Sluta amma

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Sluta amma

Inlägg av Cottongrass »

Hej! Jag ammar mina tvillingar (9 mån) morgon och kväll, men jag kommer sluta helt innan de fyller 1. Jag funderar mycket på vad de ska få istället.

Å ena sidan - så mysigt att krypa upp i soffan och hålla barnen i famnen medan de äter. Min man skulle kunna få dela den upplevelsen som jag har när jag ammar.

Å andra sidan - är inte förtjust i välling som produkt (flytande mjölblask?) och är det inte lite sent att lära barnen dricka ur nappflaska nu? Inte för att de inte kan lära sig, utan för att vi tragglar tuggande nu och då känns nappflaska som ett steg tillbaka. Samt att man "aldrig" blir av med flaskan (säger vissa).

Jag har hittat ett alternativ till välling som kallas äggmjölk (gjort på ägg, lite smör och kokhett vatten). Värt att prova - någon som har? Jag veeet inte hur OK det är med lchf till barn, men ett mål kan väl inte skada och det är ju inga onyttigheter? Ungarna kanske sover bra på mindre kolhydrater också?

:arrow: FLASKA eller INTE FLASKA?? :roll: Gör jag för stor grej av det? Eller ska vi ge dem ett annat kvällsmål och hitta andra sätt att mysa? Hur ser era kvällar ut med/utan flaska?
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kör LCHF hemma, min son äter vanligt i skolan och så, sen får han lite mera rotfrukter, helt ok enl. mig.

Jag vet en mamma som gav äggula, grädde och vatten typ med lite vanilj i. helt ok för sin lilla som var yngre än dina.

Lite bovete kanske om du vill ha någon form i? Ett LCHF mål gör absolut INGEN skillnad!! Ge rotfrukter och annat gott resten av dagen bara!

Tänk på att inte ge äggvita som inte hettats upp till över 65 grader (vill jag minnas att det är).

Jo, ge sen denna dryck i pipmugg är mitt tips. Flaska är överdrivet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Re: Sluta amma

Inlägg av Cottongrass »

Tack för svaret! Pipmugg skriver du... Men rymmer de tillräckligt mycket?

Hoppas att de gillar äggmjölken - det tål ju att se. :)
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Det finns stora muggar som rymmer ett par DL i alla fall där man kan ta bort "droppskyddet" i dem. Vill minnas mig at avent har en bra pipmugg för ändamålet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sluta amma

Inlägg av Irmasmamma »

Ursäkta trådkapning... :oops:

TorsMamma: Varför behöver äggvita hettas upp till 65 grader? Fattar att det handlar om någon sorts bakterier, men gäller det bara barn under 1 år eller alla människor?
Och gäller det inte gula?
Vi äter aioli på rå äggula flera ggr i veckan o under en lång period gav jag liten smoothie med rått ägg till mellis :shock: Och för att inte tala om att slicka skålen med kaksmet....?! :P :oops:

Trådkap slut! :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Bra att ni frågar, detta gäller bara äggvitan, äggulan är ju i så fall salmonella man brukar prata om. Men den risken är ju väldigt liten på ekologiska ägg som är svenska har jag förstått.

Här om äggvita
I vår föda finns det ett stort antal ämnen som blockerar upptag av näringsämnen. De kan oskadliggöras om maten tillagas väl och det är huvudskälet till att instruktionerna på förpackningarna alltid ska följas vid matlagning. Några klassiska exempel på dessa ämnen är proteinet avidin som finns i rå äggvita. Detta protein binder upp biotin och gör det omöjligt att absorbera
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringsl%C3%A4ra
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sluta amma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för snabbt svar! :D
Det var verkligen nåt nytt för mig....tur att det inte gäller gulan! :shock:
Men det måste ju betyda att det inte är nån fara om man nån enstaka gång slickar kakssmetsskålen....? Utan att det handlar mer om frekvent intag, eller har jag fattat helt fel?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Nej, någon gång ibland är ingen fara. Det är ju varje dag mera det handlar om, som LCHF välling tänker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"