Attityd av självklarhet.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Attityd av självklarhet.

Inlägg av videunge »

Hej :D
I morse slog det mig plötsligt det där med attityd och paktning, och det i en situation där jag inte alls trodde. :wink:

Liten kille på 3 månader har fått RS-virus och är beroende av att att inhalera för att kunna andas. Det innebär att han måste andas in läkemedel som blåser mot honom vilket kan vara lite obehagligt minst sagt. På sjukhuset var det någon som sa att bebisar skriker när man gör det. det är inget att göra något åt. Skitsnack tänkte jag. I morse när vi skulle andas i maskinen så förklarade jag lugnt vad vi skulle göra och vi satte oss med attityd av att det var FULLSTÄNDIGT SJÄLVKLART att han skulle ha sin medicin. Och ja liten skrek i början. Det såg jag faktiskt som både frågor och påståenden.
-Mamma är du verkligen säker på det här? Jag har faktiskt svårt att andas! :cry: :shock:
-Mamma det är jobbigt! :evil:
Det bemöttes med enormt lugn. När han lät som mest arg på alltihop paktade vi.
-Ja DUMMA slemmet! :evil: Det skall vi ta bort nu osv
ledsen bemöttes med lugnt " Nu skall vi andas det här så du blir bättre, vad SKÖNT det blir och vad duktig du är!" och när han lugnade sig fortsatte jag prata om vad vi gjorde. lugnt och stilla.
Det slutade med att han somnade i famnen.

För mig blev det ett tydligt exempel på att om vi som föräldrar inte ifrågasätter så blir barnet tryggt. Det gäller både sömn mat och vad det än må vara. Anna skriver något om att oro är den största boven i barnavård. Det ligger mycket i det. OM jag tänker " oh käre värld det här måste vara JÄTTEJOBBIGT!" så kan jag lova att ungen kommer att reagera därefter. MEn om man kan ta på sig ett lugn och signalera att jag vet precis hur vi skall göra så kommer man långt. :!:

Både jag själv och andra har tendens att krångla till det fullständigt självklara. Det går nog inte... han kommer aldrig att gilla det där.. Sova länge..? nej det går inte. Men det gör det faktiskt. :wink: :lol: Så åt alla som läser önskar jag lite go hederlig ATTITYD :mrgreen:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Irmasmamma

Re: Attityd av självklarhet.

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart! Heja er!! =D>
Ja, Attityden är verkligen ALLT. :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så klart det är attityden det hänger på. =D> :mrgreen: 8) =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Oj,
vad inspirerad jag blev. Kära videunge.

Här tas ingen medicin utan det är flaskan som krånglar. Och nu när jag läser ditt inlägg inser jag, vaddå krånglar, det är ju jag som inte har attitydmössan på ordentligt. Herregud, attitydmössan är ju på i alla andra situationer men flaskmatningen har "krånglat" och jag har accepterat det och tänkt att jag tar nya tag en annan dag.

Tills du skrev det så kristallklart i ditt inlägg! Om jag ifrågasätter huruvuda liten tar flaskan så gör ju liten det med. Så nu säger jag det högt, idag drar vi ner attitydmössa långt ner över öronen, tillagar en smaskig flaska och njuter av måltiden serverad med attityd, lugn och trygghet.

Och kram till din lilla som behöver medicin, hoppas ni är på bättringsvägen å det snaraste.

kram Tin :heart:

Kilar iväg och gör en flaska bums.....
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Tack för att du delade med dig av detta! Visade min man då vi diskuterat attitydskomponenten här hemma mycket och det är sådant solklart exempel! Vi tar med oss det vid nästa matning :D
Mamma till Alex född 4sept 2012, SM sedan 1,5 månaders ålder
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Oj vad kul att ni känner er inspirerade :D Härligt med attitydmössa Tin! Det skall jag komma ihåg och hoppas att det går strålande med flaskan till lillan. AnnaMaria jag håller tummarna :thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"