Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej,

Lillasyster har nu blivit nästan fem veckor. Hon har den senaste veckan börjat somna själv i vagnen =D> och vi siktar mot att köra 2-2 rytm, även om det ofta blir 1.5-2.5 men det går ju det också.

Det är dock en sak som vi hade behövt lite råd över. Lillasyster har (som jag sagt innan) envisast med att vara vaken ca 3h sista vakenpasset sen hon var 2 veckor. Det har aldrig varit tal om något kvällstrassel då hon är nöjd under hela tiden. Hon har tillslut somnat, antingen vid flaskan eller nära oss, vilket vi tyckt varit helt okay då hon varit så liten. Men nu när hon börjat somna själv under dagen så hade vi gärna sett att hon somna själv på sista vakenpasset också (vilket hon inte gör!). Vi har också sett de senaste dagarna att hon har varit vaken närmre 3,5-4h under sista passet vilket är alldeles för länge för henne tycker vi. Samtidigt så verkar hon ha svårare att somna in efter ett så långt vakenpass, det går inte alls i vagnen, men nära mig funkar tillslut.

Vi bestämde oss därför igår att vi skulle sätta upp en plan för hur vi skulle göra och då vi också tyckte oss ha sett att efter 1.5h på det sista vakenpasset så verkade hon lite trött kom vi fram till följande:
:arrow: Efter 1h15min ger vi henne mer mat.
:arrow: Efter 1h30min så lägger vi henne i vagnen.
:arrow: Vagnar om hon är ledsen och slutar så fort hon blir tyst.
:arrow: Har hon inte somnat inom 1 h ger vi mer mat och sen tillbaka i vagnen.
:arrow: Funkar inte det efter 30 min (=vaken 3h) så ’ger vi upp’ och lägger henne bredvid mig, sida vid sida så hon somnar.

Vi tyckte det var en bra plan och började igår. Så här blev det:
:arrow: Hon började att se trött ut och fick mer mat och blev nästan förnärmad av att vi ens försökte :roll: (minspelet när man försöker att truga är helt fantastiskt :heart:).
:arrow: Hon var lite ledsen i vagnen men bara efter 2 drag så lugnar hon sig, sen börjades det klaga för att sen ätas på handen (tar då snabbt upp för att ge mer mat men hon total vägrar att äta), vi ser att ögonen är på väg ner nästan hela tiden men det fortsätts att gråta/klaga och hon somnar inte. Vi vagnar tills hon blir tyst, oftast räcker två drag, och hon blir tyst ett litet tag men börjar igen så vi vagnar tills hon blir tyst och så fortsätter vi så.
:arrow: Efter 1h så gav vi mer mat ca 50ml och sen tillbaka i vagnen med samma som innan.
:arrow: 30 min senare la vi henne bredvid mig och där somnar hon efter ca 15 min, tyst med lite buffande på sidan.

Så vi fick inte till det alls, jag vet att vi bara försökt en kväll men jag hade gärna fått lite input från er vad ni tycker att vi skall göra då vi inte är helt säkra vad hon behöver.
:?: Den första frågan blir så klart; Är hon övertrött efter de 3-4h vaken och därför inte kan somna själv och vi bör lägga henne efter 1.5h? Eller skall vi låta henne vara vaken.
:?: Hur länge skall man ’försöka’ att få dem att somna? Jag menar, vi försökte i 1.5h och ansåg sen att hon var så trött att vi ’gjorde vad som’ för att få henne att somna.
:?: Har ni några tankar hur vi skall få kvälls nattningen bättre?

Hennes sista vakenpass börjar normalt runt kl 18-20 och när hon då somnat vid kl 22-23 så äter hon normalt 2 nattmål och ibland 1 och vaknar sen runt kl 7.30-8. För att krångla till det en aning så går Storasyster på dagis och det hade passat lite bättre om Lillasyster vaknar vid kl 6.30-7 istället, därför ser vi också att kvällarna inte borde bli så långa.

