Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Just nu är jag lite distraherad av en 2-årig herre som ligger och sjunger i sängen istället för att sova.. :wink: Jag blir fortfarande stressad när han inte följer schemat så du är ingalunda ensam i det tänket - du har ju t.o.m. hormoner att skylla på vilket jag inte kan ursäkta mig med. Nej, jag gillar helt enkelt ordning och reda och då ska ju liten sova precis när jag säger det och precis så länge som jag vill :lol: .

Jag tycker faktiskt att det låter som det går bra för er, suveränt att du lyckades att få henne att somna om, då vet du att hon kan och tar med dig den erfarenheten till nästa lur. Vilket schema du ska ha kan bara du bestämma dig för, men orkar hon inte vara vaken två timmar så är det ju inte mycket poäng med ett sådant schema... Det som spelar roll är att du bestämmer dig för ett och sen inte ens tänker på att ändra det på minst en vecka även om det inte funkar, för det tar tid innan ett schema sätter sig och liten har lärt sig klockan.

Jag tycker att det lät jättebra att ni lyckats med vårt schema ända tills 15.00, sista luren är alltid den svåraste och här trasslades också då ibland. Försök att se framstegen och gräv inte ner dig för att det inte blir exakt som planerat. Det är ju faktiskt en bebis, inte en robot! Jag var ganska nere de första 4 månaderna och då tyckte jag att det hjälpte att lämna ifrån sig bebisen en stund och göra något helt annat. Nu slutade jag att amma i den vevan så det var ju inget större problem att lämna bort honom då men man behöver verkligen en paus ibland.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack till er båda! :heart:
Idag har det gått riktigt bra :lol: . Andra luren fick dock vagnas från 45min skarven men det berodde nog på att vi var hos doktorn och det blev 1h45min vakentid istället för 1h30min.
Jag har helt klart en liten tröttis!! :sleep:
Schemat jag tror vi kör på är följande:
7.30-8.30 Vaken
8.30-10.30 Sova 2h
10.30-12.00 Vaken
12.00-14.00 Sova 2h
14.00-15.30 Vaken
15.30-16.15 Sova 45min
16.15-17.45 Vaken Mat 16.45
17.45-18.30 sova 45min
18.30-19.00 Kvällsslurk
Andledningen till att vi har två 45min istället för en 1.5h är att jag tycker att det räcker med 2 sovpass där man kan skarva, :?: är detta fel tänkt av mig?
Det är ju helt klart alldeles för mycket sömn och jag är inte helt säker på hur jag skall göra med mattiden på eftermiddagen men kör så här en vecka (om inte någon av er tycker att det ser helt uppåtväggarnafelut) och hoppas på att hon blir piggare snart!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Bekymra dig inte om att det är för mycket sovtid, vi hade fortfarande 17 timmars sömn på schemat vid 6 månader :wink: .

Det låter lite konstigt att sova 45 minuter på sista luren, sen vara vaken 30 minuter och sen gå och lägga sig, somnar hon verkligen då? Jag tycker ju att man behöver 1,5 timmes vakentid minst på sista passet. Ni skulle ju kunna lägga 19.30 istället men det fattas fortfarande en halv timme då... #-o .Jag tycker också att middagen ligger lite nära mellis och lite för tidigt men det är ju lite svårt när man har fyra lurar :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej i sommaren!

Lillasyster är nu 10 veckor och vi har det riktigt bra. Vi följer ett schema som ser ut som nedan (MamaA, du hade alldeles rätt om kvällen så vi ändrade det lite). Tyvärr så skarvar hon i alla sovpassen även när vi har dragit ner vakentiden, så jag tänkte att jag skriver ner lite tankar och hoppas på att någon här hade kunnat komma med lite input om hur vi hade kunnat göra.

7.30-8.30 Vaken
8.30-10.30 Sova 2h
10.30-12.00 Vaken
12.00-14.00 Sova 2h
14.00-15.30 Vaken
15.30-16.15 Sova 45min
16.15-18.30 Vaken Mat 16.45 18.15 Kvällsslurk
4.30 Nattmål

Hon sover 12.5-13h per natt och då väcker vi henne varje morgon. Jag funderar på att hon skarvar för att vi har för mycket sömn på schemat. Men samtidigt så klarar hon max att vara vaken 1h på morgonen, sen 1.5h de nästa två vaken passen medans det sista så klarar hon precis 2h. Skulle vi dra ner på sömnen under dagen (så kortare sömnpass framförallt på det första passet) så måste vi ha ett till sömnpass men då vet jag inte hur jag skall lägga maten under hela dagen. Funderar även på om vi skulle låta henne sova längre på morgonen, men då krockar det oftast med lämning på dagis som sker vid 8.00, eller lägga henne tidigare, samtidigt är det ju skönt att kunna väcka på morgonen.... många tankar och jag hade uppskattat om någon schema expert ;) hade kunnat komma med några förslag.

Sen har vi ett lyx problem :D . Lillan sover ju jätte bra på natten, vi tar upp vid 4.30 för mat och hon sover vidare tills vi väcker. En natt testade vi att se hur länge hon faktiskt sover och hon sov 11.5h. =D> Eftersom vi har 13h på schemat tog jag då upp henne för mat, hon somna om och vi lät henne sova 30 min extra. Så jag undrar, hon är ju alldeles för liten för att vagna bort det målet (och det vill vi inte) men är det bäst att göra som vi gjorde eller skulle vi ha börjat morgonen då och lagt henne tidigare den kvällen och flyttat schemat 1.5h timme tillbaka?

:heart:
Kram
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tänkte på en sak. Vi kanske bara skall ha 45 min sovning på morgonen och eftermiddagen då hon i princip är vaken ändå två timmar då honväldigt sällan nu för tiden somnar om i skarven......
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillasyster

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Vad fint ni har det med lillasyster! =D> :heart:
Kan du tala om vilka mattider ni har? Brukar ju ha rätt stor betydelse för skarvarna..... Och generellt brukar skarvar betyda MER MAT. :P Vad äter liten? Tutte eller ersättning? Om tutte kanske ni kan fylla på med lite ersättning i slutet av målet?

Sen är det ju snart dags att dra ner fm- och em-luren till 45 min, så jag tänker gott att ni kan "fuska" och göra det redan nu eftersom liten har så långa och fina nätter.... (om inte mer mat hjälper dvs.)

Jag tycker att ni tänkte rätt som lät henne somna om den där morgonen, är bra att sikta på morgon typ samma tid varje dag. Om sen nattmålet hamnar ÄNNU närmare morgonen då skulle jag nog göra morgon då men möjligen se till att liten får vänta lite på frukosten....eller nåt. :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack för ditt svar Irmasmamma! :heart:
Hon äter bara ersättning och hennes mattider är följande:
7.30
10.30
13.30
16.30
18.30 nattslurk
ca4.30 nattmål

Hon äter det mesta inom de första 20min sen är det jätte svårt att truga. Trugar man för mycket så spyr hon upp allt eller så blir hon ledsen. Hon visar klart att hon inte vill ha mer. Brukar försöka efter 20min igen och sen efter 20min till men det blir inte mycket extra alls. Så jag kan inte riktigt få i henne mera mat. Hon äter dock runt 170ml per pass.
Hon har skarvat jätte mycket i flera veckor nu, först trodde jag att hon var övertrött så vi har bara haft 1-1.5h vaken pass, men det var lika mycket skarvande för det. Skall nu ha bara 45 min på morgonen och eftermiddagen och så får vi se hur 2h passet blir då.
Irmasmamma skrev: Om sen nattmålet hamnar ÄNNU närmare morgonen då skulle jag nog göra morgon då men möjligen se till att liten får vänta lite på frukosten....eller nåt. :wink:
Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med detta. Är det bäst att fortsätta att väcka för mat kl 4.30 eller skall vi vänta tills hon vaknar och ge henne mat då? Om vi väntar, hur gör man då om hon vaknar ca1h innan 'morgon'? Börjar morgon då eller lägga för att sova 45min-1h till?

Tack! :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Nej nu måste detta få ett slut. Det känns som om det ända jag gör under dagen är att försöka få lillasyster att sova mer än 20 min. Ja, för så fort jag bestämde att vi bara skall ha 45 min på morgonen och eftermiddagen så börjar hon nu vakna efter 20 min istället för efter 45 min. Hon sover dock bra hela natten, förutom när vi lägger henne, då vaknar hon också efter 45 min, men det klarar vi oftast med lite vagning sen sover hon resten av natten.
Jag har gett mer mat i två dagar, blev bara ca 1dl mer igår och det resulterade i att hon spydde upp ALLT! Stora syster frågade varför lillasyster spotta ut all mjölk på golvet :D . Har också börjat ge henne andra måltiden kl 11 för att det skall komma närmre sovandet men det vaknades i alla fall. Hon vaknar oavsett om vagnen står still eller om jag går.
Ibland vill jag bara sätta in henne i sitt rum, stänga dörren och gå ut... det är inte roligt att kämpa varje sovpass, sen när alla i min närhet säger " men hon är ju så glad hela tiden och sover hela nätterna, varför låter du inte henne sova bara 45 min om det är det hon vill." Ja just nu har jag ingen aning om varför..... Börjar tvivla på att hon behöver 2h sömn.
Vad gör man när de inte sover under dagen? Jag tar ju inte upp henne under hennes sovpass, så det slumras till lite då och då under vagningen, men det blir ju aldrig någon djupsömn. Lite tankar och motivation hade suttit fint nu...
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lugn och fin nu :wink: ! Allt fungerar inte klockrent - nej - men hon sover hela nätterna vilket är en stor framgång vid hennes ålder. I den åldern tyckte min son att 4-6 timmars sammanhängande sömn var lagom. Däremot sov han som en dröm dagtid..okej, lite skarvande men det var bara att putta in nappen så somnade han om. Bara så att du får lite perspektiv :wink: .

Eftersom hon sover hela natten borde hon få i sig tillräckligt med mat så släpp på extra trugandet som bara gör er olyckliga och stressade. Skarvandet tycks ha blivit en dålig vana helt enkelt och sådana är det ju bara att bryta :lol: . Lättare sagt än gjort dock :roll: . Vagningen verkar inte funka för er- buffning är min favorit, bebisen blir härligt sömntung av det och blir inte så arg som de ibland blir av vagning. Kanske värt att prova. Varför inte sova vissa lurar i sängen? Här sovs det alltid bättre i säng än i vagn. Gör vagnen extra mysig och ombonad också för att optimera förutsättningarna.

Du kan inte sova åt henne, hur gärna du än vill. Du ger henne förutsättningarna och lite hjälp på vägen vilket är ditt jobb som förälder men mer än så kan du inte göra. Ju mer du jagar upp dig, desto sämre sover hon, det blir en ond spiral. Var strängt sysselsatt medan hon "sover" och ha mycket husljud igång (radio, diskmaskin etc) så hon hör att du håller vakt och du inte hör henne lika tydligt :D . Och jo, hon behöver sova långa lurar oavsett om hon inte tror det själv...

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack MamaA för peppingen och du har så rätt så i allt du säger. Speciellt:
mamaA skrev: Du kan inte sova åt henne, hur gärna du än vill. Du ger henne förutsättningarna och lite hjälp på vägen vilket är ditt jobb som förälder men mer än så kan du inte göra. Ju mer du jagar upp dig, desto sämre sover hon, det blir en ond spiral.
Nästa sovpass la jag henne i sin säng. Hon skrek en liten stund, jag buffade henne lugn och efter det så klagade hon lite då och då men låg utan problem i sängen och somna efter 20min. Efter det har alla passen tagits i sängen, och jag har inte ens behövt gå in och buffa henne. Hon vaknar fortfarande i alla skarvar men hon klarar det helt själv. Måste säga att jag skäms :oops: att jag hamnade i vagnträsket så snabbt men är otroligt glad att vi redan är ute ur det! Hon är så otroligt duktig och glad hela tiden så nu när vi har kommit ut från detta vagnande så känns allt mycket bättre. :thumbsup:

Vi har detta schemat:
7.30-8.45 Vaken
8.45-9.30 Sova 45min
9.30-11.30 Vaken
11.30-13.30 Sova 2h
13.30-15.30 Vaken
15.30-16.15 Sova 45min
16.15-18.30 Vaken Mat 16.45 18.15 Kvällsslurk
4.30 Nattmål

Mat får hon 7.30, 11.00, 14.00, 16.45 och 18.15. Det brukar ta ca 15-30min för henne att somna så då skjuter jag på sovpasset så att hon får alla sina minuter vilket gör att de 2timmar vaken passen blir lite mindre, annars hade hon aldrig klarat det hela.

