kissnödigt:)

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

kissnödigt:)

Inlägg av hannisen »

Hej alla!

Nu är loppan drygt 2 år & blöjan är borta dagtid :D

MEN hon har den ju nattetid & läggningarna börjar bli en lååång läggning. Hon har massa procedurer för sig i spjälsängen när jag lagt ner henne. Då brukar jag passa på & lägga in tvätt i garderoberna mm för att låte henne hållas ett tag. Sen godnattar vi & hon blir oftast ledsen efter 5 min. Brukar låta henne vara ett tag (ca 10 min). När jag då går in är hon kissnödig. Tar in pottan, kissar & hon brukar somna. Försöker verkligen få henne att kissa precis innan läggning men blir samma ändå. Vällingen är så helig för henne men kanske inte minskar kissnödigheten:)
Tacksam för tankar! :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: kissnödigt:)

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Kan du inte göra så att du låter henne kissa precis innan du går ut? När du har grejat färdigt med tvätten. Då slipper ni kanske de där ledsna 10 minuterna och allt går smidigare.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: kissnödigt:)

Inlägg av hannisen »

Läggningarna spårade ut totalt så läste AWs förtrotstråd igen & så fick det bli gnöligt efter läggning. Läggningarna går bättre men det gnölas fortfarande en hel del. Har mycket is i magen & låter henne oftast hållas (kollar till ibland när hon somnat).

Har endel funderingar:
Fröken är drygt 2 år nu & jag känner mig osäker på hur jag ska bemöta henne. Hon testar mer & mer, här kommer exempel:

1) saker som i mina ögon inte gör ngn egentlig skada, bara störande:)
tex dra ut alla påsar ur lådan, kladda ner sig, hälla vatten på golvet mm.
Här brukar jag göra så att vi tillsamman lägger tillbaka påsarna, torkar golvet då hon oftast vägrar göra det själv.
Jag säger även att "påsarna ska ju ligga i lådan" (fast det vet hon ju :roll: )

2) saker som inte är ok i mina ögon:
tex slänga glas i golvet, smeta in sig med bajs, sätta tallriken med mat på huvudet, spotta på golvet mm
Ja hur sjutton bemöter jag detta....?

3) saker som är TOTALT förbjudet:
slå lillasyster, sparka syster, hoppas på syster, dra katten i svansen mm
Här gör jag oftast så att jag & syster lämnar rummet när hon "beter sig". Alternativt "lyfter" jag bort henne ur situationen. Om katten säger jag att den måste gå ut nu.
Vet inte hur mycket jag ska prata om vad som är rätt & fel. Hon vet ju vad som gäller! Ska man "tvinga" fram förlåt & kram till syster?

När hon trotsar vid social delaktighet tar jag handen så att vi gör det tillsammans tills det jag tänkt är gjort.

Har inte provat sängsjälpning, kanske dags för detta?

Hon har varit blöjfri på dagarna ett tag nu & det är inget i nattblöjan längre. Ska jag vänta tills hon är stabilare med & ta bort den nattetid?

Lillasyster (7 mån) bor fortfarande i vårat sovrum. Hade tänkt flytta in henne tidigare men inte kännts aktuellt när fröken trotsar vid läggningarna & gnölar ett bra tag! Hur tänker jag här?

Så glad & tacksam för all hjälp!!!!! :heart: :heart: :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: kissnödigt:)

Inlägg av hannisen »

Hej & hå:)

Fördelen med att jag inte fått svar är att jag haft tid för eftertanke & självrannsakan :wink:

Tar trotsfrågorna på annat forum men vill gärna ha lite tankar om sömnen.

Efter magsjuka & feber ska nu fina sömnen tillbaks!!!
Loppan sover bra emellanåt men skriker upp till en timme efter läggning (då har oftast kanin, kudde, täcke åkt överbord!). Ibland har jag gått in, ibland inte. Hon kör med att hon vill kissa, dricka, hjälp med täcket etc etc.
Min slutsats är denna: nu är det banne mig slut på mitt spring! Jag ger ju dubbla budskap då jag ibland går in vid skrik, ibland inte!!! Efter dagar med mycket social delaktighet, utevistelse & skratt ska man ju sova av egen maskin (den ömma modern börjar tappa tålamodet som ni nog märker:))

Men när ska vi flytta in lillasyster i denna cirkus? Hon är snart 8 mån & kanske ska vänta tills ev 8-9 mån ångest passerat?

Är nyfiken på en helt annan sak: När har ni börjat rucka på schemat? tex vid resor, bortbjudningar etc? Inser att detta INTE är aktuellt för oss nu när det blåser orkan så att säga!!!

Tack för hjälp fina ni!
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kissnödigt:)

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker du svarar dig själv alldeles strålande fint! =D>

Mer social delaktighet och mera arbete, det sover man gott på.

Sen är det ju svårt det där med kisseriet, dricker man en massa välling kanske det måste stå en potta i rummet som man kan kissa och hantera själv.

Sen berättar du på kvällen att detta gäller! inget vatten, inget si eller så. utan bara ramsan får man. Inget annat. Det tar sina modiga 3 dagar att köra på innan de lär sig att man kan sova utan en massa dutt och lull. 8)

Jag hoppas ni inte mitt idetta skall byta från spjälsäng eller så, i så fall rekommenderas den tillbaka.

Min son är 6 år och jag har försökt att typ ha helg tid, eller semester tid, eller fest tid, funkar inte för oss! Min son är en skalman, läggs han efter läggtid 19.15 ja då är katastrofen ett faktum. han vaknar än tidigare och sover ALDRIG längre. Så inga fest tider, inga nyårs tider ingenting ges här hemma.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: kissnödigt:)

Inlägg av hannisen »

Tack för så snabbt svar! Vad säger du om inflyttning av syster?
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kissnödigt:)

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ta det när ni känner att det passar familjen. Det är liksom attityden som styr detta. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: kissnödigt:)

Inlägg av hannisen »

Men är hon inte för liten för att sköta kisseri & potta på egen hand? Hur gör jag detta med spjälsängen kvar?
:heart: :heart: :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kissnödigt:)

Inlägg av TorsMamma »

Ställ en stol så hon kan klättra i och ur själv. Annars är det ju nattblöja igen som gäller kan man tycka.

Min son fick alltid 1 chans på sig att komma upp och kissa från att han lagt sig. Sen ramsa. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "