Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Vi har det så bra!

Inlägg av hallonmbanan »

Hej

Nu var det ett bra tag sen jag skrev här och det beror på att vi har haft det jätte bra! :lol:

Schemat vi har är följande:
7.00-8.45 Vaken
8.45-9.30 Sova 45min
9.30-11.30 Vaken (Mat 11.00)
11.30-13.30 Sova 2h
13.30-15.30 Vaken (Mat 14.00)
15.30-16.15 Sova 45min
16.15-19.00 Vaken (Mat 16.45, Kvällsslurk 18.45)

Vi har en liten lillasyster som är helt fantastisk och som de senaste 3 veckorna har sovit 12h natt nästan alla nätter!! (Just innan hon blev 3 månader) \:D/ :sleep: Hon har skarvat nästan alla 2h passen fram till några dagar sedan, nu vaknar hon till efter 45 min och somnar direkt om igen (i alla fall tror jag att hon gör det, går aldrig in till henne men hör ju lite när man fixar i huset). (och så får jag ju säga ta-i-trä, salt-över-axlen mm)
Jag är så otroligt glad att jag vågade tro på lillasyster, och även på mig själv, och lät henne fixa sina uppvak själv. Helt själv! :thumbsup: Jag tror att för oss vart det nyckeln till det hela, att lägga henne i sängen i mörkt rum och sen gå ut och göra något själv utan att stå över henne och vara rädd att hon skulle vakna och inte kunna somna om, för så klart vart det ju precis det som då hände! Och det bästa är att hon aldrig gråter när hon varken somnar eller vaknar till och sen somnar om. Hon gruffar och klagar men aldrig mer och inte särskilt mycket. Det bästa är nog också att hon inte ens är ledsen när hon vaknar så man får inte glömma att hämta henne efter 45min/2h för då sover hon bara vidare :D . Som sagt, vi är så otroligt glada över hur otroligt bra vi har det! :lol:

Hon har haft lite problem med magen men så fort det har stabiliserat sig så är det dags att börja med smakportioner! Hon följer maten när vi äter och verkar väldigt intresserad så vi ser fram emot det!

Kommer säkert tillbaka igen när vi har mer frågor! Tack igen för alla råd!

Kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Vilken härlig rapport, så bra jobbat av er!!!! =D> =D> =D>

Häng gärna kvar på forumet och fortsätt rapportera och hjälp till i andra trådar om du vill.

:heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

4 månader

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen!

Här går som vanligt allt över förväntan. :thumbsup: Lillasyster är så otroligt enkel. Vi har börjat med lite potatis, morot och gröt och idag kom hon på hur man sväljer! Hon älskar att titta på Storasyster och vill helst att man skall prata med henne hela tiden. Då börjar hon skratta och prata tillbaka direkt. Ligga på magen är en av de bästa saker man kan göra, tror nästan vi har rekord i det, baby sittern är inte rolig. :heart:

Jag har dock en liten fråga. Vi började för snart 2 veckor sedan med tygblöjor då Lillasyster har väldigt känslig hud med mycket utslag, framför allt blödande blöjeksem när vi använde vanliga blöjor. I alla fall när vi började med dessa så började det hända att hon vaknade mellan 5-6 på morgonen, inte hungrig och inte ledsen, hon bara ligger där och pratar en stund, vilar och filosoferar antar jag. :roll: Har då några gånger bytt blöja i tystnad och mörker i sängen, lagt tillbaka på magen och hon har somnat om inom 5-15 min. Nu har det dock hänt tre nätter i rad och då börjar jag ju undra om vi har för mycket sömn på schemat, hon har också börjat korta ner både för- och eftermiddag sömnen till ca 30 min och gör hon inte det så kortar hon ner lunchsömnen till 1.5h.
Nu är hon bara 4 månader men hon började med att vara vaken 3-4h på kvällen redan efter två veckor (tror jag att det var) och hade 3 månaders schema redan vid 10-11 veckor så min tanke är att ta ner sista luren till 20 min och ha följande schema:
7.00-8.45 Vaken (Mat 7.00)
8.45-9.30 Sova 45min
9.30-11.30 Vaken (Mat 10.30 Ersättning med puré innan)
11.30-13.30 Sova 2h
13.30-15.30 Vaken (Mat 14.00)
15.30-15.50 Sova 20min
15.50-19.00 Vaken (Mat 16.45 Ersättning med gröt innan, Kvällsslurk 18.45)

Vad tycker ni om detta, är det dags att byta även om det är tidigt? Har provat en vanlig blöja i natt bara för att se hur långt hon sover, vaknar hon tidigt så kan jag känna mig trygg i att det inte är att tygblöjorna är för blöta som gör att hon vaknar.
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillasyster

Inlägg av Sarisparis »

Vilken härlig rapport :heart: :thumbsup: :D
hallonmbanan skrev:Vad tycker ni om detta, är det dags att byta även om det är tidigt?
Jag tycker att du verkar läsa av din tjej alldeles ypperligt, sâ kör pâ din idé tycker jag. Det blir ju ändâ 12 + 45 + 2 +20 = ca 15 timmar vilket inte är lângt frân rekommendationerna.

Jag har ocksâ använt mig av tygblöjor och varit väldigt nöjd. Men jag körde med Pampers pâ natten. Tydligen hade jag storkissare, sâ även om det hände att bebisen sov hela natten sâ kändes det inte ok med en drypande blöja och i vissa fall en genomkissad pyjamas. Nu finns det ju ekologiska engângsblöjor, sâ det kanske kan vara en idé för natten om det är själva kisskvantiteten som ställer till det?

Njut vidare O:)

:heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack för svaret!

Vi har det riktigt bra och så vi njuter :heart: .

Vi har tagit en 20min på eftermiddagen någon dag men just nu verkar det som om hon är i någon utvecklingsfas då hon gnäller lite extra och gäspar/gnuggar ögonen 1h efter hon vaknat. Men det funkar ändå.

Vi har kört vanlig blöja på natten och då sover hon till 7.00 så det fortsätter vi med så länge hon inte får sår. Finns ekologiska blöjor i vanliga affärer? Bor utomlands men skall till Sverige i helgen så då skall jag köpa hem några om jag hittar.

Lillasyster är ju snart 5 månader och börjar vilja titta runt lite när hon ligger i vagnen. Vi har en Bugaboo som jag är jätte nöjd med och funka perfekt för stora syster som sov på rygg. Men, hur skall vi göra när vi byter till sittdelen och Lillasyster skall sova på magen. Skall vi bara ha attityden att det är självklart att man sover på rygg i sittvagnen eller har ni några andra förslag?

Sen en annan sak om att sova i vagn. Det långa sovpasset på dagen så sover Lillasyster i sin säng i ett mörkt rum och sover sina 2 timmar, men när vi ibland är iväg och går eller träffar vänner så sover hon i vagnen och hon vaknar nästan alltid efter 45 min och vägrar att somna om. Det är oftast bara 1-2 ggr per vecka och egentligen inget problem men det hade varit så skönt att inte få dåligt samvete för att jag vill träffa folk och att Lillasyster då inte kommer att få sova det som hon behöver. Lite tips här hade också varit uppskattat.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ekologiska blöjor har jag bara sett i ekologiska specialaffärer. Finns en i Malmö i västra hamnen där jag såg ekoblöjor.

Att sova på rygg i vagn är knepigt för en magsovare, kan gå men blir ofta kortare lurar. Jag bytte vagn, till en emmaljunga nitro city där man kan ligga raklång på mage.

Kör en liten vagnsovarkur hemma och använd verktygen för att somna om. Det är lättare att göra det hemma utan en massa ögon och kommentarer som dömer en.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillasyster

Inlägg av Sarisparis »

hallonmbanan skrev:Finns ekologiska blöjor i vanliga affärer? Bor utomlands men skall till Sverige i helgen så då skall jag köpa hem några om jag hittar.
Jag bor i Frankrike, hittar ekologiska blöjor i min vanliga mataffär (som inte är nâgon hit för andra ekologiska varor). Märket är Pommette och de är billiga. Annars kan man beställa via internet. Har du lite koll pâ franska sâ har du en sida här som levererar till flera länder i Europa. http://www.bebe-au-naturel.com/couches- ... vable.html

:heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack MamaA och Sarisparis!

Här går allt som vanligt bra, Lillasysyter har börjat vakna tidigt på morgonen (ett vanligt problem har jag förstått) men vi har de senaste två dagarna styrt upp sista sovpasset så jag hoppas hon förstår det snart också :wink: . Det som jag behöver lite tankar om är mattiderna.
För att Lillasyster skall klara sista vakenpasset har vi flyttat sovpassen en aning.
7.00-8.45 Vaken
9.00-9.45 Sova 45min
9.45-12.00 Vaken
12.00-14.00 Sova 2h
14.00-16.00 Vaken
16.00-16.20 Sova 20min
16.20-19.00 Vaken
Stora syster hade samma schema när hon var 5 månader men hon åt mycket mer riktigt mat. Hennes mat schema såg ut så här:
7.00 Ersättning (drack upp allt inom 15 min)
10.30 Gröt
11.45 Frukt
14.00 Ersättning
17.00 Mat
18.45 Ersättning

Tyvärr kan vi inte använda detta då Lillasyster fortfarande äter ersättningen under lång tid och bara äter några skedar av maten jag ger (jag har gjort all mat själv men idag provade jag HIPPS morot/potatis och det åt hon i alla fall 10-15 teskedar av, och här gör man allt för att göra bra nyttig hemmagjord mat till lillan #-o ).
Så här äter hon nu
7.00 Ersättning 200ml (tar ca 45 min)
10.30 Börjar hon bli riktigt hungrig, idag fick hon då mat) och sen ersättning efter det. Problemet är ju nu att hon inte skall sova förrens 12 och jag vill gärna ge henne ersättning innan hon lägger sig och då har hon fått mat i nästan 1.5h....
14.00 Ersättning 200ml (tar ca 45 min)
17.00 Ger vi gröt (får i sig ca 1-2 msk) och ersättning efteråt (inte mycket)
Redan vid 18.15 börja hon bli hungrig igen.

Mycket tider i detta inägg men jag hoppas att jag kan få lite bra tips. Vi har ju inte hållit på med mat så länge men jag hoppas vi kan få till ett bra schema.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du kan kanske lägga in en andra frukost eller försöka få i henne gröt till frukost också. På så vis kanske hon står sig till 11 och du hamnar närmare luren.

Om hon inte är hungrig 17.00 så skjut fram maten en halvtimme och se om det hjälper aptiten. Prova lite fruktpure främst på skeden till gröten och se om det blir populärare. Min son älskade också Hipps mat, morotspure och potatis/broccoli käkade han mycket i början. Hemmagjord sötpotatis var också en favorit.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej,

Lillasyster är nu lite mer än 6 månader och allt går framåt, på alla sätt. Hon ålar sig runt soffan och förföljer Storasyster! I allmänhet har vi det riktigt bra här hemma! :heart:

Tyvärr har vi dock börjat komma ner i 'ge mat vid 5' träsket. Det började med att hon var sjuk under två veckor, vaknade då ofta runt 3 men vi fick henne att somna om utan mat eller för mycket spring. När hon var bättre så började hon skippa att sova sista sovpasset (som var på 20min) och nu har hon den senaste veckan bara sovit två gånger om dagen. MEN hon har de senaste 3 morgnarna vaknat runt 5 och är helt klar vaken och då jag är så himla rädd att hon inte skall somna om så får hon ersättning och somnar direkt. Men nu måste vi ändra på detta då, en gång är ingen gång men två gånger är en vana (och tre gånger är INTE okay!). [-X

Det är så synd för under dagen har jag, nu med barn nr två, slappnat av så mycket mer när det gäller sovandet. Vaknar hon efter 45 min på långsovet så är det okay att hon ligger och pratar resten av tiden, då får hon bara en extra 20 min på eftermiddagen och allt är bra (med Storasyster så var jag så stressade så fort hon inte sov och mådde dåligt av det men denna gången funkar dagen perfekt). MEN vaknar lillasyster på morgonen efter 5 så är jag så rädd att hon inte skall somna om och då måste vara vaken till 9 när nästa vila är. :?: Så jag behöver lite pep och tankar om hur jag skall göra här. Är det ok om jag bara låter henne vara här också, precis som på långsovet, och somnar hon inte så är inte det hela världen utan vi får vara påhittiga för att hålla henne vaken till nästa sovet? Eller några andra tips? Det är så klart helt mörkt på natten.

Sen måste vi ju komma på vad som är bakomliggande och min första tanke var så klart att hon behöver MERA MAT!! Så schemat ser nu ut så här:
7.00 Gröt (gjord på rismjöl och ersättning) + ersättning
9.00-9.45 Sova 45 min
9.45 Frukt
11.15 Lunch (HIPP mat)
11.45 Ersättning
12-14 Sova 2h
14.00 Gröt + ersättning
17.15 Middag (Hippmat)
18.45 Ersättning
19.00 SOVA natt!

Hon äter en stor burk mat både till lunch och middag och frukt till gröten. Hon vägrar min mat så vi kör i alla fall på ekologisk mat.
Bör vi ändra på mat schemat?

Tusen tack!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag skulle tänka lite likadant med morgnarna som du gör med långluren. Om hon inte skulle somna om där vid fem kan hon väl få en femminutare eller nåt för att klara sig till första luren? Här finns tips på olika strategier vid tidiga morgnar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Angående maten så tycker jag att tiderna ser ok ut. Men jag funderar över all ersättning hon får? Varför inte byta ut den mot mer riktig mat? När min stora tjej var i den åldern fanns det liksom ingen botten i henne alls. Jag har för mig att hon åt mer än en stor burk per mål och frukt till efterrätt. Och så hade jag i en rejäl klick smör i både mat och gröt. Sm kvällsslurk kanske hon kan få välling istället? Eller gröt eller yoghurt eller något annat för all del.

:heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Nu skulle jag behöva lite hjälp från er alla!

Lillasyster har sovit själv hela nätter, sen vi sluta ge mat på natten vi 3 månaders ålder, utan någon mat fram till just efter jul. Då hade vi haft en tuff månad med flytt till nytt land, julfirande, två nya tänder och nytt rum med Storasyster. När vi kom hem från julfirandet (då hon blev precis 8 månader) så började Lillasyster att äta allt mindre vilket resulterade att hon vakna på natten / tidigt på morgonen, vi gav en flaska ersättning då vi var rädda att hon skulle väcka Storasyster som verkligen behöver sova alla sina timmar och då vi var rädda hon vart hungrig då hon inte äter något. Får hon ersättning på natten så somnar hon så klart om igen och allt är över inom 10 min men SÅ HÄR kan vi inte ha det. Har varat mindre än 2 veckor men känns som en evighet! [-X :oops:

Vi har två problem som måste lösas för att kunna fixa det här:
1) Lillasyster äter inte annat än ersättning och möjligtvis leverpstej smörgås eller frukt för tillfället. Hennes mat och sov schema ser ut så här:
7.00 Vakna och Ersättning
vid 7.30 får hon sitta vid bordet och äta lite små mackor med oss.
9-9.45 Sova
11.00 Lunch, burk mat/plockmat
12.30-14 En flaska ersättning och sen sova
14.30 Gröt med frukt
17.30 Middag, burkmat/plockmat
19.00 Ersättning och sen sova

Vi har precis (4dagar sedan) tagit ner från 2 till 3 sovpass på dagen.

Hon har mjölkprotein allergi så istället för välling fick hon ersättning med rispulver i för att göra den tjock, men det vägrar hon nu dricka. Mat på burk eller vår mat tar hon, efter att vi tvingat i henne, ca 2 skedar, plockmat åker på golvet, kanske 2-3 bitar av en macka totalt i munnen (vi har provat allt möjligt mjölkfritt alternativ). Gröt vägrar hon.

Hon har gått från att äta allt till inget och det gör ju så klart att jag inte vågar ha henne gråtande på natten då jag är så rädd att hon är hungrig.

2) Problem nr 2 är att när vi flyttade fick vi ett rum mindre och Lillasyster delar nu rum med Storasyster.
När Lillasyster hade eget rum så vaknade hon några gånger tidigt på morgonen men vi lät henne bara vara och hon somna så klart om igen eller låg och 'pratade'. Nu har hon även lärt sig stå (och sätta sig även om hon inte praktiserar det så ofta i sängen när jag testar att ¬åta henne vara mitt på dagen) så så fort hon vaknar så ställer hon sig upp och skriker i stället och då vaknar Storasyster och cirkeln är sluten.

Det känns som ett sådant misslyckande då vi har i 4 månader haft helt fantastiska nätter och nu börjar detta. Vad gör vi för fel? Är det bara en fas?

Min tanke var att lägga Storasyster i vår säng under en vecka för att få ordning på Lillasysters sömn, men vi vill ju egentligen ha en barnfri säng (Storasyster kommer aldrig in till oss på natten), efter att vi fått ordning på maten men då måste vi ju få ordning på maten först.....

Ja som ni hör är jag lite uppgiven just nu, vet inte riktigt vart jag skall börja så många tips uppskattas! :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillasyster

Inlägg av lgh140 »

Såhär tänker jag:
:arrow: Lillasyster är antagligen lite förvirrad eftersom hon inte får de vanliga, tydliga svaren från sina föräldrar. När omvärlden förändras behöver man mycket tydliga rutiner för att kunna fortsätta känna sig trygg. Hon är ju även i den åldern då 8-mån-ångesten kan ställa till det och då är det viktigt att styra skutan med fast hand. Att bestämma er för vad som gäller under alla dygnets timmar och sedan köra på det tror jag är superviktigt.

:arrow: Precis som när amning/flaskning strular så tror jag att överdrivet trugande bara resulterar i än värre problem. Liten äter sämre och ni är rädda att hon sover sämre pga det så ni gör allt för att få i henne mer mat. Tillslut är matglädjen borta och man har inte alls lust att äta. Jag vet hur svårt det är men kan ni försöka slappna av och bara låta henne vara vid måltiderna? Erbjud lite fint men var sedan upptagna av att äta själva och låt lillasyster själv välja om hon vill ha eller inte. Prata och skratta och gör måltiderna till nåt annat än att bara proppa magen full. Äter hon så är det bra men ingenting ni behöver uppmärksamma och äter hon inte så är det inte mkt att göra åt. Tillslut tror jag nog hon kan hitta tillbaka till matlusten igen om hon bara går lite tid :)

:arrow: Storasyster kommer såklart störas av lillasyster till en början men bara ni vuxna visar att ni har läget under kontroll så kommer hon snart fortsätta sova. Vaknar storasyster av skrik och gnöl så hanterar ni det på samma sätt som om hon skulle vaknat av någon helt annan orsak. Min ena tjej skriker högt och länge runt 4-6 just nu och vaknar något av syskonen får de sig en ramsa och somnar om (om de ens vaknar). I början behövde de lite mer hjälp men nu vet de ju att mamma har koll och kan slappna av.

:arrow: vad gäller nattmålet vet du nog bäst själv om det verkligen behövs. Känner du på dig att det är överflödigt så är det bara att verktyga för att hjälpa lillasyster att somna om. Mina små äter som hästar men ändå vaknar den ena varje natt så det behöver ju nödvändigtvis inte vara av hunger ;)

Lycka till och hoppas du får fler svar!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Lillasyster blir bara större och större och är nu redan 9 månader. :heart:

I förra veckan tog vi bort de flesta flaskorna ersättning för att få henne att äta mera mat och det fungerade super. Hon äter mer nu, inte mycket men mer än innan.
Hennes schema ser ut så här nu:
7.00 Vakna och Gröt
9-9.45 Sova
11.00 Lunch, burk mat/plockmat
12.15 Banan innan man skall sova
12.30-14 Sova
14.30 Yoghurt eller macka
17.30 Middag, burkmat/plockmat
19.00 Ersättning och sen sova

Men det finns ju en anledning till att jag skriver ;) . Hon vaknar oftast nu mellan 5.30-6.30. Tack vare peppen från lgh140, låter vi henne vara i samma rum som Storasyster och nu för tiden ligger Lillasyster mest och pratar för sig själv tills vi tar marginal kvart/halvtimme och går upp. Inga problem i sig men jag kan ju tänka mig att Lillasyster försöker att säga att hon har lite mycket sovtid på schemat just nu.

Tycker det är lite tidigt att bara ha en sovtid, hon är ju bara 9 månader, men jag kanske skall korta ner första luren till 20 min och ha andra kvar på 1.5h? Vad säger ni? Båda lurarna just nu vaknar hon alltid efter utsatt tid så jag väcker väldigt sällan.
Lite tips hade varit uppskattat!

Ha en bra dag i snön!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Hallonmbanan! :D

Vilken härlig läsning din tråd är, den är ny för mig men vad fint ni jobbar!! =D> Och härligt att hon äter bättre! :thumbsup: Jag läste just innantill i "Standardmodellen – En översikt" som finns som favorittråd:

9-11 mån (14 timmar)

12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)

Alltså, som jag tolkar detta borde det vara lugnt att bara sova 20 min på fm om lilltjejen (eller stortjejen kanske man ska säga :shock: ) verkar lite för pigg på morgnarna :wink: . MEN egentligen känner jag mig inte auktoriserad att svara på din fråga för jag har bara en 5 månaders son som alltid varit en tröttis :sleep:. Läser dock att din tjej kortade em-luren tidigare också så jag tycker spontant att det verkar som om hon ligger lite i det tidiga spannet när det gäller att korta ner lurar. Och eftersom du själv också misstänker det så skulle jag gå på den linjen. Själv har jag just kortat em-luren från 45 till 20 och vet fortfarande inte om det var rätt men det var just pga alltför tidigt morgonjoller och det har han faktiskt slutat med, tycks det. :mrgreen:

Så jag skulle nog korta luren, och kanske justera schemat om det behövs. Utvärdera efter nån vecka och hoppas på bättre morgnar! :D

Men någon annan som har äldre barn kanske kan bekräfta eller dementera mitt svar :?:

Kram!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"