Två-åring som kommer över varje natt!

Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Hej, igår somnade hon som sagt utan minsta protester. Sov fint fram till kl fem. Då fick pappan ta fighten, och han höll sig ändå lugn och saklig. Tyckte att han ramsade lite väl mycket, men jag vet inte. När ska man ramsa, och när kan man skippa det? Lilla E somnade iaf om, och sov till klockan ringde!!
Känns som om vi är på rätt väg nu! :P
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Tin »

Vilken underbar rapport. :) :) :)

Dagis: du kan absolut säga hur du vill ha det till personalen. Min lilla sover inte alltid men hon vilar alltid hela tiden i samma rum som de andra.

Ramsa: när liten frågar ska hon få svar, tänk så, men bekräftan behövs inte

Kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Hej, ännu ett steg framåt!
I går kväll var det dock lite struligt. Lilla E kom inte riktigt till ro, och började hojta. Pappan ramsade och körde dammsugaren, men jag tror inte hon var riktigt nöjd med de svaren. Efter ett tag gick jag in för jag misstänkte att något var på gång. Då hade hon dragit av sig pyjamas och blöjan. Men jag fick på det igen, och la henne ner. Hon fick några klappar på rumpan och sen var det bra. Sov hela natten fram till kl 5 då hon skuttade ut. Men då gick pappan med henne in, och hon somnade om utan några protester!! :D :shock:
Kvart i sju fick vi väcka två sömnvarma och gosiga ungar och det var så härligt!! :D
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Tin »

=D> =D> =D>
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Hej,
då var det två steg framåt och ett steg bakåt.
Nattningen tog pappan igen och det gick bara bra. Liten sov lite oroligt, men hon vaknade inte till förrän kl 3 och då kunde pappan lägga henne igen. Däremot vaknade hon vid sex och var alldeles blöt. Då tar pappan upp henne (!!) och byter på henne och säger att hon kan få sova hos honom. Sjäv ligger jag i rummet bredvid och blir helt knäpp! Du förstör allt skriker jag till honom! Det var ju omöjligt att få henne att somna om så efter ett tag fick klockan ringa lite väl tidigt, men ändå.
Blir irriterad på att han inte visste bättre, men nu gör han det och det är väl bara att ta nya tag!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av miniz »

Vad skönt med läggningen och natten. Bra jobbat.

Nu har mannen kanske fattat :wink: att man tar inte upp barnet annat än i nödstillfällen.
Byta pà och sedan tillbaka i sin egna sköna och trygga säng.

Fortsätt det fina arbetet sà fàr alla, bàde liten och stor, snart sova hela natten igen.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Hej,
det är då inte en spikrak väg framåt, men det kan man kanske inte räkna med. Vi har haft lite småstökiga läggningar, men det är mest mig hon kör med. Vill att jag ska klappa på henne, och gör jag den en gång så vill hon ha mer, så klart.
Lilla E har vaknat vid halv fem, fem och vill in till oss. I natt vaknade jag till en massa av smågnäll, men hade somnat till när hon kom in till oss (trodde att jag skulle vakna då hon hoppade ur i sängen vilket jag alltid gör annars). Var ju inte så populärt att bli buren tillbaka till eget rum, och det tog ett bra tag innan pappan faktiskt fick ta över. Somnade om vid sex först tror jag, och sen var det väckarklockan vid sju. Hon var lite trött idag... Jag med!
Jag vet ju att vargatimmarna är de svåraste, men jag tycker att det är svårt att få henne att lugna sig innan jag går ut med ramsan. Blir lätt att jag pratar och försöker resonera (?) med henne, klappar eller solfjädrar. Vill inte bara lägga ner och ramsa för då är hon ur sängen innan jag ens kommit utanför dörren. Några tips här?! :?
Kram.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av miniz »

Hej.

Vad bra att det gàr framàt. Kom ihàg att det tar tid att bygga grunden, sedan gàr det mycket lättare.

Jag tror du fàr vara mer bestämd, mer kort i tonen pà natten. Inget myspys, i säng bara, för pà natten sover man, punkt. Om du resonerar med en tvà-àring mitt i natten ber du om tröbbel. :wink: När hon hoppar ut innan du gàr ut fàr du se till att hon hoppar i ocksà. Och sedan gà ut, med attityden och en säker ramsa.

Läs in dig pà attityden och leta fram den, inte lätt mitt i natten när man bara vill sova och att det ska vara tyst, men ack sà nödvändigt.

Om attityden kan du läsa i SHN eller här http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... ela-natten .

Det gàr rätt väg, ha màlet i siktet sà nàr du fram, ska du se.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Hej, jo jag ska bli ännu mer säker, det behövs nog. Pappan är så mycket bättre på det och han har varit snäll och tagit nätterna. Han säger bara åt henne att lägga sig ner, ta tummen, det är morgon när klockan ringer. oftast är det bra då!
Nu ska jag bort i ett par dagar så jag hoppas och tror att han kämpar vidare!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Tin »

Hej,
då får du anta pappas persona/energi nästa gång det är din tur. Låtsas att du är han och gör exakt samma som han gör - utan undantag eller tillägg - och förvänta dig samma reaktion från liten. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Hej, ville bara säga att sovandet går som en dans nu! :) Väckarklockan är the shit! Storebror fick även han sig en minikur och ligger nu kvar till klockan ringer, då rusar han upp! Vi har fått våra kvällar tillbaka, har mer energi och njuter mer av tiden ihop med barnen! Så glad att vi bestämde oss för att hitta tillbaka till våra fina rutiner! Det var ju egentligen inte så svårt! :D
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av TorsMamma »

:heart: =D> :sleep:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Tin »

Hejsan igen,
oj vilken härlig rapport. HIpp hipp hurra - och livet leker igen.
=D> =D> =D>

Håller med om väckarklockan, vår gick sönder och vi hade en svajig vecka med tidsomställning efter flytt till ett nytt land. Sedan gick liten och jag tillsammans och köpte en ny klocka, och plopp bums sov liten 12 nätter igen och väcktes på morgonen - utan att ens ställa klockan. Men för liten räckte det att veta att klockan fanns där. Klockan bestämmer nu, vad skönt liksom. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Tack för er värme och ert stöd!! :D
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av miniz »

Bra jobbat. Rutiner (och väckarklocka) är guld.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"