Blev lååång kur för 7mnds som eg inte skulle behövt kur...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lovismamsen

Blev lååång kur för 7mnds som eg inte skulle behövt kur...

Inlägg av Lovismamsen »

Hej ni fantastiska forumnister!
Här har jag hängt otaliga timmar för tips o råd. -Pris o beröm t er alla!

Kort historik: Lova nu 7 månader. SM nästan fr början. Började införa schema fr ca 2-3månader. Började smyga in ramsan (vid läggning o bekräftelsen) fr 4 månader i väntan på att hennes rum skulle bli klart. Klart stod det vid ca 6,5 mån o "kur" (bara sluta nattmata) startade mån natt 15 april.

I natt var jag inne på natt 10 o har fortfarande lååånga uppvakssessioner om natten… Har väl kanske haft (lite) oflyt då vändningscirkusen tagit fart samtidigt som första tanden spruckit fram… Som om det inte vore nog med det så startade en märklig magtömning/kaskadkräkning fr natt 2 o fram t igår då det faktiskt inte kom ngt!! (Vågade knappt tro att det var sant.) De dagar den kom innan läggning kunde vi fylla på m lite mer mat (men inte i jämförelse med vad som kom upp dock) men de dagar de kom i sängen körde jag på ändå… Attityden fick sig dock en törn då misstanken om hunger ständigt stod o knackade på axeln…

Natt 3 var kräkfri(!) o hela 12 timmar :) o jag trodde att nu börjar njutningen, men så natt 4 var kräkningarna igång igen fram t igår då… (Hoppas för gott.)

Hon startar ofta sina uppvak i positiv anda m prat som succ. (under typ en timme) övergår t en allt mer missnöjd/frustrerad ton t att bli ledsen/”be-om-hjälp-ton”. Jag har agerat avvaktadnde t en början, men då det kanske gått en kvart o det inte finns direkta tendenser på att hon avtar ger jag henne en glad upplysning om att det fortfarande är natt. Men på detta svarar hon ofta m tystnad kanske en halv min för att sen återgå t sitt snack… Efter ett tag känns det som att hon glömt att vad jag upplyste henne om, resulterande i fortsatt lååångsamt ökad frustration.

Ngn gång har jag gått in (även om hon inte varit hysterisk utan för att bara underlätta för henne att komma t ro lite sanbbare… har intentionen varit fr min sida iaf) o hon har legat på rygg o jag har vänt m resultat att hon blivit alldeles ifrån sig av ledsenhet när det bara blir en vändning o inget mer…(?) Lugnar sig dock på ngr min t att återgå t upp o nergående frustration/ledsen t prat. Inget direkt behov av lugnande insats fr minsida men ändå ingen sömn för varken mig el henne… (inte för sambon heller för den delen, även om han börjar kunna koppla bort allt mer nu…)

De gånger hon verkligen bett om hjäpl har hon tagit emot det tacksamt, emn inte annars o det är ju logiskt.. Jag ska ju inte in om hon inte verkligen behöver... ](*,)

Ska tilläggas att jag kör kuren själv då han har jobbat på tok för mkt för att ha kunnat ta till sig/sätta sig in i AW/SHN o min önskan om hela nätter har överstigit mitt tålamod att vänta på honom…

Andra gånger har jag upplyst igen, med typ samma resultat som ovan –tystnar kort o återgår…

När hon börjat bli mer arg/ledsen/frustrerad el ef att jag varit inne o vänt har jag påmint men den svarar hon oftast argt/ledset/frustrerat i ngn min för att sen gå tillbaka t upp o nergående tonlägen o prat o tystnad emellan… Tror då att hon nog ska somna snart… Men nejdå…

Natten mot igår tog jag faktiskt upp o matade när vi hållit på mellan 02.10 o 03.50 o det inte kändes som att det skulle ta slut någonsin o hon lät alltmer ledsen (även om det t synes var ok i sängen m magläge, täcke mm när jag kom in o tanden har i stort sett redan spruckit igenom) Åt i ca 20 min o somnade fint. #-o Sen fick jag väcka vid 07.00 då vi har morgon.

Igår kräktes hon inte!! Men likväl höll vi på i 2 timmar mellan 00.10-02.11 då jag till slut inte orkade längre o matade ändå. Antaglighen mindes hon natten innan då hon fick mat… O nu har jag grävt en jyst grop för framtida vaknätter känner jag… Då jag tog upp i en snack/gnäll/ledsen-paus låg hon som hon tillrättalades timmen innan (01.09). Åt en kvart o somnade m lite gnyenden t morgonen 07.00.

Huu… Känner mig misslyckad o krafterna börjar verkligen tryta nu… Hoppas bara att kräkningarna upphört för gott på detta vis… Har ingen förklaring t dem heller. Inte BVC el läkaren heller (som vi blev ombedda att söka då det hållit på så många dagar som upp t en vecka…)

Frågor som kommit upp:
1 Hur fort upplysningsramsa vid ”glada” uppvak?

2 Ska man bekräfta när även ”glada” uttryck tystnar? El om hon tystnar själv utan att jag lagt mig i? (Händer trots allt ibland!)

3 Hur göra när storkräk (”kaskad”) kommer ef nattningen tidigt på kvällen? Köra på som om inget hänt dvs verktyga el göra undantag o mata? Ja, jag har hört att det är totala mängden mat under dagen men om magen tömts på det sista målet…?

3 Bekräftelsen ska väl komma när tystnat o inte är det har slutbökats o är lugnt som om somnatläge!?

4 Ska det vara ljud/ljus utanför dörren även under natten/mitt i natten? Tidiga morgnar har jag förstått att många kör klassiskt/intrumentalt men miss i nassa?? (Var dock nära i natt… tyckte jag försökte allt.)

5 Ibland (oftast)när jag gått in tystnar hon, som att -ja, nu händer det ngt(!) o då känns det som att jag gått in på tok för tidigt… (O det har jag ju gjort ngn gång för att på ngt vis förekomma henne m att vända henne...) Det är vid dessa tillfällen som hon nästan bryter samman vid vändning o när jag går m ramsan. Ibland har jag stannat o buffat/solfjädrat men att det inte känns som att det gör ngn skillnad. Ska jag vända i dörren då (när hon tystnar), men tror nog att det då också bryts samman. Ja som att jag sviker henne o bara går…? Villrådig… El ett resultat av överkoncentration…

Har även lite undringar kring schemat som jag plagierat fr forumet men funderar på om matpassen ev ligger lite nära varandra… el andra spontana funderingar/raktioner?

07.00 Morgon o amning fr båda sidorna(ingen jätteaptit här… möjligen mer ef matfri natt)
08.00 andra frukost m mig havregrynskröt m halv (liten) burk katrinplommon. Ca hälften gröt hälften plommom.
8.45 Sova 45min (Somnar oftare på 15 min (9.00-9.45) (Spjälsäng)
11.00 Lunch. Amning fr ena sidan o (3/4 stor burk tex kycklingpure o halv liten burk fruktpure)
11.30 Sova 2 timmar (Spjälsäng)
13.30 Mellanmål. Amning fr andra sidan o majsmjölsgröt m frukt. Här äts det mkt lite… (Bara ngr skedar…)
15.30 Sova i vagnen 20 min. (Rullar här vagnen för liten promenad... Vet att jag ska vänta men har gått sådär. Här ligger hon dessutom numera på mage sen ja säkert 2 månader. Hon vill gärna bre ut sig på mage o då blir det för trångt i vagnen..)
16.15 Middag. Ingen amning här. Ungefär som lunchen.
18.30 Kvällsslurk. Amning fr båda sidorna o tillägg m välling, som hon ännu inte har så stor aptit på… Känns dock mer som inte ro att äta som det varit läänge när det även gäller amningen. Har oftast fått sitta i mörklagt rum för att få i ngt. Dock blivit lite bättre där.
19.00 Plums i säng o gonatt.

Ja, nu blev det mkt… Hoppas ngn orkar ta sig an oss en liten stund…

Tacksam för svar.
Lova född 26 sept 2012, SM så gott som fr början!
Nattmålen bort fr 15 april (minikur).
Manfred10

Re: Blev lååång kur för 7mnds som eg inte skulle behövt kur.

