Mattrassel

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
nonno
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 11:05

Mattrassel

Inlägg av nonno »

Hej!

Vi började med smakisar då vår Lovisa var runt 4 månader eftersom hon hade visat intresse av mat och då gapade hon efter skeden smakade intresserat. Vi lät henne smaka på till hon själv visade att hon inte ville ha mer. Men ju äldre hon blivit, hon är nu 6 månader, desto mer ointresserad har hon blivit och nu känns det som det gått i baklås. Sedan 1-2 veckor tillbaka stänger hon igen munnen och visar tydligt att hon inte vill ha. Hon verkar inte gilla att sitta i matstolen alls och verkar helt ointresserad av mat över huvud taget. Protester och skrik uppstår oavsett vem som matar. (Då avbryter vi såklart matningen.)

Amning är det enda som fungerar just nu men det blir hon tyvärr inte tillräckligt mätt och glad av. Ersättning och välling ratas också. Flaskan tar hon men bara om det är vatten i (!).

Vi försöker att inte vara angelägna vid matningen utan mer tydliga och säkra (som det står i Barnaboken) och har låtit henne kladda på så mycket hon velat, hon har fått ha egen sked och vi sitter även alla vid bordet samtidigt och äter och har det trevligt, för att undvika känslan av "utfodring". Vi provsmakar även hennes mat och utbrister då hur GOD den är.

Vi lägger också fram lite plockmat åt henne så att hon ska kunna vara mer aktiv själv men tyvärr är vår dotter helt ointresserad av detta. Hon kan peta lite men aldrig stoppa i munnen. (Vi har även provat sådana där "påsar" som barnen kan klämma och äta ur själva men de har inte varit populära alls.) Vi mixar egen barnmat och har mycket fett i maten för att den ska vara god.

Lovisa är mycket aktiv och kommer nog snart börja krypa. Hon älskar att vara delaktig i dagliga aktiviteter, leka med sin storasyster och vara utomhus.

Vid daglurarna skriker hon mycket medan kvällsläggningen numera går väldigt bra, utan ett pip. Hon sover sedan hela natten.

Finns det någon som har några goda råd kring matning? Är det så att intresset tillfälligt svalnat men att det kommer tillbaka av sig själv?

På BVC tycker de att vi ska sluta helt med vanlig mat några dagar och bara köra amning för att därefter prova igen. Kan det tipset vara något tror ni? Vi skulle kunna köra på med bara amning men det är samtidigt tydligt att hon är hungrig och att bröstmjölken inte räcker, för de (få) tillfällen då hon ätit bra blir hon glad igen. Som det ser ut nu får hon i sig ett par skedar här och där, men det blir inte så mycket alls eftsrom vi inte trugar.


Tacksam för hjälp!

PS Det här inlägget finns även i vår kurningstråd, men det hör nog mer hemma här med en korrekt ämnesrad
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mattrassel

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen hit! :D

Vad har ni för mat och sovtider? Hur gammal är hon?
Aha, hittade 6 mån.

Ok, en 6 mån är oerhört hungrig utan botten. Största problemet alla föräldrar gör är att mata för länge och för långsamt, de tröttnar!

På denna lilla dam kan jag tänka mig du har max 20 min på dig att få ner mat och frukt + amning. Så öka farten är mitt råd, jättefort! Sitt i knät vid bordet och mata om hon inte gillar stolen är mitt tips.

Se till att du verkligen har 4 timmar mellan måltiderna och att du inte har längre måltider än max 45 min inkl. ammning helst 20 skulle jag gissa. Hon måste hinna bli rejält hungrig för att hitta aptiten igen tror jag.

Plockmat är kanon och även lite pure på sidan om.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nonno
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 11:05

Re: Mattrassel

Inlägg av nonno »

Hej

Tack för svar och tips. Vi ska tänka på att försöka öka takten, men problemet är att hon inte ens öppnar munnen utan kniper ihop och vänder bort huvudet. Däremot är hon hungrig för när vi bryter för att amma istället slukar hon båda brösten i en rasande fart. Och känns fortsatt hungrig för gnället kvarstår.

Vi har även testat att börja med amning (istället för tvärtom) och därefter ge mat, men då skriks det om möjligt ännu mer.

Vi har testat att sätta henne i knäet istället för i matstolen men så fort skeden kommer stänga munnen och hon blir arg. Detta oavsett plats, matare och tid på dagen.

Problemet känns igen i min Mammagrupp så nu hoppas jag även kunna hjälpa mina bekanta ifall det går :)

Finns det några tips för att återupptäcka intresset för mat?
Lovisa känns hungrig men det är som om hon inte förstår systemet "mat = mättnad = glädje" ;)

Vår dagschema ser ut så här:

06.00-06.30: vakna
07.00: äta frukost (gröt + amning)
08.45: sova 1,5 h
11.00: äta lunch (vanlig matpuré + amning)
12.30: sova 1,5 h (ibland 45 min)
14.30: äta mellis (youghurt + amning)
16.15: sova 20 min
17.30: äta middag (puré + aming)
18.15: kvällsslurk (aming + erbjudande om ersättning eller välling)
18.45: sova natt

Vi ska försöka skjuta på middagen en halvtimme, vi har kört 17.30 eftersom
storasyster är hungrig då. Det är också lite klurigt att få till ett klockrent fyratimmarsschema eftersom storasyster hämtas kl 15 och behöver få komma ut en stund (-16.00) då. Sedan ska både middag och kvällsslurk hinnas med.

Som sagt, tips tas tacksamt emot :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mattrassel

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

ja då fortsätter vi.

Oftast brukar man ju ha några säkra kort. I ert fall verkar det vara amning.

Hur är gröt? Välling? Flaska? Frukt gillar ju många, typ banan, avocado?

Hur är magen, blir hon lätt förstoppad? Några prickar i ansiktet eller kroppen? Eksem eller torr?

Jag håller dock med dig, försök med lite mat först, sen säkert kort sist amning. För vissa funkar det att man har lite frukt på skeden framför maten. Så man får testa sig fram helt enkelt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nonno
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 11:05

Re: Mattrassel

Inlägg av nonno »

Hej igen

Vårt enda säkra kort är amning. Flaskan tar hon endast om det är vatten i den (!), fylls den med välling och ersättning knips munnen igen.

Fruktpuré funkar i ett par skedar, ungefär till hon liksom kommer på sig själv med att gapa, och då slutar hon. Vi har testat att lägga frukten ytterst på skeden men eftersom inte ens frukt är någon hit så funkar inte det heller, hon verkar mest bli förbannad.

Det verkar som om vi helt enkelt får köra på med matningsförsök, sluta vid skrik och amma istället, och hoppas på att det lossnar snart och att intresset för mat kommer tillbaka...?

Hon blir inte förstoppad utan sköter magen finfint. Inga prickar eller eksem.

Tack igen :)
nonno
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 11:05

Re: Mattrassel

Inlägg av nonno »

(Och, glömde en sak såg jag nu, gröt är inte heller omtyckt.)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mattrassel

Inlägg av TorsMamma »

Det kommer ju så klart att gå över och jo, jag tycker att du skall fortsätta ge en sked eller två av maten och sen lite frukt på det, sist amning.

Har du provat pipmugg? Min son gillade KALL mat. :shock: Så jag fick oftast kyla maten en del. :wink:

Har du provat typ kylskåpskall tetra välling i pipmugg? Kan funka för vissa.

Sist, bra att ha i bakhuvudet under deras uppväxt. Det tar 20 smakningar innan smaklökarna kan avgöra om man gillar något eller inte, eller vänja sig. Så ta inte grimasher och liknande som att de inte gilar. Min son som nu är 6 gillar vissa saker vissa dagar, andra saker andra dagar. Men man smakar alltid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nonno
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 11:05

Re: Mattrassel

Inlägg av nonno »

Ja, nu kör vi på med "smakisar" igen och toppar upp med amning efteråt och hoppas att det vänder snart.

Vi har testat både pipmugg och kall ersättning (faktiskt! Man blir väldigt påhittig, haha) och t.o.m kall mat flera gånger, men det är på något sätt som om hon blivit helt "allergisk" mot åsynen, eller snarare smaken/förnimmelsen, av mat. Vi har därför kört på samma slags mat och inte varierat oss särskilt mycket just av din ovannämnda anledning. Hon åt ju bra då vi satte igång med vanlig mat och det är hennes "favoriter" som vi nu kör.

Vi ska fortsätta jobba med det här och ifall någon vill fylla på med tips eller igenkänningskommentarer tar vi tacksamt emot allt.

:)
Finskmamma
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 sep 2013, 10:55
Ort: Helsingfors

Re: Mattrassel

Inlägg av Finskmamma »

Alltså det här låter precis som hemma hos oss!

Munnen knips ihop och i något skede gå det över till GALLSKRIK då man försöker mata. Tvångsmatande kan jag inte med.

Vår dotter äter ännu okej på förmiddagarna men på eftermiddagarna har hon börjat galltjuta då vi ens går förbi matstolen. Vi ska nu börja kura om natten så hoppas hennes tjat bara är p.g.a. trötthet. Eller så har jag funderat att det kanske bara är lathet. Mjölk är enkelt - hon äter det.

Kanske tänder? Så länge hon ammar, svälter hon ju inte ihjäl.

Får se. Vi fortsätter och försöker och verkar självsäkra med matningen och hoppas på det bästa.

Hur har det här fixat sig för dig?
Mamma till dotter född 17.2.2013
Planerad kurstart 13.9.2013
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"