:?: Kl 18.30 är hon så himla trött och somnar direkt när vi lägger henne i sängen, men 30 min senare vaknar hon och somnar inte om. Detta har hänt de senaste tre dagarna och i skrivandets stund ligger hon i sin säng, sen 19.00 och klagar (gråter dock inte). Funderar på om detta är hennes powernap och hon vill vara vaken ett tag till men sen samtidigt så är hon ju jätte trött. Idag tog jag upp henne för mera mat, hon åt 100ml (30min efter kvällsslurken) och var på väg att somna igen men så fort hon är tillbaka i sängen så ligger hon och klagar/pratar i ca 1.5h (mer idag). Några tankar? (tänk man blir aldrig nöjd ;) ).

:?: Sen har jag en fråga om ensamlek. Jag hade velat införa det efter semestern, men kan inte hitta tiden för vart det skulle passa bäst. På morgonen innan första sovpasset lämnas Storasyster på dagis och innan lunch så får hon ju inte mat förrän 30min innan hon skall sova så då kommer hon ju vara hungrig under ensamleken. Efter långsovet så skall Storasyster hämtas och sen är det ju middag.... ja vart brukar ni med syskon som skall hämtas på dagis lägga ensamleken?

:?: Och så undrar jag fortfarande vad era erfarenheter är med att ta upp för nattmat kl.4.30 eller låta sova tills hon vaknar och hur man då gör om det är 1h kvar till att gå upp. Hon är lite för liten för att vagna bort sista målet tycker jag.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack MamaA för peppingen och du har så rätt så i allt du säger. Speciellt:
mamaA skrev: Du kan inte sova åt henne, hur gärna du än vill. Du ger henne förutsättningarna och lite hjälp på vägen vilket är ditt jobb som förälder men mer än så kan du inte göra. Ju mer du jagar upp dig, desto sämre sover hon, det blir en ond spiral.
Nästa sovpass la jag henne i sin säng. Hon skrek en liten stund, jag buffade henne lugn och efter det så klagade hon lite då och då men låg utan problem i sängen och somna efter 20min. Efter det har alla passen tagits i sängen, och jag har inte ens behövt gå in och buffa henne. Hon vaknar fortfarande i alla skarvar men hon klarar det helt själv. Måste säga att jag skäms :oops: att jag hamnade i vagnträsket så snabbt men är otroligt glad att vi redan är ute ur det! Hon är så otroligt duktig och glad hela tiden så nu när vi har kommit ut från detta vagnande så känns allt mycket bättre. :thumbsup:

Vi har detta schemat:
7.30-8.45 Vaken
8.45-9.30 Sova 45min
9.30-11.30 Vaken
11.30-13.30 Sova 2h
13.30-15.30 Vaken
15.30-16.15 Sova 45min
16.15-18.30 Vaken Mat 16.45 18.15 Kvällsslurk
4.30 Nattmål

Mat får hon 7.30, 11.00, 14.00, 16.45 och 18.15. Det brukar ta ca 15-30min för henne att somna så då skjuter jag på sovpasset så att hon får alla sina minuter vilket gör att de 2timmar vaken passen blir lite mindre, annars hade hon aldrig klarat det hela.

:?: Kl 18.30 är hon så himla trött och somnar direkt när vi lägger henne i sängen, men 30 min senare vaknar hon och somnar inte om. Detta har hänt de senaste tre dagarna och i skrivandets stund ligger hon i sin säng, sen 19.00 och klagar (gråter dock inte). Funderar på om detta är hennes powernap och hon vill vara vaken ett tag till men sen samtidigt så är hon ju jätte trött. Idag tog jag upp henne för mera mat, hon åt 100ml (30min efter kvällsslurken) och var på väg att somna igen men så fort hon är tillbaka i sängen så ligger hon och klagar/pratar i ca 1.5h (mer idag). Några tankar? (tänk man blir aldrig nöjd ;) ).