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Skriv gärna in fakta om födelsedatum och kurstart i kontrollpanelen-profil- signatur så behöver vi inte leta detta i tråden. 8)
De dagar den kom innan läggning kunde vi fylla på m lite mer mat (men inte i jämförelse med vad som kom upp dock) men de dagar de kom i sängen körde jag på ändå… Attityden fick sig dock en törn då misstanken om hunger ständigt stod o knackade på axeln…
Förstår hur du tänker, men det är HELA dagens matintag som spelar roll. Nattslurken ska inte vara avgörande för hur natten blir.
Natt 3 var kräkfri(!) o hela 12 timmar o jag trodde att nu börjar njutningen, men så natt 4 var kräkningarna igång igen fram t igår då… (Hoppas för gott.)
hmmm det här låter ju som, nån form av magvirus?! :? har du kollat upp eventuell sjukdom hos BVC? En del influensavirus sätter sig på tarmen likaväl som i näsan...
Ngn gång har jag gått in (även om hon inte varit hysterisk utan för att bara underlätta för henne att komma t ro lite sanbbare… har intentionen varit fr min sida iaf) o hon har legat på rygg o jag har vänt m resultat att hon blivit alldeles ifrån sig av ledsenhet när det bara blir en vändning o inget mer…(?) Lugnar sig dock på ngr min t att återgå t upp o nergående frustration/ledsen t prat. Inget direkt behov av lugnande insats fr minsida men ändå ingen sömn för varken mig el henne… (inte för sambon heller för den delen, även om han börjar kunna koppla bort allt mer nu…)
Öva gärna vändningar på dagen så att hon fixar det själv! :D Och om du går in, stå med en solfjäder tills hon sover, är mitt råd. Korta gästspel i rummet brukar bara irritera mer än hjälpa är min erfarenhet.
De gånger hon verkligen bett om hjäpl har hon tagit emot det tacksamt, emn inte annars o det är ju logiskt.. Jag ska ju inte in om hon inte verkligen behöver...
Precis! :D

Nu såg jag att ni redan varit till BVC... konstigt att de inte hade några svar?! Vi hade samma sak, med kräkningar endast nattetid under en lång period med mellanbrodern. Då sa läkaren att det var ROTA eller RS virus. En bra sak om magen tycks irriterad är att plocka bort mjölk och gluten under en period för det kan vara extra jobbigt för tarmen att bryta ner. Har tösen redan en irritation i tarmen blir det inte bättre av mjölk och gluten.
1 Hur fort upplysningsramsa vid ”glada” uppvak?
Antingen pangramsa direkt! Eller avvakta för att se om hon fixar det själv. Spelar oxå roll om det är vid läggning eller morgon tycker jag, då brukar inte jag göra något alls. Är det mitt i natten är det en annan sak.

2 Ska man bekräfta när även ”glada” uttryck tystnar? El om hon tystnar själv utan att jag lagt mig i? (Händer trots allt ibland!)
Nu ska du inte bekräfta separat tycker jag. Sista versen i ramsan säger du som en bekräftelse, 3+1.

3 Hur göra när storkräk (”kaskad”) kommer ef nattningen tidigt på kvällen? Köra på som om inget hänt dvs verktyga el göra undantag o mata? Ja, jag har hört att det är totala mängden mat under dagen men om magen tömts på det sista målet…?

Hmmm jag tror ändå på nåt sjukdomstillstånd.... :shock: :? mycket vätska dagtid. Händer det på natten så byt i sängen och på tösen förstås och lägg tillrätta igen, ingen mer mat. Stå med solfjädern tills hon sover om så behövs.

3 Bekräftelsen ska väl komma när tystnat o inte är det har slutbökats o är lugnt som om somnatläge!?

Ja. men se ovan, nu bör du kunna dra ihop bekräftelsen med ramsan.

4 Ska det vara ljud/ljus utanför dörren även under natten/mitt i natten? Tidiga morgnar har jag förstått att många kör klassiskt/intrumentalt men miss i nassa?? (Var dock nära i natt… tyckte jag försökte allt.)

Bestäm dig för hur du vill ha det! :D På natten sover man om du frågar mig. Vi kör med ramsan och sen musik. Det finns trådar på ämnet här!http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621 scrolla och leta. :mrgreen:

5 Ibland (oftast)när jag gått in tystnar hon, som att -ja, nu händer det ngt(!) o då känns det som att jag gått in på tok för tidigt… (O det har jag ju gjort ngn gång för att på ngt vis förekomma henne m att vända henne...) Det är vid dessa tillfällen som hon nästan bryter samman vid vändning o när jag går m ramsan. Ibland har jag stannat o buffat/solfjädrat men att det inte känns som att det gör ngn skillnad. Ska jag vända i dörren då (när hon tystnar), men tror nog att det då också bryts samman. Ja som att jag sviker henne o bara går…? Villrådig… El ett resultat av överkoncentration…
När du går in ska du veta vad du ska göra! I såna fall ska du inte gå in som du själv känner. En sån gång skulle jag kliva ur sängen, hasa lite med fötterna, spola lite på toaletten och sen lägga mig igen, det kan hjälpa med lite husljud bara för att tala om att du finns där ute. Gå inte in och stör, lita på att hon fixar det själv. :wink:
07.00 Morgon o amning fr båda sidorna(ingen jätteaptit här… möjligen mer ef matfri natt) Då vet du det! :wink: Ingen mat på natten behövs! :wink:
08.00 andra frukost m mig havregrynskröt m halv (liten) burk katrinplommon. Ca hälften gröt hälften plommom.
8.45 Sova 45min (Somnar oftare på 15 min (9.00-9.45) (Spjälsäng) Skjut luren till 9.00, hon orkar vara vaken längre pass nu, lägg kanske 5 min tidigare men ta upp 9.45 oavsett när hon somnar.
11.00 Lunch. Amning fr ena sidan o (3/4 stor burk tex kycklingpure o halv liten burk fruktpure) Bra! Mycket mat ska det vara!
11.30 Sova 2 timmar (Spjälsäng)
13.30 Mellanmål. Amning fr andra sidan o majsmjölsgröt m frukt. Här äts det mkt lite… (Bara ngr skedar…) Börja med gröten avsluta med BM i stället?
15.30 Sova i vagnen 20 min. (Rullar här vagnen för liten promenad... Vet att jag ska vänta men har gått sådär. Här ligger hon dessutom numera på mage sen ja säkert 2 månader. Hon vill gärna bre ut sig på mage o då blir det för trångt i vagnen..) Helt ok. Denna lur försvinner först så många promenerar på den. Håller med om att det är trångt i vagnen på mage, bra att du har spjälisen på de längre lurarna. 8)
16.15 Middag. Ingen amning här. Ungefär som lunchen. Skulle kunna skjuta fram middagen lite, i alla fall till 16.30 eller tom 17, så att hon har riktigt god aptit.
18.30 Kvällsslurk. Amning fr båda sidorna o tillägg m välling, som hon ännu inte har så stor aptit på… Känns dock mer som inte ro att äta som det varit läänge när det även gäller amningen. Har oftast fått sitta i mörklagt rum för att få i ngt. Dock blivit lite bättre där. Hmmm, kan det vara vällingen hon kräks av? För mycket fibrer?
Badas det något?
19.00 Plums i säng o gonatt. Glöm inte skrattet!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Matintaget ser bra ut tycker jag, tycker INTE du behöver oroa dig över att hon är hungrig nattetid! Men kräkningarna kan ju absolut vara något och förmodligen det som stör... tycker du ska bråka lite mer på BVC. Inte lätt för liten att komma till ro på natten om magen är i olag.

Men ni ligger lite + på sömnen. Behovet ligger på ca 14,5 h ni har drygt 15 h. kanske läge att ta bort em-luren, alternativt korta fm-luren till 20 min?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

Hej o tack för svar!

Tack o lov har kräkningarna upphört! Sååå lättad. Nu kanske vi ska ro iland detta.. Fast det har varit bra gungigt där ute på ”kursjön”… Blandade budskap för henne mao…

Vi har slutat m smöret i maten o vällingen har hon knappt fått i sig ngt ändå på kvällen så den har nog inte retat magen så mkt (maxmängden var 70ml en kväll m MKT trugande… ) men ikväll ska hon få gröt som på morgonen fast med äpple o päron i ist! Får se om det faller tösen i smaken bättre så hon e riktigt mätt t sänggåendet!? Jag tycker jag har så lite mjölk nu mot tidigare så jag tror inte hon blir helt mätt på den… BVC o läkaren hade inga bra svar på kräkningarna… Vänta ngt veckor…!!!? Hmm.

Tänkte på sömnmängden. Att vi ligger på plus säger du, men då nätterna är som de är m lååånga uppvak så ligger hon ju ändå på minus…. El tänker man att minska sömn dagtid ger bättre nattsömn!? Jag hade tänkt minska dagsömnen när nätterna funkar. Fast det kanske är omvänt det funkar…?

