Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej,

spännande att vara tillbaka. Jag var på forumet för några år sen och hette då Gotlandsmamma. Jag kurade mina killar som då var 9 mån och 20 mån, till fantastisk sömn!

Nu har vi fått en finfin tös som heter Nomi och hon är 7 veckor. Jag jobbar på att slappna av och försöka ta dagen som den kommer, men har svårt att vara i nuet o verkligen njuta. Jag tror att jag gärna vill göra allt rätt och riktigt från början eftersom det gick så bra sist. Men jag kurade dem när de var äldre.
Det är en riktig tröttmössa jag har, hon orkar inte vara vaken särskilt länge, max 1 timma, nån gång 1.5 timma. Hon skarvar gärna och knorrar, lillpysen så man blir lite nervös, tror att hon är vaken fast hon sover.
Strular lite med maten, får ersättning, men jag får försöka lita på att hon äter det hon behöver. Det är lätt att stirra sig blind på ml...men har börjat med lite mer fysisk aktivitet, sprattla och ligga på mage - hon tar sig framåt vilket jag tycker är häftigt! Stark!
Kikade lite på schema för 2 mån och fnular om man ska börja så tidigt med en som är så trött o som inte fått till det här med att äta klokt. Ska man ta det lite piano tro? Hon har en dryg vecka på sig innan hon är 2 mån.

Kram från Gotland :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Har fnulat lite under dagen...
om det inte sker mirakel tills 2 mån dagen så kommer det nog inte gå vägen att hålla ett schema, hon orkar inte vara vaken mer än 1 timma, det är verkligen max, och på det schemat jag har sett så är vakentiden ganska lång på kvällen. Här tjorvas det på kvällen, väckte henne efter 2 timmar i vagnen vid 19.30, och hon VÄGRAR att äta o jätteilsk...
Finns det fler förslag för tröttmössor? Som inte har så långa vakenpass eller är det kanske bättre att vänta och invänta att vingligheten har lagt sig? Ja, egentligen är det väl bara jag som vet det...ibland är det skönt att få ventilera!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Dumlekolan/Gotlandsmamma :D

Varmt välkommen tillbaka och grattis till lillasyster med det fina namnet :heart:

Jag tycker att ni verkar ha det jättefint, det ÄR vingligt i början det hör liksom till. Personligen tycker jag att perioden mellan smekmânaden (efter den egentliga födseln vid ca 3 veckor) och fram till ca 3 mânader är den svâraste. Man VILL sâ förtvivlat gärna fâ till fina rutiner och man VET ju precis hur man ska göra och ÄNDÂ blir lilla bebisen sâ väldans trött mellan varven sâ man inte kan insistera pâ mer vakentid. Sâ hade jag det i alla fall, med Lillebror som passade utmärkt in i din beskrivning av Nomi. Han klarade inte mer än 1 timme och 20 minuter fram till tre mânader, sâ vi lâg pâ en 1,5-1,5 rytm i stället för 2-2. Det gick det med, och han slog till med fina tolvtimmarsnätter innan fyra mânader. :lol:

Sâ lugn och fin tycker jag. Ha standardmodellen som rättesnöra (inget snutt och dutt), det kommer du lângt pâ.

Och häng kvar och lât oss veta hur ni har det :thumbsup:

:heart:

PS Magläge och larm finnes antar jag? :wink:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

:D Hej hej, här sitter jag med kötbullemackor o blir glad över att jag fått ett sånt fint återvälkomnande!!! TACK!

Att det ÄR vingligt ja! Det kan jag skriva under på direkten. Jag har världens sämsta tålamod med späda små räkor o vill helst att de ska växa till sig o bli halvåret med en gång. Jag är en människa som hemskt gärna vill ha superkollen o det är ju svårt med såna här små darlingar. Så då slår jag på mej själv för att jag blir stressad o inte kan slappna av, istf att acceptera mej själv som jag är just. Okej, jag har svårt att slappna av, det får vara bra som det är. Det är svårt att pränta in i huvudet bara, fast man vet allt det kloka.
Rom byggdes inte på en dag...

Inser att mkt gott o positivt sker med lilla pyttisen
- mer med i blicken och social den tiden hon är vaken
- bestämd o vet vad hon vill
- fysisk aktivitet dvs ligga på mage, sprattla på golvet - ökad aptit, inget duttande utan en rejäl omgång mat var 3-4 timma, samt sover bättre
- hon får vara med vid diskning och tvätt bla
- i natt (pappan tar nattbestyren) sov hon fint, somnade vid dryga 20-snåret o vaknade vid 04 först, somnade om till 07.30 - vilket framsteg
- vissa lurar går bra, andra tjorvas det med, men det är nog viktigt att tänka på det som går bra o inte bli matt i lacken av det som knölas...tids nog ger det sig! (positiv intalning)

Det som är lite smådrygt är em-lurarna, som igår la jag henne vid 17.30 i vagnen o hon somnade in för att vakna 20 min senare, jag buffar henne rejält o hon somnar om i 10 min, då hjälper ingenting o jag drar med mej vagnen till v-rummet där resten av familjen är, och så drar jag i vagnen...tänker att jag ska inte ha dåligt samvete för detta, jag kommer inte behöva göra det i tid och otid, men attans vad jag fick ONT i min arm...jag ser då fram emot mer vakentid och färre lurar, kanske i november då!!

Jag försöker dock hålla henne vaken liiite längre än 1 timma, kanske 1 timma och 20 min, och då lirkas det, vi dansar, tittar på saker, osv...gympar! :)

Kram från ett soligt Gotland
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Att hon sover på mage ja!!! Det finns inget annat som gäller för henne nej, det är superskönt. Hon kan inte ens somna in i bil...ska prompt ligga på mage!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken liten barnabokstjej ni har där :heart:

Det lâter som att du har stenkoll pâ allt, ta det bara lugnt och lita pâ att ni är inne pâ helt rätt spâr sâ kommer du en dag att undra varför du ens ett ögonblick kunde tycka att det tjorvades. :wink: :lol:

Eftermiddag/kväll är ju den slingrigaste biten av dygnet oavsett âlder, tycker jag. Att fâ till en liten powernap där vid 17.30 lâter kanon, sen mat (och kanske bad?) för hela slanten fram till läggning. Hos oss försvann kvällstrasslet i takt med tidigare läggning, det var ALLTID lösningen. Vid tvâ mânader var allt efter klockan âtta för sent.

Skriv vidare, vi vill veta hur ni har det där pâ Gotland. :thumbsup:

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Om jag minns rätt så sov hon igår
9.30 - 11.30
powernap i bil 20 då vi var på bvc, så lilltjejen fick ett rejält vakenpass fast hon eg inte ville det!!
14.30-16.30
efter detta var hon vaken hemma med pappa tills jag kom hem vid 17.30 och då var bruden görtrött (vakentid 1 timma ju!), så då fick jag lägga henne o då blev läggningen knas
...sov till 19.30 då jag väckte henne o då var hon som sagt ILSK, åt pyttelite, badades och lades i sängen 20.20, somnade på 5 röda och sov till 04, helt otroligt eftersom magen inte var proppismättis. Men är man trött så är man!
Så hon hade inte orkar hålla sig vaken från 16.30 till 20.00, inte ens med en powernap. Minimum är nästan 2 timmar.
Den ena dagen är verkligen inte den andra lik, och det är lite frustrerande för kontrollfreaket jag. :?
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Sarisparis »

Dumlekolan skrev:Den ena dagen är verkligen inte den andra lik, och det är lite frustrerande för kontrollfreaket jag. :?
Du är inte den enda att känna sâ. :heart: Ett tips innan ni inför schema (om det är vad du vill sâ fort det gâr), är att försöka hâlla god morgon och god natt pâ ungefär samma tider varje dag, samt verkligen försöka hâlla 3-4 timmar mellan mâlen. Att lyhört öka vakentiden allt eftersom hon klarar det och mata enligt SM sâ att hon har alla förutsättningar för att sova gott när det är lurdags.

Ni fixar det här galant, även om det vinglar nu sâ vet du ju precis vart ni är pâ väg. Tâlamod, ni kommer det fortare än du tror nu.

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Jag kommer rapportera regelbundet för det hjälper mej själv, också för att kunna gå tillbaka och se utvecklingen. Det gjorde jag när jag kurade mina söner o tycker än idag att det är himla skoj att läsa den tråden. Vad mycket som hände under den resan!


Det är knappt man vågar skriva eller säga det högt, men hon har lagts i vagn/säng idag o somnat av sig själv, men nappen och snuttefilten Gunnar verkar vara jätteviktig, hon greppar tag om snutten. Sovit klart sin lur fint, förutom när hon var hos farmor med pappa, då blev det en kortare lur för han fattar visst inte att hon behöver en 2 timmar, men ja ja, vad gör det om 100 år?!
Dilemmat är att jag har svårt att koppla av när hon sover, för jag hamnar i alarmläge, vaknar hon, koncentrerar mej alldeles för på att hon kommer skarva, för det har hon gjort väldigt mkt tidigare, så man vet aldrig...jag får tvinga mej att plocka ur diskmaskinen, dammsuga, tjoa o tjimma, umgås med barna - men, tankarna är på henne till 111%. Det blir lite bättre för varje dag. Men det tar energi. Jag frågar mej själv - varför jag blir orolig, men hittar inget svar. Längtar efter att sömnen blir mer sammanhängande, troligtvis när hon får igång aptiten lite. Det är nog mest jag som vill ha schema, för jag behöver struktur för att kunna slappna av, men jag inser att jag får invänta lillan en smula, hon behöver äta mer o kunna vara vaken lite till.

Nu på kvällen vaknade hon vid 17.30, fick mat, och var med oss vid braskaminen, naken på en filt och sprattlade och dessutom var hon med mej o tvättade i källaren. Sen blev det bad o så lades hon vid 19.00. Ena dagen läggning vid 20, andra vid 19.
Idag var det en bra dag för Nomi, det är jag glad för. Och jag fick massage o det var skönt trots att axlarna är stela!

Trevlig helg!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Tutan »

Hej Dumlekolan!

Grattis till lilltjejen! :D Jag har precis som du två stolta storebröder till en SM-lillasyster. Välkommen tillbaka!

Av det jag har läst hittills som du skrivit tycker jag att du har en väldigt bra attityd och har siktet inställt mot Målet. =D> Som du skrev om att Rom inte byggdes på en dag. Det tar tid att skapa underverk men sen är det fantastiskt och njutbart, för alla.

Min lilla var också en tröttmössa sina första levnadsmånader som behövde en powernap mellan badet och nattslurken med tillhörande vagning fram tills tre månader ungefär. Nu när hon är 5,5 mån, nu först fixar hon drygt 2 timmar.
Dumlekolan skrev: Dilemmat är att jag har svårt att koppla av när hon sover, för jag hamnar i alarmläge, vaknar hon, koncentrerar mej alldeles för på att hon kommer skarva, för det har hon gjort väldigt mkt tidigare, så man vet aldrig...jag får tvinga mej att plocka ur diskmaskinen, dammsuga, tjoa o tjimma, umgås med barna - men, tankarna är på henne till 111%. Det blir lite bättre för varje dag. Men det tar energi. Jag frågar mej själv - varför jag blir orolig, men hittar inget svar.
Så är jag med lite (ska jag erkänna :oops: ). Så fort det blir en liten fnurra med sömnen eller nåt som inte går enligt schema så kommer den där oron. Men, i och med att vi har hittat SM och Annas fantastiska verktyg så vet vi ju hur vi ska göra, vi behöver inte oroa oss - bara vi är konsekventa och svarar på frågorna i handling. Fint vi får hemma när vi dammsuger, diskar och rensar i skåp i alla fall! :lol: Storebröderna blir nog glada av att mamma busar loss kanske också :wink: ? Ju mer ni kommer att komma in i ert schema och sömn och mat faller på plats så kommer även din trygghet och ditt lugn att komma, det är jag säker på :D .

