tredje dagen på kuren - fråga till ngn som gjort

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nixon

tredje dagen på kuren - fråga till ngn som gjort

Inlägg av nixon »

Hej
Vår son 7 mån är inne på sin tredje dag. Från att ha skrikit och vaknat 10 gr minst har det skett stora framsteg. Han vaknar fortfarande ca fem gånger, första ungefär inom 45 min men blir lättare och lättare att få att somna om genom solfjäder och ramsa. Men det står i boken att man bara ska ramsa tredje natten. Fredrik är väldigt aktiv och vrider knut på sig själv i sängen, det känns som om han ibland skriker pga av det när han hamnar i konstiga lägen. Om vi går in och lägger om honom (solfjädern) så somnar han snabbt om. Är det fel? När kan man strunta i det?
Hur gör ni med syskon i samma rum?
Tack
Anna
fral
jennyl

Inlägg av jennyl »

Hej! Dina första frågor vågar jag inte svara på då jag själv är mitt uppe i en "kur" och inte är någon "expert" alls. Men angående syskon i samma rum så kan jag berätta att vi lät storasyster ligga kvar i samma rum när vi startade kuren och det har gått riktigt bra. Storasyster ledsnade kväll 2 och skrek "TYST!!!!" :lol: men tystnade även hon på ramsan fast hon aldrig är kurad :!: :!: och sen sov hon trots lillasysters alla frågor :wink: Nu är vi i uppföljningsveckan och vi tycker att det går bra framåt (inatt fick vi sova hela natten hon bara frågade en gång och då hade hon den goda smaken att göra det innan vi somnat!)
Lycka till!
nixon

tack

Inlägg av nixon »

Hej
Tack för svar. Berätta hur ni gör, lägger ni stora syster samtidigt ? Blir kuren störd av att hon pratar och man kanske måste ta hand om henne och inte "bara ramsa" när man är inne i rummet?
Anna
fral
jennyl

Inlägg av jennyl »

hej igen!
Vi gör så här:KL.18.15 Vi sitter i storasysters säng och läser en bok och sen borstar vi tänder och kissar. Sen är det puss skratt :D och godnatt! Lillasyster har vi buffat och solfjädrat enl. kurens regler och bästa förmåga. Visst har vi ibland fått be storasyster och ligga i sin säng och vara tyst :!: :lol: :!: men jag tycker inte att det har stört så mycket. Tyvärr är ju inte storasyster kurad men jag funderar nästan på att göra en kur på henne med när lillasysters kur sitter för att det funkar så himla bra! Jag är förundrad och mycket nöjd med vårt resultat hittills, nu har vi "bara" vargtimmen kvar att bita i (vaknar gärna vid 05 men vad är det mot att ha vaknat varje/varannan timme efter kl:24 tidigare!!)
Jag önskar dig lycka till det är värt allt "besvär" :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, jennyl :D Utmärkt :D Och pris och beröm :lol: :lol: :lol:

:D Varning för trafiken här - ramsan ska ta över :!: Och sedan ska den också snålas med :wink:

Vänta tills han sovit i tio minuter (inte tjugo). Då kan du gå in och lyfta rätt och möblera om, utan att han märker det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennyl

Inlägg av jennyl »

Tack än en gång för dina svar och framför allt ditt engagemang för barnen och hjälp till oss stackars mammor som helt kört fast i dåliga vanor :D Passar på att ställa en fråga -kanske på fel ställe?? jag testar :)
Vi tycker nu att ramsan sitter ganska bra men på kvällen är det ett bekymmer. Vår lilla trollunge gör varenda kväll en präktig spya i sängen! Det är inte så att vi låter henne skrika utan vi lägger, solfjädrar, hon är helt lugn och så ramsar vi ut. På andra versen ställer hon sig upp och häver till ett ILLTJUT!!! och kräks innan vi har slutfört 3:e versen. Vi torkar upp i sängen och byter på henne, utan att ta upp henne :!: :wink: lägger henne ner och hon somnar på ramsan. Någon kväll har vi fått gå in ytterligare en gång och solfjädra men sen har hon sovit:!: Mycket irriterande- så här har det varit nu 3 kvällar! Sen har hon dock sovit nästan hela natten, till kl:05-06 somnar om på en nedläggning och ramsor x flera) Går detta över tro? Har alltid varit otroligt "lättkräkt" bör tilläggas. Hon äter ett stort lass gröt vid 18-tiden. Någon som varit med om detta och har en bra lösning :?: :)
nixon

ännu en fråga

Inlägg av nixon »

Tack för svar Anna. Och tack för din kur !
En fråga ! Vi tycker inte att vi riktigt fått kläm på att han svarar på ramsan, vi säger det högt och tydligt och självklart. Men han skriker rätt mycket. Jag tolkar det som argt skrik och inte ledset. Ska vi inte ramsa lika mycket/ofta? Och jag antar att du säger att vi inte ska gå in alls nu......
En fråga till. Det som inte har ändrats är att han fortfarande vaknar upp ca en timma efter läggning ( vid sju)och då tar det lite tid att få honom att somna om, sen vaknar han alltid runt 10 igen. När tror du att han börjar sova igenom ? Vid dessa tillfällen har vi inte gått in utan bara ramsat
Tack tack
Anna
fral
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"