Hysterisk gråt i sömnen??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Midnattsolen

Hysterisk gråt i sömnen??

Inlägg av Midnattsolen »

Hejsan!

Har smugit i kulisserna ett tag nu och läst och lärt av andras erfarenheter men nu har vi stött på ett problem som jag inte hittar i någon tråd så därför kliver jag nu ut på scenen :wink:

Lite kort historik om oss. Vår lilla donna är lite drygt 4 månader. Har fått en vilja som heter duga 8) Det sägs att man får vad man förtjänar :roll:

Vi har haft BB som vår kvällslektyr sedan långt innan hon tittade ut och har följt Annas kloka råd från början. Hon sover på mage med larm sedan vecka 2.

Vi har haft vår beskärda del av vagningsträsk, skriktimmar på kvällen och mattrassel men som sagt, vi har slingrat oss fram tack vare all fin information som finns att hämta här.

Vi följer sedan drygt 5 veckor följt ett schema som i grunden utgår från Torsmamma´s förslag på schema till 3 månaders.
Vi har dock anpassat det lite efter våra rutiner och lill donnans humör. Hon var från början en "tröttis" så det blev långt sovpass både för och efter lunch. Det har vi dock de senaste dagarna börjt ändra för att lunchluren började strula så nu sover hon (är det tänkt) enligt följande:

07.30 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
09.15 Sova 45 min
10.00 Mat (kl 11.30), Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 45 min
17.15 Mat, umgänge (Nattslurk 19.00)
19.30 Godnatt!
03.30 Nattmål

Hon sov över nattmålet själv under en hel veckas tid men de senaste tre nätterna har hon vaknat och vill äta igen. Har varit lite si och så med viljan att äta på dagen de senaste dagarna så jag antar att det går hand i hand. Gör ingen stor grej av det just nu utan jobbar på mer mat på dagen så hoppas jag att hon "sover över" maten igen, om inte så får vi ta tag i det sen... Blev inte så kort som jag tänkte :oops:

Sen ca 2 veckor tillbaka sover hon sin dagsömn i 9 fall av 10 i säng inne. Hon kom inte till ro i vagnen utan låg och sparkade för att komma runt och stack ut armarna på sidorna och bökade och sov som längst 30-45 minuter. Provade en dag att lägga i sängen och hon sov 2 timmar rakt av :D Efter det så försöker vi planera så hon kan sova där. Har fönstret öppet när temperaturen ute varit svalare än inne så hon ska få "frisk luft" ändå. Nu till "problemet":

Vid tre tillfällen hitills har hon somnat på dagen som vanligt. Jag lägger ner går ut, säger ramsan, sen somnar hon själv efter en liten stunds bökande. Efter ca 45 min börjar hon gråta. Första gången detta hände så gick jag in, la tillrätta, ramsade och gick ut. Hon skrek upp sig bara mer och mer tills hon nästan tappade andan. Hon var inte kontaktbar kändes det som utan bara skrek rakt ner i madrassen. Första gången det hände så trodde jag att det var något allvarligt fel så efter ca 15 min skrik och panik så tog jag upp henne. Lugnade så gott det gick innan... När hon sen kom upp lugnade hon sig och efter en stund var allt bortglömt från hennes sida :shock:

Andra gången det hände (några dagar senare) var det bara 15 minuter kvar av sovtiden så då lugnade jag och bröt innan hon han bli skogstokig :evil:

Tredje gången det hände var idag. Hon vaknade då 45 min in i sitt 2 tim pass vilket innebar att "nu ska vi sova" attityden gällde. I detta läge hade jag önskat att man kunde lägga upp ett filmklipp för att visa hur hysterisk hon blir... Lugnade genom att lägga tillrätta, solfjädra, ramsa och ut. Satte på dammsugaren, gjorde husljud. Fortfarande skrik och panik. In igen la tillrätta ramsade och ut.
Hon lugnade sig korta stunder (30 sek) där hon gnydde, men sen satte det fart igen.
I 45 minuter höll vi på :( Trodde i mitt stilla sinne att snart somnar hon av ren utmattning, men icke :cry:
Till saken hör att hela tiden blundade hon och bökade in ansiktet i sin snuttekanin som hon gör när hon vill sova, men som sagt, samtidigt hysteriskt ledsen.
När 45 min gått kände jag att detta går inte. Gick in, vinklade upp persiennen och sa "Hej hej" med glad stämma "Nu har vi sovit klart". Hon fortsatte gråta. Tog bort kaninen och ser att hon blundar :? :? Hmm sover hon trots allt?? Började prata med henne - ingen kontakt bara gråt. Tar henne försiktigt och vänder henne på rygg. Gråter och blundar fortfarande men börjar lugna ner sig. Sakta men säkert öppnar hon ögonen precis som om hon var nyvaken, kisade och tittar upp efter en stund. När hon ser mig ger hon ifrån sig ett stort smile :D

Tog upp henne. Kände att nu skiter det sig med mat och sovtider idag när hon sovit 45 och skrikit 45. Hur ska hon orka vara vaken till nästa sovpass? När hon sen kom upp lekte hon själv, nöjd och glad i 45 minuter :shock: :shock: Åt och var nöjd och glad tills det var dags för nästa sovpass :!: Sov då 30 minuter av sina tänkta 45 och började gråta igen. Gick in och bröt direkt.

:?: Undrar nu om någon känner till detta fenomen :?: Nattskräck har jag hört talas om men "dagskräck" :? :?: Fick som sagt känslan av att hon av någon konstig anledning "sov" även fast hon skrek och grinade hysteriskt.... Låter jättekonstigt, jag vet, men jag kan inte förklara det på annat vis.

