Hur många timmars sömn behöver en sexåring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Hur många timmars sömn behöver en sexåring?

Inlägg av Hatter »

Hej,

Jag lägger min sexåring 18.30 på kvällen och oftast somnar hon snabbt. Vi vaknar sedan 06.00 på morgonen.

Är detta lagom sömn? Dottern har börjat märka att "alla andra" barn lägger sig senare och hon undrar varför hon måste lägga sig så "tidigt". Men är 11.5 timmar verkligen för mycket för ett barn i den åldern?

Hur gör ni andra?
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur många timmars sömn behöver en sexåring?

Inlägg av TorsMamma »

Min son är 6 och han har fortfarande 12 timmars natt. Effekttiv sovtid varierar från typ 10,5-11,5 men han kan ju ligga i sängen en stund. Tänker förutsättningar här! 8)

Anna säger att man bör ha ca 12 timmars nätter till 9 år typ. så vi håller kvar vid dessa förutsättningar. Min son är förövrigt nästan den enda som inte är mörk under ögonen och alldeles trött och grinig på morgonen.

Så 11,5 är helt i sin ordning. Tänk förutsättningar. Min son lägger sig nästan samma tid på helgen också. Han får då vara vaken 15-30 min längre, men han sover sällan längre på morgonen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Hur många timmars sömn behöver en sexåring?

Inlägg av Hatter »

TorsMamma skrev:Min son är 6 och han har fortfarande 12 timmars natt. Effekttiv sovtid varierar från typ 10,5-11,5 men han kan ju ligga i sängen en stund. Tänker förutsättningar här! 8)

Anna säger att man bör ha ca 12 timmars nätter till 9 år typ. så vi håller kvar vid dessa förutsättningar. Min son är förövrigt nästan den enda som inte är mörk under ögonen och alldeles trött och grinig på morgonen.

Så 11,5 är helt i sin ordning. Tänk förutsättningar. Min son lägger sig nästan samma tid på helgen också. Han får då vara vaken 15-30 min längre, men han sover sällan längre på morgonen. :D
Hej,

Tack för svar! Jag har också lagt märke till att väldigt många barn är mörka under ögonen och verkar inte få så mycket sömn. Skönt att höra att det finns fler som prioriterar barnets/barnens sömn. Känner mig ibland lite ensam i det hela. Dessutom börjar dottern bli stor nog att märka att andra familjer har andra rutiner och hon har börjat fråga varför de får vara uppe senare. Särskilt när kusinerna är på besök! De är yngre än henne, men är uppe flera timmar senare.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur många timmars sömn behöver en sexåring?

Inlägg av TorsMamma »

Jag hänvisar bara till att han faktiskt inte sover längre så då kan man inte vara uppe längre.

Men vi har nästan aldrig barn på besök efter läggning. Så vi har inga sådana problem. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hur många timmars sömn behöver en sexåring?

Inlägg av Alma »

Samma här - sonen är 6 år och har förutsättningar för 12 timmars sömn, som ofta blir ca 11,0 timmar sovtid. Lägger oss 19 och han går upp 7.

Han är nog den av alla barn vi känner som får sova längst, men hans rutiner har också påverkat andra som numera får tidigare kvällar och mer sömn.

Skillnaden vi gör på helger är att vi alla har senare och segare morgonrutin, men vi gör inte skillnad på läggningen.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "