Behöver hjälp, ramsan tar inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tröttmössan

Behöver hjälp, ramsan tar inte!

Inlägg av Tröttmössan »

Vi håller på att kura vår 9 månaders son och har tagit oss igenom natt 3. I natt sov han 8 timmar i sträck för första gången någonsin så det är ju positivt! Nu till det vi har stora problem med. Han lugnas inte alls av ramsan. Varken påminnelseramsan eller bekräftelseramsan. Så fort vi släpper Solfjädern för att gå ut ur rummet blir han hysterisk, sätter sig upp och kryper ner i hörnet som är närmast dörren där han blir sittandes gråtandes. Hur vi än gör, ramsar på olika sätt, eller provar att inte "störa" och låter honom försöka lugna sig själv, så fortsätter skriken och gråten. I natt som alltså var tredje natten skrek han sig mer eller mindre till sömns under en dryg timmes tid. Han somnade tillslut sittandes. Det har han gjort alla tre nätterna och vi har lagt honom ner efter 10 minuter. Vi har läst boken mycket noga och gör som det står. I natt begränsade vi trafiken till sovrummet kraftigt och även ramsandet. Utan ramsor är han förtvivlad men varje gång vi ramsar tar gråten ännu mer fart. Det enda som lugnar är solfjädern och det bara exakt så länge man håller kvar händerna (eller buffandet, men det har vi slutat med). Det är väl inte meningen att det ska gå till så här natt 3, inte om man utgår från boken iaf? Eller är en timmes gråt aceptablet? Vad gör vi för fel? Hur ska vi hjälpa honom att lugna sig?

Jag undrar också hur man ska göra när han vaknar för tidigt. Jag förstår att man inte ska ta upp och att det förmodligen bara är att göra som resten av natten, men eftersom det tar upp mot en timme för honom att somna kan "natten plötsligt gå över i morgon". Imorse vaknade han 6.30 och ska inte gå upp förrän 7.30, vi hade precis samma gråt-situation som vid nattningen, dvs det ville aldrig ta slut. Kl 7.15 (vi använde oss av marginalkvarten) tog vi upp den lilla älskligen som då var helt svullen i ansiktet av all gråt. Det kändes ju mycket konstigt att först under skrik och gråt ramsa och säga god natt i 45 minuter och sen plötsligt komma in och säga god morgon glad i hågen och ta upp... Har inte sett något innersta i boken. Hur ska man göra i de fallen? Jag är glad för att han sovit 8 timmar på raken men det känns inte bra att ramsan inre tar och han måste vara så ledsen innan han somnar. Vad gör vi om det inte blir det minsta bättre i natt, dag 4?
Oerhört tacksam för snabba svar!
Mamma till Henning född den 2012.03.08 Kurstart: 2012.12.25
Manfred10

Re: Behöver hjälp, ramsan tar inte!

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Skriv gärna in barnets födelsedatum och datum för kurstart i konrolllpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på era funderingar.

För oss tog det oxå lång tid innan jag upplevde att ramsan "tog" jag tänker att man måste se till hur situationen varit innan kuren oxå för att sätta i perspektiv hur "snabbt ramsan tar eller inte". Jag kan bara råda er att fortsätta på samma sätt. Ramsa med målmedvetenhet och mena det ni säger! :D Det är INGEN FARA, du kan sova gott, vi vaktar utanför. Ni är ännu tidigt i kuren.

Lär er oxå att lyssna! Arg, ledsen? Funkar kanske husljud bättre ibland i stället för ramsan? läst sid 182 och 193?

Jobba med förutsättningarna på dagen!
mat, mat och mera mat.
utevistelse
fysisk aktivitet
social delaktighet och mycket skratt! :mrgreen: :mrgreen:
Dag som natt! Jobba hårt med skrattet inför varje lur det ska bubbla rejält i magen det sista innan man får tillrättaläggande och solfjäder. S 132.

Ang tidiga mornar så tycker jag att det bästa är att använda sig av samma strategi, bestäm er för en och håll er till den. Mer tips (och mycket mer) finns i tråden "läs här först-svar på vanliga frågor" på kurforumets första sida.

Hur ser ert schema ut?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tröttmössan

Inlägg av Tröttmössan »

Hej Jenny!
Tack för ditt svar. Jag har också tänkt på hur förutsättningarna spelar in. Vår son har aldrig klarat att somna själv. Har (tyvärr) ammats till sömns så fort han vaknat och har dessutom en otroligt stark vilja. Jag tror det tar längre tid för honom helt enkelt att acceptera det nya och att hitta lugnet på egen hand. Han är också 9,5 månader gammal så de tidigare vanorna har satt sig ordentligt och är svåra att bryta.
Dock gick natt 4 betydligt bättre än natt 3. Nattningen gick mycket fortare och han var fortfarande ledsen men inte lika förtvivlad. Han vaknade vid 3.30 och behövde då ett bytt besked och tillrättaläggande och tystnade och somnade efter två x 4 bekräftelseramsor! Han vaknade igen en timme innan morgonen och lyckades efter 30 minuter somna om. Så jag är betydligt mer nöjd med resultatet nu än igår.
Schemat ser ut så här:
Går upp 7.30 (Ammas då)
Grötfrukost 8.30
Sover fm lur 11-12
Lunch varm mat 12.10
Frukt-mellanmål 15
Sover em lur 15.30-17
Middag varm mat 17.10
Välling + amning 19.20
God natt 20
Han sover alltså 14 timmar/dygn. Vi har haft fasta tider för mat och sov även innan kuren. Jag har utgått från det när vi gjort schemat. En sak har vi valt att inte göra och det är ramsan till dagvilorna. Han somnar utmärkt i vagnen när man vagnar (jag har gjort nöstan exakt lika dant innan jag visste att det fanns något som kallades vagna, förutom att jag vagnar honom till sömns). Han vaknar inte när vi slutar vagns utan fortsätter att sova. Eftersom det fungerar så bra ville vi inte ändra på det.
Vi kämpar som bara den med skrattet till god nattet och har fått honom glad varje kväll
men det är en svårflörtad herre och vi får verkligen tok-anstränga oss. Jag hoppas
verkligen att poletten börjar trilla ner för
honom vad det gäller ramsan och insomnandes och att vi går mot bättre tider.
Jag ska läsa på mer på forumet! Tack snälla för dina tips!

Jag ska läsa mer här på forumet
Mamma till Henning född den 2012.03.08 Kurstart: 2012.12.25
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"