Här har jag hängt otaliga timmar för tips o råd. -Pris o beröm t er alla!
Kort historik: Lova nu 7 månader. SM nästan fr början. Började införa schema fr ca 2-3månader. Började smyga in ramsan (vid läggning o bekräftelsen) fr 4 månader i väntan på att hennes rum skulle bli klart. Klart stod det vid ca 6,5 mån o "kur" (bara sluta nattmata) startade mån natt 15 april.
I natt var jag inne på natt 10 o har fortfarande lååånga uppvakssessioner om natten… Har väl kanske haft (lite) oflyt då vändningscirkusen tagit fart samtidigt som första tanden spruckit fram… Som om det inte vore nog med det så startade en märklig magtömning/kaskadkräkning fr natt 2 o fram t igår då det faktiskt inte kom ngt!! (Vågade knappt tro att det var sant.) De dagar den kom innan läggning kunde vi fylla på m lite mer mat (men inte i jämförelse med vad som kom upp dock) men de dagar de kom i sängen körde jag på ändå… Attityden fick sig dock en törn då misstanken om hunger ständigt stod o knackade på axeln…
Natt 3 var kräkfri(!) o hela 12 timmar
Hon startar ofta sina uppvak i positiv anda m prat som succ. (under typ en timme) övergår t en allt mer missnöjd/frustrerad ton t att bli ledsen/”be-om-hjälp-ton”. Jag har agerat avvaktadnde t en början, men då det kanske gått en kvart o det inte finns direkta tendenser på att hon avtar ger jag henne en glad upplysning om att det fortfarande är natt. Men på detta svarar hon ofta m tystnad kanske en halv min för att sen återgå t sitt snack… Efter ett tag känns det som att hon glömt att vad jag upplyste henne om, resulterande i fortsatt lååångsamt ökad frustration.
Ngn gång har jag gått in (även om hon inte varit hysterisk utan för att bara underlätta för henne att komma t ro lite sanbbare… har intentionen varit fr min sida iaf) o hon har legat på rygg o jag har vänt m resultat att hon blivit alldeles ifrån sig av ledsenhet när det bara blir en vändning o inget mer…(?) Lugnar sig dock på ngr min t att återgå t upp o nergående frustration/ledsen t prat. Inget direkt behov av lugnande insats fr minsida men ändå ingen sömn för varken mig el henne… (inte för sambon heller för den delen, även om han börjar kunna koppla bort allt mer nu…)
De gånger hon verkligen bett om hjäpl har hon tagit emot det tacksamt, emn inte annars o det är ju logiskt.. Jag ska ju inte in om hon inte verkligen behöver... ](*,)
Ska tilläggas att jag kör kuren själv då han har jobbat på tok för mkt för att ha kunnat ta till sig/sätta sig in i AW/SHN o min önskan om hela nätter har överstigit mitt tålamod att vänta på honom…
Andra gånger har jag upplyst igen, med typ samma resultat som ovan –tystnar kort o återgår…
När hon börjat bli mer arg/ledsen/frustrerad el ef att jag varit inne o vänt har jag påmint men den svarar hon oftast argt/ledset/frustrerat i ngn min för att sen gå tillbaka t upp o nergående tonlägen o prat o tystnad emellan… Tror då att hon nog ska somna snart… Men nejdå…
Natten mot igår tog jag faktiskt upp o matade när vi hållit på mellan 02.10 o 03.50 o det inte kändes som att det skulle ta slut någonsin o hon lät alltmer ledsen (även om det t synes var ok i sängen m magläge, täcke mm när jag kom in o tanden har i stort sett redan spruckit igenom) Åt i ca 20 min o somnade fint. #-o Sen fick jag väcka vid 07.00 då vi har morgon.
Igår kräktes hon inte!! Men likväl höll vi på i 2 timmar mellan 00.10-02.11 då jag till slut inte orkade längre o matade ändå. Antaglighen mindes hon natten innan då hon fick mat… O nu har jag grävt en jyst grop för framtida vaknätter känner jag… Då jag tog upp i en snack/gnäll/ledsen-paus låg hon som hon tillrättalades timmen innan (01.09). Åt en kvart o somnade m lite gnyenden t morgonen 07.00.
Huu… Känner mig misslyckad o krafterna börjar verkligen tryta nu… Hoppas bara att kräkningarna upphört för gott på detta vis… Har ingen förklaring t dem heller. Inte BVC el läkaren heller (som vi blev ombedda att söka då det hållit på så många dagar som upp t en vecka…)
Frågor som kommit upp:
1 Hur fort upplysningsramsa vid ”glada” uppvak?
2 Ska man bekräfta när även ”glada” uttryck tystnar? El om hon tystnar själv utan att jag lagt mig i? (Händer trots allt ibland!)
3 Hur göra när storkräk (”kaskad”) kommer ef nattningen tidigt på kvällen? Köra på som om inget hänt dvs verktyga el göra undantag o mata? Ja, jag har hört att det är totala mängden mat under dagen men om magen tömts på det sista målet…?
3 Bekräftelsen ska väl komma när tystnat o inte är det har slutbökats o är lugnt som om somnatläge!?
4 Ska det vara ljud/ljus utanför dörren även under natten/mitt i natten? Tidiga morgnar har jag förstått att många kör klassiskt/intrumentalt men miss i nassa?? (Var dock nära i natt… tyckte jag försökte allt.)
5 Ibland (oftast)när jag gått in tystnar hon, som att -ja, nu händer det ngt(!) o då känns det som att jag gått in på tok för tidigt… (O det har jag ju gjort ngn gång för att på ngt vis förekomma henne m att vända henne...) Det är vid dessa tillfällen som hon nästan bryter samman vid vändning o när jag går m ramsan. Ibland har jag stannat o buffat/solfjädrat men att det inte känns som att det gör ngn skillnad. Ska jag vända i dörren då (när hon tystnar), men tror nog att det då också bryts samman. Ja som att jag sviker henne o bara går…? Villrådig… El ett resultat av överkoncentration…
Har även lite undringar kring schemat som jag plagierat fr forumet men funderar på om matpassen ev ligger lite nära varandra… el andra spontana funderingar/raktioner?
07.00 Morgon o amning fr båda sidorna(ingen jätteaptit här… möjligen mer ef matfri natt)
08.00 andra frukost m mig havregrynskröt m halv (liten) burk katrinplommon. Ca hälften gröt hälften plommom.
8.45 Sova 45min (Somnar oftare på 15 min (9.00-9.45) (Spjälsäng)
11.00 Lunch. Amning fr ena sidan o (3/4 stor burk tex kycklingpure o halv liten burk fruktpure)
11.30 Sova 2 timmar (Spjälsäng)
13.30 Mellanmål. Amning fr andra sidan o majsmjölsgröt m frukt. Här äts det mkt lite… (Bara ngr skedar…)
15.30 Sova i vagnen 20 min. (Rullar här vagnen för liten promenad... Vet att jag ska vänta men har gått sådär. Här ligger hon dessutom numera på mage sen ja säkert 2 månader. Hon vill gärna bre ut sig på mage o då blir det för trångt i vagnen..)
16.15 Middag. Ingen amning här. Ungefär som lunchen.
18.30 Kvällsslurk. Amning fr båda sidorna o tillägg m välling, som hon ännu inte har så stor aptit på… Känns dock mer som inte ro att äta som det varit läänge när det även gäller amningen. Har oftast fått sitta i mörklagt rum för att få i ngt. Dock blivit lite bättre där.
19.00 Plums i säng o gonatt.
Ja, nu blev det mkt… Hoppas ngn orkar ta sig an oss en liten stund…
Tacksam för svar.