Med ljuset kom trasslet!

Skriv svar
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Med ljuset kom trasslet!

Inlägg av oakarin »

Hej!

Här har vi en snart femårig tjej med bestämda åsikter och god aptit på livet! Det mesta flyter på bra, hon har varit en säker sovare hela tiden med några få undantag. Nu har vi dock fått problem vid läggningen. I och med att det blivit ljusare har det tagit allt längre tid för henne att somna. Vi har mörkläggningsgardiner men hon vill ha dörren öppen en liten springa. Vi har gått med på det eftersom det fort blir varmt och kvavt om det är stängt. Det är ett litet sovrum med snedtak så på somrarna blir det varmt. Det är alltså inte helt kolsvart i rummet.

Själva läggningen är det inget problem med, men det kan ta upp till en dryg timme för henne att somna! Hon ligger och pratar, sjunger och leker med sina gosedjur. Hon är väldigt trött när hon läggs, men ändå tar det en väldans tid att somna. Hon är trött på morgonen och är lite gnällig på dagarna (hon har ett temperament som inte är att leka med vanligtvis också) , men hon klagar inte på att hon inte orkar dagarna på dagis. Personalen har inte larmat heller.

Ska vi lägga henne tidigare? Kvällsschemat är redan ganska pressat så det känns som att det kommer att bli stressigt. Ska man försöka trötta ut henne mer på dagarna? Mer social gemenskap? Hon är lite lagom intresserad av att hjälpa till, det måste vara ovanliga sysslor annars vill hon inte. Hon kan tänka sig att tex vattna med slangen ute men att vattna inomhus är för liten utmaning. Eller ska vi slappna av och tänka att den tiden hon ligger i sängen också är en slags vila? Problemet har kommit de senaste två veckorna så vi kopplar det till de ljusare kvällarna.

Hon läggs 20.15-20.30 och väcks 08.00.

Tacksam för råd och tips!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Med ljuset kom trasslet!

Inlägg av Tin »

Hej och välkommen,
och vilket vackert namn liten har, min yngsta heter också Maya fast med j. :)

Jag skulle:
1. lägga 20.00 så hon verkligen har 12 h natt, försök få till det
2. låta henne sjunga i sängen, även 5 åringar har rätt till sitt privatliv
3. slappna av som förälder ;), hon har lagt sig, att somna får hon sköta själv

Det är ingen fara, om de inte sover exakt sina 12 h, det viktiga är förutsättningarna. Nästa vecka kanske hon somnar på 5 minuter igen. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Med ljuset kom trasslet!

Inlägg av oakarin »

Åh, tack för klokt råd! Vi försöker lägga lite tidigare och sedan ska vi vuxna bara chilla! :D

Jag har försökt ramsa som påminnelse, men då blir hon döförbannad! Jag får helt enkelt ta ett steg tillbaka och tänka att jag gjort mitt.


Tack för svar!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Med ljuset kom trasslet!

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Jag har ju en 6åring hemma
Här är samma dilemma. Vi försökte lägga senare men med resultat att han somnade senare. Kroppen behöver en dryg timme i mörker för melatoninet för att komma igång. Så att lägga tidigare men en röd lampa tänd som dunkelt ljus säg 15 min kan vara något. eller ligga i mörkret och lyssna på sovmusik, cd saga, för det tar tid att varva ner när man är i denna ålder men man behöver fortfarande mycket sömn.

Det är lätt att ge efter då de inte somnar men jag peppar dig til. att hålla era 12 timmars nätter till typ 9 år även om de inte sover varje minut så har de förutsättningarna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"