I natt skulle blivit andra natten igen utan mat men så hamnar hon på rygg tidigt på kvällen ser jag då jag gick in snabbt o kollade ef 2a korta uppvak (som hon ändå fixade själv på bara ngn min!!). Men vände inte då för hon sov ju o jag tänkte att hon kanske kan sova längre än jag tror på rygg ändå!? Hehe, in my dreams..

Misstanken fanns ändå där att hon nog skulle vakna igen just pga ryggläget men att ikväll ska hon verkligen få be om hjälp innan åtgärd. O vad händer…. Andningslarmet går igång mitt i gnällprocessen (vi har bara en platta som vi lagt i mitten o hon har farit runt i hela sängen tidigare utan att larmet gått så (lite) oflyt igen…) , så vi fick gå in för att lägga tillrätta ändå m resultatet (som tidigare) jätteledsen tös… Därefter en timmes upp o nergång arg-ledsen-prat om vart annat (lyssnar kort på ramsan men fortsätter ändå).

Då fick jag se ditt svar o läste o tänkte att jaja, jag går in o bryter detta m att lägga tillrätta o solfjädrar t sömns. Men damen ville ICKE ta varken solfjäder el buff… sprattlade omkring o fick lägga tillrätta ett otal gånger, skriket fortsatte gå upp o ner o succ nästan mer desperat skrikande, alltså inte alls lugnare även om jag faktiskt tyckte att jag förhöll mig lugn själv o tålmodig m god attityd så… Höll på i ca 40 min där inne… Då hon verkligen inte lugnade sig det minsta tog jag upp o bara höll henne tryckt mot mig (som en solfjäder fast mot mig ist) hon blev tyst men började söka bröstet, dunkade huvudet mot mig o lät som hon gör innan hon får mat o är hungrig… Huu… Ja, jag gräver väl mig egen grop här djup o fin…

Ja, så hon fick mat i ca 20 min o sov sen fr 02.30 ända t 7 då vi väckte glatt o tacksamt. Totalt 2 timmars ”arbete”. Ja, jag får väl skylla mig själv…

Nu kör vi mkt vändnigsträning o kämpar vidare, för förr eller senare har hon väl så mkt i magen att hon inte vaknar tänker jag. Det känns inte som att det ligger så många vargar i sängen… åtminstone inte vid läggningarna. Det är möjligen framåt midnatt det börjar smyga sig på…

När jag ser t mig själv blir iaf jag hungrig efter att bara av att vara vaken…
o då kan det ju vara svårt att somna även om vargarna skjutits…

Badas görs det varannan kväll för att inte låsa nattningsrutinen vid bad jämt utifall vi skulle vara borta o inte kunna tex bada så är det inget konstigt att man inte badar jämt innan sänggåendet tänker vi.

Idag har hon ätit mat först o ammats efter. Då har det nog inte gått ner lika mkt mjölk. Jag började så men då amningen nästan helt försvann av typ ointresse så lade jag den innan för att hon skulle få ngn mjölk om dagarna (o inte bara om nätterna som då…) Mellanmålet ef långluren fanns ändå ingen aptit för maten även om den kom förs denna gång. Ammades mindre också… så denna dag var det än mindre mat i magen det målet… Kanske ändras, men aptiten har varit dålig där gen så länge nu…

Sen sover hon på rygg i vagnen skulle det ju vara pga trångt.

E det ngn som rott iland en såhär vattenfylld båt ngn gång???

Kramar
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D

Vad skönt att kräkningarna gett med sig.
Lovismamsen skrev:Tänkte på sömnmängden. Att vi ligger på plus säger du, men då nätterna är som de är m lååånga uppvak så ligger hon ju ändå på minus…. El tänker man att minska sömn dagtid ger bättre nattsömn!? Jag hade tänkt minska dagsömnen när nätterna funkar. Fast det kanske är omvänt det funkar…?
Jag skulle minska sömnen på dagtid. Eftersom det är nätterna som spökar så är det viktigare att det blir ordentligt med sömn där först tycker jag. Och för att ge optimala förutsättningar för god nattsömn kanske det är bäst att dra ner på sömnen dagtid.

