av dig som en barometer.

Så mitt råd är kort och gott kör på er variant som fungerar. Ansträng dig att vara extra konsekvent så att hon blir helt säker på att allt är som vanligt igen. Ha som mål att gå in så lite det går.

Sen tycker jag visst att man ska prata om döden, och förklara när ni nu mist någon i flocken, och vara öppen. Det måste få vara ok att man är ledsen t ex både vuxna och barn, känslor ska visas och delas. Men det är min egen högst personliga åsikt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

Hej,

Efter att ha frâgat i helt fel trâd sâ klipper jag in mitt inlägg i min egen trâd istället. :D (hade nog missuppfattat vilken rätt till en kollektiv dialog man har och hur den uppfattas som pâträngande :oops: )

Vâr situation har alltsâ pâgâtt sen i sommras och läget har gâtt frân kaos till ganska stabiliserat. Dock känns de totalt fridfulla läggningar som vi haft mellan 5mân-3 âr är ett minne blott.

Min strategi nu är: jag accepterar inte att man hâller och trixar och skriker nâr vi har sagt godnatt sârskilt eftersom lillebror sover i samma rum (även om han inte tar särskilt stor notis av det). Jag gâr in ganska sâ omgâende nu när hon börjar trixa (innan hon nâtt en nivâ som gör att jag tappar lugnet och blir arg) och sâger "ramsan" som har kommit till denna sommar eftersom vi aldrig riktig behövt ramsa innan. Med stora och tydliga och ganska effektiva bokstäver: "NU ÄR DET NATT OCH DÂ SOVER ALLA BARN OCH NU ÄR DET DAX FÖR DIG ATT SOVA OCKSÂ, är det uppfattat?" "ja" "dâ vill jag inte höra mer spring och skrik, uppfattat? "ja" Hon fâr dâ ett mjukt "godnatt min skatt och sov sâ gott, vi ses imorgon" och oftast räcker detta. I krisfall bôrjar hon om ändâ, dâ âker hon dirket ut ur rummet och fâr sitta pâ pallen framför sitt rum med ett "dâ fâr du inte sova, dâ fâr du sitta här pâ pallen och vänta pâ att du blir trött" Det brukar innom 10 sek komma ett "jag fryser, jag vill krypa ner i sängen nu mamma, jag har bestämt mig" "vad skönt för dig, gonatt pa dig min vän" Sen är det för tillfället inget mer, längre än sâ gâr det inte längre sâ att säga.

Vi börjar lägningarna lite tidigare eftersom jag vet att hon krânglar, senast 19 lägger jag henne och hon sover slutligen 19.30/20-07 + 1-1,5h vila pâ dagen.

Situationen är acceptabel (tror jag), men jag trodde att det var en fnurra som skulle lägga sig, men nu är det 4mânader sen den började och om vi lyckats stabilisera sâ är läggningarna ganska sâ negativ energi och jobbiga. Mycket frâgor fortfarande upplever jag det som. Jag har blivit arg massa gânger under dessa mânader och insett att detta leder till ännu värre läggningar sâ mitt mâtto nu är att inte bli arg, att sätta stopp innan. Men det gâr mycket energi pâ kvällen att hantera läggnigarna utan att bli arg och vara sâ tydlig och trevlig som det krävs för att konflikt elelr fâgor inte ska uppstâ.

Vad det gäller sömnbehovet sâ har jag förstâtt att mânga 3,5 âringar inte sover pâ dagen längre. Skulle man kunna tänka sig att hon inte är trött 19h etersom hon sover pâ dagen? Kan man ha 11h natt om de fortfarande sover pâ dagen?

Funderar pâ om detta är en situation som man kan acceptera eller om vi borde minikura dvs bli ännu mindre konverserbara efter läggning eller om det finns nâgot vi kan göra för att vi inte varje kväll ska behöva gâ igenom samma procedur och bli lite irriterade snarare än att frân bâda sidor säga godnatt och tycka att det ska bli skônt att sova.

Tack ni kloka,
kram :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av Tin »

Hej knyttet,
härligt att höra från dig. :heart:

Nu har jag läst och läst men jag förstår inte ditt schema riktigt, sover hon 19-07 dvs 12 h (om du räknar bort strulet). Och sedan 1-1,5 h på dagen. Alltså 12+ 1-1,5 = 13 h upp till 13,5. Är det rätt läst?
Sömnbehovet för det 3e och 4e levnadsåret är 13 h så du ligger i överkant.
Min lilla är drygt 3,5 och hon sover inte alls middag, hon stupar i säng för sin 12,5 h natt klockan 18:30. Är hon extra trött får hon en extra halvtimme och läggs 18. Dra ner till 45 först, och kör en 12 h natt är mitt råd. Jag tycker alltid det är bättre med 12 h natt i stället för 11, de behöver det långt upp i skolåldern. :sleep: :sleep: :sleep:

Sen vad det gäller ramsan. Jag skulle ta bort allting förutom den mjuka ramsan. Dvs plupp i säng, mjuk ramsa ut. Det du säger innan är liksom att gå in i dialog med barnet, ett "är det uppfattat" är en inbjudan till ett svar där liten kan svara både jag och nej, fast egentligen är man på tok för liten för att kunna svara på det. Och natt är natt - ingen diskussion som förvirrar liten och ev gör mamma frustrerad och arg. [-X

Så jag skulle köra bus, plupp i säng, ramsa "godnatt min skatt och sov sâ gott" 4 gånger på väg ut och utanför dörren. Allt trams från liten möts med samma ramsa (jättefin ramsa), behövs det får du vara bestämd i rösten givetvis. Men ramsa, ramsa och åter ramsa gäller. (Jag brukar blunda och tänka stilla: jo jag ske ge dig den goda sömnen, jag lovar. Du kan lita på mig.)
Som krisverktyg går det givetvis att ta till pallen som du ju gjort med bravur.

kram TIn :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

Hej Tin och tack för ditt fina svar :heart:

Alltsâ jag vet ju att det enligt boken är helt fel att gâ in och föra dialog med barnet efter läggning men för att beskriva situationen lite närmare: vi har ju som sagt aldrig haft behov av en ramsa som verktyg innan, utan fram tills i sommras sâ har vi oftast lagt som den mest naturliga sak i världen och kört en ramsa som att säga gonatt pâ väg ut och som för att medela att när ramsan är sagd sâ kommer vi inte tillbaka och vi har inte heller behövt ingripa med varken ramsa eller komma tillbaka förut.

Men i och med fnurran som uppstod i sommras sâ har jag av olika andledningar (som beskrivet i trâden) kännt att den strategin inte längre är ok i alla lägen, lillan jagar upp sig till en nivâ som inte är ok och behöver svar pâ tal.

Jag har under dessa mânader gâtt frân ett "godnatt nu är det natt" i dörren till att inse att det lixom bara genererar ännu mer utdragna strider där jag tillslut tappar humöret.

Att jag nu gâr in och dessutom frâgar lillan om hon hört och förstâtt mitt budskap är för att jag har märkt att detta BESKED verkar fungera för henne. Det finns lixom en plan och en attityd av självklarighet i det hela som bara har ett enda mâl: att sova pâ natten utan att bli arga. och detta verkar fungera hyfsat tydlig för lillan. När hon väl har sagt ja och är med pâ planen blir den lixom delad, vi är överens! (säger hon nej fâr hon sitta pâ pallen, och jag mâste sâga att jag tyckte det lät extremt märkligt när jag hörde om pallen, men hos oss är den otroligt effektiv och fungerar alltid som en punkt utan irritation)

Av alla turer och lângt utdragna läggnings processer där lillan fulkomligt ber om att höras och fâ svar sâ har jag hittat en balans som numer alltid är under kontroll.

MEN, det är alltid lite gnäll pâ kvällen och det där med att glatt säga godnatt och hoppa i säng med ett leende känns som ett minne blott....

