Tips om att köpa andningslarm

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Gäst

Tips om att köpa andningslarm

Inlägg av Gäst »

Hej,
ville bara tipsa om att istället för att hyra andningslarm från tex Technomedica kan man köpa larmet AngelCare som de hyr ut från barnaffärer i Tyskland. I Tyskland kan man bara trava in i vilken välsorterad affär som helst och köpa ett AngelCare-larm. Eftersom min make är från Tyskland gjorde vi det och vi är jättenöjda. Det som är bra är att det också är en "babylyssnare" i samma apparat. Larmet har också fått bra betyg i det seriösa Ökotest i Tyskland.
Här är en länk till en affär som säljer nya larm över E-bay. http://stores.ebay.de/id=135050019&ssPageName=L2

En kompis till mig köpte av dem och det funkade bra.
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
det var jag som skrev tipset, måste ha gjort nåt fel och var inte inloggad. Iallafall kollade jag länken nu igen och just nu verkar de inte ha någon Angelcare att sälja. Den kanske kommer in igen för de hade iallafall när jag kollade för någon månad sedan.

Annars kan man gå in på www.ebay.de och söka på Angelcare. Det finns flera företag som säljer nya larm också och flera privata som säljer begagnade också.
Senast redigerad av Krümel den lör 19 nov 2005, 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :D Nyttigt tips :lol:

Det är ju precis så det ska vara. Man ska kunna gå in i affären och köpa sig ett larm, enkelt och självklart :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fialotta
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 23:33

Köpa i Tyskland

Inlägg av fialotta »

Jag kollade mycket på andningslarmen på e-bay i Tyskland. Jag tyckte att det var mycket billigare där än i Sverige, vilket är märkligt. Skillnaden borde inte vara så stor. :?: Tyvärr är frakten från Tyskland till Sverige mycket dyr vilket gjorde att det ändå inte blev lönsamt att handla där. Sedan är det alltid problem med garantin när man handlar i andra länder. Det kan vara värt att betala några hundralappar extra och handla i Sverige.

Priserna här varierar mellan 1300 och 1800, att jämföra med ca 120 EURO i Tyskland, för ett Angelcare. Lägger man till ca 40 - 45 EURO frakt blir prisskillnaden inte alls så stor längre. Angelcare säljs inte i Sverige genom någon officiell återförsäljare. De larm som jag jämförde, och som går att köpa i Sverige, var Nanny och Babysense. Vi köpte slutligen ett Babysense via http://www.andningslarm.se, men de går även att köpa via http://www.babysense.se. Anledningen till att vi valde det är att man får två sensorplattor till det. Man kunde köpa till en extra platta till Nanny, men den kostade rätt mycket pengar. Har man två plattor kan man använda larmet även efter det att barnet börjar röra sig i sängen.

Efter att ha använt larmet nu i ett par veckor är vi enormt nöjda. Även om jag inte är så orolig av mig känns det extra tryggt att ha. Det är skönt att de larmens gröna lampor blinka i nattmörkret. Det verkar som att alla är nöjda med sina larm oavsett modell. :P
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

:?: Det låter dyrt med 120 Euro och sen 40-45 Euro i frakt. Om man söker på Angelcare på www.ebay.de så får just nu iallafall upp minst ett företag som också säljer nya larm med två års garanti. De kostar 109 EUR + 15 Euro försäkrad frakt inom EU. Men det är klart att det är lite krångligare än att köpa från Tyskland. Men om någon behöver översättningshjälp kan ni maila mig!
Det jag tycker är så bra är att man har babylyssnare i samma apparat (och två plattor).
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag köper ibland saker via ebay, just för att de är mycket billigare där - trots de höga fraktkostnaderna. MEN problemet är ju att man måste kunna prata tyska för det bästa är att ringa till företagen som säljer sina saker på ebay och fråga efter just fraktkostnaderna. De kan nämligen skilja JÄTTEMYCKET!!!

Så kolla upp noggrannt och då har man oftast tur att hitta någon som är billigast.

MEN som fialotta skriver - skulle det uppstå garantiproblem då är det ju mycket krångligare att ha köpt något i ett annat land.
Fia
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 21:38
Ort: Uppsala

Inlägg av Fia »

Hej på er!
Jag köpte ett andningslarm från baby sense för tio månader sedan när min tjej var nyfödd. (Vi är otroligt nöjda med det!) Det kostade ju rätt mycket, 1995 kr inklusive frakt, men jag tänkte sälja det när vi inte längre behöver det, dvs efter ca ett år. Problemet är nu att det står i bruksanvisningen att sensorplattorna ska bytas ut efter ett års användningstid. Jag kan ju inte sälja ett andningslarm utan sensorplattor, och jag vill ju inte vara "ful" och sälja det med mina sensorplattor utan att säga till köparen att man bör byta ut dem. Hur har ni andra tänkt göra? Jag tror inte att vi ska skaffa fler barn så jag kommer nog inte ha användning för det själv mer och det känns surt att kassera det när det kostade så mycket pengar. Idéer, någon?
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

min heter Angelcare och där står det ingenting om i beskrivningen, att plattorna måste bytas ut efter en viss tids användning.

Jag hade nog frågat tillverkaren VARFÖR dem ska bytas ut...
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

Fia - på babysense hemsida står det "Självklart kan man använda larmet även efter att garantin (1 år) gått ut. Många föräldrar använder larmet även till barn nummer två och tre. Man gör samma självtest som vanligt för att se att larmet fungerar som det ska. De delar som eventuellt kan slitas är sensorplattorna. Om så skulle vara fallet kan dessa köpas nya separat. Priset för dessa plattor är ca 250 kr styck"

Funderar du på att sälja får du gärna pm mig privat :D

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"