Vad kan det vara??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Hej

Jag blev rådd till att öppna en tråd här inne.

Hur vet man om tösen är allergisk mot mjölkprotein?
Eller har reflux?

Jag blir lite frustrerad här hemma:(. Min tös kräks ofta, hon vrider sig, stånkar, blir ledsen vid bröstet.. Hon pruttar ganska mycket o blir ledsen även för det. Hon har börjat sova sämre o sämre. Sover högst 20-40 min själv. Vaknar oftast när jag lagt henne ner. Vaknar ofta o krystar.

Hon skriker varje kväll mellan typ 1730-20,,

Vill att man ska gå runt mkt med henne på dagarna.

Något fel måste det väl vara? Jobbigt när man även ska hinna med hennes bröder som är en 3 åring i trots o en sexåring.

Tips?!
Tös Född 17 september 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

ja du det är jättesvårt. Många får utslag, eksem, ont i magen, kräks m.m.
Men sen är det vanligt att de flesta har lite omogen magmun också.
På det så är tarmarna lite omogna osv.. så ja, det är jättesvårt.

Anna har skrivit om kvällstrassel i Barnaboken, läs extra om det där.

Sen, kan man för att underlätta, höja huvudändan på vagnen eller sängen med typ 7 cm och sen lägga på mage, det underlättar all matsmältning och även om det är reflux. MED LARM så klart! :D

Mjölkfritt, då måste du äta 100% mjölkfritt, men det kan också vara lök, koffein, choklad, bönor, chili, paprika osv... så att justera sin egen kost är ofta ganska jobbigt. Men du kan ju prova (0m du ammar så klart) att utesluta all komjölk från din egen kost, samt ägg och soja är mitt råd. då har du provat i några veckor i all fall.

Annars är beteendet inte alls ovanligt utan de flesta har detta. Så försök ha lite tålamod och ge en powernap på kvällskvisten, på typ 20 min och ta upp och mata halvsovandes bebis så där den första tiden.

Läs som sagt i BB om kvällstrassel och kolik.

:idea: Kanske pumpa lite morgonmjölk och ge i flaska på kvällen kan vara något?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Ok och tack för råden.

Så du menar att det även är vanligt med så lite sömn på dagen o vridandet o gråten vid amning?

Pumpa o ge flaska på kvällen vet jag ej då jag anar att hon totalvägrar flaskan. Jag försöker ge napp då hon ofta vill snutta men det har varit omöjligt.
Tös Född 17 september 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om du läser Barnaboken så skulle den säga att hon faktiskt inte är mätt. Men känner du att något är aboslut HELFEL, ja då måste du lyssna på dig själv och börja felsöka eller skaffa hjälp.

MEN, jag vill poängtera att det är många med dig (inkl. jag med min son) som upplevt dessa problem.

Har du en tråd på Späda och Små också så du kan få stöttning i Standardmodellen så ni får till rätt rytm och annat för att klara vardagen och familjen?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Ja jag har en tråd även där. Ska nog prova fylla upp med ersättning o se. Helfel vet jag ej för alla mina tre barn har följt samma mönster o jag har aldrig kommit på varför( skäms). Så jag vet inget annat eller hur det ska vara.

Men om det skulle varit mjölkproteinet så borde hon väl skrika även på nätterna??
Så det är det nog ej,,,,,
Tös Född 17 september 2012
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av videunge »

Hej :D

Min erfarenhet är att man kan få de symtomen om liten får snutta för ofta. då får man inte i sig den feta mjölken på slutet och blir inte helt mätt vilket gör att man snart vill ha mat igen. samtidigt får man i sig mycket av den söta mjölken ( är förklaringen jag fått) och den kan i stor mängd orsaka problem med gaser och magknip. OM du känner igen dig skulle jag satsa på att försöka sprida ut måltiderna och tanka upp med ersättning för att se till att liten verkligen är helt mätt.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Hej

Snutta gör hon vid 04 på natten då hon inte kan sova vidaresjälv utan kommer till mig.

Annars försöker jag hålla 2-2 så gott det går.

Ska testa fylla upp med ersättning.

Men visst borde det vara så som jag skrev om mjölkproteinet i mitt förra inlägg?

:)
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Jag var på bvc idag o de har verkligen inget bea att komma med. Ibland undrar jag varför de finns.

Dottern hade dock inte gått upp så mkt. Ca 300 g på 2 v. Men det beror nog inte på att jag har lite mjölj uran på att hon kräks mkt. Mina andra 2 barn gick snabbt upp i vikt trots samma amningsmönster.
Tös Född 17 september 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo BVC är det många som inte får så mycket hjälp från. Men du har ju inget att förlora på att äta mjölkfritt och ge mjölkfri ersättning tycker jag. Tar hon inte flaksa kan man ju koppmata lite extra efter målet.

Äter du riktigt med fet mat och ofta? Vilar och sover på dagen när barnet sover. För man måste ta hand om sig, även om man har samma mjölkmängd så kan mjölken vara tunnare eller mindre fet, det fick jag erfara när jag pumpade för att ge på kvällen.

Så att pumpa från morgonmjölken och ge till kvällen kan också vara något.

Men mättare mage tror jag på i detta fallet. Och för din egen sinnesfridskull, mjölkfritt i någon månad för att se om det blir bättre. Men då behöver du också ta bort ägg och soja.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Var finns mjölkfri ersättning isf?,, har hört att den är suuuperäcklig?

Mjölkfritt är ganska jobbigt, vet ju rj riktigt hur man ska äta för att inte missa ngn näring.

Tycker att jag äter någotlunda bra men kan bli bättre. Sömnen på dagen går tyvärr ej, hon sover 20--40 min om hon inte vaknar så fort jag lägger ner henne. Och sen har jag hennes 2 äldre bröder hemma som jag måste ta hand om.
Tös Född 17 september 2012
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av videunge »

Hej :D

Mjölkfri ersättning finns på apoteket ( man får fråga efter det) Nutramigen eller Althera tex. har haft en liten som äääälskade det så jag tror det handlar mycket om attityd. :wink: Försök att se möjlghet och inte problem.

skall man äta mjölkfritt så ersätt mjölk med tex havremjölk. finns även havrematlagningsgrädde som är jättegod i mat. det mesta som inte fungerar är halvfabrikat. gör man maten själv är det lättare. Det fins mycket bröd att köpa mjölkfritt btw och havreyoghhurt är inte alls dumt.

Lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Godis då? :D
Tös Född 17 september 2012
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av videunge »

Om man nu verkligen vill ha godis får man läsa. oftast är det ju bara choklad som är problemet. finns ibland mjölkfri choklad. ( oftare mörk) punchpraliner kan vara mjölkfria. LÄS på förp. :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Oki tack:)

Vilken ersättning var det som din lilla älskade? Ska inhandla imorgon o testa:)
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Vad kan det vara??

Inlägg av Tjorvan »

Ja godis vill jag verkligen ha, iaf en gng per vecka :wink:
Är jag den enda? :wink:
Tös Född 17 september 2012
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"