Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillasyster

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Vad härligt att ni bestämde er för att lägga liten på mage till slut, de sover så otroligt mycket bättre och tryggare så. Själv är jag 100% övertygad om att det är lika säkert att lägga dem på mage som på rygg, och andningslarm är super oavsett sovställning!

Jag tycker absolut att ni kan köra igång med schema nu, vi började vid 8 veckor minns jag, av precis samma anledning som ni: vi fick inte till "rytmen" och liten behövde säkrare ledning. Innan schemat sov hon bara kortare stunder på dagen och vi vagnade oss blå och var verkligen djupt nersjunkna i träsket... :mrgreen: #-o :oops:
Jag plankade Torsmammas tvåmånadersschema under Favoriter rakt av, eftersom jag inte kunde läsa nån rytm överhuvudtaget själv.
Och för att ta oss upp ur vagningsträsket gick vi över till buffning istället, vilket var lättare att få till tyckte både jag o maken, och vi lärde oss att backa massor med hjälp av husljud som jag nämnt för dig tidigare.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Godmorgon!

Tack för svaret Irmasmamma (och grattis till Lillgroda på tillväxt :D ) !
Jag plankar också TorsMammas schema och börjar idag! Vart svårt att hålla vaken 1.5h men det fungerade! Vi hade många viktiga saker som vart tvungen att fixas :wink: .

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!
Att få sitta framåtvänd i bärsele brukar vara poppis för att hålla sig vaken längre. Mycket spännande att titta på då!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej i sommaren!

Nu har vi haft schema i en vecka och jag tänkte att vi skall göra en liten ( som tydligen inte blev så liten :oops: ) utvärdering.
Vi har kört Torsmammas schema rakt av:
20.00-07.00 sova natt med nattmål kl 4
7.00-8.30 vaken
8.30-10.00 sova 1.5 h
10.00-12.00 vaken
12.00-14.00 sova 2h
14.00-16.00 vaken
16.00-17.30 sova 1.5h
17.30-20.00 vaken med kvällsslurk

Natten:
Natten fungerar helt fantastiskt :lol: =D> \:D/ :-({|= (ta i trä, salt över axeln mm ;) ). Hon sover i vagnen, på mage, med larm, hela natten. Vi tar upp henne vid 4-5 tiden och ger mat när hon sover, lägger henne ner och hon sover vidare tills vi väcker henne kl 7 på morgonen. Hon hade helt säkert kunnat sova längre varje dag. Det gruffas en hel del men det ignoreras med hjälp av att hon sover i eget rum.

Vakentid:
Det är väldigt svårt att hålla henne vaken 2h. Mellan 10-12 klarar hon aldrig det så då blir det att marginalkvarta. Mellan 14-16 går det varannan gång och sista vaken passet är super svårt. Har försökt med power napp på 5 el 20 min men då blir lillasyster riktigt ilsk när vi väcker. Första vakenpasset på 1.5h är det ända som fungerar.
Jag har tyvärr ingen bärsele där hon kan sitta framåt men sättet henne ofta på min arm så hon kan titta runt, tyvärr slutar det allt för ofta med att hon somnar utan att jag ser det.

Sovandet:
Som sagt, natten funkar perfekt. Vi använder dock marginal kvarten vare morgon då hon alltid sover så djupt då. Detta gör nog också att hon klarar första vakenpasset då det egentligen bara blir 1h15min.
De tre sovpassen fungerar tyvärr inte bra. Jag tror bara hon har sovit över 30min-45min-1h skarven en gång. Annars är det vagning/buffning som gäller. Och nästan alltid så har hon somnat om djupt när det är dags att gå upp så då blir det en marginalkvart, som då hjälper oss lite på nästa vakenpass som hon inte orkar hela på ändå.

Maten:
Hon äter minst 130ml per vakenpass inom 1h, första och tredje äter hon oftast ca 170ml och sista med nattslurken ca 270-280ml vilket ger totalt ca 850-900ml per dygn. Det är nästan 150-250ml mindre än vad hon åt innan schemat per dygn, men hon sover ändå bra på natten så jag gissar att hon inte behöver mer. :roll:

Tankar:
:!: vårt största problem är skarvarna. Eller, i alla fall är det mitt problem ;) :oops: :roll: . Jag har så himla svårt att backa. Detta då jag 1) är så himla rädd att hon inte somnar om själv och då inte får den sömn hon behöver för att klara nästa vakenpass eller sova på natten 2) inte tror att hon kommer somna om själv då de gångerna jag har försökt backa ordentligt så har hon skrikigt upp sig väldigt mycket och jag går tillbaka och vagnar eller buffar pga nr 1).
Största problemet är nr 1. I min hjärna så är jag så fokuserad på att hon måste sova exakt den tid hon skall annars så kommer inget att fungera. Och för mig personligen är sömn så otroligt viktigt att jag gör allt för att både hon och jag skall få all den sömn vi behöver.

:?: Vågar jag backa så mycket att hon ibland bara får ca 45min sömn även om det är 1.5h el 2h på schemat? (Viktigaste frågan!!)
:?: Hur gör jag då på vakenpassen som hon redan är trött under?
:?: Skall jag vagna/buffa till sömndrucken eller tills hon tystnar?
:?: Kan uppvaken i 45min skarven och fram tills sovpasset är slut bero på att vi bör ändra schemat? Funderar ibland (se mer nedan) på att lägga in ett till sovpass och ha då 11:1.5:2:45:45 men är inte säker på om det är smart för en 2mån eller lägga tidigare.

:!: Vakentiden är det väldigt svårt att hålla henne vaken. Vi provar lite olika men allt för ofta får vi använda marginalkvartarna då det känns otroligt jobbigt att hålla någon vaken som så tydligt visar hur trött hon är.
:?: Då hon är så himla trött i slutet av vakentiden bör vi kanske ändra på schemat?
:?: Ibland funderar jag på att hon kanske skulle behövt ett extra vakenpass då hon oftast hade 5 vakenpass innan vi satte schemat. Eller lägga henne redan kl 19 då hon utan problem hade kunnat somna då.
:?: Finns det någon anledning varför man inte har 12h natt förens till 3mån?

Läggandet:
:!: Just nu så somnar hon ibland (inte ofta) efter första passet utan någon hjälp men resten så buffar jag ibland och vagnar ibland. Känner inte riktigt att jag vet säkert hur jag skall göra och känner jag mig inte trygg i det hela så blir det lite sisådär....
:?: hade någon kunnat påminna mig om hur man bör göra när man lägger en 2mån för att sova. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med storasyster. (hur mycket låta den 'skrika', gruffa, hur länge avvakt?? Jag vet att jag skall lyssna på barnet men behöver ändå lite hållpunkter.

Annars (haha) går allt väldigt bra. Hon är så otroligt nöjd och gråter sällan mer än några minuter per dag och då är det oftast för att jag försöker ge henne för mycket mat :oops: . Och jag mår så mycket bättre nu när vi har infört schema. Har tyckt att det har varit så svårt att veta vad hon velat innan schemat. Nu ser jag att hon verkar gilla att vi tar kontrollen mer (och jag gillar det :lol: ).

Och så två extra frågor:
:?: vi skall till varmare breddgrader på semester och funderar lite hur man gör med schemat när det är så varmt (tänker att man är lite extra trött då). Lägger man till lite extra sovtid eller håller strikt schemat som vanligt?

:?: sen en fråga till framtiden: vi har så barnen kan ha varsitt rum, men jag tycker att det vore trevligare för dem att dela. Min man är totalt emot det och vill att jag ger lite bättre argument än att det är mysigt. Så har ni några bättre argument? (SusanD, alla dina barn sover väll i ett rum?! Hoppas du har tid att komma med en kommentar) När är det tid för dem att dela rum?

