10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

-nu har vi fått problem med både nattsømnen och lurar.
Det startade för 2-3 veckor sen, normalt har vi inte ens behövt någon ramsa, utan han somnade in utan problem, ibland kunde han ligga i en kvart och prata innan han somnade. Nu vill han plötstligt inte ligga i sängen, så fort jag har gått och stängt dörren så ställer han sig upp och börjar gråta och är ledsen, när jag går in och lägger honom på magen igen (har bara gjort det ett par gånger) så vill han att jag ska ta upp honom och vill klättra på mig och kramas, och när han väl ligger så startar det om igen. Ramsan fungerar inte, han skriker och det blir bara värre när han hör min röst, musik har inte heller fungerat :S
Det enda som har fungerar är om jag tar honom på rumpan och trycker lite, det gillar han, för efter ett par minuter så har han somnat, men så kan vi inte heller ha det, så fort jag tar bort handen börjar han gråta.. Igår la jag min rispåse (för smärtlindring) på hans rumpa och så gick jag, och han somnade!
Någon som har några tips? när jag har låtit honom skrika av sig har det tagit nästan 30 minuter innan han ger upp och somnar. Jag har försökt med ramsan men det gör det hela bara värre :(
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Tin »

Hej Florax,
du kunde beskrivit hur vi hade det ett tag med lilla O.
Det var inte hand på rumpan utan hand på ryggen som krävdes.

Vad gjorde då vi, för man kan ju inte stå med handen i spjälsängen och knäcka ryggen hela kvällen. Jo, vi kollade på rutinerna, när allt flytigt på bra länge kan det hända att mamma och pappa har slappa till lite.
- kör ni ett ordentligt skratt till gonattet båda vid kvällning och daglurar, det ska riktigt kikna i lilla magen - här brukar många slappa till (jag med :oops: )
- liten kan sova, ramsan brukar då göra liten arg, kör då husljud istället
- är alla andra rutiner som de brukar? mörkt i rummet, ramsa ut, osv osv?
- om ni fortfarande kör tillrättaläggning, tryck till över lilla rumpan om nu liten gillar det men häng inte kvar, låt det inte bli en nya del av rutinen att mamma måste vara närvarande för att liten ska vara trygg att somna

Tänk såhär, något har fått liten att ifrågasätta om han verkligen ska sova som vanligt, om ni verkligen vaktar därute och om allt är som vanligt. Vad liten behöver är raka, trygga besked. All handling från er föräldrar som skiljer sig från det liten länge nu har betraktat som svar på sin fråga blir en grund till oro. Det kan ta sin lilla tid att få liten att lita på ert svar, särskilt om ni ändrat på något, börjat springa in och ut, verkat osäkra själva osv osv.

Låt mantrat bli: ja älskling, du kan sova tryggt, och osa den känslan genom ramsa, tillrättaläggning, bus, husljud osv osv - attityden är allt, det känner liten av som en barometer.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Tin »

Hej Florax,
du kunde beskrivit hur vi hade det ett tag med lilla O.
Det var inte hand på rumpan utan hand på ryggen som krävdes.

Vad gjorde då vi, för man kan ju inte stå med handen i spjälsängen och knäcka ryggen hela kvällen. Jo, vi kollade på rutinerna, när allt flytigt på bra länge kan det hända att mamma och pappa har slappa till lite.
- kör ni ett ordentligt skratt till gonattet båda vid kvällning och daglurar, det ska riktigt kikna i lilla magen - här brukar många slappa till (jag med :oops: )
- liten kan sova, ramsan brukar då göra liten arg, kör då husljud istället
- är alla andra rutiner som de brukar? mörkt i rummet, ramsa ut, osv osv?
- om ni fortfarande kör tillrättaläggning, tryck till över lilla rumpan om nu liten gillar det men häng inte kvar, låt det inte bli en nya del av rutinen att mamma måste vara närvarande för att liten ska vara trygg att somna

Tänk såhär, något har fått liten att ifrågasätta om han verkligen ska sova som vanligt, om ni verkligen vaktar därute och om allt är som vanligt. Vad liten behöver är raka, trygga besked. All handling från er föräldrar som skiljer sig från det liten länge nu har betraktat som svar på sin fråga blir en grund till oro. Det kan ta sin lilla tid att få liten att lita på ert svar, särskilt om ni ändrat på något, börjat springa in och ut, verkat osäkra själva osv osv.

Låt mantrat bli: ja älskling, du kan sova tryggt, och osa den känslan genom ramsa, tillrättaläggning, bus, husljud osv osv - attityden är allt, det känner liten av som en barometer.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

hej :)

Jag har tänkt på hans rutiner och visst har jag slarvat, de har börjat bygga nästan utanför hans rum och det har hänt att jag har dragit ut spjällsängen till ett annat rum (ibland låg han i sängen och tyckte det var kul att "åka" till nästa rum), eller lagt honom lite senare än vanligt. Sen har jag också märkt att jag låter honom somna vid bröstet, ammar innan jag lägger honom men jag har alltid varit noga med att lägga honom vaken, fast igår kväll märkte jag att han somnar vid brösten och när jag lägger ner honom så vaknar han, så imorse när det var dags för lur nummer 1 så skrattade vi en del innan vi gick till sovrummet, sen var det dags før ammning men denna gången lät jag honom inte somna, utan pussade honom och sa "nu ska du sova gott" sen när jag var på väg ut så råkade jag sparka till dörren så jag stängde den innan jag hann ut, då hade han säkert fått før sig att jag redan hade gått ut och jag ville inte riskera ett utbrott, så jag gömde mig, satte mig ner och var tyst, han fick inget utbrott, låg och snackade, gnällde lite men inte som han annars har hållit på de sista dagarna, han ställde sig upp, bankade på spjällsängen, pratade, och en kvart senare somnade han! äntligen! Sen gick jag ut.

Inatt vaknade han 4 10, jag försökte med ramsan, som inte fungerade, men det har den egentligen aldrig gjort, han har alltid börjat skrika om han har hørt min røst efter att jag lagt ner honom... Ramsan försökte jag med i ett par veckor men den gjorde det hela bara värre, istället har jag alltid sagt " nu ska du lägga dig och du ska sova gott" när vi är på väg till sovrummet, sen har jag ammat, lagt honom och gått ut utan att säga ett ord.
Som sagt vaknade han 4 10, først stællde han sig upp så jag kørde ramsan.... vilket gjorde det hela bara värre, sen gick jag in och la ner honom, men utan resultat, till slut førsøkte jag med musik utanfør hans rum... det hjälpte inte heller! De sista 15 min var han tyst i kanske en minut før att sen børja gråta i 4 min! , jag ville in och trøsta men det hade inte hjælpt honom. Det lättaste hade varit att amma men jag vet att han inte var hungrig, 1 timme och 5 minuter senare hade han somnat, och imorse gick jag in i sovrummet nær klockan var 7, och hade væckarklocka med mig, han såg ganska førvirrad ut, har aldrig anvænt mig av væckarklocka men jag tænker inte sluta med det nu :)

Det blir en del strul med sömnen runt jul tycker jag, vi ær bjudna på kalas på søndag, men det startar kl 15, vilket betyder att vi måste åka hemmifrån 14 15 som senast och det ær så han sover! Alla säger att barn mår bra av att man ændrar på rutiner ibland, det tycker inte jag, så nu vet jag inte om jag ska chansa på att han somnar i bilen eller om jag ska väcka honom tidigare så han hinner sova inna vi åker... usch!
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

Lur nummer 2 gick inte lika smidigt... men bättre än annars. Han reste sig och gnällde och grät i vad som kändes som en evighet, när jag tittade på klockan hade det bara gått 8 minuter #-o Sen somnade han... hoppas det går minst lika bra ikväll... och att han inte vaknar på natten för då kan jag inte hjälpa honom (inte för att det jag har gjort hitills har hjälpt, och då menar jag ramsan och musik)
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Tin »

Hej Florax,
först och främst bra jobbar med uppstramningen av rutinerna. Jobba med skrattet, låt honom inte somna vid bröstet, då är det så han förväntar sig sövas vid varje uppvak. Bäcksvart rum. Väckarklockan - bra. :)
Och dina läggningsrutiner ser väl utmärkta ut, jag skulle ta amningen utanför sovrummet däremot, Så det inte förknippas med sova för liten. Dvs amma, få honom att skratta, gå in i sovrummet, lägg honom och säg "nu ska du lägga dig och du ska sova gott" på väg ut ur rummet. Vad sägs om det?
han fick inget utbrott, låg och snackade, gnällde lite men inte som han annars har hållit på de sista dagarna, han ställde sig upp, bankade på spjällsängen, pratade, och en kvart senare somnade han!
Och varför somnade han, jo för du var tydlig, trygg och självklar i ditt besked till liten. Han får ju ligga och snurra, prata lite, banka på.
när jag tittade på klockan hade det bara gått 8 minuter
Att titta på klockan är faktiskt ett bra trick, när jag lärde min stora tjej att somna själv med hjälp av vagnande brukade pappan ropa mellan tider till mig: bara 2 minuter, nu är det 4a minuter. Så att man får lite perspektiv. :)
hoppas det går minst lika bra ikväll... och att han inte vaknar på natten för då kan jag inte hjälpa honom
Jo du kan, du vet att det inte är hunger, du vill ha bra rutiner, du vill hjälpa liten till ostörd och hel natt. Så du kan, jag skulle satsa på husljud delux, dvs höga husljud utanför litens rum som signalerar, vi finns här, vi vaktar, du kan lugnt somna om, det är natt.
Alla säger att barn mår bra av att man ændrar på rutiner ibland, det tycker inte jag, så nu vet jag inte om jag ska chansa på att han somnar i bilen eller om jag ska väcka honom tidigare så han hinner sova inna vi åker... usch!
Här kan jag bara hålla med dig fullt och fast, jag vill inte ändra på mina rutiner heller, jag vet hur mina barn mår bäst. Jag hade inte velat riskera sömnen för att gå på kalas utan sagt, jag kan komma vid 16, funkar det? Alt stå över lite kalas, nästa jul kommer liten orka. Men att gå på kalas med en astrött liten som inte fick sin sömn - nej, det vill inte jag. Var trygg i att göra som DU vill, bara du vet hur dina dagar med liten blir bäst.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

Det har gått sådär, bättre men inte som förr, idag grät han i mer än en halvtimme! Ville inte sova, varken ramsa, musik eller husljud hjälpte :( det hade ju blivit mycket bättre... Tills det var dags för lur 2 idag, jag måste erkänna att han inte verkade det minsta trött så han ställde sig upp och grät, la sig ner, snackade och började gråta igen :s jag fattar inte varför det inte går nu, det har ju gått bättre de senaste dagar, men idag ville han bara inte, tills slut gick jag in, det hade gått nästan 45 minuter! Husljud gjorde det värre...
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Tin »

Hej Florax,
Vad har du för schema?
Liten är snart 1 år gammal om jag inte räknar fel. Skriv ner mat och sov tider så tittar hi på helheten. Håller han på att lära sig gå? Eller nån annan stor förändring?

Vi listar ut detta, oroa dig inte.

Kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

hej!
han var lika arg/ledsen när det blev dags før em lur. Denna gången tog det "bara" 15 minuter innan han gav upp och somnade, men han vaknade 40 minuter senare, normalt sover han 1 timme.
Och han håller på att lära sig gå, eller rättare sagt, han reser sig upp med stöd och kryper runt i lägenheten. Sen har vi inte haft några förändringar alls.
här är hans schemma

7 vakna och amma
7 45 frukost gröt och macka sen leker vi
9 30 sova till 1030-1045
11 30 lunch, ris/pasta eller mos med kött/kyckling/fisk och grönsaker
1230 går vi ut och handlar, han sitterfint i vagnen
1330 lite frukt
14 15 sova (detär här vi har problem)
15 30 vakna och leka tills det är dags før middag
16 30 middag
17 30 går vi ut i ca 1 timme
18 45 gröt och bad
19 15 sova

De senaste dagar har han vaknat 6 30- 6 45 :?
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Tin »

Hej igen, nu sätter vi på oss fixar mössan.

Så här tror jag spontant: det är lite för mycket sömn på schemat och lite ojämt fördelat.
Och för lite social aktivitet, men låt oss reda ut sömnpucken först. Maten ser strålande ut.

Min lilla hade vid 11 månaders ålder 14 h sömn på schemat som vid 1 års ålder drogs ner till 13,5 h. Din lille har om jag räknat rätt 14,5.

Så jag hade gjort följande. Låt natten vara 12 h, lägg en en 45 minuters lur på fm och en längre lur efter lunch på 1,5 h. Om dagen startar 7, så kan första luren ligga 9:30 och den långa luren t ex 13:30 men mätt mage efter lunchen. Det är ju den långa luren du ska ha kvar när ni går över till en lur runt 1 års strecket ändå.

Sen hade jag lagt in mycket mera aktiviteter som inte är lek, utan social aktivitet, vara med och laga mat, tvätta, städa. Dessutom jobbiga aktiviteter såsom att krypa långa sträckor ute, jobba upp för backar, ...... målet är skidbacketrött. Det blir man inte alltid av lek, utan här krävs att mamma är påhittig. Fysiska grejer, bara för att man inte kan gå än kan man ju träna träna träna på det.