Hon är ju alldeles för liten för ett schema (tyvärr :roll: :wink: :oops: jag tycker allt blir så enklare när de är stora nog att ha schema...) så jag hade velat försöka ha riktlinje med att vakna vid 6.30-7 och vakna för sista matpasset vid 18-19.
Men hur gör vi med sista vakenpasset och att få henne att somna där??? :?: :?: :?:

Hoppas ni kan komma med lite input och råd. :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillasyster

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Härligt att liten har börjat somna själv om dagarna! =D> :thumbsup:

När det gäller kvällarna (och morgnarna) så skulle jag säga att kom ihåg att även om liten börjar växa till sig nu så är hon fortfarande pytte. :wink: :heart:
Men om jag ska komma med några tips, så först och främst, ta upp liten när ni tycker att dagen ska börja på morgonen, så har ni ett bra utgångsläge till att börja med.
Sen tycker jag att ni ska vara helt konsekventa på kvällarna. Inte "testa" olika grejer utan köra på en variant med 110% Attityd. 8) :wink:
Att vara vaken så länge som 3,5-4 timmar är precis som du skriver på tok för länge för en sån liten skrutt, så jag skulle proppa liten full med käk och sen lägga efter kanske 2,5 h vaken och sen inte ta upp för nån mer påfyllning.
Och våga backa mer när det gäller vagningen! Ni måste göra "baksteg" för att liten ska kunna göra framsteg.
För oss lärde säg liten att somna ordentligt själv först när vi vågade ta steget tillbaks och inse vikten av HUSLJUD! :D Starka sådana som dammsugning, TV, stereo (och gärna sjunga med :P ) eller (om det behövs, fejkade) telefonsamtal var sånt som funkade super hos oss. Så hör liten att man finns där och vaktar, liksom. :wink:

Och att avsluta med att liten får somna bredvid dig låter som att totalt skjuta sig själv i foten skulle jag säga :shock: :mrgreen: Med det säger ni ju att "ok, vi var visst ute och cyklade, du KAN inte somna själv." och då tror ju liten att så är fallet, och att det är hon som har fått ta över rodret på den här skutan, istället för mamma och pappa. :wink: Missförstå mig rätt.... :mrgreen:

Lycka till!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack för snabbt svar Irmasmamma.
Irmasmamma skrev: När det gäller kvällarna (och morgnarna) så skulle jag säga att kom ihåg att även om liten börjar växa till sig nu så är hon fortfarande pytte. :wink: :heart:
Jag vet! :)
Irmasmamma skrev: Och att avsluta med att liten får somna bredvid dig låter som att totalt skjuta sig själv i foten skulle jag säga :shock: :mrgreen: Med det säger ni ju att "ok, vi var visst ute och cyklade, du KAN inte somna själv." och då tror ju liten att så är fallet, och att det är hon som har fått ta över rodret på den här skutan, istället för mamma och pappa. :wink: Missförstå mig rätt.... :mrgreen:
Jag håller helt och hållet med dig, det är ju därför jag undrar hur vi skall göra ;) .
Irmasmamma skrev: Men om jag ska komma med några tips, så först och främst, ta upp liten när ni tycker att dagen ska börja på morgonen, så har ni ett bra utgångsläge till att börja med.
Sen tycker jag att ni ska vara helt konsekventa på kvällarna. Inte "testa" olika grejer utan köra på en variant med 110% Attityd. 8) :wink:
Att vara vaken så länge som 3,5-4 timmar är precis som du skriver på tok för länge för en sån liten skrutt, så jag skulle proppa liten full med käk och sen lägga efter kanske 2,5 h vaken och sen inte ta upp för nån mer påfyllning.
Och våga backa mer när det gäller vagningen! Ni måste göra "baksteg" för att liten ska kunna göra framsteg.
För oss lärde säg liten att somna ordentligt själv först när vi vågade ta steget tillbaks och inse vikten av HUSLJUD! :D Starka sådana som dammsugning, TV, stereo (och gärna sjunga med :P ) eller (om det behövs, fejkade) telefonsamtal var sånt som funkade super hos oss. Så hör liten att man finns där och vaktar, liksom. :wink:
Lite frågor på detta:
:?: Betyder det att vi skall söva i vagnen på kvällen tills hon somnar även om det tar flera flera timmar? Även om hon inte kommer till ro och somnar på säg 3 h?
:?: Angående backningen av vagningen, hur mycket är det okay att hon skriker själv i vagnen? Vi vagnar bara när hon skriker upp sig, man får klaga och stonka men skriker hon upp sig så vagnar vi. Menar du att vi också skall låta henne skrika några minuter? Är hon inte för liten för det?

Tack!

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillasyster

Inlägg av Irmasmamma »

Angående backningen så gäller det att lyssna och läsa av skriket. Är hon ledsen och behöver hjälp att bli lugn? Då är det korta, koncisa vagntag som gäller som svar på frågorna. Är hon arg? Då är det bättre att stötta med husljud så får hon svära av sig lite :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

God morgon!

Ännu en kväll som vi inte fick ihop.
Kl 17 vaknade Lilla Syster för sista vakenpasset.
Hon var nöjd hela tiden, inget kvällstrassel.
Kl 20 så la vi henne i vagnen där hon låg med halv öppna ögon, på väg att somna hela tiden MEN ca var 5 minut så började hon gråta upp sig rejält till följd av vissa gånger fick vi vagna lite och vissa gånger klara hon av själv. Emellan så klagade hon/grymtade men det lät vi vara.
Kl 22.30 så hade hon fortfarande inte somnat helt och nu var hon totalt vaken och grät från och till så mycket att jag tog upp henne :oops: , gav henne mer mat (hon åt 120ml) och sen somna hon bredvid mig kl 23. Jag vet att vi skjuter oss själva i foten (som Irmasmamma säger) när vi gör detta men mer eller mindre vaken från 17-23 kan ju inte vara bra.

Så jag undrar fortfarande:
:?: Betyder det att vi skall söva i vagnen på kvällen tills hon somnar även om det tar flera flera timmar? Även om hon inte kommer till ro och somnar på säg 3-5 h?
:?: Har ni något annat tips till oss eller skall vi bara låta det vara och hoppas att hon snart vill börja lägga sig tidigare på kvällen när hon närmar sig 2 månader? Eller skall vi börja om på något sätt med kvällarna?

Det är så svårt när man ser att de vill komma till ro men när de inte får till det.

Det positiva de senaste dagarna är att hon har sovit mellan 4-6h i sträck på natten efter kl 23 och att hon varje sovpass under dagen somnar utan problem i vagnen! =D>

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag tycker att det låter som att den lilla damen är övertrött och inte kan komma till ro. Min kille fixade aldrig mer än 1,5 timme vaken på kvällen så tre timmar låter i mastigaste laget, jag hade lagt efter max två timmar.

Det verkar inte riktigt som att vagningen tar, ni kanske kan buffa istället. Jag tycker att det är ett suveränt sätt att få bebisen att komma till ro, får man till ett riktigt bra gung i buffen så blir liten sömntung snabbt. Som vanligt är ATTITYDEN superviktig. Ni måste förmedla lugn till liten, att ni vet precis vad ni gör.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej,

Jo övertrött tror jag också att det kan vara men tyvärr så blir det inte bättre om vi lägger henne efter 1.5h.

Just nu fungerar ingenting alls och jag har ingen aning vad vi kan göra. Igår vakna hon kl 11 andra gången och efter det så sov hon en gång på 30 min och sen två powernaps på runt 5 min och sen somna hon tillslut (ALLDELES utmattad) kl 21.30!!!!
Vi får inte henne att komma till ro.
Normalt är hon bara vaken 1h på morgonen så idag efter 2.5h och fortfarande inte somnat i vagnen så tog jag henne i sjalen och hon somnade efter 30 min. Jag vet att det är dumt men vill verkligen inte ha samma som igår kväll.

Så kvällsproblemet har nu kommit till dagen också.
Är det någon tillväxt period eller så vid 5-6 veckor?

Det är så jobbigt att se att hon är så otroligt trött men inte kommer till ro. Vet ni någon tråd här på forumet där jag kan läsa om något liknande?

Jag tror vi måste börja om från början men jag har ingen aning om hur vi kan få det att fungera när vi inte får henne att komma till ro eller att somna :( .
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Vill bara säga att jag känner igen mig i vad du skriver. Jag har en tråd här med min tvåa, sm med lilla Ebba, hon är 10 veckor idag. Det har varit lite upp och ner för oss hittills och tänker att det kan vara skönt för dig att få höra från nån som är "lite före" hur det går för oss :)
När Ebba var 5-6 veckor tyckte jag inte att någonting fungerade, varning funkade inte tyckte jag och hon sov lite hipp som hipp, vissa dagar bra och andra helt jättedåligt :P
Nu har vi startat igång med schema och det har de senaste dagarna funkat rätt bra. Sov nr 1 och 2 fungerar, eftermiddagssoven vaknar hon alltid för tidigt ifrån och vi lyckas aldrig hålla henne vaken till 20 som är tanken.
För bara nån vecka sedan skrek hon jättemycket varje kväll för hon blev så övertrött och vi fick henne inte att somna förrän sent men nu somnar hon alltid innan åtta som sagt. När Ebba blivit övertrött och skrikig på senaste har jag lagt henne i sängen, gått därifrån varpå hon skrikit jättemycket, gått in och buffar bestämt tills om slappnat av, gått ut igen och hon har börjat igen och sen har jag gjort så typ 4-5 gånger innan hon lyckats somna. Det jag vill säga med allt är att det jag upplevt med henne nu är att det är "lättare" att få henne att somna om man backar lite mellan varven än att man buffar innan hon skrikit upp sig igen eller vad man ska säga.
När vi har lagt henne och hon gnölar och gnäller brukar jag tänka: jag drar mig inte för att hjälpa dig, men om du vill ha min hjälp får du säga till på riktigt, inte bara med gnäll.
Det är irriterande när hon tar lång tid på sig att somna, hon kan ligga å smågnälla i typ en timme men då gör jag ingenting.. Inte förrän hon skriker, för annars känns det bara som att man stör.

