16 månader svårt att somna om kvällarna och vaknar nattetid

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
alice81
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 14:41

16 månader svårt att somna om kvällarna och vaknar nattetid

Inlägg av alice81 »

Hej! Jag är ny här, men känner att vi behöver lite råd angående vår snart 16 månaders dotter. Jag har bekantat mej med AW barnaboken och SHN, men vi har inte kurat vår dotter. Hon har alltid sovit bra om nätterna. Vi flyttade henne i eget rum när hon var 6 månader. Oftast har vi lagt ned henne i sängen om kvällarna och hon har somnat själv. Kommer inte ihåg när hon började sova hela nätter, men hon har gjort det länge känns det som. Plötsligt vid 15 månaders ålder vill hon inte somna själv om kvällarna och vaknar 1-2 gånger/natt. Dagtid sover hon bra, 2-3h (undrar om vi borde korta av det). Jag själv är gravid, beräknad datum är 28.2. Skulle vara skönt om storasyster sov gott om nätterna då åtminstone. :D

Jag känner mej lite osäker hur vi bäst skall gå till väga nu, därför skriver jag..

tacksam för råd!
Dotter född 26.9.2011
Son född 28.2.2013
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 16 månader svårt att somna om kvällarna och vaknar natte

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Spontant säger jag också att dagsvilan kunde kortas ner avsevärt!!
Hurdant schema har ni? Med 12h natt behövs endast 1,5h dagsvila för en såpass stor dam :)

Så undrar jag hur era dagar ser ut? Tillräckligt med fysiska utmaningar? Ordentliga utepass både på förmiddag och eftermiddag. Inte endast sitta i vagn utan ute och gå och klättra i snön.

Sociala delaktigheten? Nya utmaningar där kanske?

Återkom med lite mer detaljer så kan vi se om vi kan klura ut det här :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
alice81
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 14:41

Re: 16 månader svårt att somna om kvällarna och vaknar natte

Inlägg av alice81 »

Tack för svar!

Vi ska genast korta av dagsvilan till 1,5 h. Så får vi se vad som händer. :D

Morgon kl. 7-8
förmiddag: ute
lunch: ca kl. 12
dagsvila: efter lunch halv 1, 1-tiden
härefter skall vi ta oss i kragen och gå ut efter dagsvilan :).
Middag: halv 6 (pappa kommer hem då och vi vill äta middag samtidigt). Ibland är vi ute på kvällen en stund också.
Natt: 8.30, hon somnar först efter ca 30 min.

Detta är vårt ungefärliga schema i nuläget. Hon tycker om att vara ute och vill gå omkring och utforska vilket hon får göra. Pulkabacken är skoj! Om vi far nånstans vill hon ofta gå och får göra det om vi inte har någon tid att passa. Jag har ingen tillgång till bil dagtid så vi promenerar överallt. Inomhus deltar hon i allt som görs. Hon är alltid med och intresserad t.ex. hjälper till med att plocka i och ur diskmaskinen, ger kläder åt mej när vi hänger tvätt. Jag träffar väninnor som är hemma med barn regelbundet och ca 1 gång/vecka besöker vi stadens öppet daghem. Hon är en väldigt aktiv och social tjej som vet vad hon vill. Härlig ålder!
Dotter född 26.9.2011
Son född 28.2.2013
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 16 månader svårt att somna om kvällarna och vaknar natte

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skulle även rekommendera att strukturera upp tiderna lite mer och försöka hålla er mer strikt till ett schema. Tänk att det är du som tar kontrollen och väcker henne på morgonen och efter vilan och lägger henne då det skall sovas!

att hon tidigare klarat av att somna själv och är trygg med sin säng så skulle jag köra SHN kuren lite anpassad. Introducera ramsan helt enkelt vid läggning. Skrattet för godnattet, in i sovrummet som ni brukar och ut med ramsan. Eventuella frågor besvarar ni bakom stängd dörr med ramsan. Om hon skulle bli alldeles ifrån sig och haka upp sig i sin sinnesstämning gå in och solfjädra henne lugn i sängen, sedan ut med ramsa!

Eftersom hon tidigare sovit bra och nu börjar fråga extra skulle jag skärpa rutinerna och ge klara besked på att mamma och pappa har koll på läget och kan gott sova vidare :)

Välj alltså ett mer exakt schema 12h natt och 1,5h dagsvila. Frukost, Lunch, Mellis, Middag och en kvällsbit skall rymmas med och det hade ni ju! :)
Typ såhär:
08:00 Godmorgon och frukost!
12:00 Lunch
13-14:30 vila
14:30 mellis
17:30 middag
19 kvällsslurk
20 Skratt och Godnatt!

Tänk alltså att du ger förutsättningar för sömn, mat, utevistelser och social delaktighet. Då kan du med gott samvete ge över lite mer ansvar åt henne för att somna och sova vidare!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
alice81
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 14:41

Re: 16 månader svårt att somna om kvällarna och vaknar natte

Inlägg av alice81 »

Hej, nu har tösen sovit 3 hela nätter. :) Hon var sjuk förra veckan, men tog ändå till sig ramsan genast. Hon somnar själv om kvällarna kl. 8. Otroligt skönt! Vi provade med 1,5 h dagsvila men upplever att hon behöver 2 h. Livet ler! Vi är tillbaka där vi var förut. :) Tack!
Dotter född 26.9.2011
Son född 28.2.2013
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 16 månader svårt att somna om kvällarna och vaknar natte

Inlägg av mumintrollet »

Härligt att höra! :heart:
Och snyggt jobbat !!!! =D> =D> =D>
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "