SM-kur

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: SM-kur

Inlägg av videunge »

Hej på dig

Jag har bara skummat lite i tråden så jag har inte hela bakgrunden.

Ibland kan man hamna i ett tillstånd att man är för trött för att äta och för hungrig för att sova och det där blir det liksom en ond spiral av :wink: Inte kul alls men rätt så vanligt. det är lätt att man som förälder blir stressad över att det inte blir som man tänkt och så är cirkusen igång. Stanna upp, andas. Ny dag nya tag och vi jobbar på´t. Förr eller senare trillar poletten ner.

Märker ni något speciellt som att magen inte skulle fungera eller är det mest KÄNSLAN av att NÅGOT är fel?

Vad kör ni för gröt?

vad har ni gett för övrigt i mosväg? banan är gott liksom rotfrukter av olika slag. majs förståss. gott och snällt mot liten mage.

sen kan en del små tremånaders vara lite gingliga i maten och för vissa fungerar det bäst att mata ganska nyvakna, innan de hinner engagera sig i allt annnat spännande i världen

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: SM-kur

Inlägg av Alma »

Hej Nathalie!
Jag har också bara skummat tråden, det var några år sedan jag hade en liten.

Jag hade en matskeptiker, som ofta blev hungrig på "fel" tider och som åt pyttelite.

Jag har haft stor hjälp av det som Sarisparis summerar så bra i den här tråden i ett tidigare inlägg.

:arrow: Upphör med fokus på vad barnet gör. Fokusera på vad jag gör när barnet "svarar", t ex med att inte vilja äta. Fokusera på hur jag ger det som är det viktigaste: Förutsättningarna. Till exempel: Kan jag presentera måltiden på annat sätt, kan ett annat rum för matintag vara bättre, en annan kroppsställning, är musik bra eller dåligt, funkar det att sjunga, ska det vara helt ostört... osv. Och så oändligt många tester av olika slags blandningar.

:arrow: Med min osäkerhet på vad jag kunde ge eller inte och hur mycket så fick avföringen och huden avgöra (samt då och då vikten). Var avföring och hud OK och han ökade i vikt så var matvalet OK. (I övrigt körde jag ekologiskt, men det är en annan historia. Viktigast är att man får i sig mat och att man skapar bra mat- och slurkstunder.)

:arrow: Vänd egna bekymmersrynkorna inåt. Avsluta ett misslyckat mål mat och en misslyckad somning med samma glädje som ett lyckat mål/sömnstund, "tack för maten mmmm vad gott" och "nu ska vi göra något kul" och efter en sömnlös "godmorgon du fina, välkommen upp!".
Man klarar det inte med riktigt samma entusiasm som när sömn/mat gått som man velat, men testa att spela denna teater. För mig har den hjälpt att släppa det som gick dåligt tidigare, och börja på ny kula med nästa period, med förväntningar om att nu ska det gå bra. Från och med NU ska det gå bra!

När barnen är så små som ditt är det korta stunder mellan sömn och mat. Det ger många tillfällen till "misslyckanden" - men också till motsatsen! Det gäller som förälder att hjälpa sig själv i att inte fastna i de timmar tidigare på dygnet som gick åt pipsvängen, utan att försöka se att nästa lilla vaken- och sömnperiod kan funka bra....

Detta kan kanske låta konstigt. Men jag har i perioder levt på denna teater, orolig som jag varit för matintaget hos min lille. Teaterspel kan hjälpa en själv att blicka framåt, och att kunna se att också ett barn som inte sovit eller ätit som man ville, kan uppskatta livet.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tusen tack för tipsen och tålamodet! :heart:

Att jag tror magen inte riktigt hänger med har att göra med ökat otrötsligt skrik vissa dagar och ökade uppvak vissa nätter då han är mer ledsen än vanligt samt hårdare avföring vissa dagar.

Vi har testat mos+palsternacka, broccoli och premiär för morot idag. Det mesta åker ut igen och ofta så vägrar han öppna munnen alls.

Vad gäller gröten så kör vi det i pipmugg igen men han gråter sig igenom dessa matningar. Vi har kört Sempers havre och Nestles havre, idag testade vi Sempers med banan (tänkte han skulle tycka detta var godare men det blev ännu värre). Ska vi försöka truga trots att han gråter eller sluta med en gång :?:
Han klarar sig inte på ersättning men har alltså börjat vägra gröt och smakportionerna går långsamt. Börjar bli lite desperata här. Uppvaken har ökat till 5-6 ggr/natt.
Kan man börja med välling (blandad med ersättning) redan nu :?:

Vi har testat att mata i olika ställningar, på sked/i pipmugg, med en filt över huvudet, distrahera/ignorera, gå omkring och när han är nyvaken (funkar ibland men ofta somnar han igen då). Men inget som funkar bra...

Tips på annan smarrig gröt :?: Tips på bra smakportioner för skeptiker :?: Andra tips på hur jag kan få honom att äta är så klart också välkommet! :)

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: SM-kur

Inlägg av Alma »

Du kommer att få fler svar, det var som sagt ett tag sedan jag hade en liten. Min son började äta betydligt senare, innan dess var det mjölkersättning han växte på. Och växte gjorde han så det knakade på denna sörja... En gång innan vi gick och lade oss vaknade han, vi gav en flaska, och på den sov han sedan till morgonen.

Hade jag en liten idag skulle jag inte truga och upphöra direkt om han sade nej genom t ex gråt. Ingen typ av tvångsmatning alls, det måste vara kul att äta annars får man vänta. Helst äta själv, man kan smeta på nävarna som barnen för mot munnen själva, eller på en sked som barnet för mot munnen.

Sonen satt i vårt knä vid matbordet, och när han började följa varje gaffel från tallrik till mun, då började vi ge smakportioner. Då var magen också lite mer stabil och inte så flaxig som innan med löst-hårt, och hans nyfikenhet på smakisar var stor.

Om han kan föra nävarna mot munnen kan du skoja med honom och lägga mos där, och sedan ta emot och svara på hans reaktion när han känner smaken.

Så tror jag att jag skulle ha gjort.

Sömnen tror jag att du kan få ordning på genom hjälp här utan att behöva få matstunderna med sonen förstörda. Är inte mat kul - upphör, är mitt råd.

Och nu får vi se vad de andra svarar...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM-kur

Inlägg av SaraMilana »

Jag håller med Alma, mat ska vara roligt! Min erfarenhet är att man ska vara väldigt försiktig med att truga för det slutar oftast illa.

Jag funderar på i vilken ordning ni erbjuder maten? Amning/flaska först och sen smakisar eller tvärt om? För är man riktigt riktigt hungrig och inte har fått kläm på hur man äter behöver man nog grunda med annat först.

Du kan absolut blanda välling i ersättningen! Börja med majsvälling som är snällast mot magen och mjukstarta med 1/4 välling och resten ersättning.

Mogen banan brukar vara mums! Funkar lösande för magen också.

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack igen för tips och förslag!

Det går fortfarande inte speciellt bra här hemma.
Ingen sömn = Mer Mat behövs!

Men jag får honom verkligen inte att äta!
Varken ersättning/välling, gröt, mos/puré eller frukt. Ersättning äter han väldigt olika från dag till dag men långt ifrån det han behöver. Gröt äter han bara ett par teskedar (och dessa måste man lura i honom) trots att vi kört med gröt i 3,5 veckor nu.

Mat ska vara roligt och inte tvingande. Men hur ska jag få ihop detta med att han måste äta mkt mer för att kunna sova när han inte äter frivilligt?

Hur ska jag tex. göra när han inte öppnar munnen när skeden närmar sig? Sluta innan vi börjat? Och bara invänta dagen då han öppnar munnen och äter självmant?

Och hur ska jag få honom att äta upp ersättningen? Bara fortsätta erbjuda och hoppas att han äter till slut? (Aptiten har ju ökat hittills...)

Jag har testat alla era tips men får det ändå inte att funka...

Alma, min son är stor, 8 kg, och verkar behöva mat för att kunna sova gott. Hade han ätit tillräckligt med ersättning och sovit bra så hade inte jag heller börjat med mat nu. Och det är ju här på forumet jag fått tipset att ge mer mättande mat.

Jag vet bara inte hur jag ska få i honom maten...

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: SM-kur

Inlägg av videunge »

Hej på dig. :D

Om man blir hård i magen så testa gärna mina barns favoriter. päron eller katrinplommon. De är söta o smaken och brukar uppskattas. L kunde inte få gröt utan när hon var liten för då blev hon hård i lilla magen direkt. Päron är också lösande och jättesmarrigt. Den på köpeburk är rätt så utspädd så man behöver inte bli rädd att det skall bli racerbajs direkt men man kan ju ta lite i taget. Den man gör själv blir det mer drag i om man behöver det. :wink: :lol:

Sen det där med roligt. Du får nog tänka bort att han inte får i sig och tänka JIppi! Mat är kul! och sen när det är stopp så är det stopp. Den attityden kan göra enorm skillnad. Jag har själv haft ett litet allergibarn som inte fick det han skulle och heller inte ville äta och det enda som hjälpte var faktiskt att tänka bort sin egen stress och bara tänka mat är kul. :D

Lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack!
Jag ska försöka tänka positivt men det är svårt när sömnen blir drabbad när han inte äter.

Katrinplommon till gröten får han redan :)

Hur fort kan jag öka vällingen? Nu får han 1/3 i två flaskor per dag.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

En till fråga: hur introducerar man en större dinapp? Testade igår och imorse men han äter max 10 ml och det funkar ju inte... Ska man bara byta rätt av (som torsmamma skrivit) eller kan man mjukstarta?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tre inlägg, tre frågor ;)

Tredje frågan: hur ska jag göra med långluren? På det lilla han äter sover han drygt en halvtimme. Ska jag kämpa med att få en hungrig, skrikande Noel att sova eller ska jag strunta i långluren tills han äter bättre? Kan tillägga att det är väldigt svårt att få honom att somna om och när han somnat sover han ca tiominuter innan han vaknar igen.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-kur

Inlägg av Sarisparis »

Det verkar som att det gâtt troll i matandet för er bâda, att ni fastnat i ett trâkigt mönster som är svârt att komma ur. :?

Har du möjlighet att delegera matandet under en dag eller sâ? Gärna dâ till nâgon som inte vet hur det brukar vara. :wink: :lol:
Flera gânger har det hänt här att jag efter att ha haft barnvakt frâgar hur det egentligen hade gâtt med maten/läggningen/tvättandet av händer (vad som nu krânglade för stunden, nâgot brukar det vara med smâ och mindre smâ bebbar :roll: :lol: ). Och fâtt som svar att vadâ, det var väl inga problem? :shock:

Jag tror att det är väldigt väldigt lätt att glida in i trâkiga vanor och fastna i det mönstret. Själv kan det vara svârt att bryta dessa eller sâ ger man sig den pâ det och tänker igenom noggrant hur läget är. (Ungefär som en kur, visst är du införstâdd med SHN-tänket?). Alltsâ att man bestämmer sig för minst tre dagar dâ man hâller Attityden och humöret pâ absolut topp och BÖRJAR OM.

Jag kan inte svara pâ dina frâgor om nappar, mina flaskerfarenheter är inte mycket att hänga i julgranen. :^o Men med en sâ stor bebis som din sâ borde du kunna ha en rätt stor storlek, tycker jag spontant.