Nu vet jag ju inte exakt hur ni gör och hur ofta osv men jag tänker att ni faktiskt kanske stör mer än hjälper om ni vagnar ofta osv. Min största utmaning är hela tiden att backa och att inte överkoncentrera mig.. :)
Ja hoppas jag fått fram nåt vettigt åt dig av allt jag skrivit :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillasyster

Inlägg av Sarisparis »

Ja, jag hâller med empinane, just där kring 5-6 veckor har livet med bebis verkligen varit en utmaning. Man är inte längre i smekmânaden, men heller inte inne i en stadig rytm. Man försöker hâlla koll pâ tider, men allt som oftast halkar man av banan. Men just som man är pâ väg att slänga standardmodellen överbord sâ faller saker och ting pâ plats, lite i taget. :wink: För Lillebror tolkade jag det som att vi hade en ökningsperiod där nâgonstans, istället för vid 7-8 veckor. Mitt râd är att inte stressa upp dig nu, försök hâlla mattiderna nâgorlunda och deppa inte ihop om det spricker. Tids nog kommer ni tillbaka pâ banan.

Bon courage!

:heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

TACK empinane och Sarisparis! :heart:

Empinane läste lite snabbt i din tråd och det är ju nästan som att läsa om mig! Allt det du skriver är exakt som jag också tänker! Så skönt att läsa att anda har det som vi även om det är jobbigt ;) Vi får prata av oss till varandra helt enkelt ;) .

Sarisparis, jag förstår precis hur du menar och idag har jag styrt upp så att Lillasyster äter var 4 timme bara för att inte få att hon snuttar hela tiden. Och jag vet att det är svajigt runt denna tiden men jag vet fortfarande inte hur jag skall göra med sövandet (som gick så bra innan...) Just nu står jag upp och har lillasyster sovande på min mage i sjal.
Är det bara att konstatera att hon har svårt att komma till ro nu (kanske det är 7 veckors ökningen) och mata och mata och vara säker på att vi kommer på rätt bana om några dagar? :?: Och helt enkelt göra vad vi måste för att få henne att somna även om det inte är optimalt? (detta hade jag verkligen behövt svar på!)

Tusen tack igen för att ni finns här!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!
jag tänker så här: Eftersom hon somnar i sjal verkar hon uppskatta värme och mysighet, alltså boa in vagnen/sängen med gosiga filtar och kuddar så att hon ligger trångt. En varm vetekudde är mysigt och sövande.

Backa med verktygandet precis som du fått tips om. Det ÄR inte kul med övertrötthet och man blir desperat men att söva henne i sjal varje lur håller ju inte i längden, eller hur?

Ett alternativ kan vara att du låter henne sova i sjalen några dagar bara för att få in en bra sovrytm, sömn föder sömn och om hon kommer ur sin övertrötthetscykel så kanske sovandet blir lättare igen. MEN det handlar om en kort period, sen är det sängen som gäller.

Du måste bestämma dig för vad som känns bäst för dig, men sen kör du stenhårt på det och tvekar inte :mrgreen: !
Det allra viktigaste är att din attityd är på plats, lättare sagt än gjort när det svajar, men knepet till att lyckas hänger mycket på att man utstrålar lugn och en känsla av självklarhet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack mamaA!

Vagnen är nu boad extra och jag skall försöka hitta nåot inre lugn att detta skall gå bra.
Löjligt jag vet, men just nu är jag så rädd att hon ALDRIG kommer att somna själv och tryggt, det är väll det som gör det hela ännu svårare.