Angående maten nattetid så kan det mycket väl vara så som du tänker att hon blir lite hungrig när hon ändå varit vaken så länge. Men med det matintaget hon har på dagen så klarar hon sig egentligen genom natten. Om ni dessutom drar ner på sömnen dagtid så är förutsättningarna ännu bättre för att hon ska kunna sova igenom natten utan så långa uppvak att hon hinner bli hungrig, tänker jag.
Lovismamsen skrev:E det ngn som rott iland en såhär vattenfylld båt ngn gång???
:D Så himlans vattenfylld tycker jag inte att den är :wink: , lite tungrott kanske det blir, men med träget arbete så kommer man iland.....ibland är man dessutom närmare land än man tror 8)

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

Hej igen!
Ja, jag hoppas verkligen att stranden är nära... Natten som var best tuff... Tre timmar... Då gav vi upp bådatvå... Hon somnade innan jag hann gå in i mata! Nu börjar flyter hoppas jag. Det kändes skönt att läsa ditt svar i att vi kanske är närmare än vi tror...

Ha, det där m att dra ner dagrurarna i därmed få natten att funka låter logiskt. Är lite osäkert hur jag skulle lägga upp schemat bara. skulle jag kunna få lite hjälp där... Blir en toklång em om vi bara kapar sista luren.Skjuter man på långluren ngt då el kortar man den innan man tar not bort sista luren? Hur tänker ni?

Nä nu ska jag "svimma" ner i sängen i hoppas på att få vistas där HELA natten...! In my dreams iaf...

Sov så gott på er ni som får o kan o alla ni som önskar också! Kanske främst ni/vi...!
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

Hej igen!
Nu har vi haft tre nätter till o dessa har faktiskt varit riktigt bra!!! OM vi är lättade! I natt vaknade hon kl 01.01 o hadevände sig väl över på rygg ngn stans där... Vände tillbaka snabbt o tyst. Hon såg mig dock o blev ganska ledsen första men det lade sig ef ngr min. Totalt vaken en timme o sov sen ända t morgonen!!! ((: Natten ef 3-timmarsmaratonet var helt tyst!!! Rätt trött tjej. Natten ef det 2 uppvak som hon tog hand om själv!!! Såå glada all tre!

Har funderat (lite) på schema o skulle gärna vilja ha lite kommentare el för o nackdelar m nedanstående förslag om det är ngn som har möjlighet.

7.00 Morgon o ammas fr båda sidor
8.00 Andra frukosten egengjord havregrynsgröt m k-plommon hälften/hälften ca 1-1,5dl i mängd m vatten i flaska till.
9.00 Sova 20 min. (Spjälisen)
11.00 Lunch ca en tror burk som hvdrätt o en liten burk fruktpure m vatten i flaska till o fyller upp sista m amning fr en sida.
11.30 Sova 2 timmar. (Spjälisen)
14.00 Mellanmål. Egengjord majsgröt m mixat 1/2 äpple o 1/2 banan m vatten i flaska till.
15.30 Sova 20 min. (Vagnen ute på rull.)
16.30 Middag som lunchen.
18.30 Kvällslurk ammas fr båda sidorna o fyller upp m egengjord havregrynsgröt m fruktpuré i o vatten i flaska till.
19.00 Sova hela natten så gott!

Må så gott o god helg o tackar på förhand för hjälpen!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hurra för framsteg!! =D> =D> :)

Jag tycker schemat ser prima ut. Vi hade också en tid då dottern sov två 20 minutare. Vid 8-9 månader ungefär tog vi bort em-luren och kring 1 år förmiddagsluren. Även om det kändes lite hattigt och duttigt med två så korta sovpass så behövdes det en tydlig paus på em och så har vår dotter alltid varit dundertrött på förmiddagarna.

Det är bara att köra med det nya schemat och utvärdera om ca 1,5 vecka hur hon verkar trivas med det!

Ha en skön helg! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

Hej igen!
Har förstått att daglurarna kan börja krångla när nätterna börjar likna ngt...
FM-luren sover hon kanske som mest 10 min numera... ist för 45min... (Har inte dragit ner den luren t 20 min ännu för tänkte att jag kanske ändå skulle dra ner middagsluren t 1,5 timmar ist.) Hon är inte spec ledsen, hon somnar bara inte. Små korta frustrationsgnäll ibland bara mellan snacket, o det är ju åtminstone väldigt skönt för mammahjärtat! ;) Men då FM-luren blivit så kort har jag heller inte dragit ner lunchluren t 1,5tim... Kanske är dumt att låta henne bestämma såhär el tänker jag rätt. Fast om jag bara drar ner lunchluren så kanske det andra löser sig i o med det?? Eller? EM-luren är inte helt lätt för henne att somna heller, men känner jag får vara lite som det är då den snart faller bort, men inte ännu väl? Fast sover hon mindre på lunchluren kanske den ändå behövs?? Hmm, tänker jag rätt här??