För övrigt, att lära sig gå är en av de största grejerna som händer en när man är liten, det är både underbart frigörande för dom och läskigt på samma gång. Många och stora frågor brukar ställas av de små, ibland på daglurar och ibland nattetid. Allt förändras ju, "jag kommer kunna gå, finns ni där ändå mamma", även om jag går runt hörnet. Vilken grej, klart liten behöver trygga besked på det.

Så min förslag är helt enkelt, skruva till schemat en aning. Jobba innerligt på den sociala och fysiska biten, och ha i baktanke att världen är omvälvande för liten just nu. Vad sägs om det?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

tack för bra tips :)
Jo, jag tänkte faktiskt dra ner på sömn. Sen hjälper han mig att städa och laga mat, då kryper han bara runt efter mig och dammsugaren, och när "vi" lagar mat sitter han med sina bestick och en skål och leker, sen har vi babysimm på onsdagar men när vi kom hem igår verkade han inte lika trøtt som han annars brukar vara, jag la honom kl 15 och han sov i 45 minuter.
Jag ska se till att han får fler jobbiga aktiviteter så hoppas jag att det fixar sig, idag vaknade han 6 45 (sov fr 19 15) sen sov han fr 9 15 till 10 15, (ska bara låta honom sova i 45 minuter nu) och han var inte trøtt kl 14, så jag vänta de till 14 45, han protesterade i ett par minuter men somnade ganska fort ändå. :)
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Tin »

Hej, hur går det i julstöket?
Har liten fått klä granen och slå in klapparna? ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

hej!
Som tur är så har det blivit mycket bättre, han sover 45 min på morgonen och 1timme och 15 min på eftermiddan (13 45- 1500). Det går bra att lägga honom nu, ibland kan han gnälla lite eller ställa sig upp och gråta men det varar bara i några sekunder.
Vi övernattade hos svärmor før några dagar sen, jag trodde det inte skulle gå før de hade tv's på och snackade ganska högt, visst har vi tv'n på och snackar här hemma men vi är inte så högljuda av oss, i alla fall, så tog det honom 45 minuter att somna, men han grät inte, jag tror han lyssnade och var lite nyfiken, undrade säkert vad som hände utanför rummet :P han sover fr 19 15/30 till 6 45. Jag hoppas det fortsätter så. Tack för bra tips :) det visade sig att han behövde mindre sömn på dagarna :) :heart:
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Tin »

Åh vad härligt,
lugnet har lagt sig, bra jobbat trygga mamma.
Rätt mängd sömn är à och o men även att korta fm sömnen till förmån för em sömnen brukar göra susen. Och du ser, sova borta går också, om mamma är med på noterna. :) min lilla hade det kämpigt med skarvar om vi var på kalas däremot, som du säger så händer det på tok för mycket spännande saker utanför vagnen. ;)
Kom då ihåg att en gång är ingen gång, blir det lite tok en dag, får man lägga tidigare den kvällen och se till att det inte blir en vana. Med glatt humör säg det högt: en gång är ingen gång :) och jobba vidare den dagen med samma härliga attityd.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 mån, vill inte somna utan min hand på hans rumpa!

Inlägg av Florax »

nu har det börjat krångla igen, han vill inte sova på førmiddan, jag lägger honom, han gnäller lite, sen ligger han där och snackar bort hela luren! som tur är så gråter han inte, han ligger snällt och snackar eller ställer sig upp och hoppar, klappar.. ja.. allt men inte sover han! det har varit så i 3 dagar nu, och det har inte hänt nåt här hemma, allt är som vanligt, han har tom fått mer att gøra nu, før när vi går ut på promenad så får han gå själv också... med min hjälp så klart :)
Han hjälper till när jag städar och när jag tränar så tittar han på mig och klappar, leker med sina leksaker och kryper runt och undrar säkert vad mamma sysslar med.
Igår , efter att han snackat bort luren så fick han sova kl 13 15, æven då gnällde han lite men han somnade till 14 45.
Sen har jag startat med hans nattrutin 18 15 istället (startade med det igår) så han ligger i sängen kl 19 00, det gick bra men han vaknade en gång på natten 02 20, ställde sig upp och grät men efter ett pat minuter hade han somnat om, jag fick väcka honom kl 7, normalt vaknar han 630-645.
Vi får se hur det utvecklar sig, men jag tror han är redo att sova bara en gång. Jag kommer att fortsätta med att lägga honom 9 30 i några dagar till :|
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"