Trots och trix vid läggning

Skriv svar
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Trots och trix vid läggning

Inlägg av LiMa »

Hej! Det var länge sedan vi behövde forumets hjälp men nu har vi kört fast litegrann...

Kalle (snart 3år - SM från start) har sedan länge varit en säker sovare som gillat sin säng och i princip aldrig varit några problem att lägga. För ett par månader sedan knäckte han dock koden till att ta sig ur sin spjälsäng varför vi vart tvungna att ta bort ena sidan på den för att undvika olyckor och skona våra egna ryggar. Sedan dess har läggningarna varit mer än lovligt röriga med upp till 30-40 uppstigningar per kväll och upp til en timmes förskjutning på sovtiden. Vi har lusläst kapitlet om trots i BB men inte fått det att fungera. På dagtid tycker vi att vi har hyfsat bra koll på trots-bemötandet.

Kalles trixrepertoar är gedigen och han är uthållig. Vi försöker bemöta så gott vi kan utifrån BB. Repertoaren innehåller bl.a följande: springa ut som gubben i lådan och skrattande gömma sig under köksbordet eller liknande (vi står på pass utanför för att hinna med att fånga upp honom), måste kissa/bajsa (vi ställer in pottan), törstig (han har en vattenmugg vid sängen), tända lampan och börja leka (vi skruvar ur glödlampan), dumma mamma/pappa alt. diverse resonemang om än det ena än det andra (vi kör "trasiga skivan" och säger "gonatt, nu ska du sova, vi ses imorrn") fnittra och glänta på dörren för att sedan smälla igen den hårt (här har vi faktiskt sagt ifrån på skarpen eftersom det är ett oacceptabelt beteende tycker vi - resultatet; han skrattar hysteriskt och det är svårt att förvisa ett barn som redan är i sitt rum). Vi har även testat "stolen", dvs att han får sitta och vara tyst på en stol utanför rummet som alternativ till att sova - men det är bara kul och han fnittrar mest.

Vi börjar få svårt att hålla vår linje (med att inte resonera, leda tillbaks till sängen och säga godnatt) eftersom det gått så lång tid och vi inte ser någon förbättring. Dessutom är det ibland svårt att inte bli en smula provocerad alternativt full i skratt. En gång hade han (i mörkret) letat fram sin tomteluva och tomtelykta och hoppade plötsligt ut och tjoade "jag är en tomte!". Det senaste är just att han bara skrattar åt oss vad vi än gör. Och hur fasen bemöter man det? Samtidigt är det ju lite charmigt och han ska ju ha cred för sin uppfinningsrikedom i alla fall. Hade nästan varit lättare att bemöta om han varit arg eller ledsen inbillar vi oss...

Hur som helst, såhär kan vi ju inte ha det. Men hur tar vi oss ur det? Det känns som att kvällsrutinen numera har blivit att läsa saga, sjunga en sång och sen springa upp hundra ggr. Känns nästan lite "tvångsmässigt". Att han MÅSTE bara för att han KAN. Innan han kunde ta sig ur sängen låga han och sjöng lite för sig själv eller småpratade innan han somnade och var hur nöjd som helst. Nu har han liksom inte den ron längre. Vi ser inga kopplingar till huruvida han är trött eller inte, alt om han sovit bra mitt på dan (han sover fortf. ca 45min vid lunch - och då trixas det inte (?!))

Tacksam för tips och inspiration.
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Trots och trix vid läggning

Inlägg av titti_lie »

Ger ett snabbt svar på lunchen: Jag skulle inte agera på det han hittar på genom att vidta åtgärder med grejerna. Att ta bort glödlampan när han tänder lampan är ju inte lösningen, tänker jag. Lösningen är att han själv kanske får släcka den och att han själv får ta sig in i sängen.

Sen skulle jag heller inte vara så snabb med att ta bort ena sidan av sängen för det ÄR svårare att ta sig ur om det verkligen innebär lite jobb rent fysiskt. Prata inte efter läggdags mer än nödvändigt, underhållning vill man ju inte komma med. Att få sitta på en stol är ju kanske jätte roligt i jämförelse med att sova. Min 3,5-åring brukar ibland säga att hon inte vill sova och jag säger att ok, då får hon sitta i sängen och vänta tills hon vill det och då kan hon stoppa om sig själv. Den kommentaren brukar besvaras med att hon genast vill bli omstoppad.

I all frustration, som ju krångel innebär, tror jag man tjänar mycket på att bara bita ihop,fortfarande prata om hur skönt det är med en egen säng och ett härligt täcke. Om man blir arg och höjer rösten (som ju också händer om man bara inte orkar) blir de bara mer peppade. Om han klär ut sig till tomte - ja! Vad kul, DET gör vi imorgon! Lägg tomtekläderna bredvid sängen så tar du på dem när vi stiger upp - typ.

Jaja, måste jobba vidare. Hej hej och lycka till.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Re: Trots och trix vid läggning

Inlägg av LiMa »

Hej! Tack för svar. Tänkte bara berätta hur det gått. Vi har helt enkelt satt upp sidan på sängen igen. I början klättrade han över, men då han inte fick någon bärhjälp tillbaks utan även fick klättra tillbaks själv (och det var ju jobbigt) var det liksom inte värt det längre. Vi har förklarat för Kalle att vi tar bort sidan när han blir lite större och det köper han helt och hållet. Således: lugnet återställt och alla sover gott igen. :)
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Trots och trix vid läggning

Inlägg av Tin »

Underbart =D> ,
och tack för att du delar md dig hur det har gått, det är alltid lika roligt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"