Vår kille är duktig på att äta i mängd men med mycket gnäll och gnöl under tiden
Jag funderar lite kring portionsstorlekar och vad som är "normalt" -typ, ungefär. 8)
Så här äter han i alla fall:
7.15-7.45: Frukost: 200 ml NAN 2
10.45: Mannagrynsgröt 1 vuxen portion med skivad banan och
fruktpuré, smörgåsrån och vatten
15.00: 1 större mosad potatis med smör och 1/2-3/4 stor burk puré av
något, bröd och vatten
18.00: Havregrynsgröt på 2 dl vatten och 1 dl krossade gryn, fruktpuré,
vatten, knäckebröd
19.15: Nattslurk; 200-250 ml NAN 2
Emellan målen äter han ofta en bit gurka, melon, banan.
Häromdagen var vi ute på biltur och hade med tetrapak av NAN 2 till lunch bara för enkelhetens skull då vi hade en tid att passa precis vid lunchmålet. Förutom det åt han en banan då det kändes lite futtigt med bara mjölk - han är ju en stor kille nu. Men ändå blev jag närmast chockad då han efter bananen utan prut satte i sig två tetror inom en halvtimme (=400 ml!)
Det där med att "äta soppa med sked utan att spilla en droppe" om en dryg månad känns som ett ljusår bort....
Han dricker sedan länge själv ur pipmugg och håller i flaskan själv.
Till sist; Det första året är det väl bara att mata på så mycket som går ned, eller hur? (Vi är lite konfunderade över att han inte blir proppmätt på samma portioner som vi själva blir rätt mätta på...)