Vad gäller lângluren, har du testat att fuska med smaskig banan att kladda i sig alldeles själv alldeles innan luren? Och rent generellt, har du lâtit barnet sköta matintaget pâ egen hand sâ lângt det lâter sig göra? Hos oss har barnen fâtt egna skedar väldigt tidigt eller sâ har de haft tillgâng till purén med händerna (städa kan man alltid göra sen, bâde barnet och stolen och golvet och bordet och kläderna kan bytas efter varje mâl :mrgreen: ). Sen har jag suttit bredvid och petat in lite puré väldigt diskret och vid sidan om sâ att säga. Dâ har matglädjen haft som störst chans att spira och även om det blir VÄLDIGT kladdigt under en ganska lâng period sâ fâr man sâ har man ungar som själva kan sköta matintaget ganska tidigt, kan vara väldigt praktiskt om det kommer fler bebisar. :shock: :lol:

Lycka till med matandet, vâga lita pâ att han inte kommer att lâta sig svältas ihjäl. Äter han dâligt ett mâl, so be it, han fâr ny chans nästa mâl. Och nästa mâl. Igen, man kan inte äta/sova ât barnet, man kan bara ge förutsättningarna.

:heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: SM-kur

Inlägg av Tutan »

Hej Nathalie! :D

Jag har inte läst hela din tråd men har förstått att ni har fastnat i en tråkig och jobbig situation med maten.
Nattisen1 skrev:En till fråga: hur introducerar man en större dinapp? Testade igår och imorse men han äter max 10 ml och det funkar ju inte... Ska man bara byta rätt av (som torsmamma skrivit) eller kan man mjukstarta?
Jag har bytt rakt av. Inga vargar gömda i flaskan om hur det här nya ska gå :wink: . Alltså med samma självklara attityd och lugn som med sömnen. Visst svalde hon lite mer luft och visst rann det en del utanför men det viktiga tycker jag är att hon blev mätt och att hon inte behövde kämpa så mycket.
Vi använder MAM-flaskor och nappar. Nu har vi stl 3, som vi bytte till när hon var ca 4,5 mån.

Lycka till! :D

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Nu har matandet börjat komma igång igen :)

Vi bytte gröt (till risgröt med äpple och mango) vilket gillades bättre. Sen gör vi också små portioner varje gång så att det verkligen syns att han ätit. Vi har också ökat på vällingen massor.

Nu får han välling till frukost och välling+gröt+frukt till lunch men han sover ändå bara 35-45 minuter av sin långlur som ligger efter lunchen.

Han vaknar också oftast 2 ggr per natt samt 30-60 minuter innan morgonen börjar. Använder alltid marginalkvarten och tar upp 15 min. tidigare på morgonen.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM-kur

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Kolhydrater (såsom gröt och välling) blir man mätt snabbt av men man blir snabbt hungrig igen. Blodsockret åker berg-och-dalbana! Fett blir man skönt mätt av och den mättnaden sitter i länge. Det kan vara bra att tänka på när du planerar sonens måltider!

Jag känner dock att det nästan bara är fokus på maten och sömnen här. Släpp detta för en stund och fundera över resten av dagarna istället. Jag brukar ha som mål att lägga en nöjd unge för att sova när det är dags. En unge som har fått mycket frisk luft, massor av social delaktighet och ännu mer fysisk aktivitet. Och med ett gott skratt i magen somnar man som bäst!

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för tips med fett. Lite svårt när han bara äter gröt och välling dock...

Varför fokus ligger på mat och sömn istället för aktiviteter är helt enkelt för att detta funkar ;)

Mat och sömn funkar inte och det är det jag behöver hjälp med . Lite svårt att släppa det här med sömn när det efter 6 veckor med samma schema fortfarande inte funkar med en enda lur eller natt. Börjar bli riktigt trött på att ha 3-4 uppvak per långlur! Skulle gärna slippa tidiga mornar och flera uppvak på natten oxå. Börjar ärligt talat kännas meningslöst med schema... Tanken var ju att det skulle underlätta och att han skulle ha en lång lur per dag (istället för bara korta lurar som det var innan) + bättre nätter men det blir ju inte så :( Det är istället frustrerande att behöva kämpa så varje dag och natt...

Ursäkta om jag låter gnällig men börjar som sagt bli riktigt trött, både av sömnbrist och av frustration av att han inte sover sin långlur.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"