Vill göra rätt från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vill göra rätt från början

Inlägg av mamaA »

Hej!

Skillnaden mellan SM och SHN-kuren är att om du lyckas med SM så är nattmålen borta vid ca 4månader och då behöver man inte kura :D .

Det är lätt att fastna i vagn- och buffträsk. Bra att ni backar! Det finns trådar här om hur man gör just detta. Tror det finns under favoriterna här på SoS. "Sm och skak i handtag" tror jag att en heter.

Du börjar smyga in ramsan vid varje läggning nu. Börja med en vers eller två till en början och så småningom blir det hela ramsan. Den rekommenderas inte som verktyg förrän vid 4 månader eftersom mindre barn oftast tittar efter vem som pratar.

Sova på morgontimmarna? Tja, har ni absolut bäckmörkt i rummet så man inte ser handen framför sig? Dörrspringan täckt också? Minsta springa ljus sätter igång lilla hjärnan som tror det är morgon :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
J3nni3G
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 10:00
Ort: Stockholm

Re: Vill göra rätt från början

Inlägg av J3nni3G »

Hej.

Nu har vi aktivt jobbat med lillens sömn ett tag och sprungit in i flera återvändsgränder på vägen känns det som.

Det har gått lite framåt ibland men nu vi nästan på noll igen känns det som och jag är så trött.

Han vaknar på nätterna med 1-3 timmars mellanrum och somnar inte om själv.

Vid varje läggning lägger jag honom 10 minuter innan jag vill att han ska sova. Jag vet att det inte är så man ska göra med det tar 10-15 minuter varje läggning att somna så för att få hela sin sömn har jag gjort så.
Jag lägger honom till rätta säger ramsar och går. Snart skriker han och jag väntar. När han skriker upp sig ordentligt går jag in och buffar/vagnar till han tystnar och går ut igen med ramsan 2 gånger. Det brukar bli 2-3 omgångar sen somnar han alltid under buffningen/vagningen. Gränsen mellan skrik och sömn är så snabb att jag sällan hinner sluta innan han sover.

På kvällen är det samma procedur men längre. Då brukar vi hålla på i ca 30 minuter innan han sover. Ofta vaknar han efter en timme och vi börjar om. Sen fortsätter natten med uppvak
ca varannan - var tredje timme.

Det här är så frustrerande.

Nu är han 3,5 mån. Vad tror ni, kan vi göra en full kur redan nu eller ska vi vänta några veckor?
Och hur ska vi i så fall göra under de närmsta veckorna?

Nu behöver jag verkligen hjälp att få ordning på den här sömnen.

Tack för allt stöd.
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
J3nni3G
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 10:00
Ort: Stockholm

Re: Vill göra rätt från början

Inlägg av J3nni3G »

Ett litet tillägg, vi har ordnat bra mörkläggning och han äter bra på dagen samt ca 15-20 på natten.
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Vill göra rätt från början

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det är för tidigt att kura, det kan man tidigast göra vid fyra månader och man ska ha börjat införa riktig mat.

Jag undrar vad lillkillen äter? Småttingar kring 3,5-4 månader kan helt plötsligt bli rejält HUNGRIGA, och då mättar inte ersättning eller bröstmjölk så länge. Mitt bästa tips är att införa riktig mat om ni inte redan gjort det, det kan verkligen göra underverk för sömnen! Och skulle det ändå vara läge för kur om några veckor så är ni redo för det då. Läs på ordentligt i SHN-boken tills dess, starta en tråd inne på kurforum och ställ alla frågor redan nu.

När ni ger riktig mat, var inte rädd för att öka på portionerna i ganska snabb takt så länge magen hänger med. Låt liten säga stopp och inte antal skedar eller rekommendationer om "smaksensationer". Blanda i kallpressad rapsolja eller osaltat smör i maten som mättar fint. Spana in min favoritlänk som finns i min signatur, mer mat åt småfolket!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"