Sjukt barn som sover jättedåligt på nä

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

Sjukt barn som sover jättedåligt på nä

Inlägg av Nemi »

Hej!
Underbart att det finns ett nystartat forum. Kände mig smått desperat ett tag...

Nåväl, vi har en son, Arvid, född i november -03 som vi gjorde kuren med då han var 6 månader. Vi har ett schema på dagen som jag införde medans jag var hemma med honom. Sedan en dryg månad är Arvids pappa hemma med honom istället och jag tror att det kan vara så att schemat inte är lika strikt längre som på 'min tid'(ifall det nu har nån betydelse). Med det menar jag främst att sovtiderna varierar lite i både tid och längd. Jag tror att det beror på att Arvid inte riktigt behöver två lurar men inte klarar sig på bara en heller :? :arrow: Hur löser man det problemet?


Arvid har gått från att sova gott och länge på natten till att för ca två veckor sedan fullkomligt ta knäcken på oss och ropa efter nån av oss var 30:e-60:e minut. Nu är han lite snuvig och har varit ganska så förkyld en dryg vecka. Under denna tid så ställdes sömnen på ända som jag beskrev.
Arvids pappa ramsade enligt SHN-modellen i början, men med klent resultat så vi beslöt att vänta tills han repat sig från förkylningen. Vad som hände då vi ramsade var att han började skrika väldigt högt och ihållande på ett sätt som vi inte hört förut :(
Istället har vi gjort så nu att vi går in till Arvid så snart han hör av sig och lägger honom ner i sängen igen och stoppar om. 8 ggr av 10 somnar han om på en gång. De andra gångerna ger vi lite vatten att dricka och lite näsdroppar och sitter med honom tills han är lugn och verkar vara på väg att somna. Det är ju lite svårt att veta i mörkret.

Kan tillägga att vid tidigare förkylningar så var det inte alls så här utan han sov i princip natten igenom (enstaka uppvaknande).
Vi har kommit överens om att köra om kuren igen så som vi gjorde allra första gången, då det gick mycket bra tycker jag.
:arrow: Kanske en schemaändring i samband med detta. Vill gärna ha lite tips på hur schema för en 1-åring kan se ut :?:

Tänkte hör om nån av er har lite input i denna fråga. Har någon kurat igen? Har ni varit med om att det varit riktigt dåligt (som vi har det nu ung.) och det har rättat till sig s a s? Kan det vara försenad 8 månaders ångest? Vi behöver lite peppning här!!!!
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nu vet jag inte de fasta tiderna du har men ett bra sätt är att ha en lång lur där den vanliga "förstaluren" brukar vara. Senarelägg luren 30 minuter. Sedan har man bara en 20 minutare på eftermiddagen. Men då måste fadern vara med på noterna! Locka med att han blir mycket friare med en lång lur och en 20 minutare i bakfickan på eftermiddagen 8) !

:-({|= Man ska inte ta något extra för att det strular när de är sjuka. Trösta och åtgärda i sängen bara! När han är på bättringsvägen igen så använder ni sedvanliga verktyg i kuren för att befästa vad som gäller. Man behöver inte tänka att man "kurar" igen utan man "verktygar" en dag eller två. Sedan är man på banan igen!

:D Det är ingen "försenad ångest"! Det är en vetgririg ettåring som "frågar" och då ska ni "svara"! Så som ni kan och vet.... :wink: Ni har tvekat nu ett tag och det känner han och då blir det som det blir. Ingen fara bara ni tar tag i det igen utan vargar kring benen :wink: !

Bra schema för ettåring är

Natt 19-07
Sova 11-12.30
Sova 16-16.20


Lycka till!
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Nemi »

Hej Mammut Maria!!!

Lillplutten har varit sjuk i omgångar nu i över två veckor. Feber och andra jobbiga saker.

Så här har vi haft det:
Uppstigning 7
Gröt 7:30
Sova 10-11 (har krånglat nåt otroligt)
Lunch 11:30
mellis 14
Sova 14:15-15:30 (har krånglat nåt otroligt)
Middag 17:30
Välling 19
Sova natt 19:30

Vi ändrade ovanstående så att lunchen var 15 min tidigare, tog bort första luren och enda sovpasset lades vid kl 12-13 ca, men det var inte så lyckat heller. Funderar på att gå tillbaka till gamla schemat med en kortare lur på f.m och behålla e.m luren.

Kollade på ditt schemaförslag.

Natt 19-07
Sova 11-12.30
Sova 16-16.20

Nattiderna är samma. Läggningen inkl bad och välling tar dock ca 30 min så han somnar 19:30. Läggningen är f.ö väldigt bra. Han är helt med på noterna att det är sovdags och lägger sig ner i sängen själv (så sött att se!)

Nuvarande lunchtid skulle hamna mitt i första sovpasset, så det får vi fundera på om vi ska ändra eller ej.

Du rekommenderar att vi kör med ramsan och allt det där som vanligt på nattten när han är bättre igen?

Det har ju varit rätt så 'hattigt' under sjukdomen, vilket säkert bidragit till oredan. Vad tror du om byte från mamma till pappa har med saken att göra? Tänkte att det kanske medför lite förvirring att vi föräldrar inte gör exakt lika när vi tar hand om vår son. Det går ju inte att undvika liksom.

tack för hjälpen,
Nemi
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"