Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!

Kurade vår dotter vid 4 månader efter 2,5 månad med uppvak varje timme nätterna igenom. Allt gick fantastiskt bra, (TACK ANNA! Kändes som vår dotter tänkte : tack mina kära föräldrar, ÄNTLIGEN) och vi har nu kvällslyx och en glad dotter som snart blir 7 månader som sover som en prinsessa på nätterna! Dock så har dagsvilorna börjat krångla.

Schemat ser ut som följer

7 väckning och amning
ca 8.00 grötfrukost 1 dl
8.45-9.30 - sova i sängen, går jättebra, kan ta lite lång tid att somna ibland och här får jag ofta använda marginalkvart

11.00 Lunch med en stor burk köttfärssås och spagetti och fruktpuré till efterrätt (började äta detta för en dryg vecka sen, hon kräktes av min egenlagade mat men köpeburkar går bra så vi kör på det så länge tills hon vänjer sig)(ammade efteråt innan också men har slutat med det..för jag tror hon får tillräckligt?)
12-13.30 långvila i sängen, har börjat vakna efter 45 min.
ca. 14.00 mellanmål med banan och amning efteråt
15.45 - 16.30 sova i sängen, går inte så bra just nu...
17.00 Middag 1,5 dl gröt
19.00 sova natt, ammas en liten stund innan, har ofta fått lägga 18.30 eller 18.45 pga missad eftermiddagslur eftersom hon inte orkar mer.

Fnurrorna är: eftersom vi nyligen började med ordentlig mat så har magen varit lite körig, hon har vaknat och bajsat eller bajsat innan och somnat ändå (!), nu flera mornar i rad så har hon vaknat ca. 6.45 och har bajsat och blir ledsen, annars väcker jag henne (hör inget under kvällen/natten annars)
Långvilan, vaknar efter 45 min och em vilan som oftast uteblir.
Är det dags att korta ner på någon lur? (Kortade ner långvilan från 2h till 1,5 när hon började vakna i förtid vid 5 månader och sen funkade det bra och hon sov 1,5)

Vi är ute och går med vagnen mycket under vaktiderna, hälsar på pappa på jobbet eller mitt jobb, går till öppna förskolan på babycafe, leker, osv.

Hjälp oss att lösa dessa fnurror! I morgon natt är det byte till vintertid och vi är osäkra på hur vi ska göra, ska vi flytta fram en kvart i taget så hon lägger sig 19.15 i morgon kväll, och sen söndag kväll 19.30 (sommartid) och sen 19.45 och till sist 20.00 (sommartid) eller?! Skulle kanske tänkt på detta när vi började kura men det fanns inte i mitt huvud jag ville bara att vi skulle sova allihopa :D

Tacksam för svar
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Uppdatering:

Igår fick jag i henne lite mer mat, hon sov i 1 timme på långluren, fm lur bra, em lur sen somning och fick använda marginalkvart = ca 30 min sömn.

Igår kväll la vi henne 19.30, hon orkade så pass länge, men vaknade återigen 6.42 imorse (sommartid) (verkar vara en fast tid nu eftersom det har skett 4-5 dagar i rad), hon låg och babblade lite, jag gav en pangramsa, hon var tyst till och från, men började babbla sen igen. Jag avvaktade. Vid 7.30, alltså 6.30 vintertid, började hon bli ledsen och jag gick då in, då hade hon naturligtvis bajsat.

Dagen fortsatte sen som vanligt, jag la henne på "rätt" tid, vintertid alltså, hon sov bra som vanligt på fm luren, somnade direkt, väcktes av mig. På långluren vaknade hon efter 45 minuter, ledsen, bajsat! Em luren tog tid att somna, då vet jag vad det brukar betyda, och japp! bajsat igen! För ett barn som bara bajsar en gång per dag så är ju detta anmärkningsvärt =) Hon sov och vaknade skrikandes efter 40 minuter ca. Efter kvällsamning bajsade hon igen!! Aldrig hänt. Men jaja... det verkar vara magen som spökar lite, hon har fått äta några nya grejer nu på det senaste... Det var inte löst.

Har annars varit pigg och glad.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av helamig »

Hej!

Har du kollat att hon har rätt antal timmar på schemat? Nu verkar det som du har 3 lurar. Många går över till 2 vis sju månader. Fm-lunch och ev 5 minuter på em under en övergångsperiod om hon är trött.

Krångel kan ibland vara tecken på att schemat bör ändras. Ibland hinner vi föräldrar inte med.

Sök här på forumet också.

MVH Anna
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av helamig »

sök efter schema menar jag.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av helamig »

Har kollat lite. Hon behöver 14.5 h sömn. Så ev

vakna 7

lur 8.45-9.30

lur 12-14

natt 19.00

ev 5 min på em om hon behöver.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av videunge »

Hej

Jag tror ochså att lillan försöker säga att hon behöver nytt schema. Ett klassiskt 7-8 mån schema är 12h natt och sen 45 -1,5 - 20

så jag hade dragit ner sista luren till 20 min till att börja med. :wink: Sen finns det dom som kör bara två lurar med men det får man känna efter.

sen för att få till bra lunchsov så kanske du kan knuffa lunchen i alla fall en kvart eller så så att den kommer precis innan sov. mätt mage sover man bättre på. Då kan man även knuffa lite på de andra mattiderna så det blir lite mer utspritt och då får man upp aptiten bättre.

sen skulle jag försöka få till utevistelse som inte bara är passiv. kan liten krypa? ut och kryp i så fall eller träna vändningar i en mjuk lövhög. håll i famnen och känn på ett träd osv. Det gynnar sömnen.

Leka är bra men att få dela LIVET med mamma och pappa slår inget! låt ungen vara medi det du gör. ( står jättefint i barnaboken om sk social delaktighet) när du tvättar, lägg ungen mitt i tvätthögen, låt henne känna och kanske ge dig en struma attt hänga upp? tacka så fint för hjälpen. försök få till några sådana här arbetspass under dagen. det gör nöjd unge.

Sen när ni ävl ändrat schema. tänk precis som under kuren, dvs ge det en vecka eller så INNAN ni utvärderar. allt kanske inte löser siig första kvällen.

Lycka till =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!

Tack för era svar!
Vi börjar med att dra ner em luren till 20 min, för hon orkar inte vara utan den än. Från vad jag har läst på forumet så var det min första gissning att det är det som spökar, eller maten. Och vi ska försöka flytta fram lunchen med då!
Jag medger att jag är dålig på att låta henne vara med och göra saker, skärpning på mig! #-o Hon kryper inte än, men visar på tendenser att dra upp benen när hon ligger på mage, så det kommer väl, vi övar vidare.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Nu har det gått en vecka, hon har vaknat i förtid på morgonen vid 6 nån dag, nu senaste dagarna vid 6.30. Jag har inte gjort något åt det, tänkte att jag skulle köra samma taktik som under kuren när hon vaknade i vargtimmen som funkade bra då. I morse blev hon ledsen så jag satt på dammsugaren och sen blev hon tyst, jag gick in vid 7 men hon hade inte somnat om.

Em luren har blivit av 2 gånger under dessa 7 dagar. Vaknat för tidigt (efter 45 min) 6 av 7 långlurar. Vad händer :(
Ska jag korta ner fmluren till 20?? Hon har vid flertalet sovningar störts av bajs i blöjan :( Hjälp!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Tin »

Hej hej kära du,
och håll i hatten lite. Liten måste få chansen att anpassa sig innan fler ändringar görs. Och att dra ned mer sov tror jag inte är lösningen, liten behöver sina timmar.

För det första man får vara vaken lite någon morgon så länge man inte är ledsen och det fixade ju du fint med lite dammsugarljud. Bra jobbat! Vi kan inte sova åt dom. Blir det en trend med tidiga mornar, inför väckarklocka.

Kan du skriva ner det faktiska schemat med tider som du nu har till oss som hjälper? Det underlättar i felsökningen.

Till skarvarna, det luktar hunger lång väg tycker jag..... därför vill jag gärna se schemat. Lunchen ska ligga intill långluren alternativt in med ett extra mål strax innan läggning.

Sen skulle jag kolla noga på vad jag ger liten när du nämner bajs i sovet, det går att justera ganska bra med maten dvs lösande direkt på morgonen så man hinner bajsa innan sovet.
Lösande fruktpureer. typ päron, kiwi, aprikos, övermogen banan.
Stoppande: äpple, blåbär och grön banan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!

Oj oj, idag är hon 7 månader och det märks! Fruktansvärt jobbig, vill inte äta, skriker, fäktar med armar och ben, jag är helt slut efter de här senaste dagarna! Jag har gett henne en pangramsa så fort jag har hört henne vid för tidigt uppvak, det inträffade 6.30 igen de senaste dagarna, och imorse 5.30, men hon somnade om efter pangramsa och jag väckte henne strax efter 7. Jag ska hålla i hatten men man blir ju lite ivrig att lösa problemet :shock:

Hon bajsar efter fm-luren, men sen kommer det alltså igen och stör mitt i långluren, igår och förrgår sov hon bara 30 minuter på långluren, jag byter på henne i sängen och går ut utan ord, hon ligger och babblar tills vilan är "slut" och jag går in... när jag ramsar uppmuntrande så kan hon bli tyst en stund men sen ligger hon och tjötar vidare.

schemat ser ut så här nu:
7 väckning och amning
ca 8 gröt, 1,5 dl (med katrinplommon i)
sover 8.45-9.30 funkar utmärkt
11.30 (tidigare 11.00) Stor köpeburk köttfärssås och spagetti (har gjort egen men hon bara klöks så vi övar vidare...) efteråt har hon fått typ en halv banan och päron, för bara päron går inte... men idag dög inget åt fröken!
ca. 14.30-15.00 mellanmål med typ andra halvan frukten
15.45-16.05 sova 20 min
17.00 2 dl gröt
18.30 ammas 19.00 gonatt.

Idag sov hon dock hela långluren, men jag la henne 12.20 eftersom jag fick strida med maten idag när hon var helt omöjlig (tog nästan en timme, och fick bli gröt till slut för hon spottade ut allt bara). Hon somnade direkt och vaknade strax efter 13.45 precis när jag skulle gå in. Ingen em lur idag. Hon låg och tjötade. Jag får väl dra ner på bananen.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

just det, långvilan är ju 12-13.30 självklart i schemat.
i morse, vaknade 6.20, ramsa gjorde jag för sent, hon hade då vaknat till för mycket. Långlur vaknade efter 45 min, bajsat, somnade ej om. em lur nyss, bara argt skrik. dammsugare hjälpte inte....
Igår blev allmänt knasigt med lurar, sov ej fm lur! långlur uteblev och em luren togs i bilen på väg hem från min mor....
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Tin »

Hej Filippas mamma,
vet du jag tycker nya schemat ser bra ut med tider, några frågor bara:
- slutar hon äta för att maten är slut eller när hon själv säger ifrån att hon är mätt?
Småttingar i din lillas ålder kan äta en hel häst så jag tänker att kanske behövs det än mer mat i lilla magen.
Och byta middags gröten mot riktig mat.

Men sen vill jag prata lite om den fysiska aktiviteten: hur mycket får hon, inte bara sitta på golvet eller i vagn när mamma går på promenad. Utan krypträning till max, ligga på mage jämt, lockas ta sig framåt, upp på armarna, ut och kryp, etc etc. Man ska vara "skidbacketrött" efter en dag i skidbacken liksom varje dag. Då sover man gott. Hur ligger det till med aktiviteterna?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Det är hon som "säger ifrån", hon kniper ihop munnen, vänder på huvudet fram och tillbaka, stoppar handen i munnen och gnäller. Ibland kan jag lura i henne 2-3 skedar till om jag är riktigt fyndig och hon är på bra humör!

Idag har vi alla förutsättningar, jag väckte henne 7.05, jippie! Hon sov sina 45 på fm, ville inte ha maten så min sambo fick ge henne gröt till slut, bajsade INNAN långvilan, och somnade snabbt. Så nu har hon sovit i 30 minuter så får vi se hur det går.

Jag förstår skidbacketrött känslan, av det lilla vi gör så blir hon inte det, det är klart, så mer sånt får jag införa helt enkelt.

Hur kan jag göra köttfärsen jag har lagat mer puré-ig? Hon klöks av de små bitarna som blir efter stavmixern, likadant med frukt, hon verkar inte gilla bitar just. Blir det mer puré när man använder matberedare? Jag gjorde en sats köttfärs, men det ratade hon, och nu ratar hon burkmaten också... kan ju inte leva på gröt bara. Så fort jag får henne att äta min mat så kan hon få ordentlig middag på kvällen med, vi provade välling som sista mål, men det spottades ut, sen smakade jag själv och det var ju inte så gott! Jag vill sluta amma, typ nu innan 8 månadersängesten slår in, eller så får jag vänta tills efter... Tacksam för tips! och tack för svar! Kram
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Tin »

Filippasmamma skrev:Det är hon som "säger ifrån", hon kniper ihop munnen, vänder på huvudet fram och tillbaka, stoppar handen i munnen och gnäller. Ibland kan jag lura i henne 2-3 skedar till om jag är riktigt fyndig och hon är på bra humör!
Fråga: får hon plocka med något själv medans du matar: ärtor, bitar bröd/smörgåsrån, majskrokar etc, det distraherade min lilla tillräckligt så att jag kunde hiva in några skedar till
Filippasmamma skrev: Idag har vi alla förutsättningar, jag väckte henne 7.05, jippie! Hon sov sina 45 på fm, ville inte ha maten så min sambo fick ge henne gröt till slut, bajsade INNAN långvilan, och somnade snabbt. Så nu har hon sovit i 30 minuter så får vi se hur det går.
Strålande! Och vad härligt, ett steg i rätt riktning så att ni får en glimt av att det funkar, tappa inte modet om det slingrar till lite bara, det tar sin lilla tid att få ordning på tillvaron när man är liten.
Filippasmamma skrev:Jag förstår skidbacketrött känslan, av det lilla vi gör så blir hon inte det, det är klart, så mer sånt får jag införa helt enkelt.
Bra, :lol: - det här är en viktig pusselbit
Filippasmamma skrev:Hur kan jag göra köttfärsen jag har lagat mer puré-ig? Hon klöks av de små bitarna som blir efter stavmixern, likadant med frukt, hon verkar inte gilla bitar just. Blir det mer puré när man använder matberedare?
Under en viss period klarade inte min lilla bitar överhuvudtaget heller, och det spelade ingen roll hur mycket jag mixade kyckling eller kött. Hon kräktes. Så ett tag åt hon BARA lasagne burken för 6 månaders. Alltså jag pratar i veckor :shock: , men äsch tänkte jag - det är ju mat. Och hux flux så åt hon min mat igen. Så se om du kan hitta någon barnmatsburk hon gillar tills den här fasen är över. Lasagne burken är en favorit för många vet jag.

Ett annat tips är att starta en mattråd inne på mat och mage tråden, de är experter på allt vad mat heter och har sett allt förut. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Snart 7 månaders med fnurror på dagsvilorna

Inlägg av Filippasmamma »

Usch nu krånglar allt.... Vaknar efter 30 min på fmluren, långlur blev igår 12.35—13.09, emlur fick en marginalkvart, till 16.20,hon vaknade själv... La henne 11.45, och 15.15 för jag ville ha kvarten innan på emlur, hon somnade som sagt 12.35 och 15.50!! Bajsade båda gångerna så klart, men det var klart tidigt efter läggning. Hon ligger och pratar. Mat vägrar hon vilken som helst, har gett upp och ger nu bara gröt igen. Tidiga mornar, idag 5.50 och ligger o pratar, ramsa tog inte, hon tystnade för några minuter sen och då har det gått en timme nästan, och nu är det dags för väckning. Som längst har långlur blivit 1h och en kvart när den blir av...
Hjälp!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"