Atopiskt ekzem

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Atopiskt ekzem

Inlägg av Rosine »

Båda vara barn (2 och 4) har atopiskt eksem vid olika ställen; lillasystern har det ganska mycket. Det kommer och försvinner och kommer igen. Som värst är det i knävecken. Hittills har vi använt Mildison och det har gjort att eksemet blivit mindre. Men hur länge kan man använda den? – Den innehåller ju Kortison. På BVC har de sagt att man kan använda den mycket och länge, men vi är lite tveksamma. Min man säger att de ska duscha mindre ofta. Fast det har ingen effekt. Det kan till och med bli sämre under faser där de duschar mindre ofta. Fast jag tror inte på något samband här eller.

Har ni erfarenhet av detta eller tipps?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Atopiskt ekzem

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vi har en hel "eksemtråd" här på forum jag rekommenderar dig att läsa, den är super. Läs den och återkom gärna för jag har många tankar kring detta.

Sen är jag av tron att har man mycket eksem kanske man måste även se över kosten. Många är ju allergiska mot saker och får då eksem.

Denna heter allergi men jag vill minnas att det är denna som också avhandlar en massa eksem och mineral oljor och kortison.
(säg till annars)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=12869
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Atopiskt ekzem

Inlägg av Rosine »

Tack för tippsen om allergitrådet, TorsMamma! Vi har nu använt Dermasilk i en månad och slipper därigenom Mildison. Eksemet försvinner tyvärr inte, men det håller sig stabilt. Tyvärr finns ju inte längre GalactoBase-krämen att köpa som verkade vara så bra. Vi har provat Weleda babyolja, men det gör ingen skillnad. Har nu beställt babyolja från Dermanord.
I allergitråden nämns även magdroppar med mjölksyrebakterier, men jag har inte riktigt förstått om detta rekommenderas endast vid vissa fastställda allergier eller om det är något som kan hjälpa ”allmänt”. Kan någon ge mig lite mer information om detta?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Atopiskt ekzem

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Just lactiplus (vilket jag rekommenderar för det har mest baciller) rekommenderar jag ALLA oavsett eksem eller inte. 80% av immunförsvaret sker i magen, närmare sagt tjocktarmen. Så här gäller att man tar hand om magen! 1 kapsel i välling eller på gröten varje dag kan man lägga tycker jag. Men man får inte hetta upp det för mycket, då dör de!

Så mer goda baciller till folket!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Atopiskt ekzem

Inlägg av TorsMamma »

Ps. har ni kollat så det inte är något i kosten som orsakar det hela också? Mjölk, ägg, soja, spannmål m.m.?

Kram! Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Atopiskt ekzem

Inlägg av Rosine »

Angående alla sorters kosttillskott har vi hittills varit lite skeptiska. Vi lagar gott mat, avväxlande och nyttig. Men kanske är det dags att fundera på det igen. Måste hitta lite mer information.
Vi har inte än testat om det finns allergier. Antar att man helt enkelt inte använder vissa livsmedel i några dagar (innan man gör riktiga tester hos läkaren)? Hur länge brukar det ta innan det visar sig något?
Det som jag tycker är konstigt är att båda barn får eksem på samma kroppsdel samtidigt. I somras hade lillasystern röda knäveck och ett par dagar senare hade även storebror detta. Dottern hade då haft mycket torr redan hela sitt tvååriga liv, medan sonen hade haft fin hud. Men plötsligen fick även ha torr hud och eksem. Och förra veckan fick sonen eksemen under munnen, och en dag senare hade dottern det på samma ställe. Det sägs ju att eksem ofta är infekterade av bakterier. Det kan nog smitta av sig, men varför på samma kroppsdel?
A
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: Atopiskt ekzem

Inlägg av Anna R »

Hej Rosine

Jag är hudterapeut sedan 18 år tillbaka med speciell inriktning på eksem och hudproblem. Min erfarenhet är att man ganska snabbt kan se om eksemen kommer av yttre "kontaktsmitta" dvs om det uppkommit pga nickel, tvättmedel eller något annat som kan ha skadat hudens yttre barriär. Är inte så fallet som är ofta orsaken en obalans på insidan som speglas på utsidan.

Atopiska eksem eller böjveckseksem kan ibland vara ärftliga men de triggas ofta av ett födoämne. De födoämnen som kan ge en "uppblomning" är bla:
Tomater (röda)
Paprika (röda)
Mjölkprodukter
Äpplen
Vindruvor
Ägg
Vetemjöl
Det röda färgämnet i godis

Det finns fler födoämnen, konserveringsmedel, färgämnen etc som kan orsaka reaktion men dessa är några av de vanligare.
Det som är viktigt för en person med dessa eksem är att dricka vatten. Vattnet hjälper till att rena kroppen från höga halter av urinsyra som annars förvärrar hudytan/eksemen.

Visst kan du "testa" själv vad det kan vara de är allergiska mot men jag tycker även att du ska försöka få till ett test, speciellt på lilltjejen som haft problemen länge. Men fram tills du får en tid så kan du ju plocka bort om du vet att barnen äter mycket av något av ovanstående födoämnen.

För att kunna lista ut vad som kan vara orsaken så är det ofta bra att föra en "matdagbok" på barnen. När eksemen blommar upp är det då oftast lättare att kunna gå tillbaka och titta "Vad har de ätit det senaste dygnet som kan ha orsakat detta?" Ofta kan man se en röd tråd ex tomater. Då kan man plocka bort tomater ur kosten, avvakta så tills eksemet läkt ut och sen prova igen. Man märker då ganska snabbt om det var det som var orsaken. Ibland kan eksemen komma inom en timme att man ätit något olämpligt iblan 24 timmar så därför är det viktigt att hålla koll.

Jag tycker det är jättebra att du sökt dig till att prova hudvårdsprodukter som är rena från kortison, mineraloljor, siliconer och parfymer. Man ska även undvika tvåltensider (rengöring som löddrar innehåller ofta detta), färgämnen, alkoholer mm. Alla dessa ämnen har en negativ effekt på hudytan.

Jag jobbar själv med bla Dermanords produkter. Ser att du köpt deras babyolja. Den är bra men jag tror tyvärr inte att den kommer ta bort eksemen. Det finns fler produkter i deras sortiment som passar och vissa är bättre än andra.

Jag kan gärna skicka dig prover på deras andra produkter som är lämpliga. Vill du det så skicka mig ett pm med ditt namn och adress så plockar jag ihop tester åt dig samt skriver hur de ska användas.

Detta du skriver att barnen får eksemen på samma ställen har jag inget bra svar på. Är det atopiska eksem så ska det inte ha något samband. Har du visat upp detta för någon som är kunnig på hud? Det finns ju många typer av utslag man kan ha, tänkte bara så det inte är svinkoppor eller någon annan bakteriell orsak till utslagen. Atopiska eksem är inte så vanliga på hakan, därför undrade jag.

Lycka till! / Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"