3-veckors kille

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

Re: 3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Tack för ditt svar mamaA :)

Läste någonstans att det är en utvecklings fas vid 3 månader som kan göra att de är lite grinigare och sover sämre mm...
Undrar om ni har någon erfarenhet av detta :?:

Min lilla gosse är nu 3månader och en vecka gammal och är som förbytt. Han som tidigare varit nöjd längre stunder på tex golvet själv skriker direkt jag lägger ner honom. Han vill bara vara i famnen när han är vaken.. Han ammar mycket mer(gissar på tillväxtperiod). Han sover som en kratta på både dagslurarna och på nätterna. Vi som just hade fått in schema som funkade super, med bara max två uppvak per natt. NU Vaknar han så där 10ggr varje natt. Jag ger korta besked med vagnen och han somnar om snabbt. Jag matar bara vid 04.00 resten av uppvaken vagnar jag. Trots att han somnar om snabbt är jag ett vrak på morgonen då jag har svårt att somna om varje gång... Detta har pågått ca en vecka nu. :(
Dagslurarna är också jobbiga med uppvak trots vagnen i rullning.

Jag försöker proppa han med mat, ger extra ersättning till kvällen så det känns som om han är mätt..

När han vaken försöker jag som vanlig med social delaktighet mm
men för tillfället är han mest missnöjd hela tiden.

Hur länge brukar denna utvecklingsfas pågå :?:
När väntas nästa :?:

Ett annat problem är att jag bävar för att lägga honom då jag vet att han kommer att skrika ett bra tag innan han somnar med MÅNGA besked. Kör med skrattet till gonattet, mycket husljud, lägger innan han hunnit bli övertrött men det hjälper ej det ska alltid skrikas ett tag innan han somnar. Han har kanske lyckats somna fem gånger av sig självt utan skrik och vagning under dessa tre månader.. Detta är inte bara nu utan har varit fån start. Hur ska jag från han att kunna somna själv :?:
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3-veckors kille

Inlägg av mamaA »

Hej!

Utvecklingsfas vid 3 månader :?: Hm, det enda som jag vet är att många små börjar bli rejält hungriga då och att det då kan vara dags att introducera smakisar så det blir riktigt mätta. Vi slapp allt vårt matkrångel som vi haft med bröst och flaska när vi gick över till riktig mat. Väääldigt skönt kan jag säga :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"