Frågor kring mat/portioner

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mindy

Frågor kring mat/portioner

Inlägg av Mindy »

:D
Vår kille är duktig på att äta i mängd men med mycket gnäll och gnöl under tiden :roll:
Jag funderar lite kring portionsstorlekar och vad som är "normalt" -typ, ungefär. 8)
Så här äter han i alla fall:

7.15-7.45: Frukost: 200 ml NAN 2

10.45: Mannagrynsgröt 1 vuxen portion med skivad banan och
fruktpuré, smörgåsrån och vatten
:arrow: För att kolla så att han verkligen är mätt inför långluren så brukar vi erbjuda NAN vid 11.45. Ofta går 60 ml ned trots att han ätit till han inte ville ha mer vid 11-målet (dvs maten kommer ut eller munnen knips igen hårt).

15.00: 1 större mosad potatis med smör och 1/2-3/4 stor burk puré av
något, bröd och vatten

18.00: Havregrynsgröt på 2 dl vatten och 1 dl krossade gryn, fruktpuré,
vatten, knäckebröd

19.15: Nattslurk; 200-250 ml NAN 2

Emellan målen äter han ofta en bit gurka, melon, banan.

:?: Äter era små också "vuxenportioner" av gröt? Ofta tycker jag att han trots detta inte blir helt mätt av en sån portion, men hans tålamod räcker inte till för att äta mer känns det som. (Och knappt mitt heller, #-o :oops: )
Häromdagen var vi ute på biltur och hade med tetrapak av NAN 2 till lunch bara för enkelhetens skull då vi hade en tid att passa precis vid lunchmålet. Förutom det åt han en banan då det kändes lite futtigt med bara mjölk - han är ju en stor kille nu. Men ändå blev jag närmast chockad då han efter bananen utan prut satte i sig två tetror inom en halvtimme (=400 ml!) :!:

:?: Äter han NAN bara för att han tycker att det är gott (han gillar nämligen inte välling...) tro eller mättar den så dåligt?

:?: Äta själv :?: Han får sitta och plocka med majs och gurkbitar och bröd, fast det mesta hamnar på golvet eller i håret eller i haklappen... :wink: När ni låter dem äta själv, visst är det bara slutklämmen då? Annars skulle han ju inte få i sig särskilt mycket... :?
Det där med att "äta soppa med sked utan att spilla en droppe" om en dryg månad känns som ett ljusår bort.... :lol:
Han dricker sedan länge själv ur pipmugg och håller i flaskan själv. :D

Till sist; Det första året är det väl bara att mata på så mycket som går ned, eller hur? (Vi är lite konfunderade över att han inte blir proppmätt på samma portioner som vi själva blir rätt mätta på...)

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ska tillägga att jag nyligen slutat amma vid morgon-/kvällsmålet.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hejsan!

Jag tror inte att din kille äter onormalt mycket. Vår dotter, 6 mån, äter också likadana grötportioner. Också här blir kvällsslurken ca 200 ml, trots att hon ätit så duktigt med gröt 1 timme innan.
På dagarna äter hon 2-2,5 dl puré/mål.
Vi bjuder också NAN efter maten, för säkerhets skull. Det tycker jag inte att du behöver oroa dig för. OM jag har förstått Anna rätt avser hon med mjölkfria mål (som alltså kommer in i bilden vid 5 mån) att målet skall innehålla rejält med fast mat, inte till största delen bestå av mjölk. Det är alltså inte så att mjölken är totalt förbjuden.
Angående vällingen kan jag bara säga att välling inte innehåller mera energi än ersättning, så om den är mera mättande beror det bara på konsistensen.
Visst är det så att man som vuxen ibland undrar om det verkligen kan vara meningen att de små liven ska äta så mycket (speciellt då man har en liten tjockis)... Men som jag ser det kan man bara bestämma tiderna, innehållet måste man våga tro att lillen själv vet bäst!
mamma till nova f?dd i januari -05
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Tack för svar!
Har precis läst igenom kapitlet om mat i Barnaboken igen, det var ett tag sedan och som vanligt finner man ju de flesta svaren där! :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Mina flickor åt alltid en vuxenportion havregrynsgröt i den åldern, ibland 1,5 portion! :shock: Folk häpnade och en del försökte t.o.m stoppa det hela!
Men trygg i vissheten att det bara är att köra på tills de små liven är mätta, fortsatte jag glatt! :wink:
Bara att mata på tills han är mätt, alltså!
Efter 1 år minskar aptiten, och portionerna blir mindre, står det i Barnaboken. Fast så har det inte varit här med våran lilla glupska Ida :wink:

Ja, det där som det står i Barnaboken om att äta soppa utan att spilla en droppe i den åldern har jag undrat mycket över! FINNS såna barn? :shock: I alla fall inte hos mig...

Jag lät flickorna ha en egen sked hela måltiden, och medan dom åt själva, matade jag på mellan varven. Söligt, ja, men det går ju att städa.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kokos

Inlägg av kokos »

Det där ser helt normalt ut. En storätare, det är ju jättebra! Vår kille åt ungefär likadant, fast vi hade bara ett grötmål om dagen och körde med två måltider puré. Det är väl en smaksak men eftersom han var så hungrig så tyckte vi att han behövde två mål riktig mat - då stod han sig lite bättre.

Nu äter han en vanlig vuxenportion gröt men förut åt han nästan dubbla portioner ett tag. Vi fick också kommentarer "ska han verkligen äta så där mycket", etc etc, men lillkillen mår kanonbra så han har fått äta så mycket han har haft lust till. Däremot trugar vi aldrig utan respekterar när han inte vill ha mer.

Förutom sina lass med mat äter han nästan 4 dl välling både morgon och kväll :shock: . Och då har han passerat 12-månadersstrecket för ett par veckor sedan, aptiten håller i sig.

Soppa med sked såg avlägset ut även för oss vid 9 månader, men senaste veckan fungerar det strålande. Han äter själv jättebra av nästan all mat. Speciellt soppa, faktiskt, för det tycks vara ganska enkelt att få upp på skeden. Bara att doppa, liksom. Gott är det dessutom :lol:

Har för mig att vi hade en svacka nån gång runt 8-9 månader då han inte ville äta nåt annat än välling men det var snabbt övergående. :)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"