Nu om tre dgr åker vi iväg o ska sova borta i tre nätter o hoppas att det inte ställer till det för oss nu när ”kurer” tog längre tid än tänkt pga kräkfesterna vi hade där på kvällarna... Vet inte riktigt hur vi ligger till i dagarna men den sista nattmatningen var den 26e april o då har vi nu precis klarat av uppföljningsveckan om jag inte räknat fel... Nu ska vi sova i samma rum o tänker mig att vi ska försöka skärma av hennes resesäng fr våran på ngt vis o sen hoppas på det bästa... Vad kan man göra mer?? Resan blir som den blir...

Kanske just för resans skull är otimat att ändra i schemat också, även om det bara är att dröja lite till m ex läggning för lunchen... Det är ju tre dgr kvar t den så varför inte korta lunchluren direkt o se vad som händer m resten... Dumt kanske...??

Hon vaknar fortfarande ofta 1gång ngn stans mellan 01-03 som hon tar hand om själv men är nog vaken sådär 30-60min. Vill gärna gå in o kolla att täcket är på så jag brukar vaka ut henne, men det är lite segt ibland då hon bara skriker till ngr sek sen är det lite snack i ngn min till o sen hör jag henne mest röra sig/krypa runt i sängen tills det är tyst. Skönt harmlösa uppvak ändå. Tänker att hon ändå behöver täcket för att inte frysa. Är väl inte tokkallt men ändå.

Sen har hon inte lärt sig vända tillbaka fr rygg t mage ännu så har väl nojat lite kring detta också då jag trott att hon inte sover resten av natten på rygg...! MEN(!) häromnatten sov hon faktiskt på rygg fr 03 o fram t 07!!! Antingen var hon riktigt trött el så börjar hon gilla läget!? Jag var för feg att vända henne när jag var inne ef det uppvaket o lade bara på täcket o tänkte att jag får väl ta det (vändningen alltså) i nästa uppvak (som jag trodde skulle komma). Jag vill ju inte att hon ska vakna igen då hon äntligen somnat igen om jag vänder henne, även om det ska kunna gå bra.

Sen en sak till. Då jag lägger henne för att sova kör vi släcka ner o lägga tillrätta o sen på m täcket o en solfjäder. Den behöver jag sen stå med flera sek för att markera liksom men så fort jag släpper o går ut m ramsan så flyger hon upp på alla fyra o verkar tycka att nu får jag leka igen o det verkar hon göra... ;) Hon ligger aldrig som jag lämnade henne när jag lägger på täcket ef att hon äntligen somnat... Är det tecken på att hon inte behöver sova just då, mao alldeles för pigg...?? Numera håller hon på i minst 15-20 min innan hon somnar men även längre tid på FM-luren tex... Inget ledsamt dock. Är det det som kallas privatliv eller?? Men hon missar ju sömntid som hon enl tabeller ska behöva!? Hmm...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Nu är ni redan på er resa antar jag. Resa med shn får bli som det blir. Vet ni med er att ni inte kommer att kunna använda verktygen fullt ut eller hålla schemat så kan ni heller inte kräva av liten att allt ska rulla på klockrent. :D

Jag röstar för 20 min fm-lur och 2 h lunchlur. 8) Hon säger ju det själv genom att bara sova 10 min. :wink:

Att stå på alla 4 efter läggning är fullt tillåtet! :wink: Och kallas mycket riktigt för privatliv. :mrgreen: Mycket golvtid på dagen så hon hinner TRÄNA då oxå. :mrgreen:

Bra att hon fixar sina uppvak själv. Det händer mycket i en småttings liv, de utvecklas hela tiden. Bara för att de är kurade betyder inte det att de somnar och sover varenda minut. Det är förutsättningarna för sömn som är det viktiga och de har hon ju. Om hon sen inte sover varje minut är ingen fara. Hon KAN Somna OCH somna om själv. De nattliga uppvaken ger sig nog snart. Tänk, ingen hjälp om hon inte själv ber om det. Nojar du över täcket så titta till henne när hon somnat igen.

Samma med ryggläget tänker jag. Så länge hon sover, vänd henne inte. Inte ifrågasätta barnets goda sömn.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"