4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Catrina
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 13 feb 2013, 21:36
Ort: Tranemo

Trött 12-veckors krånglar vid bröstet

Inlägg av Catrina »

Hej alla glada!
Min lilla tös är tre månader den 8 april och jag har kört SM från 4 veckors ålder, men sedan cirka 2 veckor tillbaka har hon börjat krångla vid bröstet. När hon föddes vägde hon 3860 g och vid sin 2 ½ - månads kontroll vägde hon 6020 g så jag brukar kunna trycka i henne hur mycket mat som helst känns det som! Men hon har som sagt börjat strula. Hon kan börja gnälla och ibland skrika när jag lägger henne till bröstet. Inte alltid men ofta och eftersom jag helammar så vet jag inte hur mycket hon faktiskt får i sig. Mjölk har jag så jag tror inte att det är det som är problemet.
För att få bukt på det hela läste jag i BB om kapitlet om bebisar som vägrar äta, dock handlar ju det om nyfödda. Men jag testade det på tösen, hon skrek och skrek, men jag gav mig inte. Den dagen hade jag kanske fått i henne 10 min på bröstet på 8 timmar och efter mycket kämpande så fick jag i henne 20 min till.
Jag har läst om en annan mamma här som också hade problem vid bröstet och läste tipsen därifrån. Grejen är den att min lilla tjej är väldigt trött, så hon vaknar inte och vill äta på nätterna. Hon sover utan problem 9 timmar natt. Hon har orkat vara uppe i 1 ½ - 2 timmar under sin vakentid men inte längre. Hon blir oftast kinkig efter 45 – 60 min. Är detta vanligt eller kan det ha med att göra att hon får i sig för lite mat? Jag kan säga att jag inte har spikat ett schema på henne än, men hon sover mellan 16-18 timmar/dygn. Det känns dumt att försöka hålla henne vaken när hon är så trött och jag vet inte hur i hela friden hon ska klara av ett 2-timmars pass. Vi stiger upp någon gång mellan kl 6-7 och hon läggs ca 21.00. Men jag skulle behöva hjälp med ett schema eftersom hon är såååå trött. :)
Jag har märkt att hon äter bäst om jag tar upp henne innan hon hinner vakna, men hon kan i alla fall börja vrida och spänna sig efter 10 min. Om hon halvsover under ätandet äter hon utan problem och kan då äta 35-60 min. Det gör hon dock bara en gång om dagen om jag har tur, antingen på morgonen eller på kvällen.
Blir hon verkligen mätt på de där fjuttiga minuterna vid bröstet, eller vad ska jag göra? Hon kan vänta på maten, det vet jag, så hennes ångest är ju stillad men vad är det som gör att de blir oroliga vid bröstet när de är över 2 månader?
Mamma till charmtösen 130108
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Trött 12-veckors krånglar vid bröstet

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Grattis till lilltösen, vilken bra start hon får i livet! :D :heart:

Min lilla krånglade också vid bröstet från c:a 2 mån (det är jättevanligt). Det blir ju ofta så när man upptäcker hur intressant världen är runt omkring, och hur kul är det att ligga vid tutten liksom? :wink: :shock:

Jag tror ärligt talat att hon får i sig tillräckligt om hon sover så kungligt som hon gör. En hungrig liten skulle aldrig kunna sova på det viset! 10 min kan man hinna få i sig mycket på om man har bra sugteknik! (Vill minnas att min lilla aldrig åt längre än 2-3 min i sträck... #-o )
Det som hjälpte oss mest (förutom "knep" som att ta många pauser, sitta under en filt, gå omkring och amma) var: Ömma järngreppet och att glesa ut måltiderna REJÄLT. Jag tror absolut att tösen skulle må bra av ett schema vid den här åldern.
Vi hade mattider i stil med 07, 11, 14.30, 17.30 (nattslurk 18.30) när Irma var i din tjejs ålder, om jag inte minns fel.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trött 12-veckors krånglar vid bröstet

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det låter som min son och din dotter har en hel del gemensamt. Han var också en riktig tröttis som inte orkade vara vaken mer än 1.5 timme förrän vid 6 månader och som började krångla vid bröstet vid 6 veckor. Han sov ca 18 timmar per dygn och jag körde smekmånadsschema, vaken 1.5, sova 2.5och 12timmars natt ( med nattmål). Kanske något som kan funka för er? Jag resonerade också som du att det var inte värt att pressa vakentiden med risk för övertrötthet.

Vårt matkrångel fortsatte ända tills vi började med smakisar vid 3.5 månad. Jag rekommenderar varmt att börja med smakisar vid 3-4 månader, plötsligt åt liten som en häst och vi slapp allt trugande :D . En sak som vi gjorde ibland var att ge ersättning på sked. Otroligt tidskrävande :wink: men liten kunde tänka sig att äta då..tydligen var sked mycket intressantare än både bröst och flaska.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Trött 12-veckors krånglar vid bröstet

Inlägg av Sarisparis »

Hej Catrina och varmt välkommen hit :D

Hur gâr det för er?