:?: Sen har jag en fråga om ensamlek. Jag hade velat införa det efter semestern, men kan inte hitta tiden för vart det skulle passa bäst. På morgonen innan första sovpasset lämnas Storasyster på dagis och innan lunch så får hon ju inte mat förrän 30min innan hon skall sova så då kommer hon ju vara hungrig under ensamleken. Efter långsovet så skall Storasyster hämtas och sen är det ju middag.... ja vart brukar ni med syskon som skall hämtas på dagis lägga ensamleken?

:?: Och så undrar jag fortfarande vad era erfarenheter är med att ta upp för nattmat kl.4.30 eller låta sova tills hon vaknar och hur man då gör om det är 1h kvar till att gå upp. Hon är lite för liten för att vagna bort sista målet tycker jag.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Bra jobbat, vilken finfin utveckling =D> .

Om jag inte minns fel så brukar man ha 12 timmars natt på 3 månaders-schemat men ni har 13 om jag räknat rätt :?: . Ni kanske kan ge en liten 5-min lur vid 18 och sen ha läggdags 19.30?

Känn ingen press att komma igång med ensamleken, det måste passa er andra i familjen också. Vi började inte förrän vid 6 månader och hade den i flera månader tills det inte funkade men har sedan plockat tillbaka den och nu funkar den utmärkt. Varför inte smyga igång den på helgerna?

Att sätta klockan för nattmålet är en smaksak. När jag märkte att min son började äta mindre på nattmålet så buffade jag bort uppvaket. Åldern spelar ingen roll, det är hungern som är avgörande. Om nattmålet kommer nära morgonen, tja, antingen gör du morgon tidigare eller så är bebisen inte så hungrig till frukost men det brukar tas ingen vid nästa mål. Det är ju bara svårt för mammorna som tänker mat, mat , mera mat hela tiden :wink:

Keep up the good work :D

:heart: Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Tack för snabbt svar! :heart:

Vi prövade powernap runt 17.30 igår när hon verkade så trött, men efter 30 min i sin säng och hon fortfarande inte hade somnat så tog jag upp henne, badade, gav nattslurk och sen 18.30 så sov hon som en sten. Hur brukar ni få till en powernap? Jag vill inte låta henne somna på filten då jag vill att man sover i säng eller vagn. Men det skall väll inte ta sådan lång tid att få henne att somna, eller?

Angående ensamleken så känner jag ingen press alls, vet bara hur bra det var med Storasyster så jag vill införa samma för lillasyster, men börja med helgen låter som en bra ide! Tack!

Eftersom lillasyster inte somna förren 21.30 i går så tog jag inte upp henne i natt och kl 7.30 fick jag väcka henne. Det är helt makalöst som denna lilla tjej sover på natten! =D> Vi är så lyckligt lottade! :heart: Skall se om jag lyckas lägga henne närmre 19.30 så tar vi bort nattmålet. Somnar hon vid 18.30 så ger jag henne lite extra vid 4.30.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Just det, glömde en sak: :?: Hur gör ni när det tar ca 15-30 min för barnet att somna på sin lur? Lägger ni lite innan luren skall börja för att 'vinna' lite tid eller låter ni dem sova sina 45min resp 2h från det de somnar? Om så, flyttar ni dagen lite då eller låter ni bara nästa vakenpass bli lite kortare?
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du har ju alltid marginalkvarten att ta till och jag var alltid generös med sovtiden på de korta lurarna för att det inte skulle bli gnälligt. Om man vill skjuta på schemat eller ha kortare vakenpass tycker jag man får känna sig fram för varje tillfälle. På något underligvis brukar de små hitta tillbaka till schemat även om man kommer lite ur fas någon gång under dagen :D .

Vid powernapen kan man verktyga lite extra tycker jag, t.ex buffa till sömn i soffan. Så länge man själv är medveten att det är något man bara gör då så lär sig liten det också. Attityden!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"