Mörka ringar under ögonen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Mörka ringar under ögonen

Inlägg av Krisse »

Hej!

Min dotter som fyller fem nästa vecka är periodvis mörk under ögonen eller ibland snarare mörk röd.
Sover gör hon självklart väldigt bra :lol: men jag tänker om det är någon brist på järn eller dyl.

Hon är en riktigt kolhydrats junkie och jag får verkligen tänka till när jag serverar maten för hon väljer gärna att bara äta tex ris, pastan eller potatisen vid måltiderna.

Men hon äter frukt och grönt varje dag, är ute mkt (är just nu på skidsemester och vi har varit ute varje dag i flera timmar.)

Vi äter inga kosttillskott men vet inte riktigt vart jag skall börja i djungeln av tillskott.
Är det någon som vet eller har liknande erfarenheter.

Tack!

/Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mörka ringar under ögonen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi har ju avhandlat det där med kosttillskott i en tidigare tråd.

5 år är ju ganska lika som min 6 åring, så här tänker jag.

:arrow: sömn, hon behöver sina 12 timmars nätter så försök inte rucka på detta.

:arrow: Omega-3 jag ger numera Eye-Q också. Men Omega-3 behövs. Jag gav 2 kapslar vuxen dos.

:arrow: D-vitamin, minst 1000 IE/dag behövs. Jag ger min son 2500 IE/varannan dag. Ändå finns många som inte kan ta upp detta "passiva" D-vitamin.

:arrow: Multivitamin, jag kör idag ACOs barnmulit från apoteket. Men det finns ju inget som hindrar att du ger ditt barn en flaska blutsaft, det är ju natruligt med järn och allt, så där hade jag nog börjat.

:arrow: Lactiplus eller annan mycket bra probiotika. För immunförsvaret bildas i tjocktarmen.

Sist läste jag någonstans att mörka ringar underögonen beror också ofta på matsmältningsproblem. Där kan t.ex matsmältnings enzymer kanske hjälpa eller att utesluta gluten en tid kanske kan hjälpa tänker jag. Men då kan du ju börja med alla råden ovan först och se om det blir bättre.

Hon är inte extra torr också? Låter nästan som om något hon äter är "jobbigt" för kroppen att hantera. Tänker lite högt här.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Mörka ringar under ögonen

Inlägg av Krisse »

Tack Torsmamma :D
Vi har ju avhandlat det där med kosttillskott i en tidigare tråd.
Då skall jag leta fram den och läsa å.

12-timmar får hon sedan vi ett tag tillbaka introducerade väckarklocka igen och nu ligger hon kvar tills det ringer.

Jag köpte en multivitamin tablett med hon hatar smaken så får försöka med något annat märke kanske.

Omega 3 och D-vitamin skall inhandlas idag.
Hon är inte extra torr också?
Det är hon inte men jag tror säkert att det är lite för mkt gluten i hennes kost. Skall se över det vid veckoplaneringen.

Jag återkommer med resultat om någon månad och se om det har förändrats något.

Tack så mycket

Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mörka ringar under ögonen

Inlägg av TorsMamma »

Prova att ge blodpudding 3 dagar/v för att öka på järnupptaget och se om det hjälper också. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Mörka ringar under ögonen

Inlägg av Krisse »

Barnen är ju jätteförtjust i blodpudding men jag tycker innehållsdeklarationen är ganska läskig :roll:

När jag är hemma på Gotland brukar jag köpa gotländsk blodpudding - jättefin (och jättedyr :lol: )
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"