Information?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Information?

Inlägg av Kit »

Hej, rara alla, längesen jag var här. Jag söker efter information och jag är i lite tidsnöd, så jag tar mig friheten att ställa mina frågor här, för att vinna lite tid.

:?: Är så kallad ADHD en bevisad diagnos?[/i]
:?: Är CP-skador möjliga att lindra/bota med adekvat behandling på orsaken iställer för symptomen?
:?: Gäller samma för så kallat Aspergers syndrom och så kallat Tourettes syndrom?

Kanske riktar jag mig främst till Anna och Hege, ah, nu kom jag dessutom på att jag kanske skulle frågat i IAHP-forumet, men hinner inte ändra! Hänvisa mig, snälla, om ni inte kan informera.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D :D Fråga du på IAHP-forumet så får du Hege på tråden :wink:

:!: Vad menar du med bevisad diagnos :?: Vedertagen, ja, inom psykiatrin. Men någon skada i hjärnan kan inte bevisas vetenskapligt. Se "Vad är ADHD?" bland krönikorna :!:

:!: Rimligen ja. Men liksom vad gäller fysiska sjukdomar utgår naturligtvis inga garantier. Men ska ett tillfrisknande alls kunna förväntas, är det ju orsaken - hjärnskadan - som ska behandlas, inte symptomen.

:!: Ja, det vågar jag verkligen påstå. Alla dessa bokstavssjukdomar är neuropsyiatriska hypoteser.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Ack, inte är det jag som behöver några bevis, inte! Visst har jag läst krönikan "Vad är ADHD?", men i debatten duger det inte att jag hänvisar till vad du skrivit, i synnerhet inte i sällskap där folk börjar via och gala så snart Anna Wahlgrens namn nämns.... :cry:

På senare tiden har jag befunnit mig i den ena diskussionen efter den andra, mycket heta och upprörda sådana, angående barn, dagis, bokstavsdiagnoser hit och dit och jag som i dessa tider är synnerligen stingslig av månaders sömnbrist pga korkade grannar (de behöver en SHN-kur!) har inte kunnat hävda annat än att jag tycker och känner och blir upprörd... :cry: ...och förbannad! :evil: Dessutom kom jag inte in på hemsidans första sida häromdagen.

Nu har jag däremot läst den alldeles underbara berättelsen om lilla Felicia, fattar inte hur jag har kunnat missa den....

Att s k ADHD är en neuropsykiatrisk hypotes vet jag, eller "vet jag", då. Inte tänker jag tro på något annat, inte! Att ingen skada har kunnat påvisas i hjärnan är väl just den uppgift jag behöver, ja, för att servera på silverfat.....Men vem säger så? Var finns det rapporterat?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Rätta mig om jag har fel, men till och med Glen Doman är väl med på att ADHD, Asberger, Autism och allt vad det heter finns? Att det faktiskt är hjärnskador.

Däremot så jobbar han ju för att hjärnan ska lära om och på så sätt komma runt och förbi problemet.
Ta Felicia som exempel. Påstod Glenn Doman att det inte var något "fel" på henne? Så forstod inte jag det hela, utan att han gav en möjlighet att få henne bra. Genom att träna hjärnan.

Är jag helt ute och cyklar?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Så, Hege, som du ser kan jag åsså kopiera! :lol: Härnedan kommenterar jag dig och ställer en och annan fråga, och du må ursäkte mig hvis jag ter mig lite omständlig, men det är ett framgångsrikt sätt att få en uttröttad hjärna att fatta resonemang.
Hege skrev:He-he, jag tog kopia...
... och om Anna ursäkter, så får du svaret här:

IAHP menar ADHD är märklappen på vissa symptom som har sitt utspring i en skada i hjärnan, själv om man inte kan upptäcka den på någon röntgen.
Nyttig detalj att känna till! Jag var inte medveten om att IAHP faktiskt ansåg detta vara en hjärnskada, men nu förstår jag. Jag menar, dessa symptom kan ju inte ha sitt ursprung från...tårna...eller nedsatt njurfunktion, ja, du förstår mitt resonemang. Och därav torde inte behovet av att kunna påvisa något via röntgen heller finnas. OK!
Hur världen ser på bevisförselen här är man mycket oense om. Det är vanligt att skilja på sjukdommar och syndrom. Syndrom är en betegnelse på "sjukdommar" man inte har tilsträkligt bevis for, men man använder betegnelsen syndrom om en samling symptom som tilsammans bildar "sjukdommen". Aspergers Syndrom är et slikt ex. Man kan inte finna handfasta "bevis" som man kan peka på, men man har en rad likadana symptom som forekommer hos de barnen man menar har syndromet. Man gör utredningar som bygger på observasjonr av fackfolk och av föräldrar. Det är derför slika utredningar kan ta månader, om inte år.
Själv envisas jag med att säga s k ADHD. Jag menar, bara själva betydelsen av bokstavskombinationen signalerar att det - i alla fall i min begreppsvärld - inte kan vara en "sjukdom"; uppmärksamhetsbrist + överaktiv. ???
OK, alltså ingen påvisbar diagnos utan en psykiatrisk hypotes, som har vissa symptom som tillsammans benämnes som ADHD, ADD. Och samma synsätt gäller för de autistiska syndromen inkl CP-skador. OK!
IAHP menar att vid att ta i tu med orsaken (hjärnan) så vill en CP-skadat klara av många fler saker än han kunde tidigare (språk/motorik).
Underbart! Finns exempel på symptom från CP-skador som har upphört helt? Har barnet blivit helt återställt? Du får gärna bli detaljerad här!
Istället för vad den traditionella habiliteringen gör, nämligen lär CP-skadade hur dom ska leva med sitt handicap som det är. Jag tycker IAHPs syn är ett mer positivt sätt att se saken.
Hur den traditionella habilitering går till har jag nu hört till leda och i de allra flest fall finns Ritalin eller Concerta med som enda "behandling". Man kan gråta för mindre. Man lär barnen att leva med sitt handikapp. Punkt. Bär hörselkåpor i klassrummet för att orka stå ut i bullret, när vem som helst - iaf jag - skulle bryta ihop där efter en kvart...

Ja, inte bara är IAHP:s approach till detta mera positiv generellt, den är ju helt enkelt konstruktiv och synes mig leda till om inte fullständig hälsa, som vilket annat friskt barn som helst, så till förbättring.


Det samma för Aspergers Syndrom och Tourette.

Och ja, Glen Doman mener att ADHD och liknande är skador i hjärnan, men han kallar det inte ved de namnen vi är vana vid. Han kallar det hjärnskada, i XX grad, på XX sida och om skadan är diffus eller focal. Så börjar man behandla denna skada. Oftast minskar symptomen eller blir helt borta.
Här skriver du ju faktiskt "helt borta". Det var vad jag ville se!!! Gäller de då för samtliga dessa syndrom?

Då ändrar vi (läs: världen) den diagnosen man tidigare gav, till nåt annat som nu passar bättre, eller så gör man som man gjort i Felicias tilfälle: Slår fast at dom som gjorde den förste diagnosen tog fel. Sörgeligt, men så är det för många Doman-barn. Man vägrar tro at barnen har blivit friska av enbart Doman.
Jag blir lite förbryllad här. Om man först fastställer en diagnos, säg "övre luftvägsinfektion" som innebär vissa symptom såsom nästäppa, kanske feber och dessa symptom en vecka senare är borta, då ändrar vi väl inte den första diagnosen.... för det var ju övre luftvägsinfektion.... See what I mean? Kan du förklara?

Ser med spänning fram emot ditt svar!

Kram! / Kit
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Här kommer mitt svar som Kits "quoteringar" kommer från:

IAHP menar ADHD är märklappen på vissa symptom som har sitt utspring i en skada i hjärnan, själv om man inte kan upptäcka den på någon röntgen. Hur världen ser på bevisförselen här är man mycket oense om. Det är vanligt att skilja på sjukdommar och syndrom. Syndrom är en betegnelse på "sjukdommar" man inte har tilsträkligt bevis for, men man använder betegnelsen syndrom om en samling symptom som tilsammans bildar "sjukdommen". Aspergers Syndrom är et slikt ex. Man kan inte finna handfasta "bevis" som man kan peka på, men man har en rad likadana symptom som forekommer hos de barnen man menar har syndromet. Man gör utredningar som bygger på observasjonr av fackfolk och av föräldrar. Det är derför slika utredningar kan ta månader, om inte år.

IAHP menar att vid att ta i tu med orsaken (hjärnan) så vill en CP-skadat klara av många fler saker än han kunde tidigare (språk/motorik). Istället för vad den traditionella habiliteringen gör, nämligen lär CP-skadade hur dom ska leva med sitt handicap som det är. Jag tycker IAHPs syn är ett mer positivt sätt att se saken.

Det samma för Aspergers Syndrom och Tourette.

Och ja, Glen Doman mener att ADHD och liknande är skador i hjärnan, men han kallar det inte ved de namnen vi är vana vid. Han kallar det hjärnskada, i XX grad, på XX sida och om skadan är diffus eller focal. Så börjar man behandla denna skada. Oftast minskar symptomen eller blir helt borta. Då ändrar vi (läs: världen) den diagnosen man tidigare gav, till nåt annat som nu passar bättre, eller så gör man som man gjort i Felicias tilfälle: Slår fast at dom som gjorde den förste diagnosen tog fel. Sörgeligt, men så är det för många Doman-barn. Man vägrar tro at barnen har blivit friska av enbart Doman.

Och här er nu mitt svar til Kit:


Och samma synsätt gäller för de autistiska syndromen inkl CP-skador. OK!
OBS! Tungan rätt i munnen nu, Kit. CP-skador hörer inte hemma under psykiatrien.
Underbart! Finns exempel på symptom från CP-skador som har upphört helt? Har barnet blivit helt återställt? Du får gärna bli detaljerad här!
Jada, IAHP har många. Det vanligaste är at dom lär sig gå, om än inte helt som oss andra, men ändå. Och at dom lär sig tala, kanske inte så perfekt som oss andra, men ändå: Dom talar.
Hur den traditionella habilitering går till har jag nu hört till leda och i de allra flest fall finns Ritalin eller Concerta med som enda "behandling". Man kan gråta för mindre. Man lär barnen att leva med sitt handikapp. Punkt. Bär hörselkåpor i klassrummet för att orka stå ut i bullret, när vem som helst - iaf jag - skulle bryta ihop där efter en kvart...
Igen, CP habiliterar man inte med Concerta, det gjelder ADHD. Men principen är den samma. Lär dig leva med det handicapet du har. Eller ennu värre: Omgivningen står ut bättre med barnen om de tar Concerta.
Quote:
Det samma för Aspergers Syndrom och Tourette.

Och ja, Glen Doman mener att ADHD och liknande är skador i hjärnan, men han kallar det inte ved de namnen vi är vana vid. Han kallar det hjärnskada, i XX grad, på XX sida och om skadan är diffus eller focal. Så börjar man behandla denna skada. Oftast minskar symptomen eller blir helt borta.


Här skriver du ju faktiskt "helt borta". Det var vad jag ville se!!! Gäller de då för samtliga dessa syndrom?
Om man blir förkylld och kroppen efter ett tag återhämtar sig, så blir symptomen borta och man blir frisk. Då blir oftast samtliga sympton borta. Om hjärnans skada, som beror på at hjärncellor dött, blir lagat på det sättet at andra "sovande" hjärncellor kan ta över i full grad de uppgifterna som de cellor som dött hade, då vil samtliga symptomer bli borta. Om de omprogrammerade hjärncellorna bara klarar av sin nya uppgift til hälften, vil symptomerna minska, men ändå finnas kvar i större eller mindra grad. Dette är individuellt från person til person, och man kan inte ge et absolutt svar på din fråga.
Quote:
Då ändrar vi (läs: världen) den diagnosen man tidigare gav, till nåt annat som nu passar bättre, eller så gör man som man gjort i Felicias tilfälle: Slår fast at dom som gjorde den förste diagnosen tog fel. Sörgeligt, men så är det för många Doman-barn. Man vägrar tro at barnen har blivit friska av enbart Doman.


Jag blir lite förbryllad här. Om man först fastställer en diagnos, säg "övre luftvägsinfektion" som innebär vissa symptom såsom nästäppa, kanske feber och dessa symptom en vecka senare är borta, då ändrar vi väl inte den första diagnosen.... för det var ju övre luftvägsinfektion.... See what I mean? Kan du förklara?
Övre luftvägsinfektion kan man bli frisk från. Autism kan man (enligt vetskapen) inte bli frisk från, därför måste första diagnosen vara fel om nu barnet råkar bli fri från autismsymptom.

Detta var svar som hastigst, hoppas du blev lite klokare. Annars får du återkomma! Trevlig helg!

Kram!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Aj då, när jag läser gjenom detta, så tycker jag nestan jag hörs lite kort och arg ut. Det var inte alls meningen, :oops: jag hade bare jättebråttom... Maken hade gjort god mat åt mig och stod och väntade...
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Inga problem, Hege, jag är så fokuserad på att samla fakta och förstå för att kunna föra vettiga samtal om detta att jag inte ser eventuella känslouttryck. Jag såg inga! :lol: Hoppas måltiden smakade mums!
Hege skrev:
Kit skrev: Och samma synsätt gäller för de autistiska syndromen inkl CP-skador.
OBS! Tungan rätt i munnen nu, Kit. CP-skador hörer inte hemma under psykiatrien.
Jag borde ha begränsat frågan till enbart bokstavsdiagnoserna, ADHD/ADD.
CP-skador är neurologiska, ja...
Om hjärnans skada, som beror på at hjärncellor dött, blir lagat på det sättet at andra "sovande" hjärncellor kan ta över i full grad de uppgifterna som de cellor som dött hade, då vil samtliga symptomer bli borta. Om de omprogrammerade hjärncellorna bara klarar av sin nya uppgift til hälften, vil symptomerna minska, men ändå finnas kvar i större eller mindra grad. Dette är individuellt från person til person, och man kan inte ge et absolutt svar på din fråga.
Hos medicinförespråkare för s k ADHD/ADD talar man ofta och gärna om de omfattande undersökningar som utförts på hjärnan och som visar att det råder stor skillnad - si och så många procent - i storleken på hjärnan hos personer med s k ADHD/ADD respektive de i kontrollgruppen.

Man tycks fastna i detta konstaterande och menar att symptomen ska behandlas genom att styra, dämpa och manipulera dem via narkotikaklassade preparat såsom Concerta och Ritalin förutom då psykosociala insatser.

Ingenting nämns om det du här beskriver, att hjärnan kan tränas och läras om. ????

:?: Jag menar, detta kan ju knappast vara en nyhet i hjärnforskarsammanhang? Jag anar ditt svar.....
Autism kan man (enligt vetskapen) inte bli frisk från, därför måste första diagnosen vara fel om nu barnet råkar bli fri från autismsymptom.
Minerad mark! Ja, då begriper jag varför Höga Vederbörande Vetenskapen - och inte minst den vinstdrivande läkemedelsindustrin - inte är så speciellt intresserade av att patienten ska bli frisk! My, oh my!

:?: Anser Vetenskapen även att man inte kan bli frisk från s k ADHD/ADD, utan att dessas symtom endast kan dämpas, styras?

