Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjälp!

Skriv svar
Ollie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 28 jan 2013, 08:24

Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjälp!

Inlägg av Ollie »

Hej!

Skrev först i forumet för kurbarn upp till ett år, men fick tips att lägga mitt inlägg här istället, så hoppas att ni erfarna mammor kan hjälpa mig! :D

Jag kurade min son på 11,5 månader när han var 8,5 månad. Allting fungerar väldigt bra förutom för tidigt uppvak (han vaknar 1 timme för tidigt) och detta har vi aldrig fått bukt med. Han har aldrig sovit tills vi kommit in och väckt honom, utan han är alltid vaken och pratar högljutt eller skriker (vi har kolmörkt i rummet).

Jag har läst på mkt här på forumet och kommit fram till att försöka köra en minikur för att få bukt med morgonen. Dessa länkar är de jag ffa gillat:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... karklockan

Vårt schema är:
6.30 vakna
6.45 välling
8.15 frukost
9.30-10 sova
11.30 lunch
12.30-14 sova
14.30 mellis
17.30 middag
18.45 välling
19.00 sova

Den kur jag kört igång (nu 4 morgnar) går ut på följande:
- pangramsa vid första pip
- vänta så länge som möjligt, om han börjar skrika, på med klassisk musik
- om han somnar om, stäng av musik
- göra glad morgon när väckarklockan ringer prick 6.30 och han får stänga av den då (vi har inte kört med väckarklocka tidigare)

Nu till mina frågor:
- jag hade satt klockan imorse på 5.15, så jag skulle vara utanför hans rum så fort han vaknade men han vaknade redan 5, så jag hann inte. Till en början låg han bara och pratade, så jag sa pangramsan när pratet blev mer högljutt mot skrik. Ska man egentligen säga pangramsan DIREKT, även om det från hans sida från början bara är lugnt prat (det blir nämligen alltid mer högljutt efter ett tag)?
- när jag sagt ramsan så väntade jag tills han blev riktigt högljudd (han skriker inte av att han är ledsen, han pratskriker ropar), då satte jag igång musiken. Han blev tyst på en gång, men när jag sänkte musiken efter en stund så började han låta högt direkt. Ska man köra ramsa igen då, eller öka musiken igen?
-Jag ökade musiken, men höll på så några gånger. Till slut blev han aldrig tyst, utan var högljudd med musiken på fram till 6.15, då väckarklockan fick ringa och jag gick in och gjorde glad morgon. Han fick då stänga av klockan. Är han för liten för att man ska köra väckarklocka? Eller hur många dagar brukar det ta innan de fattar dess syfte?
- Om han skulle somna om, men vakna igen innan det är dags att gå in, kör man en ny pangramsa då och sen ev. musik, eller kör man musik direkt?
- Väldigt ofta har han bajsat när jag tar upp honom (tror att det ofta är det han vaknar av vid 5-5.30, men inte alltid), är det fler som har det problemet?

Hittills känns det inte som att detta fungerar alls, han somnar aldrig om när man drar på musiken. Så fort jag sänker den om han tystnar börjar han bli högljudd (skriker aldrig hysteriskt, pratar mest väldigt högt) igen.Han är aldrig ledsen när man kommer in. Han sitter oftast och tittar på en då och tänker typ "ja, va bra, nu är du här, jag vill gå upp!". Väckarklockan verkar han inte fatta än när jag går in med den och den ringer, men det kanske tar lite tid? Men antar att man får ge det hela en vecka och sedan utvärdera?

Gällande schemat så har jag också fundering på att ta bort förmiddagsluren och förlänga den senare luren. Dock tänkte jag att jag kanske ska försöka få morgonen att sitta först. Det passet som nu är 12.30-14 blir nästan aldrig så långt, han sover oftast 1h eller 1,15h.

Skulle verkligen uppskatta lite svar på mina frågor så snart någon kan!

Stort tack på förhand!!

/Annis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjä

Inlägg av Tin »

Hej och välkommen in till oss,
liten är alltså snart 1 år. Vad mysigt!

Jag minns att det var lite svajigt vid 1 år strecket och övergången till ett sov för min lilla med. Somnar han alltid på morgon luren? Slutar han somna då och då är det ett gott tecken på att det är dags för endast en lur. I övrigt finns det ju ingen anledning att ändra på det om schemat sitter. Däremot skulle jag lägga 18:30 istället med ert schema så att han får sin 12 h natt. Tidigare läggning brukar gynna morgonsömnen, be mig inte förklara hur - det bara gör det.

Till frågorna:
- ja pangramsan är direkt, vid första pip oavsett vad pipet består av, budskapet ska gå fram blixtsnabbt. Det är natt, då händer inget, man bara sover.
- sänk inte musiken, det gjorde inte jag, jag drog på musik på Ipaden och sköt in den i litens rum och gick och lade mig igen
- kör väckarklockan, han är inte för liten, men förklara nogsamt för honom hur det fungerar och att klockan bestämmer när det är dags att gå upp. Jag lade också till ett "godnatt älskling, vi ses när klockan ringer" vid läggning och ramsade mig ut. han fattar nog klockan ganska snabbt men han kanske inte slutar vakna tidigt så snabbt ;)
- som sagt, låt musiken spela på (säger jag som är lat och inte ville gå upp igen) då behöver du inte göra mer, pangramsan körs bara en gång allt annat ses som underhållning
- bajsningen kan styras undan lite genom att du funderar på hur han äter dagtid, viss mat är lösande och annan stoppande, då kan man ge nåt lösande (päron, kiwi, aprikos, övermogen banan) efter lunch så han hinner bajsa och ge nåt (stoppande äpple, blåbär och grön banan) efter middagen t ex. När det hände hos mig har det hänt att jag gått in, bytt blöjan - inte sagt ett ord, och sedan gått ut igen och gjort glad morgon när klockan ringde, men kolla maten först.

Och tidiga morgnar tar låååååång tid att komma till rätta med, flera veckor. Men det kommer lyckas. Till stor del med hjälp av klockan och din övertygelse som förälder att det kommer gå.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ollie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 28 jan 2013, 08:24

Re: Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjä

Inlägg av Ollie »

Tack snälla för svar!

Han somnar alltid på morgonluren, men ibland tar det kanske 10 min. Han sover tills jag väcker honom. Däremot har han väldigt sällan sovit hela 1,5 timme på långluren. Oftast sover han 1-1,15h.

Anledningen till att jag kör väckning 6.30 är för att överhuvudtaget försöka lyckas med att få honom att sova lite längre. Hade gärna haft 07.00, men det känns ju omöjligt att få honom att sova så länge. Under de månader vi har kört SHN har han aldrig sovit längre än till max 6.30 vilket skett väldigt sällan. :( 18.30 blir så himla tidigt, då kommer min man inte få träffa honom så mkt på kvällen, men kanske får prova.

Gällande musiken, har dina barn somnat om av den och sedan då sovit tills att klockan ringer? Jag kan känna att min lilla snarare blir arg av musiken och höjer rösten ännu mer har jag märkt. När han har vaknat gallskriker han väldigt sällan, han ligger snarare och pratar väldigt högljutt vilket efter ett tag går över till rop. Men den här ilskan kanske lägger sig efter ett antal dygn?

Ok, då fortsätter jag med väckarklockan!

Tack för tips gällande bajset, ska prova det :D

Och tack igen för svar, hoppas på att få höra svar på mina ytterligare frågor :D

/Annis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjä

Inlägg av Tin »

Hej igen,

vet du, ni kan ju ändra tillbaka till 19-07 natt när liten har fattt väckarklockan. Att lägga 18:30 just nu skulle gynna morgonen tills poletten har trillat ner hos liten, sen kan ni ändra tillbaka natten.

Musiken, min dotter somnade för det mest men det kunde ta lång td, men jag låg inte vaken själv och höll reda på det. ;) Hon var tyst, vaken eller sovande - vet jag inte. Huvudsaken är ju att ditt budskap går fram: det är natt och då händer ingenting! det är inte morgon! man blir inte upplockad om man hojtar! mamma kommer inte in om jag blir arg! osv - på natten händer ingenting (mantra mantra)
Han är inte ledsen, han har ingen anledning, han vill bara veta om det är hans jobb att starta morgonen, eller om han möjligtvis kan påverka när morgonen startar. Stort ansvar för en sån liten en. Klart man har rätt att vara lite ilsk tills han är trygg med att han blir väckt av någon annan när dagen börjar!

För övrigt skulle jag tolka hans rop som frågor, är det säkert att det inte är morgon snart undrar han? Och tills han anser ha fått svar på den frågan kommer han hojta lite, ibland argt eftersom han tidigare inte fått några vettiga svar. ;)

Meeeeen tuffa på med väckarklockan, pangramsa och musik och håll uuuuuuuuut. Låt det ta de veckor det tar och sedan har du en liten en som sover till 7:00 tills skolåldern.

kram Tim :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ollie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 28 jan 2013, 08:24

Re: Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjä

Inlägg av Ollie »

Hej igen!

Va glad jag blir att du svarar igen :) !

Ja men ok, då kommer jag nog göra så och lägga honom vid 18.30 för att testa detta en period.

Tack för lite mer förklaring också. Min son är inte tyst som din dotter av musiken utan skriker, men men. Jag kör på precis som du säger! Och så ser vi när poletten trillar ner!!

Har inga mer frågor just nu, men de kanske dyker upp :)

Kram,
Annis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjä

Inlägg av Tin »

Hej Ollie, hur går det för er?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ollie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 28 jan 2013, 08:24

Re: Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjä

Inlägg av Ollie »

Hej Tin!

Tack va gulligt av dig att följa upp! Satte mig med datorn för att få lite mer råd och så såg jag meddelandet från dig! :)

Det går inte alls bra tyvärr. Nu har jag kört sen vi pratade sist enligt följande:
- Jag sätter klockan på 5 för att lägga mig på soffan och vara beredd med pangramsan när han vaknar. Han vaknar 8 gånger av 10 av att han bajsar hör jag.
- Han vaknar nästan alltid mellan 5-5.30 (under helgen har det t.om varit 4.45 en gång)
- Oftast kan han somna om en gång efter pangramsan. Då sover han ca 20 min, sen vaknar han igen. Då har jag kört pangramsan igen, men då tar den inte. Då har jag satt på klassisk musik och skjutit in iPaden i hans rum som du rådde. Det har funkat helt ok fram tills nu i helgen. Då har han somnat om igen (brukar vara runt 5.45), men han brukar vakna igen innan det är dags att vakna. Vissa dagar har han somnat om en gång till, andra inte och då ligger han bara och ropar/pratar högt. De sista två morgnarna har han legat och ropat högljutt tills klockan ringt och det blivit glad morgon. Innan helgen (tidigare i veckan) var det några morgnar där han somnade om och jag kunde väcka honom 6.20 med klockan (har aldrig väntat till 6.30 som är tanken, för han hinner garanterat vakna innan).
- Jag vet inte alls om han fattat väckarklockan. Han tycker det är kul att stänga av den, men han verkar inte förstå vad den är till för. Hur lång tid tar det?
- Han har fortfarande aldrig sovit längre än till 5.30 innan första uppvaket, börjar kännas tröstlöst
- Vi testade nu sista veckan att lägga honom 18.30 istället för 19.00, men då har han faktiskt bara vaknat ännu tidigare första gången, så nu har vi gått tillbaka till 19.

Med daglurarna har det också blivit konstigt. Tidigare sov han max 30 min på förmiddagsluren, men nu har han börjat sova längre, 45 min, och är dödstrött när man lägger ner honom vid den här luren. Däremot lunchpasset som ska vara 1,5 blir aldrig mer än 1 h och han verkar mer stressad och inte alls njuta av att få sova. Däremot när kl är 19 på kvällen är han så galet trött så han somnar på en sekund.

Jag känner mig ganska uppgivet för tillfället, det känns inte som att jag någonsin kommer få till det. Kanske är de så att han bara är för svår att få på rätt köl? Eller att han är en riktig piggis som inte kan sova mer? Han fattar inte väckarklockan och har ju inte vaknat senare en enda gång och nu har jag hållt på i 3 veckor.

Har du några mer tips eller tankar?

Gällande dagslurarna tänkte jag att vi kanske ska försöka ta bort förmiddagsluren helt, även om han är dödstrött, för att förhoppningsvis få honom att sova längre på lunchen, och genom det se till att han inte är lika galet trött när kl. är 19 och därför få en bättre rytm. Vad tror du om det?

SHN-kuren är jättebra och jag är tacksam över hur lätt han somnar och att han sover non-stop till 5, men jag vill ju verkligen få till att han sover enda till 6.30/7, för det hade ju gjort så otroligt stor skillnad för en själv, men det känns helt omöjligt.

Tack för din support, om det finns nåt mer jag kan göra lyssnar jag mer än gärna!!!

Kram,
Annis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Har kört igång minikur för morgonen men behöver lite hjä

Inlägg av Tin »

Hej igen,
ja det kanske är dax för ett sov, min var exakt lika gammal som din när vi bytte faktiskt.
Här är min lillas schema då som inspiration:
6:30 godmorgon
7:00 välling
8:00 gröt
11:00 lunch
11:30 sov (2 timmar)
14:30 mellis
17:00 middag
18:00 välling
18:30 godnatt

Som alltid tar det ju lite tid innan ett nytt schema sätter sig, och just i övergången till ett sov blir de lätt suuuupertrötta var 3e dag om morgonen, då kan man bjussa på en 5 minutare eller så.

Lite följdfrågor:
Är det bäcksvart i litens rum? Så att han inte kan ana att morgonen är på väg även om han vaknar tidigt?
Har du förklarat väckarklockan ordentligt? Och får harn sätta på den också vid nattning?

Och vet du, så länge ni jobbar på med pangramsa, musik och ingen underhållning konsekvent så kommer han sova till klockan ringer till slut. Huvudsaken är att han inte får någon som helst underhållning om morgonen, så att det är värt att vakna om du förstår vad jag menar. Låt han ligga där och hojta och småprata, så länge han inte är ledsen. Tillslut blir det tråkigt och han somnar. Och håll uuuuuut, det tar tid. Stoppa i öronproppar på dig själv istället efter su har lagt in Ipaden till liten, du kan inte sova åt honom men du kan se till att vara utvilad själv ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"