Detta blev som vanligt väldigt långt. Hoppas någon orkat läsa allt :oops: .
Kram
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Hej! Jag kan bidra med lite tänk :)
Jag börjar bakifrån och säger om att dela rum: jag tycker ju det är himla mycket mysigare att dela rum med min sambo än att sova i ett rum ensam, jag tyckte under hela min uppväxt om att dela rum med min bror, sova i samma rum som en kompis när man sov över eller sova med mamma och pappa. Sova själv=tråkigt, ensamt och ibland lite läskigt (fast kanske inte för av-barn men ändå :P). Sova med syskon= en oerhörd trygghet att någon annan finns där. När jag var liten fann jag tom trygghet i att ha mina råttor(husdjur) i samma rum. Fråga vad han skulle tycka om att ni skulle sova i separata rum ;)

Angående schema
Min tös är tre månader och har precis börjat piggna på sig. När hon var 2 mån orkade hon ca 1 h 15 min-1,5 h. Jag har gjort så att jag har satt mattider, väckt vid dessa, hållet vaken så länge som det går, siktat på 1,5 men om hon var jättetrött så la jag innan. Nu siktar jag på 1,45 ibland 2 och därav kortas ju sovpassen. Hon har varit vaken ca 6-7 timmar fram tills nu när et börjar bli lite mer. Jag har varit lite liberal med natten men hon har ofta tagit sig 12-timmarsnatt från 2 månader så testa det du :) jag har läst om fler som haft det oxå. Hennes dag kunde se ut typ såhär: sova 19-07, 8.30-10.30, 12-14.30, 16-17.30. Hon har dock tagit sig 2 nattmål fram tills nu oxå vilket har varit lite jobbigt men så blev det lixom :)
Hoppas du får hjälp av detta :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Av-barn= aw-barn, såklart :P
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är lite för trött just nu för att svara ingående på alla dina frågor :wink: men jag tror att den lilla damen är övertrött och skulle skarva mindre om hon hade kortare vakenpass.

När min son var 2 månader körde vi på smekmånadsschema fortfarande

7.30 vaken 1 tim
8.30 sova 2,5
11 vaken 1,5
12.30 sova 2,5
15.00 vaken 1,5
16.30 sova 1,5
18.00 vaken 1,5
19.30 godnatt

Jag önskar att jag skrivit upp det, men jag tror det var ungf så här #-o . Vi hade alltså 12 timmars natt (med nattmål), funkade utmärkt. Att pressa med för mycket vakentid blir sällan bra. Har man en tröttis så har man :wink: . Nu är sonen över 2 år och sover fortfarande 14 timmar per dygn för att orka vara den piggis han är när han är vaken :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Godmorgon!

Tack för era snabba svar mamaA och empinane!

mamaA, jag tror också på att hon är övertrött och hade gärna kört ett schema som ni MEN hon sover ju inte ens över skarvarna på första sömnpasset efter 1h15min vaken. Plus, att veckan innan vi började med schema så sov hon aldrig mer än 45 min, det var därför jag började med schema. Nu när hon vaknar i sovpassen så vågar jag vagna/buffa till sömns igen (eftersom jag har schemat) men, det tar lång tid, ibland 30min men oftast 1h innan hon sover igen och då är det ju tid att väcka.

När någon hinner hade jag också uppskattat om ni kunde svara på mina andra frågor!

Tack! :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Lillasyster är ledsen och mamman är ledsen.....kvällarna går bara inte ihop just nu. Hon är alldeles för trött för att orka.

Har beslutat att vi måste ändra på schemat men får inte ihop hur kvällen bör vara.
Så här tänkte jag fram till 17.00 efter det har jag ingen aning om hur jag skall göra...
7.30-8.30 Vaken
8.30-10.30 Sova 2h
10.30-12.00 Vaken
12.00-14.00 Sova 2h
14.00-15.30 Vaken
15.30-17.00 Sova 1.5h

Detta är efter hur hon verkar behöva. Dock är jag inte säker på om hon klarar 1.5h på kvällen tror nästan 45min hade varit bäst. Hur jag än gör så blir det väldigt mycket sömn men det kanske är vad hon behöver.

Funderade på följande efter 17.00
17.00-18.00 Vaken eller 16.15-18.00
18.00-18.20 sova 20min
18.20-19.30 Vaken

Men tycker inte det verkar så bra. Har kollat runt överallt efter andra schema insperationer men de flesta verkar ha riktiga piggisar. Har ni några bättre förslag eller tankar på hur jag kan göra.

Slänger in mina andra frågor också ;)

:?: Vågar jag backa så mycket att hon ibland bara får ca 45min sömn även om det är 1.5h el 2h på schemat? (Viktigaste frågan!!)
:?: Hur gör jag då på vakenpassen som hon redan är trött under?
:?: Skall jag vagna/buffa till sömndrucken eller tills hon tystnar?
:?: Kan uppvaken i 45min skarven och fram tills sovpasset är slut bero på att vi bör ändra schemat? Funderar ibland (se mer nedan) på att lägga in ett till sovpass och ha då 11:1.5:2:45:45 men är inte säker på om det är smart för en 2mån eller lägga tidigare.
En extra fråga här: hur kan schemat för 11:1.5:2:45:45 se ut? Jag får inte till mattiderna när jag försöker mig på att skissa ett sådant schema.


Läggandet:
:!: Just nu så somnar hon ibland (inte ofta) efter första passet utan någon hjälp men resten så buffar jag ibland och vagnar ibland. Känner inte riktigt att jag vet säkert hur jag skall göra och känner jag mig inte trygg i det hela så blir det lite sisådär....
:?: hade någon kunnat påminna mig om hur man bör göra när man lägger en 2mån för att sova. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med storasyster. (hur mycket låta den 'skrika', gruffa, hur länge avvakt?? Jag vet att jag skall lyssna på barnet men behöver ändå lite hållpunkter.

:?: vi skall till varmare breddgrader på semester och funderar lite hur man gör med schemat när det är så varmt (tänker att man är lite extra trött då). Lägger man till lite extra sovtid eller håller strikt schemat som vanligt?

Ledsen för många frågor. Känner mig bara så uppgiven just nu :cry: Vi har det egentligen riktigt bra om vi kör Torsmammas schema, men då har vi ju alla skarvarna. Men just nu hade skarvarna varit bättre än en övertrött bebis som inte kommer till ro på kvällen. Det är klart att hon behöver ett schema, frågan är bara hur jag skall lägga upp det på bästa sätt.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Ebba har haft svårt för sista luren typ sen vi gjorde schemat.. Hon har i princip alltid vaknat upp efter 45 och inte somnat om trots olika strategier; buffa, bara avvakta osv osv. Vi har haft skrikiga kvällar och har det ibland fortfarande eftersom hon blir så trött. Jag har inget råd att ge dig angående detta eftersom jag inte lyckats få henne att somna om på em, så tillslut blev det att hon får sova tills hon vaknar typ och sen går skriket inte att undvika men mina tankar har hela tiden varit att det blir bättre, och nu ibland sp kan hon vara nöjd i 2 timmar på kvällen..

Om du lyckas med en 20-minutare där emellan så varför inte? Jag lyckas aldrig få Ebba att sova då så jag har gett upp :P

Jag tycker du ska testa att backa, de små förvånar en! För att få bort överkoncentrationen brukar jag "baaara behöva göra saker först", typ dammsuga, diska flaskan, fixa saker med storebror, och sen kanske man går in supersnabbt däremellan :)

Med vakenpassen har jag hållet uppe längre än vanligt men lagt för näsa lur tidigare.
T.ex. Ebba ska sova till 1030 och sen sova kl 12. Hon vaknar 1000 och då håller jag vaken till typ 1145, som en kompromiss typ ;)

Jag brukar buffa tills kroppen är avslappnad och ögonen börjar gå ihop lite :)

Nästa fundering har jag oxå varje gång hon vaknar i 45-skarven så där kan jag inte bidra :P

Typ sova:
20-07
07 mat
8.30-10 sova
10 mat
1130-1330 sova
1330 mat
1515-16 sova
1630 mat
1745-1830 sova
1930 nattslurk å sova

Eller nåt :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Jag hoppas du fattar vad som är svar på vad, ja fattar inte hur man citerar ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Lillasyster

Inlägg av SusanD »

Hej,

inte ska ni vara ledsna, det blir ju ingen människa glad av. Så torka tårarna och upp på banan igen.

Om jag läser rättt så är tösabiten född i slutet på april och således snart två månader? Eller har jag fel?

Om jag nu har rätt så är det ju helt begripligt att hon är en tröttmössa och DET FÅR MAN VARA!! En liten ska få sova så mkt som liten behöver sova och det handlar om lite fingertopskänsla och inte att slaviskt följa schemat så att säga.

Om hon är en tröttmössa så gå tillbaka och tänk 2 tim sömn och 2 tim vaken och om vakentiden blir kortare eftersom hon är trött så är det helt okej. Hon kommer bli piggare, tro mig jag vet. Men det är ju ingen brådska, inte alls faktiskt. Är hon för trött så orkar hon inte heller sova ordentligt och inte äta ordentligt heller utan hamnar i en spiral som bara går utför. Så sätt stopp för det, vänd spiralen uppåt och låt henne får mer sömn så hon blir nöjd.
hallonmbanan skrev:
:?: Vågar jag backa så mycket att hon ibland bara får ca 45min sömn även om det är 1.5h el 2h på schemat? (Viktigaste frågan!!)

Ja backa bör du göra men det betyder inte att du ska överge henne och låta henne sköta sig på egen hand. Det handlar om att ge lite hjälp, backa, ge lite till hjälp, snabb och kvick hjälp helst i form av vagning och så sluta så fort hon lugnar sig. Ge henne lite tid innan du gör en insats, lita på att hon kan somna om själv även om hon än så länge behöver lite hjälp på vägen. Och om en lur blir för kort så blir den det, den är över, glöm den och se framåt.

:?: Hur gör jag då på vakenpassen som hon redan är trött under?

Då blir vakenpasset kortare också för hon kommer helt enkelt inte orka vara vaken hela. Men va gärna ute, låt henne pilla på spännande saker och på sätt hjälpa henne att hålla sig vaken. MEN det gör ingen lyckliga att kämpa för att hålla henne vaken om hon verkligen inte orkar, då ska hon få sova.

:?: Skall jag vagna/buffa till sömndrucken eller tills hon tystnar?

Första buffet gör du tills hon blir sömntung i kroppen och är tyst, de följande insatserna ska vara korta tills hon tystnar. Tänk dig att ni för en konversation är hon säger: Jag kan inte sova och du svarar: Det kan du visst det, vänta ska jag visa. Och så buffar du och dina svar blir kortare och kortare, tydliga, handfasta men kortare.

:?: Kan uppvaken i 45min skarven och fram tills sovpasset är slut bero på att vi bör ändra schemat? Funderar ibland (se mer nedan) på att lägga in ett till sovpass och ha då 11:1.5:2:45:45 men är inte säker på om det är smart för en 2mån eller lägga tidigare.

Trixa inte så mkt med schemat, låt det sätta sig och sträva efter 2-2 så länge. Det är så lätt att hänga upp sig på sovtider och sen braka ihop fullständigt när ungen inte behagar att sova varenda minut som schemat säger att hon ska.

En extra fråga här: hur kan schemat för 11:1.5:2:45:45 se ut? Jag får inte till mattiderna när jag försöker mig på att skissa ett sådant schema.

Jag har alltid haft 12 tim natt till mina ungar, tycker att det blir lättare att få till dagslurar och maten under dagen. Sen gillar jag tolvtimmarsnatten för när barnen blir större så vill de sova mindre men får ändå en lång sammanhängande vila även om de kanske ligger vakna en timme på kvällen. Men tills dess är det ju ett tag för din tösabit.

Läggandet:
:!: Just nu så somnar hon ibland (inte ofta) efter första passet utan någon hjälp men resten så buffar jag ibland och vagnar ibland. Känner inte riktigt att jag vet säkert hur jag skall göra och känner jag mig inte trygg i det hela så blir det lite sisådär....

Hon är så lite så jag tycker att du ska skippa buffandet och vagna istället. Vi har haft våra sovandes alla lurar och även natten i vagn tills de varit fyra månader och sovit 12 tim natt då har de fått flytta över till spjälsängen på natten. Med vagningen är det lättare att vara distinkt och man blir inte så personlig och det blir lättare att uppnå kommunikation tycker jag. Men det är naturligtvis en smaksak.

:?: hade någon kunnat påminna mig om hur man bör göra när man lägger en 2mån för att sova. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med storasyster. (hur mycket låta den 'skrika', gruffa, hur länge avvakt?? Jag vet att jag skall lyssna på barnet men behöver ändå lite hållpunkter.

Gruffa, puffa, gny och hacka lite är helt okej. Det är ju inte så att man somnar så fort huvudet nuddar madrassen, det gäller ju att hitta en skön sovställning också. Men gråta, nej det ska man inte behöva göra. Bättre att göra en kort och distinkt insats innan det går överstyr än att vänta och sen få hantera en förtvivlad liten bebis.

:?: vi skall till varmare breddgrader på semester och funderar lite hur man gör med schemat när det är så varmt (tänker att man är lite extra trött då). Lägger man till lite extra sovtid eller håller strikt schemat som vanligt?

Vi har hållt det vanliga schemat men visst, behöver man lite extra sömn så är det helt okej tycker jag.

Ledsen för många frågor. Känner mig bara så uppgiven just nu :cry: Vi har det egentligen riktigt bra om vi kör Torsmammas schema, men då har vi ju alla skarvarna. Men just nu hade skarvarna varit bättre än en övertrött bebis som inte kommer till ro på kvällen. Det är klart att hon behöver ett schema, frågan är bara hur jag skall lägga upp det på bästa sätt.

Men sa jag inte att du skulle sluta upp att vara ledsen? Och många frågor är ju bara roligt då får ju jag en chans att gnugga mina geniknölar och försöka hjälpa till. Så upp med hakan, torka tårarna och se alla era framsteg istället.

Kram Susan
:heart:
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Lillasyster

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Bra svar har du fått från empinane och Susan under tiden jag skrivit också :D . Här är mina tankar.

Om skarvarna:
Skarvar har jag erfarenhet av och usch vad jag har bråkat med dem, och de med mig :twisted: . Det jag tycker är viktigast i det hela är att mata riktigt proppmätt innan du lägger så du inte behöver tvivla på att hon behöver mat. Då behåller du attityden och kan förmedla att hon ska fortsätta sova. Låt henne "sova" den tiden som gäller enligt schemat, eller i alla fall måste du ge henne förutsättningarna för att sova. Tar man upp tidigare kommer schemat ur balans och man har en trött unge och är snart kanske inne i snuttätande och duttsovande.

Jobba istället på med att vagna eller buffa i skarven och JA, det kan ta tid... Jag tycker du ska bestämma dig för ett sätt (vagning ellerbuffning) som du känner dig trygg och bekväm med och köra på det. Jag vagnade rejält hårda vagningar i skvarvarna och tills barnet var tyst och gick därifrån. Började barnet igen, avvaktade jag först innan jag var där och vagnade igen. Många gånger kunde det bli och flera veckor tog det innan jag upplevde att skvarvarna blev bättre eller försvann. Att hålla sig sysselsatt med annat (som låter :wink: ) är också ett bra tips för att hålla överkoncentration borta.

Om schemat:
Det tycker jag ser helt okej ut, speciellt om du har tyckt att det passar henne och hon är en tröttis. Jag hade en tröttis och den där sista korta powernapen på kvällen var ett måste för att undvika kvällstrassel och övertrötthet. Den fick vi verkligen vagna mycket, men dottern behövde sova de där minuterna.