Så -fortsätt rapportera, både för din och vår skull :thumbsup: .

Trevlig helg!

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej Tutan!

Å, bor du i Värmland? Var? Jag är från Karlstad från början men har bott på Gotland i snart 15 år, får nästan rysningar när jag tänker på det, FEMTON år...


Skönt att höra att det finns fler som känt den där oron, när de små ska sova...jag tror att jag kanske känner oro just för att jag inte vet riktigt vad jag ska göra när hon vaknar i skarven o inte somnar om...för buffar jag henne så blir hon ilsk...så jag blir lite frustrerad i de lägena, för jag har inte rätta verktyget... :(

Hon har trilskats med flaskan ett tag o bajsat grönt. Vi funderade på om hon möjligtvis har fått i sig vanligt kranvatten, vi har dr Browns flaskor med div attiraljer, efter diskning har det nog inte torkats tillräckligt...jag vet inte men hädanefter får vi bli bättre på skötningen av flaskorna. Det kan ju ha påverkat henne. Hoppas såå innerligt att hon ska få igång aptiten, för med mätt mage så sover hon ju bättre o skarvar inte lika lätt.
Jag har myst med henne förra helgen o hon fick sova på mej, men insåg i tisdags, att NÄE, hon sover inte alls bra o jag kände mej så låst av att ha henne på mej. Dessutom tror jag hon kände min oro. Så hon får sova i sin säng/vagn med snutten (kan den verkligen redan nu vara betydelsefull eller inbillar jag mej?). :?:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

God kväll i stugorna,

lördagsrapport
blåsigt, lite soligt och höstligt gotlandsväder

Tösen vaknade 07.45, nattmål vid 04, åt på morgonen 165 ml
sova 9-11.30
äta 11.30 165 ml
sova 12.30 -14, oroligt på slutet o skrek, buffade men hjälpte inte, fick plocka upp henne o försökte lugna henne på mej men skrek nåt hysteriskt så maken gjorde en flaska som hon fick vid 14.30, åt 180 ml, jättehungrig
sova 15.30, buffade henne rejält efter en solfjäder o hon somnade in, här var hon rejält övertrött, kl 16 tog jag en låååångpromenad, här skarvar hon vid 1 timma, och knölar i vagnen men jag låtsas som att det regnar o fortsätter att gå, hon somnar, vaknar efter en stund o gör likadant...hm...
hon sover än, här känner jag mej kluven, om jag skulle ha väckt efter 2.5 timma eller låta henne sova och vara där precis när hon vaknar o "låtsasväcka" henne, för hon har blivit en aning ilsk när man väckt henne och därmed ätit jättedåligt...kanske får väcka henne nu vid 18.30, då har det gått 3 timmar...
idag har hon ätit bra, gott för lilla magen! :D

En fundering :?: - om jag får henne att somna i vagnen, av sig själv eller med buffning (jag har aldrig fått till vagning o valde metoden buffning i stället) - när kan jag gå med vagnen, utan att hon förknippar insomnandet med rullande vagn. Vill att hon somnar in i stillastående vagn/säng. Idag väntade jag 30 min.
:?: Låt säga att hon vaknar efter 45 min, jag pluggar i napp, men hon somnar inte om - ska jag verkligen buffa då??? Eller ska jag göra nåt annat? Känner mej vilsen här o det leder till oro.

Ser lite ljus i tunneln även om jag har en hjärna som tänker alldeles för mycket. Det tar energi kan jag lova. Men, "det här" är inte här för att stanna för evigt. Det kommer att lätta, även om det stundvis känns tungt.

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Godmorgon söndag,
jag undrar hur denna dag kommer bli...jag känner mej olustig hela jag. Sovit dåligt i vanlig ordning, har svårt att komma till ro och vaknar alldeles för tidigt på morgonen. Man är inte på topp alla dagar. Den som lever får se! Idag är det kallt, blåsigt o grått ute...i morgon är det oktober. Ny månad! Rapporterar i kväll. Allt gott!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Om lilltjejen fortsätter bajsa grönt tycker jag du ska höra med BVC vad som kan vara tok!
Dumlekolan skrev:En fundering :?: - om jag får henne att somna i vagnen, av sig själv eller med buffning (jag har aldrig fått till vagning o valde metoden buffning i stället) - när kan jag gå med vagnen, utan att hon förknippar insomnandet med rullande vagn. Vill att hon somnar in i stillastående vagn/säng. Idag väntade jag 30 min.
Naturliga sömnrytmnpass då små barn sover ytligt och vaknar lätt är efter 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 h etc. Så jag skulle välja att gå iväg efter 10 minuter.
Dumlekolan skrev::?: Låt säga att hon vaknar efter 45 min, jag pluggar i napp, men hon somnar inte om - ska jag verkligen buffa då??? Eller ska jag göra nåt annat? Känner mej vilsen här o det leder till oro.
Det beror på. Knorrar hon bara lite skulle jag avvakta som om inget hade hänt. Kanske kan hon somna om på egen hand om hon får chansen. Ledsna frågor däremot behöver omedelbara svar. Då rycker du in på en gång och buffar tills hon blir lugn. Men bara tills hon blir lugn och tystnar, inte somnar, för somna bör hon få göra själv.
Dumlekolan skrev:Ser lite ljus i tunneln även om jag har en hjärna som tänker alldeles för mycket. Det tar energi kan jag lova. Men, "det här" är inte här för att stanna för evigt. Det kommer att lätta, även om det stundvis känns tungt.
Försök att inte tänka så mycket då ;), se till att njuta lite också!

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Dagen började med spöregn och avslutades med strålande sol på himlen, tänk vad det kan skifta! Och fullmåne var det visst o har varit några dagar fick jag veta, inte konstigt att jag sovit dåligt...


Idag har det varit en dag då lillan INTE velat äta. Trugat, lirkat utan bra resultat. Apropå grönt bajs, så nämnde jag det på läkarbesöket i torsdags men de tyckte inte att det var något att oroa sig för, men om det fortsätter får jag nog ringa igen, för det har varit så ett tag nu...jag googlade lite på det, o läste att det kunde vara virus men hon har inte varit dålig o ingen annan i familjen. Men jag avvaktar någon dag.

Lur 1 gick fint.
Lur 2 somnade hon in, tappar napp, jag pluggar in, sen knorrar hon ett tag, och jag går ut på altanen o ringer mamma, för att ta bort lite överkoncentration, hon somnar tydligen om att sig själv, så visst kan hon det, iaf ibland...men hon ligger "småvaken" emellanåt, men det kanske små spädisar gör...jag har liksom aldrig tänkt på det förut. Ska tänka på det här om hon vaknar, avvakta först o är det mer ledsamt, så buffar jag henne lugn och går ut. I regel fungerar fm-luren bäst och em är hon orolig, vilket är vanligt bland så små. Det är därför jag ibland tagit en promenad på em/kväll.


Å, jag önskar såå att jag kunde släppa min oro, att jag fick känna njutningen, sluta tänka så vansinnigt, men det är inte så lätt att få till i verkliga livet, även om man så gärna vill. Jag är glad för de små sakerna varje dag; en kram, en puss från Josef, en god pizza, ett leende från lilltjejen, att solen lyser, att jag kom iväg o fick handla på Ica maxi själv, en varm dusch, ett bra tv-program. Jag har en del tråkiga saker i bagaget, som hände precis när jag blivit gravid, bla en bilolycka, som satt tråkiga spår, och jag inser nu att jag borde ha pratat med någon när detta inträffade, men ja gjorde aldrig det, så jag gick en hel graviditet med fasansfulla minnen och massor av oro o skräck. Så onödigt, så här i efterhand förstår jag att jag idag känner som jag gör. Tiden kommer läka och jag får acceptera att det kommer ta tid. Små små steg tar jag varje dag. Framåt iaf, och inte bakåt! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"