Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Hej!

Jag har en son som snart är 3 år. Han blev kurad vid 8 månader ålder och har sedan dess sovit som en stock nattetid. Dock har han alltid varit morgonpigg men inte så mycket så det stör. Han är pigg och glad för det mesta och äter som en häst.

Han har under lång tid haft följande sovrutiner:

19:30 - 07:30 natt (oftast vaknat kl 06)
12-12:45 vila

Sedan ca 6 månader tillbaka har dessa tidiga mornar tenderat att bli tidigare och tidigare. Nu vaknar han mellan 05-06 och blir helt tokig om han inte får komma upp. Han har en lillebror också som jag inte vill ska bli väckt och det gör ju det ännu svårare att bevara hans frågor. Efter kl 06 har han fått komma upp och kolla på en film i soffan.

Under jullovet här när både mannen och jag varit hemma så har vi gjort ett försök att ta bort dagsvilan helt för att se om det resulterar i längre nattsömn.. Men icke. 1,5 vecka stod vi ut men när sonen var kritvit i ansiktet med blåa ringar under ögonen sista dagen så gav vi upp och han kom snabbt "ikapp". Igår fick han sova 45 min på dagen och i morse vaknade han kl 05. I natt sov han alltså 19:30-05. Det är ju 9,5 timme (!!!!) Jag får ont i hjärtat och snart panik för att han sover för lite. Han är dock pigg som en mört när han vaknar och kan knappt bärga sig för att få gå upp och ta tag i dagen.

Han sover i vanlig säng sedan ca 9 månader tillbaka. Har inte en enda gång under denna tiden gått ur den på egen hand. Somnar som en stock på kvällen, sover hela natten men vaknar så sjukt tidigt.

Han är utan blöja sedan i somras. Både dag och natt och det funkar jättebra!

Vi provade med väckarklocka ett tag.. Kanske dags att införa den igen. Vad är viktigast då? Att vi sätter den på en tid där han sover 12 timmar per natt eller att vi sätter den på en tid där vi tvingas väcka honom.

Vad tror ni om dagsvilan? Fortsätta kämpa med att ta bort den eller låta den vara?

Så otroligt tacksam för svar.. Så här vill vi inte ha det!
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Kanske ska tillägga att vi senarelagt natten då vi hellre gick upp kl 06:00 än kl 05:30. Det har funkat men nu när vilan varit borta under julen så har han somnat kl 18:45-19:00. Det har dock resulterat i blandat resultat.. Det verkar som han helst sover 10 timmar per natt hur vi än gör :(
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av Mian71 »

Hej! :-)

Jag svarar från min Iphone så jag hoppas orden hamnar rätt.

Mitt förslag är
- minska lunchluren till 20 minuter. Inte mer.
Visst kommer även det påverka honom lite i början. Han kommer bli trött.
- lägg honom en halvtimme tidigare. Det brukar påverka morgonen positivt.
Fråga mig inte hur.. Men det gör det!
- inför väckarklocka BUMS!! Kanske tar en stund innan det klaffar helt.

Jag har haft alla tänkbara fnurror med min treåring... Och jag har som mamma
Ibland klantat till det- rejält.

Det ordar sig. Övertygad .
Kram
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Tack snälla Mian för att du tog dig tid att svara! Och inte minst dina ord om att det ordnar sig.. Behövde verkligen höra det :)

Väckarklockan är insatt på rummet. Han var lite rädd för den så jag sa att jag går in med den när du somnat och det gick han med på. Ställde den på 06:00. Vaknar han kl 05 får han ligga kvar och vaknar han senare får han bli väckt. Är det rätt väg att gå? Och sen utöka nattsömnen framöver?

20 min vila inför vi fr.o.m imorgon då.

Tack för dina konkreta tips!

Kram
Linnéa
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!

Men jag veeet det ordnar sig! :-)

Men en tanke bara.. Jag skulle ha klockan utanför rummet. Att du ringer in morgonen.
Så gör jag med min tjej . Jag införde väckarklocka när hon var 8 månader. Och fortfarande är det jag som beslutar när det är morgon. ( är 3,5)
Hon är så inrutad på att ingen dag börjar utan väckarklocka liksom. Helg som vardag. ( men annan tid på helgen vilket är jätteskönt)
Din kille är rätt stor så han kanske visst kan ha den i sitt rum. Jag ska börja ställa den i dotterns rum sen jag med.

Så- en tanke på vägen. Prova aldrig utan gör. Bra- mindre lunchsov nu. Utvärdera om 10-14 dar så håll ut och lägg honom tidigare.

Vi hörs vidare!
MiaN
En liten född 00
En "lill liten" född 09
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Japp.. Nu ska vi verkligen göra och inte tumma en millimeter på tiderna de närmsta två veckorna. Vår lilla pojk älskar rutiner och jag tror till viss del att det är det som stör också. Det har blivit så hattigt med vilan nu de här sista veckorna för att han varit så oregelbundet trött.. Han vill ha det uppstyrt och på samma sätt hela tiden. Nu blir det sängen kl 07 och vila i 20 min.

Väckarklockan var i hans rum i natt då.. Läste ju ditt inlägg efter att den var på plats. Inställd på 06:00. Han vaknade 05:30 men hans pappa gick då in och påminde honom om klockan och sen ramsade han och gick ut. Han låg kvar tills den ringde men en fråga däremellan "den ringer aldrig pappa!". Men det gjorde den ju tillslut :)

Hur gör du med väckarklockan på morgonen? Säg att hon vaknar 30 min innan det är dags att gå upp.. Går du in och ställer dit väckarklockan på en halvtimma till eller vet hon numera att du kommer när det är dags?

Hoppas hoppas hoppas på bättring nu! Så skönt att ha en plan i vilket fall!
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!

Det låter lovande det där tycker jag! :-)

Om min dotter vaknar innnan klockan ligger hon och sjunger eller pratar med nallen typ..
Hon är så inräntad med att det inte är morgon förän klockan ringer. Om det är väldigt tidigt hon vaknar så brukar hon somna om en stund.

Jag tänker som så att när han ändå är så pass duktig och väntar - trots en fråga - så har han ju varit superduktig.
Du kan nog ha kvar klockan i rummet. Han ska nu lära sig lita på att den ringer varje varje morgon exakt samma tid.
Sen kan du smyg flytta fram den.
Lite i sänder..

:-)
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Ja precis. Han var ju duktig ändå.. Gjorde sitt bästa liksom.

La honom tidigare ikväll men han somnade nog inte innan 19:30. Låg och småpratade och sjöng där inne ett tag innan det blev tyst. Gick bra att sova 20 min på dagen idag. Ramsade honom i bilen påväg från affären och han la då snällt huvudet mot bilstolen och somnade. Inga problem att väcka honom heller. Det har varit riktigt jobbigt stundtals. Helt förstörd och vill bara sova vidare. Men idag gick det bra.

Klockan fick vara i rummet idag. Nu tyckte han inte den var läskig. Har klockan som en app på mobilen. Den heter Mr. Moonlight. Känns pedagogisk med en måne när han sover och en sol och fin musik när det är dags att gå upp.

Håller tummarna för detta nu! Tack för din peppning!
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av Sofias mamma »

Vad bra, berätta gärna vidare hur det går. Visst är det härligt när de ligger och småpratar och sjunger sig till sömns? :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Ja det är fantastiskt att höra hur mysigt han tycker det är att gå och lägga sig. Inte en enda strid om sovning har vi tagit :) Helt underbart!

De senaste mornarna har han vaknat 05:55. Ganska precis innan klockan ska ringa. Helt ok tid för att vara här. Vi tänkte att vi kunde flytta fram klockan gradvis när han vaknat av den några dagar? Eller hur gör man?

Det enda är väl att han somnar 19:15-19:30 fast vi nu lägger tidigare. Men vi ger ju honom förutsättningar.. Kan ju inte göra mer väl?

Det innebär att han i nuläget sover ca 10 timmar och 45 min på natten och 20 min på dagen. Lite för lite enligt mig men han verkar absolut inte trött nu.

Hoppas må ännu lite längre nattsömn framöver..
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av Mian71 »

Hej!!
Låter fantastiskt!! :D

Det går åt rätt håll !!! Som du ser..
Ha nu tålamod... Inte rusa fram ..
Inte ens en vecka har gått och han vaknar nu fem minuter före klockan.
Nu väntar du på att han ska bli väckt av den också.
När klockan har väckt honom några dagar DÅ kan du putta fram tiden en kvart..
Och kör in det... När det funkar ... En kvart till...


Toppen jobbat!
Ja, du ger förutsättningarna. Bra du lägger sju tycker jag. Rucka inte på det.

Kram!!!
Mian

( som svarar från pillrig Iphone ... )
En liten född 00
En "lill liten" född 09
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Tack för peppningen Mian!

De senaste tre mornarna har det dock inte gått riktigt lika bra. Han har vaknat mellan 05:15 och 05:35 och inte somnat om. Legat kvar och väntat dock men sen varit pigg och velat gå upp. Förstår inte vad det beror på för vi har inte gjort något annorlunda. Men det betyder ju att han sover lite drygt 10 timmar per dygn :? För lite ju!
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Nej usch nu sov han till kl 05 i morse igen.. Nionde morgonen. Vi har varit stenhårda med 20 min på dagen och de sista dagarna har vi varit ute och lekt massor. Han har verkligen lekt och han har varit trött.

Ska vi prova i 10 dgr innan vi ändrar nåt?

Ta bort vilan helt undrar jag om han löser men eftersom det inte verkar göra någon skillnad på morgonen om han sover 20 min eller 1,5 timma så är det kanske ändå bättre att han får sova mycket på dagen istället. Även om det känns fel väg att gå..

När han vaknat såhär tidigt igen så ligger han kvar i sin säng men ligger och frågar ca 1 gång/kvarten vilket gör att vi aldrig somnar om och han dessutom riskerar att väcka lillebror.

Han sov alltså 9,5 timma i natt. Jag blir snart knäpp! Hur ska han orka???
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av Tin »

Hej,
Jag skulle fortsätta tills det fungerar, för det kommer det göra.

Tidiga morgnar kan vara eeeenvisa, vi höll på i veckor. Med väckarklockan, med total mörkläggning (dubbelkolla den) och med attityden: det är natt då händer inget, då sover man.

Sluta oroa dig för lillebror, han har ju inte vaknat än. Och ni vuxna, öronproppar varannan natt! Det gjorde vi, då fick en av oss oss ut i alla fall. Tills detta blåser över, det kommer det att göra även om det inte känns så, ni gör rätt, våga lita på det. Mian har rätt i alla sina tips.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
neaswanson
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 10:41
Ort: Onsala

Re: Snart 3-åring vaknar tidigt.. Får snart panik här hemma!

Inlägg av neaswanson »

Ok. Då kör vi lite till.. Han är så himla go och glad också så han verkar inte lida det minsta av detta. Ghhhaaa!

Men tack för ditt svar. Vi fortsätter.

Pratade med dagis idag och dom gör som vi känner. Idag lät dom honom vara med på läsvilan. Då somnade han till men väcktes efter 20 min. Han somnade ca 19:15 ikväll och jag hoppas det blir lite längre sömn än till 05 imorgon.

God natt!
Vilka fina mammor ni är som svarar!
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"