Är inne i uppföljningsveckan med 7.5 mån pojke och har problem med skrikandet. Man ska ju inte ta upp barnet när det skriker, men han sover aldrig färdigt sina pass och när han väl vaknat somnar han inte om och det är inga glada toner som kommer ur munnen. Försöker ta honom när han låter minst arg men det är svårt.
Somnar även snyftande trots en massa bus innan. Känns inte riktigt bra. Det fungerar bäst ute i vagnen, men det tar lång tid att somna, och i detta snöovädret vill jag att han ska sova ett pass inne.
Däremot känns det ju väldigt bra att han trots detta sover hela natten. Tror att det är därför vi är nära att ge upp dagtid, för det var bra nätter vi var ute efter. Dagarna var bra innan också. Är så sugen på att pilla in en napp på dagen och låta honom sova när han vill och så länge, eller kort tid han vill. Det är ju att ge upp lite tidigt så jag skulle väl vilja ha lite peppning, tips och kanske lite skäll...
Inte ta upp skrikande
Ett litet tillägg
Problemet är nog egentligen att jag och min sambo inte tror på schemat vi gjort. Lucas sov innan kuren nästan alltid två gånger per dag. Till att börja med tänkte vi fortsätta med två gånger, men sedan läste jag någonstans att till en 7-månaders var tre lurar lagom. Beslutsam att ta "hela paketet" med sova hela natten kuren, gjorde vi ett schema på tre lurar. Dumt och det ångrar vi nu, för det passar inte Lucas.
Vet inte om vi ska ändra nu, än har ju ingen dag varit den andra lik så det är inte så att han börjar lära sig tiderna precis...Usch, är i valet och kvalet. Man ska ju inte ändra, men vi gjorde fel från början.
Vet inte om vi ska ändra nu, än har ju ingen dag varit den andra lik så det är inte så att han börjar lära sig tiderna precis...Usch, är i valet och kvalet. Man ska ju inte ändra, men vi gjorde fel från början.
Karin, mamma till Lucas, f?dd 3 juni -05
Hej!
hade också jätteproblem med att få Widar att somna när vi hade tre lurar (däremot sov han den tiden han skulle) speciellt på sista luren och till natten. Så vi plockade bort vår sista 20 min lur och förlängde em luren i stället. det funkar kanon med två lurar.. ibland om det varit mycket en dag kan han bli trött innan kväll och då får han sig en 5 min utanför schemat ungefär där den sista luren låg innan.
Tycker inte man ska mixtra för mycket med schemat, speciellt inte under uppföljningsveckan då det inte satt sig, jag tycker du ska ge det en chans till, men om det inte funkar så prova två lurar. Mycket kan ju också ligga i att du och sambon inte tror på tre lurar?
Angående att sova inne. Har ni möjlighet att ta in vagnen och låta honom sova i den så han ni vagna eller gå på promenad över stock och sten (trösklar) inomhus om det är busväder. Visst att man ska vara sparsam med vagnande etc, men för er del låter det som det gäller att få sonen att förstå att han får komma upp när han är lugn och då behöver ni ju ett sätt att få honom lugn...
Själva är vi bortskämda med altan mer skydd från två sidor samt ett inglasat uterum så här sovs det alltid ute oavset väder!
*lycka till*
hade också jätteproblem med att få Widar att somna när vi hade tre lurar (däremot sov han den tiden han skulle) speciellt på sista luren och till natten. Så vi plockade bort vår sista 20 min lur och förlängde em luren i stället. det funkar kanon med två lurar.. ibland om det varit mycket en dag kan han bli trött innan kväll och då får han sig en 5 min utanför schemat ungefär där den sista luren låg innan.
Tycker inte man ska mixtra för mycket med schemat, speciellt inte under uppföljningsveckan då det inte satt sig, jag tycker du ska ge det en chans till, men om det inte funkar så prova två lurar. Mycket kan ju också ligga i att du och sambon inte tror på tre lurar?
Angående att sova inne. Har ni möjlighet att ta in vagnen och låta honom sova i den så han ni vagna eller gå på promenad över stock och sten (trösklar) inomhus om det är busväder. Visst att man ska vara sparsam med vagnande etc, men för er del låter det som det gäller att få sonen att förstå att han får komma upp när han är lugn och då behöver ni ju ett sätt att få honom lugn...
Själva är vi bortskämda med altan mer skydd från två sidor samt ett inglasat uterum så här sovs det alltid ute oavset väder!
*lycka till*
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Hej
Tack för svaret. Det är säkert som du säger, att det inte gått så bra på dagen för att vi inte trott på schemat.
Nu har vi i alla fall bestämt oss för två lurar. Det hade ju kommit snart i alla fall. En och annan femminutare får smyga sig in vid behov.
Får se hur det går.
Tack för svaret. Det är säkert som du säger, att det inte gått så bra på dagen för att vi inte trott på schemat.
Nu har vi i alla fall bestämt oss för två lurar. Det hade ju kommit snart i alla fall. En och annan femminutare får smyga sig in vid behov.
Får se hur det går.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du skriver: "Är så sugen på att pilla in en napp på dagen och låta honom sova när han vill och så länge, eller kort tid han vill."
Tyvärr
Om ingen dag varit den andra lik och ni nu är mot slutet av uppföljningsveckan och sviktar, trots att ni fått era sköna nätter, tycker jag du ska gräla lite på dig själv. Se inte tillbaka på det som fungerade före kuren (medan ni glömmer allt som var anledningen till att ni beslutade er för att genomföra kuren) utan håll målet för ögonen, HELA målet enligt schemat ni gjort upp, stå för det och genomför det
Även om inte dagarna varit sig lika eller blir det i ett nafs, ska i alla fall tiderna vara sig lika. Exakt.
Man kan inte bestämma sig för att lära en liten unge klockan och sedan börja byta plats på visarna eller möblera om siffrorna utan att försvåra kolossalt för lilla barnet att verkligen lära sig klockan! Eller rentav göra det stört omöjligt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ja, du har ju rätt och egentligen vet jag det, men när ungen skriker och tålamodet tryter är det inte alltid lätt att vara förnuftig.
Och precis som du skriver rök de bra nätterna. Två nätter i rad har han vaknat vid fem och skrikit mer eller mindre i en och en halv timme.
Måste säga att jag är otroligt imponerad av hur engagerad du är som svarar på alla frågor. Tack för det!
Och precis som du skriver rök de bra nätterna. Två nätter i rad har han vaknat vid fem och skrikit mer eller mindre i en och en halv timme.
Måste säga att jag är otroligt imponerad av hur engagerad du är som svarar på alla frågor. Tack för det!