Lite funderingar...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Tack för era svar, de hjälper :)

Lilleman är snart två mån ju och jag ska snart börja inrätta ett schema. Han äter en gång per natt nu (vaknar efter 6h vilket jag hoppas snart ska bli längre) och vaknar oftast vid sex på morgonen. Som det är nu så har det varit ganska duttigt de senaste dagarna med mat och sömn vilket inte gynnar nån.. men jag ska göra om göra rätt så får det ta den tid det tar innan det sätter sig...

Måste bara kolla när jag kan lägga honom för natten när han är två mån? kan jag lägga honom sju i sovrummet tex för att sen sova natt?annars har jag typ lagt honom halv nio/nio...men jag antar att det hör ihop med matintaget under dagen..sen hade jag gärna sett att han sovde längre på morgonen..går sånt att strukturera upp senare eller ska man ta tag i det redan nu innan man inrättar ett schema?

vad har era bebisar sovit i? kan jag ha honom i bara body + täcke eller är det för lite?

tack tack tack så länge!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Ett väldigt typiskt tvåmånadersschema kan se ut så här:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Så 11-timmarsnatt är rätt lagom för en skrutt i herrns ålder skulle jag säga....

Hur har ni det med mörkläggningen? Även om han fortfarande är väldigt ung och kanske inte hunnit bli fullt ljuskänslig än, så är det ju extremt ljust på morgnarna just nu... 8)

Och jobba på med matintaget på dagarna förstås! :thumbsup: :-P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Tack! Jo mörkläggningen jobbar jag på as we speak. Hans storebror har kolsvart i sitt rum och det är så värt, tänk om alla kunde få det rådet eller ta det till sig :) måste köpa tyg och sätta upp för vi har ingen dörr heller i det tillfälliga rum vi nu sover i så tyger ska upp även fast jag inte märkt att han störs av ljuset än men däremot gör jag det :wink:

Schemat låter som jag vill ha det men det enda kruxet är att jag väcker storebror kl sju och då ska det ju bytas blöja och han ska ha välling och vaknar då bebis antar jag att han vill ha mat pronto så jag tänker mig nån halvtimmes skillnad kan vara bra tills de sover samma sovrum..
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Tutan »

Hej Airam!
Vad bra det verkar gå för er med lillebrorsan! =D> :D
Airam skrev:..sen hade jag gärna sett att han sovde längre på morgonen..går sånt att strukturera upp senare eller ska man ta tag i det redan nu innan man inrättar ett schema?

Jag har låtit det varit varierande när det varit Morgon, berott lite på när nattmålet har infallit och hur länge det varit. Sen vid två månader har jag försökt att söva om (vagnat) om den lille vaknat allt för tidigt och/eller utnyttjat marginalkvarten (eller marginalhalvtimme :D ).
Airam skrev: vad har era bebisar sovit i? kan jag ha honom i bara body + täcke eller är det för lite?
Beror helt på hur varmt det är inne i rummet, och väder och vind :D . Mina barn har varit små under sommaren och de har mest sovit i body och haft en mjuk filt. De rör sig ju inte så mycket vid den åldern (mer än upp i nåt hörn kanske) så det är nog ingen risk att de blir utan täcke/filt nån längre stund tänker jag.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Hallå där!

Saker och ting funkar bra här hemma men jag har ändå lite funderingar (som vanligt)...

Oftast vaknar ju Lilleman kl. sex på morgonen efter typ en halvtimmes eller mer bök, antar att det är rapar och pruttar som försöker hitta sin väg ut eller så vill han helt enkelt ha morgon. Han somnar som bäst halv åtta igen efter mat, tycker att det är svårt att få honom att äta riktigt andra omgången (dvs andra bröstet) men han kanske helt enkelt är mätt... sen sover han en och en halvtimme men ganska knackligt, vaknar, somnar om vaknar mm...

ajja jag behöver inte dra hela dagen för er men det jag vill säga är att han orkar knappt vara vaken 1 1/2 h mellan sovstunderna och när han väl sover så vaknar han lätt efter en halvtimme 45 min sådär....försöker vagna om men det blir ett väldigt springande fram och tillbaka, många ggr klarar han upp det själv, försöker avvakta. men det enda är att dagen blir så hackig om han bara sover en kort stund för då vill han nästan ha mat igen för att snart sova osv....

hoppas jag inte är alldeles för svammlig i mitt skrivande, får skylla på amningen :)

när slutar ni med nappen?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lite funderingar...

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Hur går det med mörkläggningen? Sätter en liten peng på att de tidiga morgnarna har med det att göra. ;)

Vi har aldrig använt napp, men jag har för mig att Anna drar gränsen vid fyra månader i Barnaboken. Kolla gärna det kapitlet en extra gång, själv är jag ute på landet och Barnabokslös för tillfället. Där står också om själva syftet med nappen. Jag skulle tagit bort nappen så fort jag märkte att den störde mer än gjorde nytta, dvs ramlar ut under sömnen och gör så att barnet vaknar.

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lite funderingar...

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kanske är det så att din lille kille inte orkar att vara vaken 1,5 timme alla pass och därför hinner bli lite övertrött och därmed sover sämre.. :? Vem vet :wink: ?

Första morgonpasset brukar det vara svårt att vara vaken länge, ibland får man korta ner det lite. Aptiten på morgonen kan vara lite svajig beroende på när sista nattmålet inträffade.

Ett råd angående nappen: kasta den omedelbart! Detta kommer från en mamma som fortfarande har nappen kvar till sin 2-åring och som ångrar att jag inte ryckt den tidigare många gånger :oops: . Den ger oss inga problem om nätterna men detta tjatande om nappen dagtid från en trotsig liten kille ](*,) . När han var i din sons ålder skarvade han i princip i varje lur men det var ju bara att stoppa in nappen så somnade han om igen -lätt..men så här i efterhand hade det varit bättre att rycka den och slippa skarvarna/buffa bort dem.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Hej och hå vad tiden går :wink:

Försöker mig på ett schema, vad tror ni?

06.30 Vakna äta
8.00 sova
10.00 vakna, äta
12.00 sova
14.00 vakna äta
15.30 sova
17.00 vakna äta mm. en lur på 5 min slinker in
19.30 sova

Han har ju en storebror som jag tar hänsyn till, där av lite konstiga tider. Han sover 19.00-7.00 och lunchlur 12.00-13.30

Jag är öppen för andra förslag och i dagsläget tror jag inte att någon dag är riktigt sig lik, eller han vaknar alltid sex-halvsju och somnar för natten alltid 19.00-19.30 så det är ju detsamma men sen kan dagen skjutas fram en timme eller tillbaka.

tänker att när han sover hela natten kan slinka in på storebrors schema då de förhoppningsvis delar rum och kan sova 19.00-7.00 båda två men i dagsläget är det skönt att de skiljer sig lite så jag hinner amma och sköta innan storebror vaknar.

tack på förhand! :heart:
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Hejsan! Igår provade jag dagen helt utan napp och det gick relativt bra men det blev lite extra buff och vagning...annars har han alltid somnat lugnt med nappen i mun men nu tog det lite längre att komma till ro...

Hur mkt ska man vagna och buffa.tänkte så att det inte blir en dålig vana...

Men gör jag rätt som slutar med den nu? Står ju att A drog en gräns vid två mån så då borde jag ju vara rätt ute...
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan!

Jösses vad fint ni jobbar på!! :D =D> Jag blir riktigt imponerad!

Schemat ser helt ok ut, om jag ska vara petig så är får jag det till 16,5 timmars sömn/dygn, och det rekommenderade för tvåmånaders är 16, så du skulle kunna korta ner fm-luren till 1,5 h tänker jag.
Och en nattslurk vid 19 bör ni få in också.

Vad det gäller nappen så har jag för mig att Anna skrev att fyra månader är gränsen, men det skadar ju absolut inte att ta bort den redan vid två om liten nu visat att sugbehovet redan gått ner. Lite extra vagning/buff är absolut på sin plats när liten undrar vart nappen tog vägen. Men han glömmer den snabbare än du, tro mig. :wink:

Ang. hur mkt man ska vagna/buffa så är det omöjligt att säga. Det handlar om att få till en dialog och ge tillfredställande svar på litens frågor, men alltid våga sluta i tid och backa och låta liten göra framsteg.
Och kom ihåg att husljud är magiskt för att liten ska känna sig trygg! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Men tack!roligt att du tycker att vi jobbar på bra...idag vaknade lilleman halv sex och ville inte somna om så då fick det bli godmorgon. Känner att schemat vore idealiskt men det är sällan han vaknar halvsju,för det mesta sex och somnar gärna i sin säng vid sju. Så under dagen varierar det lite på tiden men börjar och slutar stort sett detsamma.

Om sista luren slutar vid fyra halv fem så får han mat mat mat umgänge sen en lur på fem eller tjugo min för att sen fortsätta äta bada umgänge sen en sista slurk precis innan läggning, det måste väl funka/räknas som ett stort mål.

Ja jag vet att hon har skrivit fyra mån gällande napp men även under kap två mån (om nappen) att hon drog en gräns då så vi provar och jag tycker att han sover bättre under dagarna.

Och vad gällande husljud så finns det gott om!:)

Tack tack!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lite funderingar...

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Tidiga morgnar är det många som kämpar med och man kan få vara lite ihärdig. Har ni helt becksvart där liten sover? Så mörkt att man inte ser handen framför sig?

Det kan vara skönt att börja varje dag samma tid så är det större chans att resten av dagen faller på plats.

Låt schemat sätta sig ett tag och car noga med att inte ta upp förrän inom marginalkvarten. Hjälp till med buff eller vagning om det behövs.

:heart:
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Nu har jag ändrat schemat efter hans rytm och det ser nu ut såhär;

6.00 vakna äta
7.30 - 9.00 sova
9.30 äta
11.00-13.00 sova
13.00 äta
15.00-16.30 sova
16.30 äta
Här buffas han tills 5min sömn på sin "lekfilt" efter halv sex och tar sedan nya tag i maten.
19.00 sova godnatt
Vid tre eller fyra på natten får han ett mål mat.

Jag har även börjat med ersättning som kompliment till bröstmjölken.
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Men hej!;) jag har en fråga ang kvällsläggningen,hur gör ni där? Med den stora killen kör vi ju ramsa på väg ut ur rummet men hur är det med liten?bara lägga ner,gör nån markeringsbuffning och sen ut?börjar man nånsin med ramsa när man inte kurar?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Lite funderingar...

Inlägg av videunge »

Hej

Jo jag hade absolut ramsat även om jag inte kurade :D MEn innan liten är ca 4 månader så går det inte att använda ramsan som verktyg om du är med. Då är lite för liten och letar bara efter ansiktet på den som pratar. Fram till dess brukra jag så att säga smyga in ramsan, dvs jag säger den mjukt och fint i samband med läggning. PÅ det sättet så lär sig liten ramsan i förväg och när liten sedan är större så använder jag mig av ramsan i stället för vagning/buffning. Det är viktigt att ramsa även en liten som är säker sovare just för att ha något att ta till den gången des strular till sig vilket det kan göra i de bästa familjer :roll: :lol: .

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"