Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Och nu är fmluren snart slut och hon sover inte, ligger och pratar. bajsat hade hon gjort... Gäspar då och då! Suck. Känner mig lite uppgiven. Trött är jag också pga den tidiga morgonen.
Och under tiden jag skrev hann hon somna. Blir dock bara 20 min med marginalkvart.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

I morse tidigt uppvak 5.50, ramsade, var tyst från och till, somnade om först vid 6.45.... var inte ledsen utan ligger bara och håller på med baba och dada och olika ljud = "pigg". Fm lur, bajsade efter läggning, var inne och bytte, somnade först 9.25, lät henne va, hon vaknade själv 9.58. Nu är långluren, hon har inte somnat, och den är snart slut! Först låg hon och pratade, jag har ramsat och haft på hårtork eftersom hon nyss började bli arg... Var inne och luktade efter bajs, men tomt i blöjan. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Det är så frustrerande att allt bara verkar falera när det har gått så bra innan!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Tin »

Hej igen,
oj då tar vi ett djupt andetag. Sådär.

Vet du, jag tror att maten spelar stor roll för din lillas nöjdhet. Är man inte hungrig så kan man inte sova. Allt hänger ihop. Framförallt inga längre stunder. Skarvar i lurar är nästan alltid mattrubbel.

Har du sett om de kan hjälpa dig med maten inne på Mat tråden, så att du får riktig experthjälp? De har sett många små som inte äter ordentligt.

När vi väl får i liten mera mat, då kommer sömnen. Och sedan föder sömn sömn liksom, när de väl får smak på sovet då sover dom.

Så skapa en tråd där inne och se vad dom kan göra. Jag skall anropa lite fler moderatorer på denna tråd också och se om de har fler ideér. Tappa inte modet, hux flux vänder det, vi finns här. Kramar i massor.

kram Tin :heart:

PS! Kan du skriva in din lillas födelsedatum i din signatur så vi ser enkelt hur gammal liten är.
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Sarisparis »

Hej Filippasmamma :D

Du har fâtt jättefina svar i din trâd, läs gärna hela frân början igen. Ofta läser man annorlunda när man läser om.

Det kan storma ganska bra när âttamânadersângesten rider in (vilket inte behöver ske alldeles prick pâ âttamânadersdagen, vissa tjuvstartar :roll: ) och vips börjar man ställa sig en massa frâgor (och framför allt till barnet :!: ) av typen:

:?: Blir det bra sâ här? (Se sâ bra det blir :D )
:?: Är du säker? (Jo, se här, SÂ ska vi göra :thumbsup: )

Ju mer man "provar" desto mer protesterar barnet. #-o Just i dessa tider är det än mer viktigt än vanligt att verkligen vara barnets klippa. Allting stormar men mamma stâr stadigt. :heart: Börjar mamma ocksâ ifrâgasätta sâ finns det ju ingenting att luta sig mot (däremot kan hon vara bra att ha att skälla pâ ibland i brist pâ annat när hela världen jäklas :roll: )

Läs i BB om âttamânadersângesten, ta ocksâ en titt bland favoriterna: Svar pâ vanliga frâgor inne pâ Späda och smâ.

Och tänk förutsättningar :D :idea: Du kan varken sova eller äta ât henne. Däremot kan du skapa en skön miljö där det är roligt och gott att äta, skönt att fâ gâ och lägga sig och sova och fantastiskt givande att fâ arbeta pâ riktigt med mamma och pappa.

:?: Har du sett filmklippet pâ lilla Irma som (nästan) hänger tvätt?

:idea: Ta alla chanser till social delaktighet (läs gärna Clara Cecilias underbara svar om just social delaktighet här

Och som Tin säger: ETT DJUPT ANDETAG :heart:
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Hej! Tack för era svar, här andas vi.... puuust :) Förlåt, men man blir ju lite stressad.

Här läst lite trådar med 8 månaders krångel, och känner igen mycket av hennes beteende!! Känns liksom för tidigt på nåt vis, hon har ju precis blivit 7 månader, men ja ja, nu är det som det är och jag har tänkt ut en strategi. Har tyvärr inte BB, men har läst sammanfattning om 8 månadersångesten här på forumet. Ska se om jag får tag i den.

Två senarion sker vid läggning:
- hon är tyst, kanske babblar lite, somnar oftast och vaknar själv efter 45 minuter prick, typ! (senaste dagarnas fm lurar)
- hon babblar mycket, tyst då och då, får ramsa, kan vara tyst lite, övergår till argt gråt, jag sätter på hårtork och hon tystnar efter en liten stund.
Då händer det att jag ibland missar att stänga av hårtork i tid och hon somnar till ljudet = vaknar efter 45 min och skriker, jag väntar ut till vilan är över med att ta upp, använder husljud/hårtork när hon är arg... var länge sen hon somnade om efter för tidigt uppvak, detta scenario sker på långluren.