Angående CP-skador;

:?: Om ett av symtomen är att barnet snubblar oupphörligen och det konstateras dubbelseende - jag utgår från att detta kontrolleras! ? - hur behandlas detta i Sverige? Med glasögon?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Kjära Kit

Jag forsöker svara efter bästa evne...
Man tycks fastna i detta konstaterande och menar att symptomen ska behandlas genom att styra, dämpa och manipulera dem via narkotikaklassade preparat såsom Concerta och Ritalin förutom då psykosociala insatser.

Ingenting nämns om det du här beskriver, att hjärnan kan tränas och läras om. ????

Jag menar, detta kan ju knappast vara en nyhet i hjärnforskarsammanhang? Jag anar ditt svar.....
Nej, knappas kan det det. Men ändå, enligt vetskapen är hjärnan mycket otillgänglig. Men Glenn Doman har visat för dom som vill se att hjärnan är mycket tillgänglig. Det svåra är att bevisa det. För inte vill man dissekera hjärnan till ett barn som blivit friskt för att se vad som har händt där inne...
Det konstiga är ju att resten av kroppen är i stand till att laga sig själv, brutna ben till ex, om bara det läggs tilrätta för det. Hjärnan kan också, om det läggs tilrätta för det.
Anser Vetenskapen även att man inte kan bli frisk från s k ADHD/ADD, utan att dessas symtom endast kan dämpas, styras?
Ja, jag antar det. Jag har aldri hört om något annat.
Angående CP-skador;

Om ett av symtomen är att barnet snubblar oupphörligen och det konstateras dubbelseende - jag utgår från att detta kontrolleras! ? - hur behandlas detta i Sverige? Med glasögon?
Mig bekannt så kontrolleras inte samsynet hos barn i Sverige (eller i Norge). Mina barn har aldri varit med om nån sån kontroll. Om barnet har mycket skelning så kan man lösa det med kirurgi, och i några fall med tjocka glasögon. Evigt snubblande barn blir kallad klumpiga och klossete (i Norge), men man sätter det inte i sammanhäng med synen. Då talar man i stället om at barnet har dårlig motorik (vilket man givetvis får om man inte kan SE ordentligt). Hos IAHP behandlar man dåligt samsyn (konvergeringsproblem) med att barnet får ta igen den kryping och kravling det gick miste om under den nevrologiska utvecklingen. På det sättet organiseras hjärnan och de två hjärnhalvorna ko-ordineras så att de kan styra de båda ögonen till perfekt samsyn. Detta vet IAHP , men så var det det där med att kunna bevisa igen...

Kram!
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Hege skrev: Jag forsöker svara efter bästa evne...
Kjära Hege, jag syns du ger mig kanonfina svar och det är jag så takknemlig for. Jag håber kun att du ikke må tappa tålamodet med mig. Och kanske finns här någon annan som läser och undrar "varför människan är så omständlig...?" ???

Så jag bjuder på en liten bakgrundsbild; I min barndomsmiljö hörde jag ständigt att jag inte kunde, att jag inte förstod och det jag möjligen hade att säga var tämligen ointressant....Länge var det en sanning.

Fortfarande blir jag väldigt stressad, när jag vill tillskanska mig kunskap för att "gå upp till bevis!" Hu! Den fungerande metoden mot detta har jag funnit vara att just fråga och fråga om och om igen och igen. Skulle någon anse mig trög, så bjuder jag på det.

Dessutom har jag brist på datortillgång och därför ont om tid för att kolla runt för att samla information.
enligt vetskapen är hjärnan mycket otillgänglig. Men Glenn Doman har visat för dom som vill se att hjärnan är mycket tillgänglig. Det svåra är att bevisa det. För inte vill man dissekera hjärnan till ett barn som blivit friskt för att se vad som har händt där inne...
Det konstiga är ju att resten av kroppen är i stand till att laga sig själv, brutna ben till ex, om bara det läggs tilrätta för det. Hjärnan kan också, om det läggs tilrätta för det.
Jag hör ofta från medicinförespråkarna, att om symtomen försvinner av narkotikan, (som benämns medicinering :twisted: ) då har man uppnåt gott resultat (!) och det är resultatet som räknas. ??? Ändamålet helgar medlen...... ](*,) Men om symtomen försvinner med träning/stimuli direkt på hjärnan, ja, då har man ju också uppnåt gott resultat. Och uteslutit narkotika...
Fattar inte att detta ens får vara lagligt....

Angående CP-skador;
Mig bekannt så kontrolleras inte samsynet hos barn i Sverige (eller i Norge).
:shock: Kontrolleras inte sådant i en vanlig synundersökning hos optikern? Och inte heller hos ögonläkaren? !!! Vad är detta? Det kan väl inte vara en så värst omfattande undersökning? Och inte kan den vara mera kostsam än kirurgi och övrig habilitering?

Jag har lite frågor angående informationen "Vad är IAHP?".
:?: IAHP har gjort häpnadsväckande upptäckter inom hjärnutvecklingsprocessen under de senaste 50 åren , vilket är känt i både Norge och Danmark, men hur kommer det sig att i Sverige är den alls inte känd? Eller åtminstone tillämpas ej?

:?: Det neurologiska utvecklingsprogrammet fokuserar på själva orsaken, alltså hjärnskadan, till skillnad från...att göra försök på inlärning av färdigheter. Är detta att träna rörelseförmågan i t ex benen i syfte att öka den? ("Move and Walk"?)

:?: Programmet är indelat i 1. fysiskt program, 2. intelligens-program, 3. fysiologiskt program, såsom oxygenberikning (syretillförsel?), patterning (hör inte det till intelligensträningen?) och ernäring (kostomläggning?)

:?: Hyppighet = hastighet?

:?: "Det är okänt hur många som följer metoden utan vägledning från IAHP.", skriver du. Innebär detta att de har genomgått nivåerna 1 - 2? (För det är väl först på nivå 3, som IAHP träffar barnet för en utvärdering och anpassning?)

Angående "Vem är Glenn Doman?"

:?: Ett antal världsberömda personligheter nämns som anknutna till IAHP:s historia... Jag har aldrig hört talas om någon av dem. Är den uppgiften relevant? Missförstå mig inte! Jag fick nämligen just den frågan nyligen - den enda frågan ](*,) efter att jag överlämnat utprintat material om IAHP!!!

[-o< Bear with me yet a little while, please! (Ville ha ett hjärta här, men det fanns inga...?)
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det är de modigste som tör fråga de där dumma frågorna, som alla likevel sitter och undrar på! Fråg på du, Kit. Jag tycker om att svara!


Quote:
Mig bekannt så kontrolleras inte samsynet hos barn i Sverige (eller i Norge).
Kontrolleras inte sådant i en vanlig synundersökning hos optikern? Och inte heller hos ögonläkaren? !!! Vad är detta? Det kan väl inte vara en så värst omfattande undersökning? Och inte kan den vara mera kostsam än kirurgi och övrig habilitering?
När man väl kommer till optikern görs det nog. Men dit kommer man inte innan det mistänks synsfel. På BVC, der alla barn kontrolleras, där gör man ingen samsynsundersökning, mig bekannt.
Jag har lite frågor angående informationen "Vad är IAHP?".
IAHP har gjort häpnadsväckande upptäckter inom hjärnutvecklingsprocessen under de senaste 50 åren , vilket är känt i både Norge och Danmark, men hur kommer det sig att i Sverige är den alls inte känd? Eller åtminstone tillämpas ej?
Ingen informerade föräldrar i Norge och Danmark heller. Men när några föräldrar fick goda resultat på sina barn, och en tidning skrev om det, och några andra föräldrar vars barn kunne behöve Doman hörde av sig, och dessa föräldar igen andvände Internet och fick reda på mer, och började träns och betala av egen ficka, och fick goda resultater, som tidningarna skrev om så andra föräldrar hörde av sig... Ja, då ballade det på sig. Fortfarande får norska och danska föräldrar ingen veta från vårdcentral och BVC, ungefär på samma sätt som med Annas SHN-kur, men via Internet och jungeltelegraf så hittar kloka föräldrar fram. I Sverige har ingen föräldrar stått fram i tidning än, TV har inte gjort nån dokumentar (har norsk TV gjort) och därför vet inte svenske föräldrar om IAHP.

Det neurologiska utvecklingsprogrammet fokuserar på själva orsaken, alltså hjärnskadan, till skillnad från...att göra försök på inlärning av färdigheter. Är detta att träna rörelseförmågan i t ex benen i syfte att öka den? ("Move and Walk"?)
Om barnet inte kan tala därför att det har en skada i hjärnan som påverkar talförmågan, då hjelper det inte att det kommer en logoped och gör tungrörelser med barnet. Det er inte tungan det er fel på. Om man masserar benet på en strokepatient, så hjälper det inte. Stroken förstörde något i hjärnan, inte i benet. Om ett barn inte kan ta i mot en boll som kastas mot det, därför att barnet inte har samsyn, ja då hjälper det ju inte att kasta boll til barnet i två timmar dagligen. Samsynet blir inte bättre av det. Fixa samsynet, så kan ungen ta i mot bollen.

Programmet är indelat i 1. fysiskt program, 2. intelligens-program, 3. fysiologiskt program, såsom oxygenberikning (syretillförsel?), patterning (hör inte det till intelligensträningen?) och ernäring (kostomläggning?)
Hjärnskadade barn har ofta kronisk syremangel i hjärnan, därför att andningen är omogen. Barnet andas grunt (fyller inte lungorna) och ojamt. Detta påverkar hela organismen. IAHP har programmer som rättar till detta.
Ernäring är helt riktig kostomlägging. Om du bara visste hur viktig kosten är, för oss alla...
Hyppighet = hastighet?
Hyppighet är hur ofta något upprepas.
"Det är okänt hur många som följer metoden utan vägledning från IAHP.", skriver du. Innebär detta att de har genomgått nivåerna 1 - 2? (För det är väl först på nivå 3, som IAHP träffar barnet för en utvärdering och anpassning?)
Helt riktig. Man kan läsa boken, och/eller gå kursen och starta sitt eget neurologiska program hemma.
Angående "Vem är Glenn Doman?"

Ett antal världsberömda personligheter nämns som anknutna till IAHP:s historia... Jag har aldrig hört talas om någon av dem. Är den uppgiften relevant? Missförstå mig inte! Jag fick nämligen just den frågan nyligen - den enda frågan efter att jag överlämnat utprintat material om IAHP!!!
Jag har inte koll på de unga skådespelarna i USA längra, därför att jag inte sätter mig inn i det.
Man kanske inte bryr sig om kemi, och då är det inte naturlig att veta att Linus Pauling är en världsberömt kemist och dubbel Nobelpristagare. Vi känner honom bäst som den som lärde oss att C-vitamin i höga doser kan göra oss friska.

Mihai Dimancescu är neurolog och medarbejder på IAHP samt direktør for International Coma Recovery Institute. Han kunde nog hjälpa Ariel Sharon i dessa dagar.

Dr. Philip Maffetones omfattende erfaring inför biokemi och fysiologi har hjulpet honom i hans arbete som tränare for nån av världens allerbästa atleter. Blant dom løpe-guruen George Sheehan, olympisk guldmedaljevinnare Priscilla Welch og Lorraine Moller, trialeterne Mark Allen and Mike Pigg, racerkørerne Mario and Michael Andretti. Hans erfarenhet med träningen av dessa top-atleter har han gett vidare i böcker for ganske almindelige människor, som dermed har blivit hjulpet till ett hälsosammare liv.
Dr. Philip Maffetone ble i 1994 i Triathlete Magazine valgt som Årets Tränare og ble sen ärad som en av de 20 viktigaste tränare i amerikansk sport. gennom alla tider.