Jag återkommer med en rapport hur det går senare!
Tack igen :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Härligt att du får pepp från min tråd, ja läser jättemycket bland de aktiva trådarna här oxå bara för att hålla sjävlförttroendet uppe :)
Ja har läst tråden "vändningen" som finns bland vanliga frågor och tråden om noomi oxå..
Jag mådde rätt dåligt när vår stora kille va liten och när saker är jobbigt brukarmjag försöka hålla distans till det och tänka: det spelar ingen roll hur mycket hon skriker, hur mycket stora killen gnäller, hur mycket jag gråter och hur lite jag sover, när som helst är man i hamn och har sin helt underbara familj som man bara längtat efter och allt det jobbiga har man glömt bort ;)
Tänk såhär oxå, skönt att du har ett reservkort att ta till (sjalen), ja kan säga att min lilla varken gillar sjalen eller vagnen, häromdan gick vi promenad i en timme som nödlösning men inte somnade hon inte :P
Däremot förvånar hon mig, som ikväll, när hon var så övertrött och bara låg och spände sig när jag matade sista målet och sambon sa: gå och lägg henne då. Varpå jag tänkte att hon aldrig kommer somna när hon är så här uppe i varv, brukar alltid försöka få henne lugn och avslappnad, lite dåsig när vi lägger men ja, jag tänkte i backa-tankar och gick och la henne, somnade hon? JA! Efter lite bök och gnäll men hon somnade! Och ändå oroar jag mig konstant hela dagarna för att hon inte ska somna, ska vakna och inte somna om osv.. Och snart är du här där jag är, och då kommer du tycka DET är jobbigt ;)

Jo och så tänker jag såhär oxå: om allt verkligen skiter sig, då är det ju "bara" att kura vid 4 månader, och det är ju inte jättelångt dit ellerhur? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen!

Kommer med en liten uppdatering.

Jag vet att jag sa att jag inte kommer att ändra mig om att ALDRIG lägga lillasyster på magen :roll: , men efter flera dagar med väldigt svårt för lillasyster att somna så provade jag ……och hon somna direkt (så klart!) …. Så jag har nu förträngt min rädsla, köpt ett larm och lägger nu lillasyster på magen varje sovtillfälle och hon sover mycket bättre.

Och de senaste 4 nätterna har hon sovit 6-8h i sträck, hade nog kunnat sova längre men jag tar upp och matar henne när jag vaknar runt 4-5 på morgonen. =D> :D

Nästa vecka blir hon 8 veckor och vi har börjat tänka lite på schema. Tyvärr tycker jag inte att jag ser något mönster under dagen, har försökt skriva upp men de senaste 3 dagarna har hon nog varit inne i ökningsperioden då hon vaknar efter 45min-1h varje sovpass och har varit jätte hungrig. Kommer tillbaka när hon verkar komma ur ökningsperioden så kanske jag kan få lite hjälp med schema tankar!

Tack igen för all hjälp!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tittar in med en snabb fråga…

Vi började lägga lillasyster på magen för ca två veckor sedan med resultatet att hon somna själv, dock oftast med napp, och sov sen ca 2-2.5h nästan varje vakenpass. Sedan 4 dagar har hon börjat vakna efter 30-45 min nästan varje gång (förutom under natten). De först två dagarna tänkte jag att det var en ökningperiod så jag tog upp och gav mat. Igår så tyckte jag inte hon verkade så hungrig så då vagnade jag henne men hon somnade aldrig om. Samma idag, hon halvsomnar men ögonen sluts inte helt och sen börjar hon gråta igen. Det räcker att jag tar två tag med vagnen och så blir hon tyst men börjar gråta direkt när jag slutar. Jag tycker att jag backar men då ligger hon bara och stor gråter och det vill jag ju inte. Idag var hon också bla vaken 1.5h, verkade trött så jag la henne. Efter 1.5h hade hon fortfarande inte somnat så vi började ett nytt mål där hon var vaken 1.5h, somna sen med napp och sov 30 min.

Den senaste veckan har hon haft 5 matpass mellan 8.00-20.00(21) eftersom sovpassen blir så korta. Hon äter mellan 130-170ml per matpass (de första 130ml runt de första 30-45min sen vill hon oftast inte ha mera även om vi trugar under de 1,5h) och ett på natten på ca 100ml. Hon använder nr2 på DrBrown napp och har väldigt lätt för att spy upp maten igen (även med nr1 nappen).

:?: Så vad tror ni, är det en ökningsperiod eller är det dags för schema? Hon blir 8 veckor nästa vecka.

:?: När hon bara sovit 30-45 min är det vagning eller buffning som rekommenderas tills hon varit i vagnen 1.5h eller är hon för liten för det? Tar jag upp henne så blir det ju för nära med matningen. Just nu känner jag mig väldigt osäker på hur jag skall göra och det känner hon ju säkert av också.

Kan även tillägga att jag måste väcka henne varje morgon, detta gör jag vid 8.00 och hon äter första målet med ögonen stängda. Efter 45min-1h så är hon trött igen så då lägger vi henne men efter detta så ser dagen olika ut för varje dag. Den senaste veckan har hon dock sovit mellan 17-14h per dag men mest runt 16-16.5h så hon ligger ju bra till.

Som vanligt så blir det aldrig någon snabb fråga när jag skriver….
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"