Jag ska dock försöka backa än mer. Jag har inte velat FÖRKLARA vad som sker pâ natten innan hon lägger sig, och därmed innan hon har trixat utan har liksom velat forsätta lägga henne med inställningen att "nu gâr vi och lägger oss, sâ skönt det ska bli" och inte pâminna henne om att man kan ligga och frâga. Men eftersom vi har det snacket varje kväll sâ kanske jag ska börja ta det innan läggning i alla fall sâ undviker jag en tur i rummet efter att hon har lagt sig. Om hon bôrjar ropa när jag gâr ut sâ fâr hon en snäll ramsa i dörren och lyssnar hon inte fâr hon direkt sitta pâ pallen. Kan det vara nâgot?

Ang sovningen sâ läggs hon alltsâ 19-07 (men somnar oftast mellan 19.30-20) och vilar mellan 1-1,5h (1,5h hemma 3 dar/veckan och ibland inget alls men oftast runt 1H pâ skolan 4dar/V) Jag föredrar att hon fortsätter att vila pâ dagen eftersom alla andra barnen vilar pâ skolan och det är trevligare för alla att inte vara super stressade pâ kvällen för att hinna fâ henne i säng innan 19h. Dessutom tror jag det är skönt att fâ en ordentlig paus i allt stimm i skolan. Kan man inte tänka sig att man tar tillbaka en 12h natt när hon slutar vila pâ dagen helt enkelt?

kram kram :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av Tin »

Hej igen, :)
jag vet ju att det enligt boken är helt fel att gâ in och föra dialog med barnet efter läggning
Ok, läs denna mening några gånger. ;)
Jag har under dessa mânader gâtt frân ett "godnatt nu är det natt" i dörren till att inse att det lixom bara genererar ännu mer utdragna strider där jag tillslut tappar humöret.
Jag tänker så här, ur litens perspektiv: hon går inte in i en strid, för henne handlar det inte om att hon inte vill sova - hon är ju en säker sovare, hon älskar att sova för det har du lärt henne och det är allt hon vet. Däremot finns det andra frågor som din lilla nu funderar på och vill ha svar på innan hon kan hänge sig åt gen goda sömnen. En del barn ställer alla frågorna på dagen och en del väntar det tills det är lugnt och skönt på kvällen (de flesta faktiskt). Det som hände i somras med ett par dagars vara uppe sent har förmodligen inget med det hela att göra, mer troligt är att hon helt enkelt är i den åldern där frågor ställs. :) Och vet du, då ska hon få svar på dom :), och känna sig trygg med det för att läggningarna ska återgå till till hur de var förut.
Förstår du hur jag menar: det handlar mer om att liten ska få sina svar för att kunna somna än att ramsa henne tyst.
MEN, det är alltid lite gnäll pâ kvällen och det där med att glatt säga godnatt och hoppa i säng med ett leende känns som ett minne blott....
Det kommer, men så länge liten är osäker så vill hon ha mera svar.
Om hon bôrjar ropa när jag gâr ut sâ fâr hon en snäll ramsa i dörren och lyssnar hon inte fâr hon direkt sitta pâ pallen. Kan det vara nâgot?
Jag skulle alltid ramsa när jag går ur rummet (som betyder det är sovdags) och sedan när det börja ropas så får hon husljud till svar eller mjuka ramsor. Börjar det springas ur sängen, ur rummet eller blir argt då är det dags att levla med verktygen till pallen om det funkar för er. Men kom ihåg att hon kan behöva sin rams/husljud konversation en stund...... för att nöjt kunna sova.
Kan man inte tänka sig att man tar tillbaka en 12h natt när hon slutar vila pâ dagen helt enkelt?
Kan kan man väl, men jag tror ändå på 12 natt och att köra 45 min vila på dagen. Så det är min rekommendation.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

hej igen och tack för att du hjälper mig att fâ lite perspektiv pâ det hela :heart:
mer troligt är att hon helt enkelt är i den åldern där frågor ställs. :) Och vet du, då ska hon få svar på dom :),
Menar du att det är en bra idé att föra det tydliga och mer detaljerade resonemanget om att "pâ natten sover man" innan jag lägger henne eller menar du att endast ramsor och ev pall ska fungera som svar pâ hennes frâgor?

Jag känner att hon inte tycker att en ramsa är ett tillräckligt tydlig svar och att "agera" i form av att "nu är det natt och dâ hâller vi inte pâ med annat än att sova" râcker inte utan gör att hon ställer mer och mer ilskna frâgor. Hon verkar som sagt behöva en mer saklig utlägning, som du säger det gâr inte att bara ramsa henne tyst. Sâ jag skulle säga att det kanske skulle fungera om jag har den utlâggningen innan hon lägger sig och sen efterât kan jag utan att tveka svara henne med att inte svara pâ inbjudan till dialog och sâ att säga förmedla genom handling (husljud, ramsa, pall).

Jag kanske missade det men jag säger redan en mjuk ramsa när jag gâr ur rummet och har alltid gjort sen hon var bebis. Den har innan har varit punkten för dagen sa att säga, efter den kommer jag inte tillbaka. Men den regeln har brutits i sommar.

Ang sovtimmar sâ är hon för tillfället i behov att vila utöver 12H natt känns det som, men hon sover kanske lite för länge pâ em ibland för att vara trött kl 19. Dock, igâr hade hon inte sovit i skolan och var ändâ pâ glatt humör fram till läggning men somnade 19H utan trix. Det gör ju ändâ att jag tänker att problemet kanske är att hon kanske inte behöver vila pâ dagen. Vad ska man ta som tecken pâ att man bör slopa vilan egentligen? är det endast om de ligger i ett mörkt rum och inte somnar? Eller kan man börja hoppa över den fast de verkar trötta vid 13h, för att de ska somna tidigare pâ kvällen och hoppas pâ att lunch tröttheten gâr över?

kram kram och tack igen
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

Alltsâ jag vet inte vad det är med det här forumet men det är ju banne mig magiskt :D

Efter mânader av svettiga, irriterade, nervösa läggningar med en enda önskan, att fâ tillbaka mysläggningarna, sâ har vi nu haft tvâ dagar i rad utan pip och det har inte skett pâ jag vet inte hur länge!

Jag säger bara TACK för att ni finns och lyssnar och hjälper till att fâ perspektiv pâ sina egna onda circlar och âtervändsgränder, det är ju faktiskt helt ovärderligt kan jag konstatera efter x antal fnurror som löst sig med hjälp av er.

Jag taggade ner lite, förklarade pâ det snällaste och mysigaste sättet innan vi gick in i hennes rum att "nu âr det natt och dâ sover alla barn och nu är det dax för dig att sova ocksâ sâ nu ligger man lugnt i sin säng och sjunger eller pratar lungt men inget ropande för nu komemr jag inte och springer i ditt rum, ok?" Inget spring, inget rop, lugna gatan, lite sâng. (kan dock ha varit sâ att hon inte sovit i skolan)

säger bara tack och kram! :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av Tin »

Hej kära knyttet,
Vad skönt, vet du de små känner att mamma har taggat ner, ditt lugn sprider sig. :)
Utmärkt att ha en liten konversation innan läggning. Bravo.

När de små sover för mycket brukar man märka med tidiga mornar snarare än läggningsstrul så jag skulle köra vidare på 12 h natt och 45 min vila på lunchen. Fortsätt med dina lugna läggningar tills liten förstår att allt är som vanligt och det gör inget att am ligger vaken en stund. Min lilla blev förbannad över att hon inte somnade på en gång men hon lärde sig att lugnt invänta sömnen men en liten sång eller så.

Jag håller med, forumet är magiskt. :)

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av knyttet »

:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Kvällspyssel och annat

Inlägg av Dumlekolan »

Vilken härlig läsning!

Kram :wink:

Forumet är toppen ja!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"