:heart:
Catrina
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 13 feb 2013, 21:36
Ort: Tranemo

Re: Trött 12-veckors krånglar vid bröstet

Inlägg av Catrina »

Hej igen!
Många tack för alla tips och råd! :)
Jag har börjat ge mer ersättning och hon äter jättebra nu faktiskt, efter mycket träning med flaska. Känns toppen! :D
Jag började även men lite smakisar men märkte att hon blev ganska hård i magen. Varför vill inte BVC att man ska börja med smakisar så här tidigt? Hon är SÅ duktig på att ta skeden!
Jag har dock fortfarande inte spikat ett schema då vi nyligen kommit hem från en resa som innehöll många timmar i bilen. Men nu vill jag verkligen få detta gjort då jag tycker hon blir mer och mer gnällig! Hon är 4 månader om en vecka och sover gärna 11-12 timmar natt redan nu. Och äntligen orkar hon vara vaken i 2 timmar! :D Hittade detta tröttisschema och tror att detta skulle funka: 12-45-2-45.
Vet någon hur det ligger till med växtryck för sådana här småttingar, om det kommer några fler perioder då de äter mer eller om det bara ökar då de blir äldre? :)
Tack för att ni finns! :heart:
Mamma till charmtösen 130108
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Trött 12-veckors krånglar vid bröstet

Inlägg av Sarisparis »

Härligt att det är roligt med maten! :thumbsup:
Catrina skrev:Varför vill inte BVC att man ska börja med smakisar så här tidigt? Hon är SÅ duktig på att ta skeden!
BVC följer WHOs riktlinjer om jag fattat saken rätt vilket innebär att den officiella linjen är helamning till sex mânader. Detta är försvarligt för u-länder där annan mat än bröstmjölk kan vara farligt (ohygieniskt) för späda barn. Och sexmânaders överlever ju pâ bara bröstmjölk. Men i länder som Sverige har man ju en materiell situation som gör det fullt möjligt att mata sin bebis säkert utan att amma. Som du kunnat konstatera är mânga smâ nyfikna pâ skedmat tidigare än sex mânader vilket gör det lätt att hoppa pâ tâget. Däremot bör man förstâs hâlla koll pâ magen, blir det hârt bajs fâr man backa eller se över VAD barnet äter - ge mer lösande (päron, plommon, mogen banan).

Dina schematankar tycker jag ser jättebra ut. :thumbsup:
Catrina skrev:Vet någon hur det ligger till med växtryck för sådana här småttingar, om det kommer några fler perioder då de äter mer eller om det bara ökar då de blir äldre? :)
Nja, de "tuffa" tillväxtperioder borde nog ligga bakom er nu. Mânga konstaterar att 5-6mânaders är hungriga som smâ lejon, men det är ju bara att mata pâ. :D (särskilt om de redan fâtt in tekniken med smâ smakisar sedan en liten tid tillbaka :wink: )

Har du Andra Mosboken av Johanna Westman? Kanongod och lättlagad bebismat. :thumbsup:

:heart:
Catrina
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 13 feb 2013, 21:36
Ort: Tranemo

Re: Trött 12-veckors krånglar vid bröstet

Inlägg av Catrina »

Jajjemen, jag har den boken, superfin med många roliga recept. :D
Jag tycker dock att det är svårt att veta när hon är riktigt, riktigt mätt. Hur vet jag det? Efter ett tag puttar hon nämligen bort flaskan, vet inte om det är medvetet eller om det är för att hon vill se och känna på den och inte kan kontrollera händerna så bra. Och sätta sig upp vill hon också gärna innan jag tycker att hon egentligen borde vara färdig.
Mamma till charmtösen 130108
Catrina
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 13 feb 2013, 21:36
Ort: Tranemo

4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av Catrina »

Hjälp, vi vet inte vad vi ska göra! Vår lilla tös skriker som en tok när vi åker bil. Det är hemskt jobbigt och vi försöker med allt, känns det som, distrahera, mata med flaska, sätta grejor i händerna, saker att titta på, saker att lyssna på. Det slutar med att jag sitter och försöker rucka/gunga på bilbarnstolen och då lugnar hon sig hyfsat men bara för några få minuter sen tar det fart igen, panikskriket. Härom dagen pågick skrikandet i 1 1/2 timme! :( Hon tystnade så fort vi var hemma och sambon plockade upp henne.
Någon som känner igen sig eller som har tips?
Mamma till charmtösen 130108
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Då allt oftast hänger ihop så sammanfogade jag dina trådar till en tråd om samma barn.

Poängen är att när du har ett bra 4 mån schema på plats kommer du kunna säg åka 1 timme på en 45 min lur. Eller så får du göra som vi hålla dig till korta bilresor en tid. Min son blev extremt åksjuk och nöjde sig inte förrän vi skaffat en bilbarnstol istället för babyskyddet så han kom upp och kunde se ut, men han var ändå väldigt åksjuk till typ 6 års ålder.

Men många så här små kan man åka lite enklare med på just en 45 min lur. Men då får man ha i åtanke att åka hela luren. Vi hade exempelvis babysim och då åkte vi på första luren, men då fick vi åka en liten omväg med bilen för att han skulle få sova hela 45 minutrarna som han behövde för att orka simma på det.

Så planering och schemat är nyckeln här. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi hade också problem med att åka bil från ca 2 månader. Så småningom kom jag på att jag inte hade valt ett bra babyskydd. Vi hade en Brio Primo och den är lite konstigt skålad och tydligen inte speciellt skön att sitta i när han blev lite större. Det blev lite bättre efter ett tag men jag fick verkligen jobba för att distrahera honom hela tiden med en rolig leksak.

När han var sex månade bytte vi till en stor bilbarnstol, Maxi Cosi Mobi och sen var det MYCKET populärare att åka bil :lol: . Han kunde plötsligt se ut genom rutan lite eftersom stolen är ganska hög.

Det bästa du kan göra tycker jag är att distrahera henne med någon kul leksak, bitring etc redan innan ni sätter er i bilen. Försök att hålla dig så lugn så möjligt också, blir du stirrig så blir det tyvärr värre :? . Sätt upp en leksaksspegel så att hon kan se sig själv, kittla fötterna, sjung och var glad. Funkar inget den gången..tja,skaka bilstolen, det fick jag också göra ett tag..och lita på att det blir bättre nästa gång.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av Alma »

Vi hade - och har - också en som inte uppskattar turer i bilen. Men det är inte bilåkningen som är problemet. Det är att sitta fastspänd och i samma läge som är det besvärliga. Sätter man en bilbarnstol på golvet hemma och spänner fast sitt barn får man säkert i många fall samma reaktion.

Och undra på det. Om man växer med en millimeter om dagen i längd och i övrigt utvecklas i raketfart första året, är det inte meningen att man ska vara fastspänd 1-2 timmar.

Vi började planera pauser med bilåkandet när sonen var liten. En halvtimme, sedan röra sig en liten stund, en halvtimme till, röra sig och byta ställning. Då blev det betydligt lättare.

Men sedan ändrade vi reseplaner och annat också, så att vi åker mer tåg och buss och delar upp längre resor med stopp som också innebär övernattning mm. Bil är fortfarande det jobbigaste sättet att färdas på.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Catrina
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 13 feb 2013, 21:36
Ort: Tranemo

Re: 4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av Catrina »

TACK för era svar! Det känns jättebra att ha någon/några att ventilera med som har varit med om samma sak. :heart:
Vi planerade resan och åkte under hennes sovtider och det gick över förväntan faktiskt. Dock skrek hon upp sig ganska snabbt första bilturen och kräktes, så jag har lite funderingar kring om hon kanske är åksjuk. Hon har spegel att titta i och jag tar alltid med mängder med leksaker för att kunna distrahera, vi pratar och jag sjunger men oftast hjälper det bara någon minut sen är det igång igen. Men jag hoppas att det blir lättare i och med att vi snart kan byta bilbarnstol.
Bra tankegång du har där, Alma, om att de utvecklas i raketfart och att sitta fastspänd inte är det mest bekväma och roligaste man kan vara med om. Det ska jag tänka på från och med nu! :)

Kram
Mamma till charmtösen 130108
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av Sarisparis »

Hej Catrina :D

Ja, vi har haft samma hos oss - bilresor var det värsta som fanns fram till typ 5-6 mânader om jag minns rätt. Jag hâller helt med Alma, en bebis som är van att röra sig fritt och som fâr den sömn som behövs i vanliga fall har ju verkligen skäl till att protestera när man spänns fast i en bilbarnsstol! (Intressant att jämföra med smâ passiva ryggsovare - som tillbringar mycket vakentid pâ rygg i babygym - och som inte fâr den sömn de behöver. Mycket vanligt att sâna smâ somnar som smâ stockar när det är dags att âka bil :roll: Jag har även folk omkring mig som helt enkelt valt att ta en sväng med bilen när det är sovdags för bebisen eftersom det ju är sâ effektivt :? :shock: ).

Nej, var glad att du har en unge som uppskattar sin frihet tycker jag, även om just bilresorna är en pärs ett tag till.

Vi gjorde som TorsMamma säger: planera bilresorna till (kort)lurarna och helst inte längre än en timme i taget.

:heart:
Catrina
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 13 feb 2013, 21:36
Ort: Tranemo

Re: 4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av Catrina »

Jag känner mig mycket lugnare nu. Det känns som att jag har mer förståelse varför hon skriker. :)
Mamma till charmtösen 130108
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 4-månaders gallskriker i bilen! Hjälp!

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"