Förtrotsaren och sömnen

Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av mamaA »

Hej!
Min lilla, nej stora menar jag ju :D kille, nu 20 månader har sovit jättebra fram tills ca 1-2 månader sen. Han är en SM-bebis och har alltid haft mer sömn än rekommenderat på schemat men är en riktig piggelin när han är vaken.

Vi är mitt i förtrotsen :evil: och den är REJÄL här kan jag berätta på alla fronter, men vi kämpar på. Sen jag började jobba deltid när James var 10 månader har han haft två olika morgontider, 7.30(orginaltiden) och 6.30 när mamma jobbar. Detta funkade jättebra tidigare men nu är det tidiga uppvak här med HÖGLJUDDA frågor om när det är morgon. Jag måste också tillägga att vi tyvärr aldrig plockade bort nappen :oops: vilket jag verkligen ångrar nu. När han vaknar blir han arg om han inte hittar nappen och kräver omedelbar service av nappisättning :roll: . Som ni förstår tar ramsan inte alltid eftersom vi ibland går in och ger honom nappen istället. Jag är fullt medveten om att det är vårt eget fel [-X men vi(läs pappa) har inte velat plocka bort nappen innan. Att ge nappen funkade bra tidigare, han somnade om direkt, men nu är det inte tappad napp som är problemet många gånger utan att han tycker att morgonen börjar NU!!!

I samband med dagisstart och vaccination i september var vi tyvärr lite för generösa att gå in till honom på natten när han skrek och sen dess har problemen gått i vågor. Ibland blir han jättearg när han ska lägga sig, ibland är det nappen, ofta tidiga morgnar. De tidiga morgnarna har tidigare inte varit missnöjda och därför har vi avvaktat men nu är de som sagt väldigt missnöjda.

Jag har dammsugit forumet på årgärder och kommit fram till följande:

1. Mamma måste verkligen :shock: hitta sin attityd igen som har tappats bort lite.

2. Väckarklocka har inhandlats.

3.Nappen ska bort!

4. Ramsan blir verktyget som ska användas vid uppvak.

Jag har klart för mig vad som behöver göras men inte exakt hur och jag är en detalj-människa :lol: och om attityden ska sitta måste jag vara bersäker. Mina frågor:

1. Det är väl enklast :? att ta bort nappen till natten första gången för börjar jag vid middagsluren så lär det ta lååångtid innan han somnar och då är han ju i sämre form inför första napplösa natten. Rätt?

2. Jag förväntar mig HÖGLJUDDA protester mot att nappen försvinner, han skulle vilja ha den 24 timmar om dygnet om han själv fick bestämma :shock: . Ska jag bara använda mig av ramsan eller ska jag ha något annat tillfälligt verktyg under "minikuren"? Jag har alldrig använt mig av solfjäder som krisverktyg kan jag tillägga då jag har ryggproblem utan har förlitat mig på buffning men jag är tveksam till om det funkar nu.

3. Kan vi ha kvar våra två morgontider?Jag vet att det inte är rekommenderat men eftersom det funkat tidigare så tänkte jag att genom att introducera väckarklockan som bestämmer när morgonen börjar så kanske det kan fungera? Vi går upp 7.30 5 dagar/ vecka och 6.30 2 dagar/ vecka.

4. Hur introducerar jag väckarklockan? Ska jag låta den ringa tidigare(under "minikuren") för att förekomma honom så att han lär sig att det är den som signalerar morgon eller ska jag jobba med ramsan från början så att säga och sen ringer klockan när det är morgon? Jag ser lite problem med att låta den ringa tidigare för då måste det typ vara kl 06.00, 11/2 timme tidigare än jag vill gå upp.

5. James sover middag vid 12.30/12.45. Jag har låtit honom sova så länge han vill, mellan 1.5-3timmar. Nu har vi dock satt
som gräns att vi väcker honom 15.00 för annars har han svårt att somna på kvällen. Borde jag begränsa luren till 2 timmar?

Ursäkta det långa inlägget :oops: men jag gillar att vara grundlig :D .

Tack på förhand!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen till forumet.

Kan du lägga in litens födelsedatum i din signatur så blir det lättare för oss att svara enligt rätt ålder.

Så först och främst, grattis till att ni haft en sådan skön SM resa. Vad härligt för alla inblandade. Ha inget dåligt samvete för nappen, så länge det funkar och ni är ok med att gå upp på natten och stoppa in den igen så är det bra med det. :) Ingen ångest här inte.

Då går vi igenom din ätgärdsplan (mycket bra jobbat):
1. attitydmössan på - a och o
2. Väckarklocka som bestämmer när morgonen börjar - strålande
3. Bort med nappen - japp nu stör den då ska den bort
4. Ramsa vid uppvak - absolut
Här lägger jag in en 5. Se över mörkläggningen - du skriver inget om det men dubbelkolla att det är bäcksvart inne hos lite

Så till frågorna:
1. Ta bort nappen den tid på dygnet du har starkast attityd :), i mitt fall har det alltid varit kvällsnattning så om min lilla hade napp skulle jag köra på kvällsnattningen istället för på en daglur. Så rätt tänkt.
2. Det finns ju en mängd verktyg: solfjädern är bara en, så buffa på om det behövs annars är ju husljud mycket bra. Dvs dammsug utanför, skramla med disken, hoppa jämfota i korridoren, prata högt eller ha TVn på. Jag hade kört på 1. ramsan, 2, husljud och 3. buffing vid kris
3. Om ni vill ha 2 orgontider, kör på det först och utvärdera. Funkar det, sover liten som han ska till väckarklockan ringer? Annars får ni justera. Under själva minikuren och uppföljningsveckan skulle jag köra på samma tid tills jag känner att det sitter däremot.
4. Bara ställ tiden första morgonen på kuren till den tid ni har bestämt (inte en tidigare tid) och var sedan konsekvent, morgonen startar icke före klockan ringer. Annars underminerar ni er själva och liten blir förvirrad. Däremot kan man alltid använda marginalkvarten med se då till att klockan ändå ringer, innan ni går in och gör glad morgon. Ett tips är också att berätta för liten kvällen innan att imorgon ringer klockan och då är det morgon, de förstår mer än man tror.
5. En 20 månaders behöver 12 h natt samt 1,5 h på dagen, dvs 13,5 h. Sen om ni har en tröttis (det vet ju bara ni) så kan ni ju låta dagluren vara 2 h tills ni märker att det stör. Och då brukar det vara tidiga mornar som är problemet...... är du med? ;)

Lycka till nu, på med attitydmössan och skänk liten sovro om mornarna. Vi finns här.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av mamaA »

Hej!
Tack för lysande råd, nu känner jag mig mycket säkrare! Så säker faktiskt så att lillkillen nu plöttsligt sover jättebra utan uppvak :shock: eller somnar om själv. Jag bestämde mig helt enkelt att nu är det ramsa som gäller vid uppvak och efter en rejäl "diskussion" så verkar han ha fattat vad som gäller =D> . Attityden är allt :D !

Jag kommer ändå att göra minikuren för nappen vill jag plocka bort men nu när det inte känns liiika akut så får vi se när det blir. Tack för påminnelsen om mörkläggning, fönstret är täckt med folie och mörkläggande tyg men jag misstänker att det läcker in ljus runt dörren. Tänkte prova med gummilist först. Något annat tips för dörren?

Min kille är en tröttis, han sov 18 timmar/dygn tills han var närmre 6 månader :shock: . Han har alltid haft mer sömn på schemat men 2.5 timmars middagslur kanske blir för mycket ändå...det är mest på helgerna han sover så länge, är väl extra trött då. Jag funderar på att bestämma mig för 2 timmar men vet inte om det funkar då han ibland vaknar efter 1,5. Nu på senaste tiden hör jag att han vaknar till ibland och sen somnar om så det kan kanske funka #-o . Måste hitta attityden här också bara!

Tack för ni lyssnar!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av Tin »

Hej,
åh vad härligt att liten riktigt kände hur trygg och säker på din sak du är. Då är han nöjd och har inga fler frågor och kan sova vidare.

Jag rullar en handduk och puttar mot dörrspringan när jag går och lägger mig. Lite provisoriskt kanske md det funkar.

Och vet du, det kanske inte är hela världen att han vaknar efter 1,5 h ibland. Han ligger ju ändå på 13,5 timmar sömn. Man måste njuta också :) och inte oroa sig för sömnen hela tiden. Här finns det olika skolor, många tar aldrig upp före luren är slut och är nöjda med det, och andra gör som jag, dvs om man vaknar lite tidigare någon så är det inte hela världen. Jag lägger en halvtimma tidigare den dagen för natten. Känn efter hur ni får mest njutsamma dagar, både vad liten behöver och vad som skänker mamma ro.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av mamaA »

Varning för gnäll!

Min 2,5-åring roar sig numera med att kasta ut alla sängkläder i sängen varje kväll, liksom sin pyjamas. Han klättrar även ur spjälsängen(främst på middagsluren) och sätter sig och leker eller kommer ut ur rummet och säger att han inte ska sova. Ensamleken strular också i och med att han klättrar ur.

Jag leder tillbaka och lägger igen (när han ska sova) och så upprepas det några gånger antingen med att han klättrar ur eller kastar ut sängkläderna. Han är inne i en period av att vara en väldigt kapabel tvååring som kan allt själv samtidigt som han trotsar friskt med glimten i ögat.

Jag är bara så trött på det här och behöver lite pepp. Min attityd som annars sitter som berget har fått sig en törn...Har jag rätt strategi? Jag leder tillbaka och lägger utan kommentar (numera) och bäddar om sängen på kvällen när jag kollar honom innan jag lägger mig. Vi har problem med läckande blöjor så jag vill gärna ha läckageskyddet på plats under lakanet. Borde jag sluta med detta? Hjälp!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Ja, jag tycker att du i princip gör rätt. Men det går att tweeka det hela lite.

Han skall Dels klättra i själv igen, det skall vara jobbigt att klättra ur. Kan du på något sätt plasta in madrassen med typ en sopsäck en tid? Då när han slänger ut sängkläderna så kommer de tyvärr inte i igen utan man får snällt lägga sig och sova utan. Eller när du hör att han faktiskt BER om hjälp, då först får man tillbaka sakerna.

Om han somnar utan dem kan du ju gå in när han sovit i 30 min och lägga ner dem igen tänker jag. I värsta fall kan man även flytta på barnet utan att de vaknar.

sist, du kan få sitta vakt utanför, men håll dörren stängd, det skall vara så mörkt att han faktiskt inte ser handen framför sig och därmed inte vill klättra ur. Så överarbeta inte detta det blir lätt underhållning av det hela då. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av mamaA »

Tack!

Plasta in madrassen? Tja, värt att prova, är bara rädd att han river i sönder plasten. Det här är en mycket uppfinningsrik herre :wink: så han finner lösningar på det mesta. När vi var på semester så fanns det ett formsytt plastfodral runt madrassen, ska kolla om jag kan hitta ett sånt.

Han vill inte ha sängkläderna, det är därför han river ut dem medan jag insisterar på att bäddmadrassen, läckageskyddet och lakanet i all fall ska vara på plats. Han klär av sig ner till bara blöjan och ligger sen med täcket över huvudet och benen bara :!: men varm och go är han trots att rummet är iskallt. Jag är dock inte så sugen på tidiga uppvak pga att han fryser så därför klär jag på honom men det är kanske dags att han själv får märka att man blir kall om man klär av sig.

Jag bäddar om när han sover, han vaknar till men det är inga problem han somnar på 2 minuter igen.

Det är kolmörkt i rummet både vid middagsluren och natten men det hindrar inte den här prinsen! Jag ska dock låta honom klättra i själv, jag har inte gjort det eftersom han tycker det är jätteroligt att klättra in och ur sängen så jag tänkte att det blev underhållning då...
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Vi byggde på vår spjälsäng upptill med 15 cm sen var det slut på klättrandet. 8) lillebror var nöjd med den lösningen.

Sängkläder som kastas ut får ligga kvar tills han somnat eller BER om att få tillbaka dem.

Jag bäddar med madrassydd och en filt eller handduk ovanpå och sen drapå-lakan om allt. Inte så skönt att ha det där himla kisskyddet direkt under lakanet, det blir ju så fuktigt och obehagligt mot kroppen.

Ensamlek i sängen slutade vi med för en tid sen. Kanske kan han leka ensam i rummet i stället för sängen?

Pyjamas med blixtlås, fixar han det också?

Ikeas madrasser har ju ett överdrag med blixtlås, kanske kan du lägga plastskyddet under det?


Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av Manfred10 »

En dum fråga. .. :oops: :roll: :?

Men har du sett över storleken på blöjan? Kanske behövs en större storlek om den läcker? Vi kör kalsonger utanpå nattblöjan så att den ska sitta åt bra.

Å en sak till som är populär här är att lyssna på en ljudbok/saga när man ska sova. Då brukar det gå bra att ligga kvar i sängen. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Har provat diverse blöjmärken och storlekar. Körde tom dubbla blöjor ett tag men det läckte ändå ibland...på olika ställen med olika märken :wink: .

Ljudsaga, ja det skulle kunna vara nåt :D

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av mamaA »

He!

Här har det lugnat ner sig med klättrandet och bäddningsövningarna kommer och går, det är ren trots helt enkelt. Ibland tittar han på mig när jag säger gonatt och säger med glimten i ögat "Jag vill inte ha lakanet, vill, vill inte!!!" men jag svarar bara "nähä, men det ska du" och går ut så blir det inte mycket mer med det. Nu har han i och för sig kommit på en ny variant då han viker undan den stora madrassen så att den blir dubbel och sover rakt på träspjälorna men det är nog inte så skönt för då brukar han ligga och gny i sömnen..Det är en påhittig man men jag tar det med humor och då är det ju inte något större problem :D

Oftast så klättrar han inte ur sängen när han väl har lagt sig men klättrar i och ur den själv morgon och kväll och även under dagen ibland för att hämta saker eller ligga och mysa. Det känns lite livsfarligt eftersom han har som hobby att hänga sig över kanten och stå på huvudet ner i sängen :shock: och jag funderar nu på att sätta en annan gavel på spjälsängen. Jag vet att det är tidigt att göra det men han kan komma i och ur själv som det är och bryr sig inte om att det är kolmörkt, att han stannar kvar tror jag beror mer på att jag verkligen har markerat att det är jag som bestämmer (eftersom han klättrar ur hos mormor och farmor och tänder i taket :wink: ) .På vår säng tar man inte bara av en gavel utan köper en ny sida som ser ut som en vanlig själsängssida i utkanterna med en lägre öppning i mitten. Nu är frågan om jag ska göra det eller om jag gör det alldeles för lätt för honom att ta sig ur sängen då...??

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av Manfred10 »

Behåll sängen som den är säger jag. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Förtrotsaren och sömnen

Inlägg av Tin »

Håller med föregående talare, behåll spjälsängens höga sida.
Hellre madrassera golvet lite om du är rädd att han slår sig i rymningarna, alternativt gör spjälsängens sidor högre.

Låt honom ha kvar sin trygga spjälsäng tills riktiga trotsen har blåst över.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"