Trotsen

Samtalsforum med barnen i fokus
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Trotsen

Inlägg av Nat »

Hej!!

Vår stora pojke är nu precis fyllda 4 år. Lillebror är 9 månader. Vi har jobbat hårt på att få ihop bröderna nu under hösten. Kan erkänna att vi missade det lite under vpren och sommaren och då blev det som det blev MEN efter att vi tagit tag i det har det blivit tighta bröder som är väldigt gulliga med varandra. Lillebror blir i extas när storebror kommer hem och då får han alltid både kram och bus. De leker ihop en hel del och storebror hjälper till att göra bebisens gröt, byta blöja och sånt.

Vårt problem just nu är att nu under hösten har storebror börjat säga såna hemska saker. Oftast till mig men oxå till pappan. Det är riktigt obehagliga saker som att han vill att jag ska dö, att jag ska bryta benen eller hamna i fängelse. Jag blir hemskt illa berörd när han säger sådant.

Ett annat problem är att storebror blir ganska bråkig på helgerna när pappan oxå är hemma. Det mesta krånglar trots att det borde gå smidigare med två vuxna. Pappan upplever samma sak att det går lättare med storebror om de är själva en stund på helgen om jag ex åker iväg och tränar.

Kan ni hjälpa oss få rätsida på detta?
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trotsen

Inlägg av inger »

Beträffande de hemska sakerna han säger. Han tar fast på att du blir illa berörd och så säger han fler saker. Öva attityden här.
Sen ska du få ett ovanligt råd. Läs/berätta de gamla folksagorna som de är inte i bearbetad form. De är en del av vårt kulturarv och människor har behövt dem ialla tider. Men berätta dem som de år inget larv med att allt blir bra att askungen kysser sina styvsystrar etc.

När ni är två vuxna hemma måste ni bli mer disciplinerade. Om ni vet vad ni ska göra vad barnen ska göra och vad resultatet ska bli så finns atttityden där. Papper och penna fram. Vem gör vad. Struktur underlättar för alla finns inte den ifrågasätter barnen.

Sist men inte minst. Fyraåringar kanoch klarar mycket som är på riktigt. Låter du honom vara praktiskt och konkret behövd och utmanar du honom?
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Trotsen

Inlägg av mari »

Du har fått bra svar.

Vill bara lägga till att jag tycker att du lägger för stor vikt vid hans ord och att du överkoncentrerar dig på hans ord. Små barn testar oss och läser av våra reaktioner. Överreagera inte på allting.
Ställ intresserade frågor.
Ett intressant ojdå räcker också långt.


Var är den socila gemenskapen och det goda skrattet.

Fundera och återkom med rapport
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Trotsen

Inlägg av Nat »

Stort tack till er båda för svaren :heart: :heart:

Har nu plockat fram den undanlagda bjässen Bröderna Grimms samlade mästerverk. Tyckte den var för läskig och hade lagt undan den tills han är lite större men har nu läst två kapitel för storebror och han verkar inte få mardrömmar som jag var rädd för :oops:
Varför är det viktigt att läsa den typen av litteratur? :?:

Imorgon ska jag och pappan planera nästkommande helg, det blir spännande. Lite mer planerade helger mår nog hela familjen gott av.

Vi har en del social delaktighet, kanske inte överdrivet mycket men en del.
Storebror fixar gröt till alla på morgonen, han och jag lagar middagar ihop och sen hjälper han till med lillebror när pappan gör deras nattoalett. Två dar i veckan storhandlar han jag och bebisen. På helgen blir det ofta mindre nytta och mer nöje vilket såklart kan vara en del av problemet. Vi bakar de flesta helger och där gör han rätt mycket, sen tvättar vi ofta tillsammans. Han och pappan brukar åka till tippen och bygger även endel ihop.

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trotsen

Inlägg av inger »

Det är ursprungslitteraturen som fårn början var berättelser som lagrades i våra gener.
Du/ditt barn är inte bara era egna jag, vi är också våra förfäder.

När vi utvecklas/växer bearbetar vi samma ursprungsfrågor.
Dessa behandlas i folksagorna, som från början berättades muntligt. Det är ont om bra muntliga berättare i dag.
Sagorna är på sådant sätt att var och en tar till sig det han/hon vill av dem.
De ska inte analyseras bara berättas.

Det folk som inte har sagor och musik är inte ett folk längre.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Trotsen

Inlägg av mari »

Storebror fixar gröt till alla på morgonen. Det är toppen =D>

Den sysslan kan utökas. Visst kan han duka fram hela frukosten så msåningom tillsammans med sitt syskon om han inte redan gör det.

Här kan man som vuxen också ta sig ett kritiskt öga när frukosten är framdukad.
Oj var har vi påläggen? Kunde du inte ställt detta lite finare?
Var har vi ljusen(dem ska han kanske inte tända själv inte riktigt än). Och var har vi frukostäggen(kan en fyraåring lära sig koka)
Här ser jag en grogrund för den rejäla syssla som utmanar honom som jag efterlyser.

1,Gör honom inte rent praktiskt mindre än vad han är.
2.Gör honom inte verbalt äldre än han är, innebörden ihans ord är inte samma innebörd som när din chef kommer fram till dig(förhoppningsvis inte) och säger åt dig att du ska in i fängelse.

Du gör ett fint jobb med dina barn. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Trotsen

Inlägg av annawahlgren »

Nat skrev: Det är riktigt obehagliga saker som att han vill att jag ska dö, att jag ska bryta benen eller hamna i fängelse. Jag blir hemskt illa berörd när han säger sådant.
:D Bli inte det! Han fattar inte innebörden. Han håller på och lär sig - någon/några håller på och lär honom - fula saker att säga, som just berör folk illa (och vem vill inte beröra?). Han undersöker ordens makt, men han har (ännu) ingenting att referera deras innebörd till. Så spela inte med! Utan publik ingen dramatik.

Ta det inte personligt, kan man också säga. För det är det ju inte. Han vet bokstavligen inte vad han talar om. Kör lite Upplysande Fostran, i förbigående. (Om han nu envisas och upprepar, alltså - vilket han ju gör så länge som du reagerar så "tacksamt". Annars är ett första enkelt OJ DÅ utan vidare resonemanger ett bra sätt att mota Olle i grind. Intresset svalnar effektivt.) Tala om i all vänlighet, tydligt och lätt bestämt, att: "Så säger man inte. Inte till mig och inte till någon annan. Jag säger inte så till dig, och du säger inte så till mig. Och det får ingen annan göra heller. Så nu slutar vi med det. Tack!"

Utan att ge plats för några invändningar behöver du sedan per omgående hjälp med en konstruktiv insats av hastigt uppfunnen social delaktighet :wink: :D


:heart: :-({|= :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Trotsen

Inlägg av Nat »

Stort tack Inger :heart: Mari :heart: och Anna :heart:

Med hjälp av era goda råd och kloka ord är allt nu 10 gånger bättre. Helgerna är rejält uppstyrda och åtminstone för tillfället schemalagda, sen kanske vi kan lätta på det en smula när allt fungerar tipp topp. Stora pojken har fått jobba på än mer vid frukostarna och fixar nu även att micra gröten till alla. Han mäter och rör micrar och river äpple och såklart kanel på toppen :D

Har utifrån ditt fina råd Anna helt ignorerat och varit väldigt blasé när han sagt hemskheter. Det tog 2 tillfällen sen var det trist och han gick över till att säga "dumma mamma" eller "bajskorv" :shock: :D Sånt känns ju fullt normalt att en kille på 4 bast säger i arga stunder och det är lätt att hantera.

Tack och kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Trotsen

Inlägg av mari »

Fint jobbat! Det blir alltid så mycket bättre när de får jobba lite nästan utöver sin förmåga. Somliga behöver sina utmaningar.
Struktur får man heller aldrig för mycket av som liten.

=D> :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Trotsen

Inlägg av annawahlgren »

Nat skrev:Har utifrån ditt fina råd Anna helt ignorerat och varit väldigt blasé när han sagt hemskheter. Det tog 2 tillfällen sen var det trist och han gick över till att säga "dumma mamma" eller "bajskorv" :shock: :D
:D Strålande :mrgreen:

"Bajskorv" och "dumma mamma" är ju som gjorda för ett lagom förstrött OJ DÅ :roll: Följt av "Var är smöret? Tvättmedlet? Sopborsten? Hur mycket är klockan?" Typ... :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Trotsen

Inlägg av Nat »

Haha sant :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Trotsen

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Skulle behöva lite guidning gällande vår vardag som jag inte är helt nöjd med. Vi har för några veckor sedan ändrat om i rutiner, arbetsbeläggning etc mellan mig och faderen i huset. Just nu är jag hemma mest med pojkarna och pappan kommer oftast hem vid middagstid. Storebror är precis fyllda 5 år och lillebror fyller 2 år i början på januari. Båda två går på förskola kl 09:00 till 14:00 varje dag måndag till fredag. De går på samma förskola med inriktning ur och skur så båda är ute hela dagarna. Lillebror sover 1 1/2 timme på förskola och båda sover 19-07 natt. Nu sen det blev mörkare och svalare ute sover båda utan problem sina 12 timmar natt, det var dock lite svajigt i somras när det var stekhett i storebrors rum... :shock:

Mornarna fungerar klockers, storebror fixar allas frulle, lillebror lägger fram kläder i något slags kaos :shock: de hinner oftast leka ihop en dryga 30 min innan det är dags att gå och jag tycker verkligen att de har börjat leka riktigt fint ihop med ytterst få konflikter.

Mellan 9.30 - 13.30 jobbar jag intentisvt och åker sen och hämtar kl 14.
Där klockan 14 vid hämntning kommer det första problemet. Lillebror är glad och rätt nöjd dock sugen på mellis, han är på gott humör och går gärna hela vägen till bilen utan gnäll. Han vill gärna ha lite pussar och kramar men är sen nöjd. Storebror är dock grinig, bråkig och utmanade. Han kan dra ut kompisar genom grinden, hoppa i pölar för att blöta ner mig eller vagnen. Springer åt fel håll och låtsas att han inte fattade att vi skulle till bilen etc. Han ger inga svar när jag frågar varför han gör så här. Enligt pedagogerna trivs han bra, har två väldigt nära vänner som leker bra ihop. han gillar föris och vill jätte gärna gå dit på mornarna. Han är väääldigt trött efter fsk, så trött att han nästan inte tar sig till bilen. Han väger 20 kg och jag kan inte bära honom.. drar honom ofta i handen :cry:

Hemma är vi ganska mycket. Som sagt var är äldsta 5 år och går 25 timmar på fsk, behöver han mer tid där? hemma har han bara mig och lillebror. Vi bor på landet med ett fåtal hus nära och inga jämnåriga att leka med. Han har 2 "vänner", en flicka som är 9 år och en pojke som är 12 år. De leker med honom kanske en gång varannan vecka när de inte har läxor eller träningar. Ofta är han själv eller med lillebror.

Så här ser en vanlig vecka ut

Måndag: hemma och städar, tvättar, röjer
Tisdag: öppna förskolan, bibblan eller lekpark beroende på väder
Onsdag: utefix, klippa gräs, rensa, etc
Torsdag: pappan kommer hem tidigt och brukar bygga på huset med storebror
Fredag: vi åker och storhandlar tillsammans, storebror hjälper till mycket
Lördag: storebror spelar fotboll och senare simning när fotbollen slutar
Söndag: träffar vänner till familjen som ibland har barn ibland inte

Någon enstaka gång ibland får storebror ta med en vän hem från fsk, men jag erkänner, jag tycker det är jobbigt och ansträngande, jag blir väldigt belastad och stressad av det :cry:

Dagsschemat ser ut så här:
7: väckning
7 - 9: morgonfix, frukokst (som storebror gör), lek och sen åka till fsk
9-14: fsk
14.30: mellis
14:30 - 16.30: fri lek, lite skolövningar, jag läser för pojkarna, hemmastäd fix etc
16.30: lagar middag tillsammans, jag och pojkarna
17.00: alla i familjen äter middag
17.00-18.00: pappan är själv med pojkarna och gör diverse
18.00 - 18.50: nattoalett
19.00 sova natt

Pojkarna är rätt goda vänner trots 3 år i åldersskillnad. Storebror tar ofta hand om lillebror och visar honom saker och nyttjar honom även i lek. Ofta leker de mer sida vid sida och storebror vill att lillebror ska vara med i hans rum men sen leker de med olika saker. De bråkar sällan om inte storebror är jätte hungrig och trött då han kan vara provocerande mot lillebror. I dessa lägen separarerar jag dem och går iväg och gör grejer med en av dem.

Så vad borde vi göra? täcker våra dagar in vad de borde för ett så stort barn som är 5 år? känns som at vi inte gör nåt, han är mycket ensam och har få vänner att leka med på eftermiddagarna. Är det ok? borde han vara med på fsk? måste vi umgås mer med andra med barn? har svårt att hitta folk som är hemma så mycket som oss då många av våra vänner har barn som är lite äldre och båda föräldrana jobbar minst 90 % ofta 100 %. Det betyder att våra vänner mest vill umgås på helger.

Mer sport till sonen kanske? eller vad tycker ni?

kram och tack på förhand
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Trotsen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Jag personligen och tror att Anna tycker lite samma. Man "behöver" inte förskola mer än ad din son får. Sen att jag faktiskt tycker OM att ta med kompisar hem och att jag tycker det är underbart med många barn i huset, det är ju liksom MIN preferens. :wink: Men har du möjlighet att i alla fall någon dag i veckan få med en kompis tror jag det kommer gagna honom när Förskoleklass (6-års)börjar så han känner att han är med i gruppen. :D
Har han själv uttryckt att han vill gå i en sport? Något han verkar intresserad av som känns lämpligt? Men jag har som regel bara EN aktivitet i veckan. Sen märker man också ganska rejält att kompislek ökar från 5 år och uppåt, de bryr sig mera, vill leka mera osv... Kan han inte få ha en kompis med hem, men de får vara ute? När min son hade kompisar körde jag med socialdelaktighet även med dem. De fick hjälpa till och laga mat, men på deras nivå.

Ang. att han är trött när ni går visar ju att han faktiskt gillar och engagerar sig i förskolan. Kan du inte typ pigga upp honom med något du har med dig? Några små ostrullar, skinkrullar, sitta en kort stund utanför förskolan, äta dessa, prata lite, och SEN gå till bilen? Du verkar ju inte ha bråttom, så låt det ta en stund. Säg mera OJDÅ, du verkar trött. Vi stannar här och vilar lite, Vill du ha några blåbär medans du vilar? Ge honom 5 min.

Hoppas något funkar för er, 5-åringen är överlag en av de trivsammaste åldrarna att ha och göra med, så passa på och njut och uppmuntra honom mycket på allt han gör bra. För när 6-åringen kommer är han "värdelös" och "Hopplös" om man frågar honom :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Trotsen

Inlägg av Nat »

tack Linda, som vanligt bra svar
Vi har försökt utöka kompisbesöken lite, dock är det ju något som jag själv ogillar mycket, så det bär mig alltid lite emot :oops: Men vi har sagt nu en eftermiddag varannan vecka.. Han har själv efterfrågat mer sporter, jag har egentligen också en regel på 1 sport per vecka, men har nu lagt till lite mer över jul när han inte går alls på fsk. Så just nu går han på hockey och när hockeyn tar julledigt då hoppar han på en intensivkurs i simning, när den är slut börjar hockeyn igen. Blir nog bra, då får han lite att göra i jul också. Minns i fjol vad otroligt tråkigt han tyckte det var när förskolan var stängd, vi inte hade någon resa inbokad och alla våra vänner och bekanta var bortresta PLUS att det inte var någon snö utan regnade VARJE dag :cry: hua vilken jul. Så denna jul blir det 45 min simning varje dag iallafall och lite umgänge med kompisar. Sen blir det snö så kan man ju roa säg rätt bra bara inom familjen med skridskoåkning, längdskidkor och utförsåkning som vi alla gillar (utom lillebror då som är för liten).

Tack tack
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Trotsen

Inlägg av TorsMamma »

=D> :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"