Hej!
Mina barn är 1 år och 7 månader samt 3 år och 7 månader. De har samma rum och det tar hur lång tid som helst att natta, ibland upp till två timmar. Mamma eller pappa nattar varannan kväll. För tillfället har vi ingen möjlighet att ha varsitt rum till dem. Nattningen börjar vid 19 tiden på kvällen, då den lilla tjejen får välling. Den stora har nyss slutat med välling på kvällen. Vi sitter i soffan och tar det lungt. De blir trötta, men när det blir dags för sängarna, vid 19.30 börjar de protestera. Vi läser en saga i den stora tjejens säng, sen en godnattvisa. Därefter släcks lampan och det är godnatt. Det är omöjligt att få dem att ligga kvar i sina respektive sängar. Spjälsängen togs bort för den lilla tjejen runt jul, eftersom hon kunde ta sig ur den, men ramlade och slog sig några gånger. Före jul nattade vi ett varsitt barn, den lilla i vårt sovrum, som bars över till sin säng. När de sent omsider har somnat, vaknar de oftast på natten och kommer in till oss i vår säng. Ibland är de vakna i skift. Det kan börja vid 00 tiden för den ena och när den har somnat vid 02 så är det dags för den andra att vakna och vara vaken till 04, vilket innebär att jag (mamman) bara sover ca 4 timmar per natt i långa perioder. Pappan är ganska svårväckt, så ska man väcka honom för att få hjälp, så väcker man också den sovande familjemedlemmen.
Snälla hjälp mig!!!
Barnen har samma rum och är 1,5 resp. 3,5 år. Hur
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det bästa vore om ni införskaffade boken Sova hela natten (se förstasidan) och läste och lärde. Båda små barnen skulle behöva en "kur". De behöver sova hela nätterna gott och skönt i sina egna sängar, precis som du själv.
Man kan "kura" dem båda samtidigt. Då återinför ni lämpligen spjälsängen till den lilla (det skulle förvåna mig mycket om hon verkligen slog sig - små barn brukar inte kravla ur förrän de faktiskt behärskar konsten, men klättra ska de få göra på dagarna på annat klättervänligt
I boken hittar du, förutom själva"bruksanvisningen", också alla möjliga frågor och svar och kan lätt känna igen dig.
Ta itu med detta, vill jag verkligen råda er till - för det blir bara värre annars och barnen behöver så väl sin sömn. Du är en vuxen gammal kämpe som orkar mycket, mycket mer än vad som är mänskligt att orka - därför att du måste. Eller rättare sagt, du tror att du måste. Men det måste du inte
Lycka till - läs gärna tråden "Efter kuren - en uppmuntran" så ser du vad som väntar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022