Em luren, ja samma visa där som långlur... Har nyss varit ute och gått med vagnen eftersom hon vaknade redan efter 20 min på långvilan :( (hårtorksmiss, tror jag) hon somnade direkt och sov en kvart innan utsatt tid alltså 15.30 till 16.20 då vi kom fram hem o vagnen stannade.

Alltså strategin: jag tänker avbryta hårtorksträsket, verkligen häcka utanför och lyssna av att stänga av så fort hon blir tyst efter argt skrik, babymonitorn använder jag med så jag hör ordentligt. Om hon babblar, ge en pangramsa högt och tydligt och inget mer, avvakta avvakta. Följa schema slaviskt, lägga en kvart innan som vanligt eftersom hon jämt behövt den tiden för att komma till ro.

Maten orkar jag inte krångla med nu, jag stoppar i henne så mycket gröt det går, hon är t om misstänksam mot den också ibland. Hon har fått majskrokar med hon är inte så förtjust än, hon får 1-2 att pilla på vid varje måltid. Ärtorna pillade hon på med fingret, och avvisade. Inte ens vanlig frukt duger men fruktburk går bra, hon har ätit en stor fruktburk vid 14.30 mellanmålet. Kom på smörgåsrån, ska inhandla det och kolla hur hon gillar det, riskakor med ja.

Jag är besviken på mig själv att jag blir arg på henne, det är inte meningen men jag har tappat tålamodet ibland. Har haft bekymmer med för tidigt uppvak själv där jag inte kan somna om och ligger och lyssnar på om hon gnölar på morgonen, jag har öronproppar.... så ligger jag och liksom "hör i syne" och tar ut dem och sätter in, tar ut dem och sätter in. Igår kväll la vi henne 18.30, hon somnade bums och vaknade 6.58 och hade bajsat. Så länge nätterna är bra så känner jag mig trygg.

Jag är ju förskollärare liksom! Jag ska kunna detta! Så jag är med på noterna när det gäller social delaktighet, hon är inte så villig att bli visad saker o ting just nu, hon rycker ifrån handen när jag försöker visa och slåss på oss, men vi kämpar på. Tack o lov funkar ensamlek bra än så länge, hon kan sitta en bra stund och pilla med grejer, plastburkar är kul!

Vad tror ni om min strategi?
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Positiva saker igår och idag: inte behövt använda hårtork för insomning, har lagt henne och hon har somnat efter lite babbel. Vaknat av sig själv efter 45 min på fm lurarna, vaknat efter 30 (igår) respektive 45 minuter på långlurar, och sov ca 40 min med kvartar på em lur igår, i em var det va 25 min (hon fick en marginalkvart innan lur) då hon vaknade av sig själv vid 16.01.

Har väntat ut långlurar till 13.15, igår var hon ledsen så jag fick hålla henne lugn med hårtork, men idag babblade hon bara... ramsade o hon var tyst en stund men började sen igen... jag ser det som positivt i alla fall att hon inte har varit arg! Men, det är för lite sovtid ändå. Igår smakade hon lite på falukorv och makaroner och gapade så fint. Men falukorv känns som inte så hälsosam mat, tänkte börja prova igen nästa vecka med vanlig mat. annars har hon fått 2 dl gröt innan långlur, och det är preciiiis innan. Lurade i henne en hel banan nästan genom att lägga den i en köpeBURK som hon känner igen och mata henne därifrån, haha lättlurad =) Hon gapade så fint, så grimaserade hon lite när hon märkte att det inte var päron, utan banan, men sen gick det ganska bra, fick sjunga lite o hålla på men jag fick i henne det.

I morse vaknade hon i förtid, ca. 6.40 och hade bajsat. Jag gick in 6.55 för hon började bli lite ledsen. La henne 18.30 ikväll för hon var så gnällig och gnuggade sig i ögon öron och överallt. Hörde inte ett ljud.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Tin »

Vet du vad,
läs ditt inlägg från lördagen och känn attityden i det. Vilken skillnad, plötsligt är du i kontroll. Strategin låter lysande. =D> =D> =D> Strålande tricks med banan i burken, äsch falukorv - det gör inget, hon kommer inte leva på falukorv resten av livet, kör på. Min lilla får kassler ibland och frågar: är det korv, jajamen säger jag och det äts glatt. Korv verkar bara vara poppis. Sötpotatis brukar också vara otroligt poppis. Du hinner med grönsaker och balanserade måltider. Och kör på gröt, variera toppingen kan du ju alltid göra. Glöm inte sätta fett i också, det står sig magen på längre.

Och om jag känner attityden ända till mig kan du lita på att liten gör det. ;) Och agerar därefter med luuuuugn och trygghet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Vill bara säga att allt funkar fint nu igen, sovning och matning! Nöjd flicka och nöjd mamma =D>
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"