Ralph Pelligra är heller ingen vemsomhelst, hans är chefsläkare vid NASA.

Raymond Dart blev år 1924 världsberömd genom sitt fynd av den första mänskliga fossil, "Barnet i Taung", som han efter 73 dagars grävande och putsande lyckades frilägga ur sanden i grottan Makapan Cave i ett stenbrott i Taung.
Dart med sina anatomikunskaper, förstod att denna apa/förmänniska kunde gått upprätt, eftersom översta ryggkotan balanserade på ryggraden, och han trodde också att den använt de "verktyg" av ben han hittat i grottan.

Jonas Salk har man kanske inte hörd så mycket om, men alla forumister och deras barn har haft direkte kontakt med och nyttja av hans arbete. Och tacksamma borde de vara mot honom också, han uppfann poliovaksinen.

Dessa människor, som helt klart är världsberömda inför sitt område, är viktiga att nämna i sammanhäng med IAHP. De ger gjenom sin kunnskap och det faktum att de är anärkänd en tyngd och en seriösitet til IAHP söm IAHP behöver nu som världen ropar på bevis, och inte godtar som bevis nog att blinde barn börjar se eller döva barn börjar höra. Dessa kloka människor har fattat att det Glenn Doman gör har når för sig, att det fungerar, och de vill vara med. Och är med. NASAs chefsläkare är styrelseleder for IAHP.

Print ut detta, och ge till din bekannt. Förresten, det är nog ingen idé. Linus Pauling sa en gång till Glenn Doman at de som ville förstå, de försto på en gång. De som inte ville förstå, forsto inte om man berättade tusen gånger. Omtrent som när vi forumister försöker berätta på AFF om hur spedbarn lär sig sova...

Kram!
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Aj, aj, illa av mig...Pauling lärde jag om - fast mera om upptäckten - i samband med att jag läste Norman Cousins "Att besegra sin sjukdom" för längesen.

Och Andretti självklart, racerförare som jag är.... :roll: Se där, som man kan blockera sig; jag förväntade mig inte Andretti i detta sammanhang!

Tack snälla, Hege, för denna information. Återkommer snart med flera frågor!

Kram! /Kit
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

En snabb fråga:

Hur gammal var din dotter, när ni startade krypprogrammet för henne? Och hur länge per dag kröp hon i vardagsrummet?


:!: Har hittat uppgifterna i Historien om F!
Senast redigerad av Kit den tis 17 jan 2006, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Jag har suttit och funderat. Det är ordet "hjärnskada" som är så laddat för folk. Även för mig.

Sedan detta IAHP-forum öppnade här, så har jag läst lite då och då och här och där, men liksom inte haft något tillräckligt starkt motiv för att sätta mig in i ämnet. Och då läser man väl därefter, kan jag tänka.

Jag måste bekänna att "hjärnskada" var för mig, ja, något väldigt dramatiskt, om än inte nödvändigtvis ett vegetativt tillstånd. Men herregud, även synfel kan bero på en hjärnskada, så jag har kanske själv en hjärnskada, enligt tråden om skelning. Och då blir ju ordet genast urladdat!

Vetenskapligt kan ingen skada i hjärnan bevisas, när det gäller s k ADHD/ADD... Men hos IAHP sorterar ADHD under "De hjärnskadade barnen". Det förvirrar lätt i debatten...
Här är mycket att hålla rätt i mun, minsann!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Gäst

Ja du Kit

Inlägg av Gäst »

gissa då hur det är komma och säga att barn med downs syndrom är hjärnskadade... :roll:

Men faktum är att de har exakt samma utvecklingsprofil som barn med skador i mellanhjärnan. Och vad är det som säger att inte en hjärnskada kan höra ihop med extrakromosomen? Precis som hjärtfel och infektionskänslighet gör det?

DET är en diskussion du kan ta sen, när du känner dig varm i kläderna... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "