jag måste fråga er en sak. Lillkillen 16 månader har numera för vana att vara MYCKET ledsen och arg efter middagslurarna. Han sover bra och äter bra (numera!), men jag tror att den starka reaktionen kan bero på lågt blodsocker.
Tex idag:
han vaknar efter promenad i stan. Han är lite ledsen när han vaknar 14.30, hade ätit (lite) lunch 11, får lite mandarin (några klyftor, inte tillräckligt antagligen). Sen börjar ledsnaden, han är helt förstörd och vill inte sitta i vagn & inte bli buren. Jag går med en gallskrikande bananunge tvärs över hela stadsdelen för att hämta storebror på dagis och gå hem. Inget funkar, inget resolut snack, ingen avledning, inget lugnande snack, ingen tystnad, ingen tutte, ingen liten mackbit...Han är helt enkelt upp och ner. Väl hemma i lugnet får han en pepparkaka, och då släpper det lite. Sen kan han äta mellanmål och så släpper det helt. Men utbrottet höll på säkert i 45 minuter. Det verkar bli värre när vi är ute nånstans. I helgen hände samma sak på ett fik, skulle äta semla när det var dags att vakna. Jag fick trycka in en halv sockerbit innan det tvärt slutade inför stirrande cafégäster.
Det är bara efter middagsvilan han har det så här jobbigt. Hur kan vi hjälpa honom?? Jag kan tillägga att ledsnaden går snabbare över med pappa också.
"Förtrotsen" verkar ju komma mer runt 18 månader, så det kan väl inte vara det?
Storebror fick ibland utbrott efter sovisen, då fick man läsa saga och smyga in banan under tiden. Då brukade det släppa. Det är därför jag tror att det har nåt med blodsockret att göra.
Annars hur go unge som helst, men som sagt en känslig en!
Vad tror ni? Måste man snabbt in med en pepparkaka så fort han vaknar???
Jag är jättetacksam för svar från er kloka! Det är inget kul att vara så ledsen varje dag!