Mjölkprodukter - bu eller bä?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Irmasmamma »

Ladybird skrev:
Irmasmamma skrev:Skillnaden mellan de två verkar ju vara mjölkprodukterna dock. Så där är vi tillbaks till mitt topic Vem ska man tro på, tro på, tro på.......?
Ja, det är ju det där med mjölken....jag har själv inte kommit längre än till att dra ner på ätandet av mejerier "som de är", dvs. yoghurt/grädde med bär, keso, osv. Jag försöker att bara använda dem som ingrediens i matlagningen istället. Jag har svårt att se hur jag skulle klara mig utan grädde.... :o
Aha! :idea: Betyder det att du som "sann" LCHF:are ändå tänker att mjölkprodukter borde undvikas, men äter dem i små mängder för att det är gott :P ?!?
Om jag inte fattat helt fel så är mjölkprodukter en väldigt viktig beståndsdel i LCHF-kost, medan Paleoförespråkare menar att den typen av mättat fett skall man helt undvika. Och vill man absolut ha några mjölkprodukter så ska man välja med låg fetthalt (vilket alltså är precis tvärtemot LCHF.... :roll: )

Ursäkta om jag tjatar om detta, men jag blir så förvirrad........ #-o :-k

Så vitt jag förstår så, i valet mellan LCHF och Paleo, får man välja att antingen äta frukt och rotfrukter (Paleo) eller mjölkprodukter och kött från tamboskap (LCHF), resten är i stort sett samma.

:arrow: Ni som verkar vara inne både på LCHF och Paleo, hur har ni gjort det "slutgiltiga" valet av upplägg? Magkänsla? Fakta? Provat er fram? :?:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Aha! Betyder det att du som "sann" LCHF:are ändå tänker att mjölkprodukter borde undvikas, men äter dem i små mängder för att det är gott ?!? Om jag inte fattat helt fel så är mjölkprodukter en väldigt viktig beståndsdel i LCHF-kost, medan Paleoförespråkare menar att den typen av mättat fett skall man helt undvika. Och vill man absolut ha några mjölkprodukter så ska man välja med låg fetthalt (vilket alltså är precis tvärtemot LCHF.... )
Irmasmamma skrev:Så vitt jag förstår så, i valet mellan LCHF och Paleo, får man välja att antingen äta frukt och rotfrukter (Paleo) eller mjölkprodukter och kött från tamboskap (LCHF), resten är i stort sett samma.

Ja, vad ska man säga :D ...jag äter väl mer åt lchf-hållet eftersom jag äter mejerier och undviker frukt och rotfrukter, men jag har läst ganska mycket om Paleo på sista tiden (som sagt, MDA, http://www.marcsdailyapple.com är en väldigt informativ sida), och jag känner att det finns delar där som tilltalar mig mycket.

På MDA-sidan har jag inte läst något om att det skulle vara bättre med lågfettmejerier eller lågfett av någonting överhuvudtaget. Så naturligt som möjligt: ekologiskt, gräsbetat, vildfångat, inget spannmål/baljväxter, minimalt med mejerier (det förekommer dock: det pratas ofta om grass-fed butter, och smör är ju en mejeriprodukt enligt mig).

Det är det naturliga med Paleo som tilltalar mig, tror jag. Det är ok med frukt, bär och honung, men lchf-aren i mig hindrar mig från att äta mängder av det eller varje dag [-X . Jag har aldrig varit någon fruktmänniska tidigare heller, så det känns ganska skönt att inte känna sig dålig för att man inte äter sina "fem om dagen" :D Däremot njuter jag mycket mer av frukt nu när jag kan ha det som godis. Vi brukar göra fruktsallad ibland på helgen, med vispad grädde och lite krossad mörk choklad på. Det tror jag inte man dör av: det finns betydligt värre saker att helgmysa med.

Men åter till det här med mejerierna: jag vet ju instinktivt att det borde vara lika dåligt som spannmål, eftersom jordbruket förde med sig båda delar. Ändå vill jag inte vara utan de feta och syrade mejerierna. Färsk mjölk klarar jag mig utan, men jag älskar grädde och crème fraiche i maten. Dessutom sägs det ju att syrade mejerier är bättre än färska, så jag kör på det så länge! :D

För att svara på din fråga, så litar jag nog mycket på magkänslan när det gäller maten. Visst slinker det ner lite linser, bönor och kikärter ibland, men det är absolut ingen basföda. Snarare nån gång i halvåret numera.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Irmasmamma »

Det låter ju väldigt vettigt ditt resonemang,.... :thumbsup: Jag önskar att jag hade nån magkänsla att gå på jag med.... :roll: Men jag är så fixerad vid att hitta det optimala för hela familjen så jag glömmer att lyssna till kroppen ibland :shock: :oops:

Har varit inne på MDA-hemsidan, men finner den lite rörig. Det första jag såg var "Är ekologiskt en bluff?" och sen fattade jag inte hela texten riktigt, så då blev jag lite skraj. :lol:
Har du nån rekommendation om var jag ska börja läsa på sidan? Hittade fliken "Start here" men lyckades ändå inte känna ork att leta mig till det jag är intresserad av att läsa.....
Kombinationen engelska och MASSOR av oredigerad text blev nog lite övermäktig. Tips? :?:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Ladybird »

Under fliken "About" hittar du "Primal Blueprint 101". Där finns massor att läsa, t.ex:
:arrow: 10 steps to "primalize" your pantry
:arrow: Why grains are unhealthy
:arrow: The definitive guide to dairy
:arrow: en massa andra "definitive guides", bl. a. grains, fats, saturated fats, oils, sugar, m.m.
:arrow: 100 primal breakfasts/lunches/dinners

De pratar mycket om "Grok", dvs. vad vi kan kalla "urfarfar", den genomsnittliga stenåldersmänniskan.

Hoppas du hittar nåt att läsa! :D Be ditt bibliotek ta hem The Primal Blueprint annars!
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Irmasmamma »

Sisådärja, då var stenålderskost införd för hela familjen sen igårkväll! :lol: :thumbsup: :P
Orkade inte vänta på böckerna jag beställt. Efter att ha läst mig blå på internet (är förkyld och låg på soffan hela dagen igår 8)) så kändes det ju inte som att vi hade en dag och förlora! Inte vill man stoppa i sig alla de där "gifterna" när man väl blivit upplyst om att de faktiskt ÄR gift.  :idea:

Så vi började med världens godaste räkomelett med kokosmjölk, chili, purjo och vitlök. Till det rostade rotfrukter (ej potatis) och hemgjord aioli. Slurp!! :P 
Det här kommer att passa oss utmärkt! Och det fina är att det "ingår" i dieten att allt ska vara ekologiskt, vilket vi redan äter. \:D/

Tack alla fina för en bra minidebatt (som gärna får fortsätta 8)) och för paleointruduktionen! Och boktipsen!

Jag ÄLSKAR det här forumet! :heart: Det är världsbäst! :D NI är världsbäst :P :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Ladybird »

=D> Härligt! Så det innebär att du har skippat mejerierna då? :D Eller?

Ja visst är detta ett underbart forum? Här kan man hitta vad man letar efter, vad det än gäller. Och tonen är så trevlig också, jämfört med vad man kan se på andra forum.

En kul grej som jag har märkt med lilleman, är att han inte vill ha potatis! Han fick ju bara morötter/palsternackor/blandade frysta grönsaker (brytbönor, blomkål, purjolök, ärter etc) de första månaderna han åt riktig mat. Först på senare tid har jag börjat ge honom potatis, men han föredrar helt klart de andra mossorterna. Otroligt, jag menar, blomkål och lök? Det är precis som om han vill att det verkligen ska smaka nånting och att potatis kanske är för mesigt. Det är ju bara bra i så fall.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av Irmasmamma »

Ladybird skrev:=D> Härligt! Så det innebär att du har skippat mejerierna då? :D Eller?
Jepp, allt på ett bräde! :D 8)
Hela helgen har gått i Paleos tecken :P Känns (och smakar) jättebra!
Ladybird skrev:En kul grej som jag har märkt med lilleman, är att han inte vill ha potatis! Han fick ju bara morötter/palsternackor/blandade frysta grönsaker (brytbönor, blomkål, purjolök, ärter etc) de första månaderna han åt riktig mat. Först på senare tid har jag börjat ge honom potatis, men han föredrar helt klart de andra mossorterna. Otroligt, jag menar, blomkål och lök? Det är precis som om han vill att det verkligen ska smaka nånting och att potatis kanske är för mesigt. Det är ju bara bra i så fall.
Härligt lilleman!! =D> :D
Min lilla gillar också smak :P Igår gjorde vi en salsa på körsbärstomater med MASSOR av vitlök. Liten ville smaka och då gav jag henne en "ren" körsbärstomat för att salsan var så stark. Men icke! Hon ville absolut äta de tomaterna som var doppade i vitlöksdressingen!! :mrgreen:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Mjölkprodukter - bu eller bä?

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma skrev:Aha! :idea: Betyder det att du som "sann" LCHF:are ändå tänker att mjölkprodukter borde undvikas, men äter dem i små mängder för att det är gott :P ?!?
Om jag inte fattat helt fel så är mjölkprodukter en väldigt viktig beståndsdel i LCHF-kost, medan Paleoförespråkare menar att den typen av mättat fett skall man helt undvika. Och vill man absolut ha några mjölkprodukter så ska man välja med låg fetthalt (vilket alltså är precis tvärtemot LCHF.... :roll: )
Jag äter LCHF och försöker undvika kolhydrater i största möjliga mån. Mjölkprodukter innehåller ganska mycket kolhydrater, så för min del klassar jag mjölkprodukter som "fusk"/onyttigt. :) Försöker lägga till andra fetter istället, bäst just nu gillar jag att lägga en sked kokosfett i teet eller kaffet.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"