Om läggandet:
Jag kan bara berätta hur vi har gjort vid den åldern. Vi har inte varit så väldigt strikta eller duktiga på att backa. Vi har istället haft målet i sikte, varit flexibla och bjussat på extra hjälpa för liten att somna eller somna om, när det behövts. Vid två månader är man ju väldigt pluttig :roll: . Jag har lagt tillrätta, vagnat lugn och sen gått därifrån. Ibland fick jag påminna och vagna en gång till, ibland fem eller tio gånger till. För att backa och lära barnet att somna själv, så bestämde jag mig för att vagna exempelvis tjugo drag i några dagar och sen backat till femton, tio etc på sikt. Så gjorde jag :mrgreen: .

Om semester:
Jag tycker det blir lite si och så när man är ute på vift. Man får försöka sy ihop dagarna så gott det går och inte stressa upp sig om inte schemat följs. Det kan man ordna upp när man kommer hem.

Jag hoppas jag besvarat de flesta av dina frågor. Alla gör vi vår sm olika men har ändå grunden i baktanke. Om vi kan, så kan du! Heja på! =D>

Kram!
:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

SusanD, Tutan och empinane Tack! Ni är helt fantastiska. Fick nästan en liten tår av tacksamhet när jag läste era svar. Hade egentlgen gått och lagt mig men då hela jag är orolig i kroppen gick jag upp och slog på datorn. Nu känns det mycket bättre!! :heart: :heart:

Alla era svar om vagningen/buffningen tar jag emot med tacksamhet. Nu känner jag mig riktigt säker på hur jag skall göra och skall förmedla detta till Lillasyster i morgon! Som är 9 veckor nu!

Skall lite kort förklara lite om mig själv. Tyvärr är jag den sortens mamma som inte känner sig särskillt (vad skall jag säga) trygg i mammarollen. Jag är väldigt orolig över vad jag gör och är säker på att jag fördärvar dem för livet om jag inte gör vad som är bäst för dem hela tiden :oops: ](*,) . Detta är ju förstås ganska tröttsamt och jag jobbar på att förbättre det. Innan Lillasyster kom till världen så kändes det riktigt bra med Storasyster men nu med Lillasyster så har det kommit tillbaka igen. Innan vi började schemat så var jag helt slut psykiskt, då även om vi strävade efter 2-2, så kände jag att jag aldrig riktigt visste vad hon ville. Var hon hungrig, trött you name it. Så fort vi satte schemat förra veckan så kände jag mig så otroligt säker. Jag visste att hon fick mat med bra tid emellan, sov inte för mycket eller för lite eftersom schemat var ett klassiskt schema. Vi marginal kvartade/halvtimmade ;) friskt för att få till det när hon blev för trött, ända problemet var att hon skarvade vid alla sovpassen. Idag lät jag henne därför köra efter MamaA's schema som gick bra fram till 15 när allt bröt ihop då hon bara sov 45 min sista sovpasset och sen bara grät och var ledsen. Nu kl 22 fick jag henne tillslut att somna. Och även om det bara var två eftermiddagar/kvällar som har blivit konstiga så bryter jag totalt ihop och tror att jag fördärvar henne för att jag inte kan hitta ett schema som passar henne. Jag vet detta låter helt sjukt när jag skriver ner det :oops: (haha och annars också ;) ) men det är jag i ett nötskal. 8-[ [-( :-k ](*,)

Så för att sammanfatta det hela: Ett schema tror jag är bäst för både mig och Lillasyster (Lillasyster då jag såg att när jag körde schemat hela förra veckan så gick det ju super förutom skarvarna och att vi fick marginala). Så för att lägga till en sista fråga innan jag somnar på tangentbordet :?: Är det klokast att fortsätta med Torsmammas klassiska schema och marginala och hoppas hon sover över skarvarna senare eller skall jag försöka mig på ett nytt schema som det jag skrev förra gången?

Igen: Tusen tack för era fina svar! Är så tacksam att kunna skriva av mg här ibland och få så mycket hjälp. :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Snabb uppdatering: Mamman kom med attityden i morse och efter första vakenpasset så vagnades det enligt SusanD's vagningstips här och som jag läste i någon annans tråd. Efter 30 min sov hon som en sten i 2!! h. Nu sover hon igen med rätt attityd i vagningen och det tog 5 min! Vad duktiga vi är :) .
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"