:?: Någon som har tips på vad som är bäst att göra i denna situation :?: Husljud bet inte alls. Lägga tillrätt och ramsa kändes också mest som att det retade ännu mer. Jag vill ju dock inte att hon ska ligga ensam och gråta på det där viset...

:?: Ska man bryta och ta upp (efter att hon lugnat sig) även om det inte är färdigsovet på långa vägar :?:
Eller ska jag ev vända henne så vi får ögonkontakt, lugna och vända tillbaka :?:
Känner mig som ett STORT :?: Blev idag orolig att något är allvarligt fel... Speciellt då hon inte känns som hon är närvarande.

Upplever inte att hon har ont någonstans speciellt inte då allt är frid och fröjd bara hon får komma upp. Tycker att hon är lite för liten för att bli SÅ LEDSEN över att behöva sova :shock: 3 års trots har jag hört men 4 månaders :? :?:

Tacksam för hjälp :!: Känner någon igen sig :?:

Långt blev det... Hoppas någon orkat läsa hela vägen ner...

Kram Fia
Dotter född 120408 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Hysterisk gråt i sömnen??

Inlägg av Tin »

Hej Midnattsolen,
och varmt välkommen. Vad härligt att du smugit i kulisserna också, då har du samlat på dig en del info och det märkt i ditt inlägg också. :)

Schemat är uppstyrt, sova görs på mage med larm. Strålande, om det mixas med kopiösa mängder mat, social delaktighet och utevistelse så är ni på god väg. :) Heja heja.

Då ska vi se, till "problemet". Skrik mitt en lur, det där hade nämligen vi också. Jag hade också hört talas om nattskräck men inte mitt på dagen men jag tänker, äsch sov som sov. Klart att det kan vara lite oroligt för en liten att t ex börja drömma om det kan vara det eller en schamaförändring etc. Det du kan vara säker på är att en liten barnaboksunge älskar att sova, det har ju du lärt henne. Jag lade inte så stort fokus på varför det blev utan fokuserade på att stötta liten genom det. :)

Så du säger att det som fungerar är att vända på rygg, då skulle jag göra det, sedan när liten kommer ut gråtet, på med kaninen igen, vänd runt, ramsa och ut. Så gjorde jag, ibland räckte det med att prata med liten (upplevde också att hon sov) medans jag strök med handen på ryggen, men räckte inte det vände jag runt och hjälpte liten ur gråten - för att sedan rask berätta att luren var inte över.
Lite som när man har en mardröm som vuxen, man vill vakna tillräckligt för att inte glida in i samma dröm igen, men sen sova vidare.

Precis som du bekriver biter inte husljud, ramsa eller andra liknande verktyg, det krävdes liksom fysisk kontakt för att komma åt liten där inne i sovet.

Min lilla är 2,5 år nu och samma sak har hänt på natten någongång nu när hon har varit större, jag har kört samma teknik, hjälp dom ur gråten och sedan med trygg och varsam röst försäkra liten om att det är säkert att sova vidare.

Till sist, det verkar gå i perioder. Huvudsaken är att du som mamma känner dig trygg i ditt sätt att hjälpa liten igenom det.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Midnattsolen

Inlägg av Midnattsolen »

Tack Tin för dina ord! Skönt att höra att vi inte är ensamma om detta "fenomen" :wink: Har varit lungt på skrik fronten sen sist men idag har varit en sån dag igen :? vilket resulterade i för lite sömn under hela dagen... Hoppas det är bättre i morgon.

Har en fundering angående ramsan. Har försökt söka på det men det är för vanligt ord så det gick inte :?
Då vi kört SM från start så har vi hitills bara använt ramsa när vi lämnat rummet. Jag har hitills inte använt ramsan under nattliga uppvak utan bara lagt tillrätta och det har räckt. Magkänslan har hitills sagt att "på natten är det tyst" har varit rädd att ramsan ska missuppfattas om den plötsligt kommer på natten :roll: vill även "spara" den tills en ev kur, hoppas det inte ska behövas...

:?: Det jag undrar över är dock om ramsans längd :?: På dagen säger vi "Sov en stund så ses vi sen" och på kvällen säger vi "God natt, god natt, sov så gott, ses i morgon" Det är samma som jag alltid har sagt till storasyster så det kom av bara farten... Nu undrar jag om man kanske inte bör ha en så lång ramsa :?: Blir det förvirrande om jag ändrar ramsa nu :?: Ska jag avvakta och se om vi behöver kura och byta ramsa då eller bör jag byta/korta ner nu :?: Känner mig så osäker varje kväll nu vad jag ska säga och inte :roll: :oops:

Tacksam om någon kan tipsa om vad som kan vara bäst :heart:
Dotter född 120408 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
jobb bara på för att få liten att känna sig trygg när hon skriker som jag beskriver ovan. Om du gör en stor sak av det, eller reagerar "konstigt" - kommer liten ta efter.

Vad gäller ramsorna, jag skulle köra på de ramsan ni har - de är jättebra. De är invanda hos dig och hos storasyster. Så du kan gott leverera dom med trygg och lugn stämma.
Behövs ramsan på natten btw skulle jag köra den hellre än att gå in i rummet. Den enda tiden man ska avvakta med det mesta är i vargtimmen, 4-7 på morgonen då både tillrättalägganden och ramsor stör liten mer än det hjälper. En pangramsa räcker då och möjligtvis husljud.

Och förresten tänk inte att ramsan är något du måste spara som ett krisverktyg, tänk att det är ditt sätt att klart och tydligt kommunicera för liten att nu ska du sova. Det kan inte missuppfattas av liten. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"