Behöver hjälp med schemaändring

Skriv svar
Idun
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 03:02

Behöver hjälp med schemaändring

Inlägg av Idun »

Hejsan!

Det funkar så bra så bra för oss med sömnen, men de sista dagarna har morgonluren fallit bort, och lunchluren funkar då plötsligt inte. Såhär ser sömnen ut (har en pigg tjej):

07.00 vakna (hon vaknar cirka 06.45)
09.15 20-minuters (har numera fallit bort, vilar vaken sedan 3 dagar)
12.30-14 lunchlur (som hon nu istället sover 45 min på)
19.00 sova natt (hon stupar här förstås)

Idag slumrade hon till i vagnen på väg hem från öppna förskolan redan 12.10 (började bli gnällig redan 11.45), så jag lade henne så fort vi kom hem, men nu ligger hon alltså vaken och jag antar att det blir knepigt igen idag.

Kan någon erfaren mamma kanske komma med ett förslag om hur jag ska lägga den nya lunchluren och hur länge jag ska insistera med 20-minuters vila innan jag ger upp?

Tack snälla!

Mvh,

Idun
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Behöver hjälp med schemaändring

Inlägg av Tin »

Hej där och välkommen,
och snart grattis till litens ett årsdag. :)

Vid precis samma ålder gick min lilla över till en lur, vi var på semester och hon somnade plötsligt inte mer på tidiga luren. Så vi bytte till följande schema:

6:30 god morgon
7:00 välling
8:00 gröt med oss
9:00 ensamlek
11:00 lunch
11:30 sova (2 h)
14:30 mellis
17:00 middag
18:00 kvällsslurk
18:30 god natt

12+2=14 timmar

Som inspiration, du kan ju anpassa efter dina morgontidig. Ensamleken körde vi i hennes spjälis med någon leksak, för ungefär var 4e dag i början behövde hon ändå en liten tupplur om morgonen men det fick hon välja själv. Sen tar det ju alltid 3 dagar, plus uppföljning veckan innan det sitter i litens kropp. Och under tiden kan långluren strula, och du kan behöva marginalkvarta en hel del. Men ha målet i sikte.

Så oroa dig inte, ser låter som att liten bara varnar om en helt vanlig schema ändring. Det är bara för mamma och pappa att styra upp med säker hand. :)

Kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Idun
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 03:02

Re: Behöver hjälp med schemaändring

Inlägg av Idun »

Hej Tin och tack för svaret :D . Jag skall omedelbart ändra till kl 12.00, det verkar ju rimligt. Hon fick ligga 12.20-14 idag faktiskt, så jag är redan på god väg :) . Tack för tipset med ensamleken :thumbsup: , smart att ha den då förstås så kan hon lura till om hon vill. Speciellt nu när hon inte sovit optimalt på ett par dar kan det ju sitta fint :wink: , och så behöver jag inte oroa mig för om jag ska ta bort luren eller inte.

Stort tack och ha det gott :D . /Idun
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"