Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Hej

Jag sitter här med en tjej på 12 dagar. Innan hon kom så läste jag om standardmodellen etc. Jag har följt den så gott det går o det har gått bra, fram tills nu:(.

Hon har ätit och sovit mest. Ammningen har gått jättebra. Men igårkvälk( o 2 ggr innan) så har hon börjat krångla vid bröstet. Hon ska få sin mat från andra bröstet innan sovning. Hon pickar o tar bröstet, suger 1 min o sen börjr hon knorra o släppa bröstet o skrika. Tar upp o rapar. Hon pickar igen, lägger henne till bröstet o det börjar om.

Nu sov hon bara 40 min, då gick jag upp o matade. Ska jag sen försöka få henne att sova de resterande 1,20 eller ska jag ta upp o starta en ny social o mat period?
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Hon har förövrigt fortsatt sitt knorrande idag. Samt att hon inte har sovit sina 2 h pass längre utan hon vaknar efter 40 min,,Ska man mata då? Och sen? Är det min mjölk det är "fel" på eller är det en tillväxt på g?

Konstigt nog så följer hon samma mönster som mina 2 andra barn. De började också knorra o krångla typ dag12. Därför undrar jag lite om alla bebisar gör så eller är det bara mina?

Tack på förhand!:)
Tös Född 17 september 2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av SaraMilana »

Hej Tjorvan!

Varmt välkommen hit och stort grattis till lilla ögonstenen! :heart:

Det låter som att ni har det fint tillsammans! Glöm inte bort att det kan vara lite klurigt när man är såhär liten, det är mycket man ska lära sig. Bara att komma underfund med hur man äter kan ju ta lite tid!

Då ni fortfarande är kvar i smekmånaden är det mat vid minsta pip som gäller. En tumregel för såna här småttingar kan vara att ta upp för påfyllning om de vaknar efter mindre än 1,5 timmes sömn och lägga för att sova igen. Vaknar de efter 1,5 eller mer kan man starta ett nytt standardmål.

Smekmånaden sträcker sig till den egentliga födelsen som brukar infalla vid ungefär tre veckor. Läs mer om den i Barnaboken! Att den skulle infalla redan efter 12 dagar låter lite tidigt, annars skulle jag ha satt en femma på det. :)

:heart.
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Ja det låter lite tidigt:) men tror du då att det beror på att hon inte riktigt vet hur manäter ännu?

Blev bara fundersam när det funkar så bra i snart 2 v o nu blir det plötsligt så här :(

Känns skönt att bolla ideer
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Suck ännu en krånglig kväll. Ska jag ej ha smekmånad nu?

Hon vaknade runt 19 o sen fick jag henne att somna först kl 2230. Och inte genom amning för hon baragråter vid bröstet. Det som funkade var att gå med henne fram o tillbaka i mörkt rum. Hon visade att hon ville suga så gav henne bröstet men var tvungen att vandra runt med henne samtidigt. Till slut somnade hon och jag kunde då lägga henne i sin säng.

Nu ska jag smyga in o lägga mig också så jag orkar med natten.
Tös Född 17 september 2012
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tutan »

Hej Tjorvan!
Grattis till tösen! :D Toppen att du läste om SM innan hon föddes så att du var förberedd när det riktiga Livet börjar :thumbsup: .

När jag läser det du skriver om strulet på kvällarna så funderar jag på om det inte är en släng av kvällstrassel som har smugit sig in hos er. Jag tyckte iallafall att jag kände igen mig av din beskrivning av hur vi hade det. Min tråd fick just namnet "Kvällstrassel", se här om du orkar läsa http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=26520. Min dotter började också protestera vid bröstet när det var dags för påfyllning, när hon var 10 dagar ungefär.

Det som fungerade för oss för att lugna henne och kunna få i mer mat innan natten var att vagna henne i vår "innevagn". Hon sov rätt oroligt och vi fick vagna av och till i ca 20 min men det räckte för att kunna fortsätta kvällsmatningen. Innan vi förstod att "vagningen" var vår lösning så gick jag också och bar på henne fram och tillbaka i rummet, men det blev jag ännu mer sliten av och hon lugnade sig inte alltid heller.

Har du Barnaboken? I så fall kan du läsa om kvällstrassel där.
Tjorvan skrev:Känns skönt att bolla ideer
Ja, visst är det bra att kunna bolla här! [-o< :D Här kom min "kvällstrassel-boll" i rullning till dig :wink: !

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Tack:) och ja jag kan nog hålla med om att det kan vara övertrötthet. Men hur kan övertrötthet uppstå när den första tiden funkat felfritt mwd mycket sömn o mat?
Hur kan den smyga sig in?

Jag har ikväll när hon vaknat o ska sova sen runt 19 försökt amma men det gick ej så bra. Bröst 1 tog hon o åt men ej 2 .

Fick henne att somna i famnen o sen vaknade hon efter 20 min o tog bröstet. Sen somnade hon o jag tänktedå att nu lägger jag henne för natten o tar ett extra nattmål vid22-23,, men jag hann bara lägga nerven e i sin säng så vannade hon efter 5 min.
Så nu sitterjag här oammar igen. Ska lägga ner henne igen snartså får vi se:)

Gör jagrätt i att tidigareläggahennes natt till 19-20 ellerska jag fortsätta ha den runt22???

:?
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Är hon för liten för tidigare nattning? Vill ju inte att det blir så att hon tror att det är morgon redan vid 05 istället för 07-08.

Tänkte på tidigare nattning då jag läste här på forumet att det kan hjälpa vid kvällstrassel.
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Jo förresten, är napp en bra ide när hon är övertrött o vill sufa men ej ha mjölk?
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Oj vad jag skrev idag då:),, nu har jag matat lillan för 4e gången då hon vaknat efter 5-10 min när jag lagt henne i sängen,,så än har hon inte tagit natt,,,
Tös Född 17 september 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D

Lugn och fin är mitt råd till dig. :wink: Din lilla tös är verkligen PYTTE ännu! Vet inte mycket om hur världen funkar.....du måste ge henne lite tid!
Mat vid minsta pip gäller fortfarande, och om hon vaknar efter 5 min så är det isåfall mat igen som gäller. :P

Var noga med att hålla vaken vid maten, så ska det lösa sig med uppvaken snart. :thumbsup:

Napp kan absolut vara en idé, om du upplever att hon verkligen vill suga med spottar ut bröstet om det kommer mjölk. Men BARA då. :wink:

Tidigare läggning brukar vara bra vid kvällstrassel, ja, men som sagt, tänk inte för mycket på tider med en sån här pytte. Somna vid bröstet är helt ok när du har matat ca 1,5 timme, möjligen orkar liten vara vaken lite längre på kvällenkvisten.

Jobba vidare så här fint, och kom ihåg att njuta av den lilla. Kvällstrasslet kommer att ordna upp sig snabbare än du kan ana, det vågar jag lova!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Tjorvan skrev:Tack:) och ja jag kan nog hålla med om att det kan vara övertrötthet. Men hur kan övertrötthet uppstå när den första tiden funkat felfritt mwd mycket sömn o mat?
Hur kan den smyga sig in?
Att "smyga sig in" kanske inte var det bästa ordvalet av mig. Övertröttheten kan ju slå till med buller och bång, från noll till hundra när den lilla människan blir överansträngd av alla helt främmande föremål, människor och miljöer som det nya livet på jorden innebär.

Bra svar har du fått av Irmasmamma. Fortsätt mata vid minsta pip och njut :D !

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Ja jag ska försöka tänka lugn o fin som mitt nya mantra :lol:

Hur sställer ni er till bärsjal?,,eller ställer det till det vid standardmodellen och räknas den sömnen som sämre?
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Jag fick rådet att om lillan vaknar innan 1,5 så skulle man ta upp och mata för att lägga igen. Nu är det så att lillan vaknar efter 45 min o då matar jag men sen har hon klotögon så att lägga henne går ej. Har jag henne uppe så somnar hon i min famn efter typ 30 min när jag fixar o trixar här hemma.

Ska jag låta det vara så här i o med att hon är liten eller ska jag försöka styra?

På kvällen är hon vaken från 19- 22,, så då är det också vakenhet,,
Tös Född 17 september 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D
Tjorvan skrev:Ja jag ska försöka tänka lugn o fin som mitt nya mantra :lol:
Det låter perfekt!! :lol: :thumbsup:
Tjorvan skrev:Hur sställer ni er till bärsjal?,,eller ställer det till det vid standardmodellen och räknas den sömnen som sämre?
Bärsjal kan vara en jättebra nödlösning för övertrötta minisar, och såklart mysigt för liten att få sova "där det händer".... MEN i längden vill jag höja ett varningens finger eftersom kvalitén på sömnen blir något sämre och att liten inte lär sig att somna på egen hand. Det blir ju som konstant mysbuffning/-vagning... :wink:
Men under smekmånaden är allt tillåtet!! :D 8)
Tjorvan skrev:Ska jag låta det vara så här i o med att hon är liten eller ska jag försöka styra?
Låta det vara än så länge tycker jag.....hon är så pytte än! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"