Frukost

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Frukost

Inlägg av liw »

Hej på er. Nu i augusti skall min lille (store) Emil börja på dagis lite försiktigt. Det känns helt rätt för alla parter och han längtar... Det enda bekymmer som har dykt upp för mig är frukosten... Han har aldrig varit ngn storätare på morgonen. En flaska välling slinker lätt ned men ställer jag fram ngt annat lite mer matigt, typ smörgåsar eller gröt så plockas det mest. Väldigt lite hamnar där det ska... Nu när han ska börja på dagis vill jag ju verkligen att han ska bli mätt på morgonen så att han står sig till nästa mål, samtidigt vill jag inte köra upp honom allt för tidigt bara för att han ska kunna sitta en timme och peta i sig lite mer matig frukost. :?
Vad tycker ni, ska jag fortsätta ge välling på morgonen eller ska jag helt abrupt ta bort den och bestämma att vi numera äter ngt annat på morgonen. Räcker vällingen som frukost eller behöver han ngt mer?
Nu medans vi gått hemma så har barnen fått välling när de vaknat och ca 1 tim senare så han frukost nummer 2 infallit, när alla har vaknat till ordentligt. Men så kommer det ju inte att fungera nu...?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Kontrollera vilket utbud förskolan har, vilken frukost som bjuds och mellan vilka tider. Är det en stabil grötfrukost på förskolan kanske det blir frukost 2?
Sen har många förskolor fruktstund på förmiddagen.

Hur ser morgonen ut? Morgon 7.00 + välling? När till förskolan?

Om du inte tror att han klarar sig fram till lunch så får du helt enkelt packa en macka i ryggsäcken.

:D
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej och tack för svar. Morgon kommer att bli ngn gång mellan 06.30 och 07.00 och sen kommer han att börja sin dag på dagis 07.45. Frukost serveras inte på dagis vad jag vet däremot så finns möjlighet att ngn gång på fm äta frukt. Det får de göra på eget initiativ, två och två. Lunch severas 11.30.
Kanske ska jag fortsätta med vällingen på mogonen. Det skulle även göra att han skulle kunna få sova lite längre (till 07.00), då vällingfrukosten är avklarad på två röda och sen kan resten av tiden innan de måste åka ägnas åt påklädning i lugn och ro. Sen kan han ju få med sig en smörgås i bilen kanske så blir frukosten lite stadigare...
Bara välling känns lite tunnt enda fram till lunch. De äter iofs frukten där ngn gång på fm men jag är osäker på om han kommer ta sig tid att sitta ned och äta den när det finns så mkt annat kul att göra???

Jaja, kanske oroar jag mig i onödan. Det löser sig säkert när vi väl är igång. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
tallo
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 22:06
Ort: sk?ne,tomelilla

Inlägg av tallo »

Hej! jag läste dina inlägg och blev förvånad :shock: Att dagiset inte serverar någon frukost :shock: har aldrig hört detta tidigare! Du kan ju ha kvar vällingen och är han inte så sugen på macka el gröt, så kanske han vill ha någon frukt eller youghert efter vällingen?! bara ett förslag :D

Lycka till, det ordnar sig alltid på något sätt/tallo
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Nu blir jag tveksam... måste kolla med dem. För om de äter frukost, säg kl 08.00 då har ju allt löst sig.
Annars om de inte gör det så blir det nog välling som vanligt så länge han vill ha det och sen erbjuder jag smörgås eller frukt efteråt. Äter han inte det då så är han nog inte heller hungrig... Det börjar kännas som om det är bästa lösningen. På så här vis kommer han nog klara sig till lunch, (han får ju faktiskt möjlighet till lite frukt om det skulle krisa) och det komer att bli betydligt lugnare mornar för oss alla och det känns viktigt. Ska jag sitta och truga i honom vanlig frukost kommer det bara att bli stressigt och det vill jag verligen inte.
TACK för er tankar! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

liw skrev:Annars om de inte gör det så blir det nog välling som vanligt så länge han vill ha det och sen erbjuder jag smörgås eller frukt efteråt. Äter han inte det då så är han nog inte heller hungrig... Det börjar kännas som om det är bästa lösningen. På så här vis kommer han nog klara sig till lunch, (han får ju faktiskt möjlighet till lite frukt om det skulle krisa) och det komer att bli betydligt lugnare mornar för oss alla och det känns viktigt. Ska jag sitta och truga i honom vanlig frukost kommer det bara att bli stressigt och det vill jag verligen inte.
:D Precis så här resonerade jag då min 3,5-åring började på dagis och det fungerade utmärkt!
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Tack Mammut Maria :D känns skönt att höra.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Många dagis i vår kommun har "sparat bort" frukosten... På dagiset pojkarna gick på fick man ha med egen frukost om barnen kom tidigt. Sen serverades frukt på förmiddagen, samt lunch vid 11 eller om det var 11.30.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
anna
Inlägg: 4630
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, det finns ju verkligen ingen anledning att bråka om frukost på morgonen, när han gillar välling och äter det utan problem! :D Det är ju bra mat.
Fruktstund är nog vanligt, så då står han ju sig till lunch! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

TACK alla. :D Nu är det spikat... vällingfrukost blir det i lugn och ro och sen ev en macka eller en frukt i bilen.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Frukosttips

Inlägg av Gäst »

När Hampus började på dagis var jag orolig för att han inte skulle få i sig ordentligt för att stå sig till lunch. Då införde vi "havrefrasfrukost" i bilen. Perfekt att sitta och pilla i sig själv i egen takt. Till det fick han dricka mjölk i en spillfri pipmugg.

Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Själv går jag på 2 minuter till dagis - så frukost i bilen är det ju inte tal om :lol: !
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Vi skulle ha haft så nära till dagis också men så strulade det och drog ut på tiden och under tiden blev vi erbjudna en plats på ett ganska närbeläget (10 min m bil) montisoridagis så det blev det istället. Skulle ha varit skönt med gångavstånd men jag tror att det här dagiset är bättre än det första...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"