Kortare dygn för snart tvååring

Skriv svar
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Kortare dygn för snart tvååring

Inlägg av /LO »

Hej.
Vera är snart två år. Det var längesedan vi funderade på något alls när det gäller sömnbekymmer.
Jag kan inte påstå att vi har bekymmer nu heller men jag har bara haft lite funderingar på hur vi ska göra.

Nu har vi 13,5 timmars dygnssömn. Det verkar (mest på morgonen) som att det är lite för mycket. Hon vaknar konstant 30-45 minuter före morgon och är glad och pigg och sjunger för sig själv. Men efter ett tag blir hon lite otålig. Vi slänger till henne en ramsa någon enstaka gång, men hon somnar inte om. Vaknar hon ännu tidigare däremot så är inte det något problem. Men även då vaknar hon oftast lite tidigare än 7 som är morgon.

VI har 1,5 timme på dagen (12.30-14), men där känns det som om hon skulle kunna sova i två-tre timmar. Får alltid väcka, och det är inte roligt att vakna.

Nu till min fråga. Ni som har lite större barn, hur har ni gjort.
1. Minskat på dagslurarna successivt?
2. Minskat på nattsömnen och behållit lång lur för att sedan gå tillbaka till 12 timmar natt, när dagsluren inte behövs längre?
3. På något annat sätt?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4358

Tråd i samma ämne! :D

Visst kan du bolla om lite i schemat, och ha kortare natt och längre dagslur! Jag hade LÄNGE 10,5 timmar natt och 3 tim middagslur.
Alt. 2 kanske passar dig bäst?

Jag kortade ner dagsluren succesivt, och ökade på natten med motsvarande.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och tack anna.
Idag vaknade jag 6.43 och hörde Vera (som jag trodde) en minut senare. Då var klockan 7.03. Så hon sov alltså hela vägen till morgon idag. Och jag hade somnat om utan att märka det.

Hm. Vi behåller nog våra sovtider ett tag till.

Fast det tog 45 minuter för henne att somna på middagspasset - men det tar jag inget extra för. Hon fick lägga sig lite tidigare ikväll istället.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"