Behöver hjälp och råd med 13 månaders pojke

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Willelille
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 jan 2013, 10:59

Behöver hjälp och råd med 13 månaders pojke

Inlägg av Willelille »

Vi har en liten kille på 13 mån som har börjat strula med sin sömn. Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite tips och råd hur vi skall gå tillväga. Jag börjar berätta hur hans sömn hittills har sett ut :-)

Det var lite si sådär under hans första 3 månader, men när vi kom på att jag inte hade tillräckligt med mjölk och började komplettera med ersättning började han sova från 18.30 till 06 med ett nattmål.

Vid 6 månaders ålder slutade jag amma och då slutade han även med nattmålen. Han sov då i spjälsäng i vårt rum. Han fortsatte sova mellan 18.30 till ca 5.30 (vaknade alltid när mannens väckarklocka ringde). Vi fick ett bakslag vid ca 8 månader och han vaknade flera gånger i timmen hela nätterna. Det var dock inga problem att lägga honom. Då köpte vi boken sova hela natten och började kura honom, vi gav tyvärr efter redan första natten och följde inte allt som man ska, men på något konstigt sätt så lyckades vi ändå få ordning på sömnen igen :-) Vi flyttade in honom i eget rum, mörklade, busade fruktansvärt så ungen nästan kiknade :-) han hade dock nappen kvar, efter bara ett par dagar så sov han som en liten prins från 18.30 till ca 06.00 och har så gjort hela tiden. Det enda som har hänt är att han vaknar till och smågnyr en liten stund men somnar alltid igen.

På dagarna sover han ca 1,5 timme på förmiddagen och 1 timme på em. Fram tills för en vecka sedan fungerade allt helt underbart, det har alltid bara varit att lägga honom, skoja och busa säga godnatt och gå ut, han har alltid somnat utan att vi har behövt gå in igen. Men nu är det stört omöjligt, han skriker och står upp i sängen. Jag har aldrig hört honom gråta på detta vis. Han är helt ifrån sig. Det strular även med sömnen på dagen. Det började med att han vaknade en natt och gallskrek, det lät som han var vettskrämd. Vi lyckades inte få honom att somna om och efter ca 2 timmar gav jag upp och la honom i vår säng. (Detta var första gången han har fått ligga i vår säng) Han somnade efter en stund och sov till morgonen. Natten efter funkade det som vanligt, lätt att lägga och sov till morgonen. Men natten efter så började problemen. I går kämpade vi i fyra timmar innan han till slut somnade och då grät han sig till sömns, han sov dock hela natten till kl 7, det enda som hördes var att han vaknade och smågrät 2 ggr men somnade efter ett par min själv.

Det som har förändrat sig på dagarna är att han hänger i byxbenen hela dagen och gråter så fort jag går någonstans. Han vill helst av allt vara väldigt nära. Det går absolut inte att vara i ett annat rum eller ens stå upp och plocka undan i köket tex. han gråter och gråter och vill komma upp. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra och vad det är som hänt. Jag har precis fått reda på att vi väntar vårt andra barn och är ju givetvis extra trött och orkar inte så mycket som innan. Finns det någon som har lite tips att ge???

Mvh

Sara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver hjälp och råd med 13 månaders pojke

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Jag skulle vilja rekommendera dig Barnaboken. Där kan du läsa om vikten av social delaktighet och hur man tillämpar denna underbara princip i praktiken - hur man får en liten människa att känna sig behövd, på riktigt, faktiskt, praktiskt och konkret, varje dag utan undantag.

Det är ett sesam-öppna-dig som gör slut på klängandet och gnälligheten.

"Räddningen" den där natten var ju ingen bra idé, som du säkert förstår - du förvirrade honom kolossalt genom att (felaktigt) lära honom att det var i din/er säng han var trygg, inte i sin egen. (Som ju faktiskt inte är särskilt farlig, eller hur :?: ) Nu vet han varken ut eller in och tror att han måste klättra på dig för att inte "vargen" - faran, den allestädes närvarande som han inte kan åtgärda ett dugg, det kan bara du/ni - ska komma och ta honom.

Även om ni gav upp SHN-kuren direkt, eller ganska direkt, hann du ta till dig, eller få syn på, grundprincipen och dess magiska effekt: LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER.

Och det kravet får man ställa på sig själv, om att man ska kunna övertyga sitt oroliga barn om att man håller vargen stången: att man står emellan barnet och "vargen" med bössan laddad, den imaginära; att ingenting ont kan hända lilla barnet eller ens komma i närheten av sängen, viloplatsen (i ordets rätta bemärkelse).

Det är ju trots allt vår huvudsakliga uppgift som föräldrar - vid sidan av den dagliga vården i form av mat och sömn etc - att beskydda våra barn, att i möjligaste mån skona dem från allt ont.

Och det gör vi inte genom att tycka synd om dem och därigenom överföra vår osäkerhet: "Jag vet inte om jag klarar det här, förmodligen är det ute med dig, jag är hemskt ledsen men jag kan ingenting annat göra än trösta dig inför den ofrånkomliga undergången." :shock:

Tänk dig om du fick ett sådant besked hos doktorn :roll:

När han gnäller och klänger, har du två "knep" att ta till:

:arrow: Sätt dig ner på golvet hos honom och gör ingenting. Låt honom klättra och klänga och se då glad ut, utan en massa prat. Vänta tills han tröttnar och går sina egna vägar. För det gör han, om du inte avslöjar minsta irritation, stress eller otålighet utan bara lugn.

:arrow: Ta med honom i det du sysslar med, det där alldeles nödvändiga. Ta upp honom, sätt saker i händerna på honom, be om hjälp: "KAN du...?!" och visa honom med handen om handen hur man gör. Tacka grundligt för hjälpen sedan! Då går han till sitt efteråt, nöjd med att vara "nödvändig" och behövd à la DE ANDRA KLARAR SIG SÄMRE UTAN MIG.

Sådant behöver varje människa kunna säga sig varje dag och veta med sig. Inte minst små barn - som inte är gjorda av något annat än vi vuxna :!:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Willelille
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 jan 2013, 10:59

Re: Behöver hjälp och råd med 13 månaders pojke

Inlägg av Willelille »

Hej och tack för svar och tipsen!

Vi satte oss och tog en funderare på vad vi hade förändrat vid läggningen och kom fram till att vi börjat smyga ut ur hans rum och var så tysta vi kunde när vi gick ner för trappan. Inte bra!

Följande kväll gick vi tillbaka till att ramsa oss ut och fortsatte prata för fullt utanför vilket resulterade i att han efter bara en liten stund slutade gråta och det blev knäpptyst. Det räckte helt enkelt med att han kände sig trygg med att vi fanns där utanför. Jag gör likadant vid hans tupplurer på dagarna och det går så bra :D

Det verkar också fungera med att han får hjälpa till att stänga och öppna lådor, kylskåp mm. och att hjälpa till att hålla saker som skall fram. Han har redan blivit mer självständig. Han verkar liksom nöjd över att få hjälpa till en stund sen ger han sig iväg till sina leksaker. Han leker nu för fullt i rummet intill :D

Tack!

Mvh
Sara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver hjälp och råd med 13 månaders pojke

Inlägg av annawahlgren »

:D Utmärkt! Pris och beröm =D> Vilken skillnad direkt, jag är så glad \:D/

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "